Sprawdź się
Poniżej podano cytaty z tekstów romantyków, do których nawiązuje Jan Lechoń w Herostratesie. Połącz fragmenty wiersza Lechonia z fragmentami utworów, do których nawiązuje. Wstaw do tabeli tytuły i autorów tych wierszy.
Wersy pochodzące z Herostratesa | Cytat z tekstu romantycznego | Autor tekstu romantycznego | Tytuł tekstu romantycznego |
---|---|---|---|
Historycy literatury uznają wiersz Lechonia za utwór programowy nowej literatury. Napisz, co - według ciebie - kryje się pod tym stwierdzeniem.
Które z poniższych twierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe? Zaznacz właściwe odpowiedzi.
PRAWDA | FAŁSZ | |
Wiersz składa się z dwóch części, które można wyodrębnić ze względu na temat. | □ | □ |
Podmiot liryczny pochwala postawę Herostratesa. | □ | □ |
Lechoń rozprawia się z narodowymi mitami i martyrologią narodową. | □ | □ |
Wiersz ma wymowę rewizjonistyczną. | □ | □ |
Lechoń ukazuje wartość poezji tyrtejskiej i patriotyzmu. | □ | □ |
Herostrates wpisuje się w poetykę Skamandrytów, będąc pochwałą codzienności i prostoty. | □ | □ |
W której osobie wypowiada się podmiot liryczny? Podaj przykłady stosownych czasowników. W jakim celu poeta wprowadza taki zabieg? Jak nazywamy taki typ liryki?
Opisz stosunek podmiotu lirycznego do tradycji literackiej.
Napisz, co według ciebie oznacza wers: A wiosną niech wiosnę, nie Polskę zobaczę
.
Stwórz notatkę na 70‑100 słów, w której pokażesz, w jaki sposób Lechoń realizuje poetykę Skamandrytów.
Przygotuj pięciominutową wypowiedź dotyczącą zadań literatury kiedyś i dziś. Odwołaj się do tekstu Marii Janion Zmierzch paradygmatu.
Przygotuj się do klasowej dyskusji - zastanów się, czym dziś jest patriotyzm.