Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R6tRN3OJVOPt2
Kartezjusz, Spinoza i Leibniz rozwijali swoje koncepcje. Możliwe odpowiedzi: 1. w XVII wieku., 2. w XIX wieku., 3. w okresie odrodzenia., 4. w średniowieczu.
RWS994E9kHqw9
Dominującym motywem nowożytnego racjonalizmu było hasło. Możliwe odpowiedzi: 1. sceptycyzmu., 2. uwolnienia rygorów doświadczenia., 3. autonomii rozumu., 4. irracjonalizmu poznawczego.
RG5XgACLEhTCg
Dla filozofów szkoły racjonalistycznej XVII wieku podstawowy problem, to. Możliwe odpowiedzi: 1. zasady życia zbiorowego człowieka, 2. możliwości poznawcze człowieka, 3. rozumienie piękna, 4. ugruntowanie sceptycyzmu
R1coQF8aTDBNE
Siedemnastowieczni racjonaliści stosowali metodę. Możliwe odpowiedzi: 1. empiryczną, 2. indukcyjną, 3. indukcyjno-probabilistyczną, 4. aksjomatyczno-dedukcyjną
R1R26ZchZw6fV
W metafizyce racjonalistów XVII wieku świat jawił się jako. Możliwe odpowiedzi: 1. uporządkowany, 2. chaotyczny, 3. celowy, 4. irracjonalny
R1Fnqc3zop3BR
Według siedemnastowiecznych racjonalistów racjonalne sądy intuicyjne. Możliwe odpowiedzi: 1. były sprawdzane na gruncie doświadczenia, 2. były zawsze fałszywe, 3. były prawdziwe na mocy rozumowej oczywistości, 4. nie istniały
R70Z1ZFUJwjpD1
Ćwiczenie 2
Które z poniższych zdań są prawdziwe? Możliwe odpowiedzi: 1. Do szkoły siedemnastowiecznych racjonalistów nie zaliczamy Nicolas'a Melabrancha., 2. Według szkoły siedemnastowiecznych racjonalistów prawdziwe były sądy jawiące się w umyśle jasno i wyraźnie., 3. Blaise Pascal sądził, że możliwości poznawcze rozumu nie mają granic., 4. Racjonaliści siedemnastego wieku wyjaśniając przyrodę nie odwoływali się do celowości., 5. Dla szkoły siedemnastowiecznego racjonalizmu oczywista była dominacja teologii nad filozofią.
R1dgdURzTcARE1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst. 1. Według siedemnastowiecznych racjonalistów rozum poznający nie powinien słuchać niczego oprócz (tu uzupełnij). 2. Według siedemnastowiecznych racjonalistów metoda aksjomatyczno-dedukcyjna wzorowana powinna być na (tu uzupełnij) i matematyce. 3. Naukami szczegółowymi, które wpłynęły na szkołę racjonalizmu w XVII wieku były (tu uzupełnij) i mechanika. 4. W filozofii XVII wieku pojawia się ujęcie świata jako (tu uzupełnij) 5. Blaise Pascal wyłączył z kompetencji rozumu kwestie etyczne oraz (tu uzupełnij). Możliwe odpowiedzi:1. religijne, 2. geometrii, 3. mechanizmu, 4. matematyce, 5. autorytetów, 6. siebie samego, 7. astronomia, 8. moralne.
R5b4ngTKxZAXN1
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst Kartezjusza. Arytmetyka i (tu uzupełnij) są znacznie pewniejsze niż inne (tu uzupełnij) one bowiem jedynie zajmują się tak czystym i prostym przedmiotem, iż niczego zupełnie nie zakładają, co by doświadczenie czyniło niepewnym, ale polegają całkowicie na (tu uzupełnij) wyprowadzeniu wniosków (…) ci, którzy szukają prostej drogi do prawdy, nie powinni zajmować się żadnym przedmiotem, o którym nie mogliby mieć pewności równej dowodom arytmetycznym (…) Do (tu uzupełnij) odnosi się to wszystko, w czym się bada porządek i miarę bez względu na to, czy owej miary należy szukać w liczbach czy figurach, gwiazdach, dźwiękach, czy w jakimkolwiek innym przedmiocie (…). Wszelką wiedzę osiągnąć można jedynie za pomocą (tu uzupełnij) umysłu lub za pomocą (tu uzupełnij) (…) przez intuicję rozumiem nie zmienne świadectwo zmysłów lub zwodniczy sąd źle tworzącej wyobraźni lecz (…) pojęcie niewątpliwe rozumu czystego i uważnego, które pochodzi z samego światła rozumu. Możliwe odpowiedzi: 1. dedukcji, 2. intuicji, 3. matematyki, 4. rozumowym, 5. nauki, 6. geometria.
Źródło: Rene Descartes, Prawidła kierowania umysłem, 1958.
Rd9HzBIJw3zX62
Ćwiczenie 5
Które z poniższych cech charakteryzują model wiedzy postulowany przez XVII-wiecznych racjonalistów? Możliwe odpowiedzi: 1. Weryfikacja sądów na drodze doświadczenia., 2. Uznanie rozumu za źródło oraz miarę prawdy., 3. Zgodność z podstawowymi zasadami logiki., 4. Zgodność z wyobraźnią., 5. Zdobywanie wiedzy na drodze dedukcji.
R1PxZ1ez6XMEX2
Ćwiczenie 6
Rozum jest jednym i w perspektywie rozumu wszystko jest jednym. Tym aforyzmem niekiedy ilustruje się ducha racjonalizmu XVII-wiecznego. Wskaż spośród poniższych te interpretacje sentencji, które są zgodne z myślą racjonalistów XVII wieku. Możliwe odpowiedzi: 1. Każdy jednostkowy rozum dysponuje takimi samymi zasadami racjonalności., 2. W świetle rozumu różne rzeczy są wyjaśniane w oparciu o różne zasady racjonalności., 3. W perspektywie rozumu to, co poznajemy, jawi się jako jedność racjonalnie uporządkowana., 4. Między regułami rozumu a regułami rządzącymi tym, co poznajemy, istnieje sprzeczność., 5. Jedność świata zasadza się na jedności racjonalnych praw nim rządzących.
21
Ćwiczenie 7

Na podstawie treści zawartej w zakładce „Przeczytaj” oraz poprzednich ćwiczeń napisz list od XVII‑wiecznego filozofa – przedstawiciela racjonalizmu, do jego prawnuka. Niech list zawiera opis marzenia dotyczącego modelu i perspektyw poznania zgodnego z założeniami racjonalizmu, a także jego dobroczynnych dla ludzkości skutków.

RRmlteFdKGfvN
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Henri Bergson
31
Ćwiczenie 8

Poznanie intuicyjne jest w filozofii interpretowane różnie i ujęcie dominujące w XVII wieku nie jest jedyne. W oparciu o tekst opisz różnice w pojmowaniu intuicji przez Spinozę i BergsonaHenri BergsonBergsona.

Janusz Kuczyński, Tadeusz Mrówczyński 500 zagadek filozoficznych

W filozofii Spinozy intuicja polega na poznaniu rzeczy przez jej istotę, czyli przez definicję. Poznanie intuicyjne zdobywane bez odwoływania się do doświadczenia, na mocy samej znajomości pojęć, nie może nas nigdy mylić, jest zawsze prawdziwe. Skoro jednak znajomość pojęć, ich definicji osiągamy dzięki aktom naszego umysłu, to poznanie intuicyjne uważane przez Spinozę za najdoskonalszy rodzaj poznania jest formą poznania intelektualnego. W koncepcji poznania intelektualnego znajdował swój wyraz konsekwentny racjonalizm Spinozy.

Natomiast u Bergsona intuicja jest narzędziem krytyki ograniczoności racjonalizmu. Poznanie intuicyjne przeciwstawia Bergson poznaniu intelektualnemu, które ma charakter dyskursywny i analityczny, ujmuje rzeczy od zewnątrz i w bezruchu. Nazywa on intuicją poznanie zbliżone co do swojej bezpośredniości do instynktu, poznanie odbywające się bez pośrednictwa pojęć i słów, nie poddające się werbalizacji i bezwzględnie niewyrażalne. W akcie poznania intuicyjnego podmiot dąży do utożsamienia się z przedmiotem, wczucia się w przedmiot, uchwycenia go od wewnątrz w jego konkretności i nieustannym ruchu. W życiu codziennym zadowalamy się intelektualnymi formami poznania, które zniekształcają obraz świata, natomiast do autentycznego życia świata, do jego głębi, docieramy za pośrednictwem poznania intuicyjnego.

wo1 Źródło: Janusz Kuczyński, Tadeusz Mrówczyński, 500 zagadek filozoficznych, Warszawa 1966, s. 171–172.
RthWMPAUPDBYk
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
31
Ćwiczenie 9

Na podstawie tekstu zrekonstruuj różnicę między sposobami poznania stosowanymi przez „geometrów” a sposobami stosowanymi przez „umysły życiowe”.

Blaise Pascal Myśli

Że niektórzy ludzie z umysłem życiowym nie są geometrami, wypływa stąd, że niepodobna im zgoła nagiąć się do zasad geometrii; jeżeli zaś geometrzy nie posiadają życiowego dowcipu, to stąd, iż nie widzą tego, co mają przed sobą i że, będąc przyzwyczajeni do jasnych i grubych zasad geometrii i do rozumowania jedynie po dokładnym widzeniu i roztrząśnięciu swoich zasad, gubią się w rzeczach praktycznych, gdzie zasady nie dadzą się uchwycić w podobny sposób (…). Umysły życiowe przeciwnie, wzwyczaiwszy się niejako sądzić od pierwszego spojrzenia, są tak zdziwione, kiedy im się przedstawi twierdzenia zupełnie dla nich niezrozumiałe — w które aby wniknąć, trzeba im przebrnąć przez definicje i zasady tak jałowe i nieoglądane wprzód nigdy tak szczegółowo — iż brzydzą sobie ten trud i zniechęcają się (…). Geometrzy, którzy są jedynie geometrami, mają tedy dowcip trafny, ale pod warunkiem, że im się dobrze wyłoży wszystkie rzeczy wedle definicji i zasad; inaczej robią się bałamutni i nieznośni, myślą bowiem ściśle jedynie na podstawie zupełnie jasnych zasad (…). Ludzie, którzy nawykli sądzić uczuciem, nie pojmują zgoła procesu rozumowania, chcą bowiem od razu ogarnąć rzecz jednym spojrzeniem i nie są przyzwyczajeni do szukania zasad. Drudzy przeciwnie, którzy są przyzwyczajeni rozumować na podstawie zasad, nie pojmują zgoła spraw uczucia, szukając w nich zasad i nie umiejąc patrzeć jednym rzutem.

wor2 Źródło: Blaise Pascal, Myśli, tłum. Tadeusz Boy-Żeleński, 2004 r., dostępny w internecie: wolnelektury.pl.
R3foKOs8z2Aez
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.