Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Nauka o prawach myślenia to logika.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Dialektyka oznacza sytuację zgody dwóch różnych osób w jednej kwestii.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Nauka o prawach myślenia to logika.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Dialektyka oznacza sytuację zgody dwóch różnych osób w jednej kwestii.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
1
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z argumentem Schopenhauera na rzecz tezy o tym, że ludzie z natury są źli. Następnie spośród poniższych sformułowań wskaż to, które stanowi element rozumowania filozofa.
Zapoznaj się z argumentem Schopenhauera na rzecz tezy o tym, że ludzie z natury są źli. Następnie spośród poniższych sformułowań wskaż to, które stanowi element rozumowania filozofa.
Zapoznaj się z argumentem Schopenhauera na rzecz tezy o tym, że ludzie z natury są źli. Następnie spośród poniższych sformułowań wskaż to, które stanowi element rozumowania filozofa.
Zapoznaj się z argumentem Schopenhauera na rzecz tezy o tym, że ludzie z natury są źli. Następnie spośród poniższych sformułowań wskaż to, które stanowi element rozumowania filozofa.
1
ArthurSchopenhauerErystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów
Z czego to pochodzi? – Z tego, że człowiek jest zły z natury. Gdyby tak nie było, gdybyśmy byli z gruntu uczciwi, tobyśmy się w każdym sporze starali tylko o to, aby dojść do prawdy, nie bacząc na to, czy zgadza się ona z naszym pierwotnie wygłoszonym zdaniem, czy też ze zdaniem przeciwnika; byłoby to rzeczą obojętną albo przynajmniej całkiem drugorzędną.
fil3 Źródło: ArthurSchopenhauer, Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów , tłum. Łucja Konarska, Bolesław Konarski, Kraków 1973, s. 24.
ROueMQWDFMwC4
Możliwe odpowiedzi: 1. Ludzie mogą zarazem być trochę źli i trochę uczciwi., 2. Ludzie są z natury źli, bo nie są z gruntu uczciwi., 3. Ludzie wcale nie chcą być źli, ale natura ich do tego zmusza., 4. Żadna odpowiedź nie jest poprawna.
Ludzie mogą być zarazem trochę źli i trochę uczciwi.
Ludzie są z natury źli, bo nie są z gruntu uczciwi.
Ludzie wcale nie chcą być źli, ale natura ich do tego zmusza.
Żadna odpowiedź nie jest poprawna.
11
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytanie: Czy stanowisko Schopenhauera można uznać za skrajne? Odpowiedź uzasadnij.
RfJ4o76ZJrEdi
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę, jakie warunki muszą być spełnione, aby według Schopenhauera uznawać, że ludzie są z natury źli, oraz jakie warunki musiałyby być spełnione, by uznać, że ludzie nie są z natury źli.
Stanowisko Schopenhauera w sprawie natury ludzkiej można uznać za skrajne. Według filozofa, gdyby w każdym sporze ludzie zmierzali do uzyskania prawdziwego stanowiska, na przekór swoim innym interesom, to by oznaczało, że nie jesteśmy z natury źli. Z kolei wystarcza mu, że nie w każdym sporze jego uczestnicy zmierzają do uzyskania prawdziwego stanowiska, aby na tej podstawie orzekać, że ludzie są z natury źli. Tym samym filozof dokonuje radykalnego uogólnienia na temat złej natury ludzkiej, choć dopuszcza istnienie przypadków zachowań, które są wbrew tej naturze.
1
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z poniższym fragmentem tekstu Marka Aureliusza, następnie wskaż podobieństwo oraz różnicę w opisie kondycji człowieka w Rozmyślaniach oraz Erystyce.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem tekstu Marka Aureliusza, następnie wskaż podobieństwo oraz różnicę w opisie kondycji człowieka w Rozmyślaniach oraz Erystyce.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem tekstu Marka Aureliusza, następnie wskaż podobieństwo oraz różnicę w opisie kondycji człowieka w Rozmyślaniach oraz Erystyce.
Przeczytaj poniższy fragment tekstu Marka Aureliusza, następnie wskaż podobieństwo oraz różnicę w opisie kondycji człowieka w Rozmyślaniach oraz Erystyce.
1
Marek Aureliusz Rozmyślania, Księga II
Zaczynając dzień, powiedz sobie: Zetknę się z ludźmi natrętnymi, niewdzięcznymi, zuchwałymi, podstępnymi, złośliwymi, niespołecznymi. Wszystkie te wady powstały u nich z powodu braku rozeznania złego i dobrego.
marek1 Źródło: Marek Aureliusz, Rozmyślania, Księga II, tłum. Marian Reiter.
R10B1fYerPEHw
Możliwe odpowiedzi: 1. Obaj autorzy wymienionych dzieł krytycznie przyglądają się ludziom., 2. Obaj autorzy wymienionych dzieł uważają, że wszyscy ludzie z natury są źli., 3. Autor Erystyki jest wyraźnym miłośnikiem rodzaju ludzkiego, autor Rozmyślań zaś mizantropem., 4. Autor Erystyki utożsamia zaobserwowane wady ludzi z naturą ludzką, z kolei autor Rozmyślań traktuje wady jako błąd, czyli odstępstwo od właściwej natury.
Obaj autorzy wymienionych dzieł krytycznie przyglądają się ludziom.
Obaj autorzy wymienionych dzieł uważają, że wszyscy ludzie z natury są źli.
Autor Erystyki jest wyraźnym miłośnikiem rodzaju ludzkiego, autor Rozmyślań zaś mizantropem.
Autor Erystyki utożsamia zaobserwowane wady ludzi z naturą ludzką, z kolei autor Rozmyślań traktuje wady jako błąd, czyli odstępstwo od właściwej natury.
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z fragmentem Potęgi smaku Zbigniewa Herberta, a następnie wskaż od trzech do pięciu „pojęć cepów”, którymi politycy się obrzucają, zamiast prowadzić merytoryczne spory. Znajdź ich przykłady w debacie publicznej, którą obserwujesz w środkach masowego przekazu.
Zapoznaj się z fragmentem Potęgi smaku Zbigniewa Herberta, a następnie wskaż od trzech do pięciu „pojęć cepów”, którymi politycy się obrzucają, zamiast prowadzić merytoryczne spory. Znajdź ich przykłady w debacie publicznej, którą obserwujesz w środkach masowego przekazu.
Zapoznaj się z fragmentem Potęgi smaku Zbigniewa Herberta, a następnie wskaż od trzech do pięciu „pojęć cepów”, którymi politycy się obrzucają, zamiast prowadzić merytoryczne spory. Znajdź ich przykłady w debacie publicznej, którą obserwujesz w środkach masowego przekazu.
Przeczytaj fragment Potęgi smaku Zbigniewa Herberta, a następnie wskaż od trzech do pięciu „pojęć cepów”, którymi politycy się obrzucają, zamiast prowadzić merytoryczne spory. Znajdź ich przykłady w debacie publicznej, którą obserwujesz w środkach masowego przekazu.
1
Zbigniew HerbertPotęga smaku
Zaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana (Marek Tulliusz obracał się w grobie) łańcuchy tautologii parę pojęć jak cepy dialektyka oprawców żadnej dystynkcji w rozumowaniu składnia pozbawiona urody koniunktiwu
fil4 Źródło: Zbigniew Herbert, Potęga smaku.
RFhNMN3irDp9E
(Uzupełnij).
Sprawdź znaczenie „cepa” i zastanów się, na jakie cechy używanych pojęć wskazuje taka metafora.
Bardzo często wśród polskich polityków pojawiają określenia: Targowica, faszyzm, bolszewicy, złodziejstwo, średniowiecze.
21
Ćwiczenie 6
Demaskacja to ujawnienie negatywnej informacji o kimś. Współczesne media umożliwiają różne formy demaskacji. Zarówno w obszarze relacji intymnych (przede wszystkim celebrytów), jak też społeczno‑zawodowych (np. w odniesieniu do sposobów otrzymania stanowiska pracy przez osoby zaangażowane politycznie). Argumentum ad personam to chwyt erystyczny, który polega na atakowaniu osoby, aby wykazać nieprawdziwość lub niesłuszność jej stanowiska. Przykład: Niech pan mi nie mówi, jak mam rozumieć wywody Arystotelesa, skoro to panu odebrali prawo jazdy za jazdę po pijanemu. Odpowiedz na pytanie: Czy demaskacja negatywnych informacji o pewnej osobie, z którą się spieramy, zawsze musi być chwytem erystycznym, czy jednak może być argumentem merytorycznym w dyskusji?
RYOGPzEP7GPZI
(Uzupełnij).
Zastanów się, kiedy opinia o autorze wypowiedzi może mieć znaczenie w ocenie wiarygodności jego wypowiedzi.
Bardzo często w dyskusjach pojawia się osoba X jako autorytet w sprawie Y. Jeśli pewne informacje o osobie X podważają jej status autorytetu w sprawie Y, to podanie ich może być istotnym argumentem merytorycznym. Na przykład: Niech pan mi nie mówi, jak mam rozumieć wywody Arystotelesa, skoro to pan, w odróżnieniu ode mnie, nie zaliczył egzaminu z filozofii starożytnej i nie napisał doktoratu o Arystotelesie. Przy czym należy wykazać związek między informacją o osobie a tematem sporu. Natomiast demaskacja wszędzie tam, gdzie służy tylko dyskredytacji osoby a nie podważeniu jej eksperckiej wiarygodności, będzie raczej chwytem erystycznym niż elementem rzeczowej dyskusji o problemie.
3
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z fragmentem ze spotkania koleżeńskiej grupy planującej wspólny wyjazd w góry. Następnie spośród wymienionych cech charakteru wskaż te, które wyrażają się w zastosowanych sposobach perswazji.
Zapoznaj się z fragmentem ze spotkania koleżeńskiej grupy planującej wspólny wyjazd w góry. Następnie spośród wymienionych cech charakteru wskaż te, które wyrażają się w zastosowanych sposobach perswazji.
Zapoznaj się z fragmentem ze spotkania koleżeńskiej grupy planującej wspólny wyjazd w góry. Następnie spośród wymienionych cech charakteru wskaż te, które wyrażają się w zastosowanych sposobach perswazji.
Przeczytaj fragment ze spotkania koleżeńskiej grupy planującej wspólny wyjazd w góry. Następnie spośród wymienionych cech charakteru wskaż te, które wyrażają się w zastosowanych sposobach perswazji.
1
Marian: Musimy ustalić, dokąd się wybierzemy. W korespondencji mailowej padły trzy propozycje: Góry Sowie od Kasi, Izery od Wojtka i Bieszczady od Grzegorza. Niech autorzy propozycji nam je przedstawią.
Kasia: Naprawdę muszę cokolwiek uzasadniać? Wszyscy wiedzą, że Góry Sowie to najlepsza propozycja. Ekonomicznie, organizacyjnie i turystycznie. Trzeba być wariatem, żeby proponować Bieszczady, kiedy do Walimia mamy 20 kilometrów. Nie cierpię tej niepotrzebnej, kilkunastogodzinnej mordęgi w pociągach i autobusach. A dlaczego Wojtek proponuje Izery, wszyscy wiemy...
Wojtek: Do cholery, nie życzę sobie takich insynuacji. Moja mama prowadzi świetne schronisko w Jakuszycach i po co ma zarabiać ktoś obcy, skoro możemy mieć super wycieczkę w świetnych warunkach, a moja mama uczciwie zarobi. Może w Górach Sowich byłoby taniej, ale jakość kosztuje, a po całym dniu w błocie i kurzu możemy sobie chyba pozwolić na pewną dozę komfortu. Jeśli komuś brakuje w tym momencie gotówki, mój ojciec prowadzi biuro pożyczkowe...
Grzegorz: W zasadzie mam gdzieś tę dyskusję. Jadę w Bieszczady. Z wami albo bez was. Zaplanowałem zdobycie trzech szczytów w jeden dzień i nie będę zmieniał planów.
Stwórz pięć wypowiedzi perswazyjnych dotyczących oceny z matematyki, które zarazem będą wyrażać:
wdzięczność;
pracowitość;
zazdrość;
naiwność;
chciwość.
RcOnjan0vfv43
(Uzupełnij).
Wskazane cechy mogą się wyrazić w odpowiedzi na ocenę z matematyki lub być źródłem chęci jej zdobycia, jak też mogą się ujawnić przy okazji jej zdobywania. Zastanów się, czy użyte przez ciebie sformułowania są charakterystyczne dla powyższych elementów.
Przykładowe wypowiedzi:
Pani profesor, bardzo dziękuję za wyuczenie naszego Zenka tabliczki mnożenia. My z mężem nie dawaliśmy sobie z tym rady. Czy Zenek mógłby liczyć na ocenę bardzo dobrą? Wówczas zawdzięczałby pani nie tylko znajomość tabliczki mnożenia, ale także czerwony pasek na świadectwie.
Pani profesor, przesiedziałam nad tym tydzień. Jestem gotowa jeszcze kolejny posiedzieć. Cieszę się, że pani dostrzega mój postęp. Jednak potrzebuję wyższej oceny z matematyki, wtedy otrzymam stypendium i będę mogła jeszcze więcej czasu poświęcić na nasze wspólne badanie mszaków. Czy porozmawia pani z profesor Sudocką o mojej ocenie?
Wiem, że z ocen nie wychodzi mi szóstka na koniec roku, ale Monice też nie wychodziła, a pani jej jednak postawiła. Uzyskała dodatkową ocenę, kiedy ja byłem chory. Dopóki byłem zdrowy, uczyła się równie kiepsko jak ja. To niesprawiedliwie, że z powodu choroby mam niższą ocenę od niej.
Bardzo bym chciała dostać trójkę z matematyki. Wie pan, że myślałam nawet o tym, że jak się trochę pouczę na wakacjach, to będę próbowała zdawać maturę z matematyki, bo to w sumie jest fajne, jak człowiek już zaczyna cokolwiek rozumieć. A ja już zaczęłam. I mam poczucie, że naprawdę rozumiem już dostatecznie, a nie biernie. Biernie rozumiałam dwa miesiące temu.
Chcę dostać trójkę, bo ojciec obiecał mi trochę kasy za wyższą ocenę. Myślę, że mógłby też trochę wyłożyć na zakup multimedialnych pomocy matematycznych do pana sali.