Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RYMcii9JLnAlf1
Ćwiczenie 1
Uporządkuj w odpowiedniej kolejności poszczególne etapy zachodzące przy dostaniu się owada do liścia pułapkowego muchołówki. Elementy do uszeregowania: 1. Ponowne otwarcie liścia pułapkowego, 2. Zamykanie liścia pułapkowego muchołówki, 3. Trącenie włosków pułapkowych przez owada, 4. Zmiana turgoru w liściu pułapkowym muchołówki, 5. Trawienie zewnątrzkomórkowe owada
RxwexxX4DAxh81
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj podane definicje do odpowiadających im haseł. Turgor Możliwe odpowiedzi: 1. ruchy organów roślinnych zależne od kierunku działania bodźca, 2. ruchy organów roślinnych niezależne od kierunku działania bodźca, 3. przepływ wody ze środowiska o niższym stężeniu substancji rozpuszczonej do środowiska o wyższym stężeniu substancji rozpuszczonej, 4. stan nawodnienia komórki, w wyniku którego ściana komórkowa staje się napięta; inaczej jędrność komórki Osmoza Możliwe odpowiedzi: 1. ruchy organów roślinnych zależne od kierunku działania bodźca, 2. ruchy organów roślinnych niezależne od kierunku działania bodźca, 3. przepływ wody ze środowiska o niższym stężeniu substancji rozpuszczonej do środowiska o wyższym stężeniu substancji rozpuszczonej, 4. stan nawodnienia komórki, w wyniku którego ściana komórkowa staje się napięta; inaczej jędrność komórki Nastie Możliwe odpowiedzi: 1. ruchy organów roślinnych zależne od kierunku działania bodźca, 2. ruchy organów roślinnych niezależne od kierunku działania bodźca, 3. przepływ wody ze środowiska o niższym stężeniu substancji rozpuszczonej do środowiska o wyższym stężeniu substancji rozpuszczonej, 4. stan nawodnienia komórki, w wyniku którego ściana komórkowa staje się napięta; inaczej jędrność komórki Tropizmy Możliwe odpowiedzi: 1. ruchy organów roślinnych zależne od kierunku działania bodźca, 2. ruchy organów roślinnych niezależne od kierunku działania bodźca, 3. przepływ wody ze środowiska o niższym stężeniu substancji rozpuszczonej do środowiska o wyższym stężeniu substancji rozpuszczonej, 4. stan nawodnienia komórki, w wyniku którego ściana komórkowa staje się napięta; inaczej jędrność komórki
1
Ćwiczenie 3
R1MBMSQhsLCRO1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ruch cząsteczek wody podczas otwierania i zamykania się aparatów szparkowych.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1QGmSU7Fpglh
Dopasuj odpowiednie opisy tak, aby prawidłowo przedstawiały stan aparatów szparkowych. otwarty aparat szparkowy Możliwe odpowiedzi: 1. mały turgor, 2. duży turgor zamknięty aparat szparkowy Możliwe odpowiedzi: 1. mały turgor, 2. duży turgor
R1NxqMsj6mvxq2
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj odpowiednie sformułowania opisujące mechanizmy otwierania i zamykania aparatów szparkowych do poniższych procesów. Otwieranie aparatu szparkowego Możliwe odpowiedzi: 1. Wypływ wody z wnętrza komórek szparkowych na zewnątrz, 2. Zwiększona podaż kwasu abscysynowego (ABA), 3. Wzrost ciśnienia turgorowego komórek szparkowych, 4. Spadek ciśnienia turgorowego komórek szparkowych, 5. Wypływ jonów potasu z komórek szparkowych na zewnątrz, 6. Transport jonów potasu do wnętrza komórek szparkowych, 7. Napływ wody do wnętrza komórek szparkowych Zamykanie aparatu szparkowego Możliwe odpowiedzi: 1. Wypływ wody z wnętrza komórek szparkowych na zewnątrz, 2. Zwiększona podaż kwasu abscysynowego (ABA), 3. Wzrost ciśnienia turgorowego komórek szparkowych, 4. Spadek ciśnienia turgorowego komórek szparkowych, 5. Wypływ jonów potasu z komórek szparkowych na zewnątrz, 6. Transport jonów potasu do wnętrza komórek szparkowych, 7. Napływ wody do wnętrza komórek szparkowych
RF0KQpODN7C6u2
Ćwiczenie 5
Zaznacz wszystkie warunki, które spowodują zamknięcie aparatów szparkowych rośliny. Możliwe odpowiedzi: 1. silne, ostre nasłonecznienie rośliny, 2. ciemność, 3. wysoka temperatura otoczenia, 4. transpiracja, 5. gutacja, 6. mała dostępność wody, 7. zmniejszone stężenie CO2 w tkance
RJ2ebbnDWJBx72
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst opisujący budowę aparatów szparkowych, wybierając odpowiednie sformułowania spośród podanych propozycji. Aparaty szparkowe regulują nawodnienie rośliny, uczestnicząc/nie uczestnicząc przy tym w wymianie gazowej. Zbudowane są wyłącznie z komórek szparkowych/z komórek szparkowych i przyszparkowych. Szparki mogą się otwierać dzięki specyficznej budowie komórek, jak równomiernie zgrubiała ściana komórkowa/nierównomiernie zgrubiała ściana komórkowa oraz równolegle/promieniście ułożone mikrofibryle celulozowe. Komórki szparkowe mają także specyficzny kształt wpływający na zdolność do zmiany rozwarcia szparki przypominający orzechy nerkowca/wrzeciona. Ważną rolę w tym procesie pełni organellum regulujące turgor komórki- wakuola/chloroplast.
31
Ćwiczenie 7

Sam mechanizm otwierania i zamykania kwiatów był wielokrotnie badany przez fizjologów i jest stosunkowo dobrze poznany. Mogą na niego wpływać zarówno czynniki środowiskowe, jak temperatura i wilgotność powietrza oraz czynniki wewnętrzne, np. fitohormony. Nie do końca poznane zostały jednak mechanizmy ewolucyjne odpowiadające na pytanie, dlaczego właściwie zamykanie kwiatów na noc się roślinom opłaca (...). Naukowcy do badań wybrali ziarnopłon wiosenny (Ficaria verna), pospolity w Europie gatunek jaskra kwitnący od marca do maja (...). Ziarnopłon zamyka swoje kwiaty wieczorem, lecz również w deszczowe dni. Badacze słowaccy przeprowadzili eksperyment polegający na umieszczeniu nad niektórymi kwiatami cienkich drucików zapobiegających zamykaniu kwiatu. Badania przeprowadzono zarówno w laboratorium w kontrolowanych warunkach, jak i w środowisku naturalnym. Wyniki uzyskane w warunkach laboratoryjnych pokazały, że to, czy kwiaty były zamykane na noc, czy też nie, nie miało żadnego wpływu na czas kwitnienia oraz na skuteczność zapylenia. Taki sam rezultat przyniosły badania w naturalnym środowisku.

Indeks górny Źródło: K. Dudek, P. Tryjanowski, Dlaczego kwiaty zamykają się na noc?, [w:] Biologia w szkole, 2016, nr 13 (styczeń/luty), s. 19–21. Indeks górny koniec

RN9hypHvcF3k1
Określ, jaki rodzaj ruchu nastycznego wykazuje ziarnopłon wiosenny. Odpowiedź uzasadnij, wykorzystując informacje podane w tekście i wiedzę własną. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R1ZTXK04BwALu
Mechanizm zamykania aparatów szparkowych pod wpływem kwasu abscysynowego.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ru4pAj5PSj6Zm
Powyżej przedstawiono schemat ilustrujący wpływ kwasu abscysynowego (ABA) na komórkę szparkową. Korzystając z ilustracji przedstaw proces zamknięcia aparatu szparkowego, uwzględniając w swojej odpowiedzi czy bierze w nim udział siateczka śródplazmatyczna szorstka, czy gładka. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
RTqF2y2ELbeEF
(Uzupełnij).