Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Opisz wrażenia profesora Andrewsa dotyczące pierwszego wieczoru spędzonego w Warszawie. Zwróć uwagę na to, co zainteresowało, zaintrygowało, a co zadziwiło angielskiego uczonego.

R1Kcwe0AhN0yO
(Uzupełnij).
R1An5aIwvms6p1
Ćwiczenie 2
Wskaż określenia charakteryzujące odczucia profesora Andrewsa dotyczące przestrzeni, w której budzi się pierwszego ranka w Warszawie, oraz oddające to, co widzi za oknem. Możliwe odpowiedzi: 1. intrygująca., 2. klaustrofobiczna., 3. tajemnicza., 4. nieestetyczna., 5. ponura., 6. depresyjna., 7. egzotyczna., 8. monotonna., 9. złowroga., 10. bezpieczna.
11
Ćwiczenie 3

Zapisz jak najwięcej nazw uczuć i emocji, które wywołuje w Angliku bariera językowa. Odwołaj się do konkretnych sytuacji.

RWVz9iqtO82mC
(Uzupełnij).
RzljFIECG3edm1
Ćwiczenie 4
Przeczytaj poniższy fragment opowiadania Profesor Andrewsa w Warszawie, a następnie wskaż zdanie najlepiej oddające sens zachowania Anglika w przedstawionej sytuacji. Możliwe odpowiedzi: 1. Profesor Andrewsa jest dobrym obserwatorem – wydarzenia poprzedniego dnia utwierdziły go w przekonaniu, że w Polsce w obliczu niedoboru towarów należy zadowolić się tym, co akurat znajduje się w sklepie., 2. Profesor Andrewsa uznał, że musi „kupić to, co jest”, gdyż chciał jak najlepiej poznać polskie specjały., 3. Profesor Andrewsa postanowił kupić „to, co jest”, ponieważ nie znał języka polskiego i nie był w stanie poprosić o konkretne produkty.
Olga Tokarczuk Profesor Andrews w Warszawie

[fragment]
Następnego dnia, gdy upewnił się, że telefon wciąż nie działa, znalazł mały czynny sklep na swoim osiedlu. Ten sklep był inny. Były tam tylko butelki z jasnym płynem, może wódką, i słoiczki z musztardą oraz właśnie układano na półkach słoiki z sałatką buraczaną. Uznał, że musi kupić to, co jest. Gdy wychodził, przywieźli właśnie chleb i sklep zapełnił się w ciągu kilku minut. Ustawił się w ogonku i sprzedawczyni bez pytania podała mu bochenek; zapłacił i odszedł.

cw6 Źródło: Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie, [w:] Gra na wielu bębenkach. 19 opowiadań, Wałbrzych 2001, s. 219.
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, dlaczego wskazane niżej wydarzenia wywołują w profesorze lęk.

RbOlbiDWZekCV
brak biletu w autobusie. (Uzupełnij). zamknięty sklep. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 6

Wymień trzy elementy polskiej rzeczywistości, które utwierdzają profesora Andrewsa w przekonaniu, że po przyjeździe do Polski znalazł się w świecie absurdu.

Rh7rIheN5IPOd
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 7

Wskaż dwa wyobrażenia profesora Andrewsa na temat Polski i Polaków oraz wyjaśnij, w jaki sposób zweryfikowała je rzeczywistość.

RBvpKJWSpUeFZ
Wyobrażenie profesora Andrewsa (Uzupełnij). Weryfikacja wyobrażenia profesora Andrewsa (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z fragmentem Małej Apokalipsy Tadeusza Konwickiego. Porównaj opisy baru mlecznego w utworach Konwickiego i Olgi Tokarczuk. Wyjaśnij, na czym polega oraz z czego wynika różnica w zachowaniu bohaterów w przedstawionych sytuacjach.
Zapoznaj się z fragmentem Małej Apokalipsy Tadeusza Konwickiego. Porównaj opisy baru mlecznego w utworach Konwickiego i Olgi Tokarczuk. Wyjaśnij, na czym polega oraz z czego wynika różnica w zachowaniu bohaterów w przedstawionych sytuacjach.
Tadeusz Konwicki Mała apokalipsa

[fragment]
Zanurzyłem się w gorące, woniejące zjełczeniem wnętrze baru mlecznego pod firmą „Familijny”. Do kasy stał ogromny ogonek. Speszyło mnie to nowe niepowodzenie, zakręciłem się niepewnie koło szklanych, popękanych stolików i postanowiłem wyjść, kiedy z ogonka ktoś zawołał przyjaźnie:

– Panie kolego! [...]
– A to pan? – rzekłem z przykrością.
– Co zamówić?
– Może gorące mleko i jakąś bułkę?
– Mleka dziś zabrakło. Ale jest maślanka.
– Niech będzie maślanka.

cw8 Źródło: Tadeusz Konwicki, Mała apokalipsa, Warszawa 2004, s. 18.
RK3FXg5pYfAqJ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, jak można zinterpretować sen profesora Andrewsa w kontekście jego doświadczeń w Polsce.

ReWC5XusiqAzg
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Sformułuj dwa wnioski dotyczące rzeczywistości PRL widzianej oczami obcokrajowca, które wyłaniają się z opowiadania Olgi Tokarczuk Profesor Andrews w Warszawie.

RYZXM7SkHky2n
(Uzupełnij).
Praca domowa

W trakcie wygłaszania swej mowy noblowskiej Olga Tokarczuk stwierdziła:

Olga Tokarczuk Czuły narrator

Literatura jest jedną z niewielu dziedzin, które próbują nas przytrzymać przy konkrecie świata, ponieważ ze swej natury jest zawsze „psychologiczna”. Skupia się bowiem na wewnętrznych racjach i motywach postaci, ujawnia ich doświadczenie w żaden inny sposób niedostępne dla drugiego człowieka lub zwyczajnie prowokuje czytelnika do psychologicznej interpretacji zachowań. Tylko literatura jest w stanie pozwolić nam wejść głęboko w życie drugiej istoty, rozumieć jej racje, dzielić jej uczucia, przeżyć jej los.

zd Źródło: Olga Tokarczuk, Czuły narrator, Warszawa 2020, s. 16.

Zastanów się, w jaki sposób można te słowa odnieść do opowiadania Profesor Andrews w Warszawie. Zapisz swoje spostrzeżenia.

R1Pww4nvrYxCQ
(Uzupełnij).