Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RWK15YEPhBMPK1
Ćwiczenie 1
Wskaż w tekście fragmenty dotyczące kontestacji tradycji, kultury i zastanego porządku rzeczywistości.
1
Ćwiczenie 1
Rw2qIdprqe3nj
Czyli to będzie w Sofii, czy też w Waszyngtonie, Od egipskich piramid do śniegów Tobolska Na tysiączne się wiorsty rozsiadła nam Polska, Papuga wszystkich ludów – w cierniowej koronie. Kaleka, jak beznodzy żołnierze szpitalni, Co będą ze łzą wieczną chodzili po świecie, Taka wyszła nam Polska z urzędu w powiecie I taka się powlokła do robót – w kopalni. Dziewczyna, na matczyne niepomna przestrogi, Nieprawny dóbr sukcesor, oranych przez dzieci, Robaczek świętojański, co w nocy zaświeci, Wspomnieniem dawnych bogactw żyjący ubogi. A dzisiaj mi się w zimnym powiewie jesieni, W szeleście rdzawych liści, lecących z kasztanów, Wydała kościotrupem spod wszystkich kurhanów, Co czeka trwożny chwili, gdy ciało odmieni. O! zwalcież mi Łazienki królewskie w Warszawie, Bezduszne, zimnym rylcem drapane marmury, Pokruszcie na kawałki gipsowe figury, A Ceres kłosonośną utopcie mi w stawie. Czy widzisz te kolumny na wyspie w teatrze, Co widok mi zamknęły daleki na ścieżaj? Ja tobie rozkazuję! W te słupy uderzaj I bij w nie, aż rozkruszysz, aż ślad się ich zatrze. Jeżeli gdzieś na Starym pokaże się Mieście I utkwi w was Kiliński swe oczy zielone, Zabijcie go! – A trupa zawleczcie na stronę I tylko wieść mi o tym radosną przynieście. Ja nie chcę nic innego, niech jeno mi płacze Jesiennych wiatrów gędźba w półnagich badylach; A latem niech się słońce przegląda w motylach, A wiosną – niechaj wiosnę, nie Polskę zobaczę. Bo w nocy spać nie mogę i we dnie się trudzę Myślami, co mi w serce wrastają zwątpieniem, I chciałbym raz zobaczyć, gdy przeszłość wyżeniem, Czy wszystko w pył rozkruszę, czy... Polskę obudzę. (Uzupełnij).
R1DYxAieFSLVB11
Ćwiczenie 2
Wysłuchaj nagrań słówek w słowniczku i naucz się ich prawidłowej wymowy.
1
Ćwiczenie 2
RsLfj0Jd7k5ec
Autor tekstu romantycznego: Juliusz Słowacki, Adam Mickiewicz. Tytuł tekstu romantycznego: a. Dziady cz. IV, b. Grób Agamemnona, c. Uspokojenie. Wersy pochodzące z Herostratesa: 1. Dziewczyna, na matczyne niepomna przestrogi, ieprawny dóbr sukcesor, oranych przez dzieci,Robaczek świętojański, co w nocy zaświeci,Wspomnieniem dawnych bogactw żyjący ubogi., 2. papugą w cierniowej koronie, 3. Jeżeli gdzieś na Starym pokaże się Mieście I utkwi w was Kiliński swe oczy zielone, Zabijcie go! - A trupa zawleczcie na stronę I tylko wieść mi o tym radosną przynieście.. Cytat z tekstu romantycznego: I. Pawiem narodów byłaś i papugą, II. A dalej we mgle, która na rynku się mroczy,/ szkła okien, jak zielone Kilińskiego oczy…, III. Kto? oto pewny robaczek maleńkiKtóry pełzał tuż przy głowie,Świętojański to robaczek.Ach, jakie ludzkie stworzenie!Przypełznął do mnie i powie(Zapewne mię chciał pocieszyć):"Biedny człowieku, po co to jęczenie?Ej, dosyć rozpaczą grzeszyć!. (Uzupełnij).
R1WULeXAi8eJz1
Ćwiczenie 3
Jaka jest funkcja nawiązań do narodowych mitów w wierszu Lechonia? Możliwe odpowiedzi: 1. ukazanie erudycji podmiotu lirycznego, 2. ukazanie nieaktualności narodowych mitów i próba ich przewartościowania, 3. demonstracja kunsztu literackiego, 4. całkowite zdegradowanie przeszłości, 5. wskazanie, że nie można żyć przeszłością, 6. odwołanie się do tradycji kluczowej przy formowaniu się polskiego modelu patriotyzmu
21
Ćwiczenie 4

Historycy literatury uznają wiersz Lechonia za utwór programowy nowej literatury. Napisz, co - według ciebie - kryje się pod tym stwierdzeniem.

RYxquWnq52Ts1
Wyjaśnij stwierdzenie "utwór programowy nowej literatury".
RCAaroBsix4DT21
Ćwiczenie 5
Które z poniższych twierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe? Zaznacz właściwe odpowiedzi. Wiersz składa się z dwóch części, które można wyodrębnić ze względu na temat. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Podmiot liryczny pochwala postawę Herostratesa. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Lechoń rozprawia się z narodowymi mitami i martyrologią narodową. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Wiersz ma wymowę rewizjonistyczną. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Lechoń ukazuje wartość poezji tyrtejskiej i patriotyzmu. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Herostrates wpisuje się w poetykę Skamandrytów, będąc pochwałą codzienności i prostoty. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ
21
Ćwiczenie 6

W której osobie wypowiada się podmiot liryczny? Podaj przykłady stosownych czasowników. W jakim celu poeta wprowadza taki zabieg? Jak nazywamy taki typ liryki?

RVLq5peuqh8AF
Jaki typ literacki stosuje poeta we wskazanym wierszu?
R1auOlIxuaA1B2
Ćwiczenie 7
Zaznacz określenia, które trafnie charakteryzują podmiot liryczny wiersza Jana Lechonia Herostrates. Możliwe odpowiedzi: 1. wypowiada się tylko w swoim imieniu, 2. polemizuje z tradycją romantyczną, 3. całkowicie odrzuca tradycję romantyczną, 4. jego postawa wobec tradycji jest niejednoznaczna, 5. wie, że całkowite zerwanie z tradycją to gest świętokradczy - gest Herostratesa, 6. potępia Herostratesa, 7. wyraża swój pogląd na literaturę, 8. snuje refleksje nad zadaniem literatury po odzyskaniu niepodległości
31
Ćwiczenie 8

Opisz stosunek podmiotu lirycznego do tradycji literackiej.

R1aEWSZZc9bHD
Wyjaśnij znaczenie pojęcia " A wiosną niech wiosnę nie Polskę zobaczę"
31
Ćwiczenie 9

Napisz, co według ciebie oznacza wers: A wiosną niech wiosnę, nie Polskę zobaczę.

R1aEWSZZc9bHD
Wyjaśnij znaczenie pojęcia " A wiosną niech wiosnę nie Polskę zobaczę"
Praca domowa

Stwórz notatkę na 70‑100 słów, w której pokażesz, w jaki sposób Lechoń realizuje poetykę Skamandrytów.

Przygotuj pięciominutową wypowiedź dotyczącą zadań literatury kiedyś i dziś. Odwołaj się do tekstu Marii Janion Zmierzch paradygmatu.

Przygotuj się do klasowej dyskusji - zastanów się, czym dziś jest patriotyzm.