1
Pokaż ćwiczenia:
RvGyrWhDK1M3b1
Ćwiczenie 1
Wskaż poprawną odpowiedź: Reakcje strąceniowe to: Możliwe odpowiedzi: 1. reakcje chemiczne pomiędzy dwoma trudno rozpuszczalnymi substancjami., 2. reakcje chemiczne, w wyniku których tworzy się sól dobrze rozpuszczalna., 3. reakcje chemiczne, w których na skutek połączenia jonów pochodzących z łatwo rozpuszczalnych substancji wytrąca się osad substancji trudno rozpuszczalnej., 4. reakcje chemiczne, w których w wyniku połączenia dwóch odpowiednio dobranych, trudno rozpuszczalnych soli wytrąca się substancja trudno rozpuszczalna.
R1SAYxS3mYNtb1
Ćwiczenie 2
Substancje dobrze rozpuszczalne w wodzie dysocjują, czyli występują w roztworze w postaci jonów dodatnich i jonów ujemnych. Jony dodatnie to kationy a jony ujemne to aniony. Gdy zmieszamy dwa roztwory powstaje sól o różnej rozpuszczalności.
11
Ćwiczenie 3

Na podstawie poniższej tabeli rozpuszczalności wskaż podpunkt, w którym znajdują się wzory sumaryczne tylko trudno rozpuszczalnych w wodzie soli.

Na podstawie tabeli rozpuszczalności wskaż podpunkt, w którym znajdują się wzory sumaryczne tylko trudno rozpuszczalnych w wodzie soli. Zapoznaj się z opisem tabeli.

RfmzOsqFaEhe61
Rozpuszczalność soli i wodorotlenków w wodzie w temperaturze 25°C
Źródło: GroMar Sp. z o.o., rozpuszczalność na podstawie: Mizerski W., Tablice chemiczne, Warszawa 2004; kolory osadów na podstawie: White W. E., A Table of solubilities and colors of precipitates for use in a course in qualitative analysis, „J. Chem. Educ.” 1931., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1J2bQQbS4VT4
Możliwe odpowiedzi: 1. CuCrO4, Cu(OH)2, AgCl, MgCO3, 2. Fe3(PO4)2, AgCl, ZnS, Fe2S3, 3. ZnCl2, (NH4)2CO3, PbBr2, FeCl3, 4. Fe(F)2, Bi2(SO3)3, CrPO4, HgCrO4
211
Ćwiczenie 4

Jakie substancje trudno rozpuszczalne powstaną w wyniku poniższych reakcji chemicznych? Zapisz równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej, jonowej pełnej i jonowej skróconej.

  1. BaCl2+H2SO4

  2. CaNO32+Na2CO3

  3. AgNO3+HCl

R1ZKI1bNUAFbw
(Uzupełnij).
RgCimjsq2eUzq
(Uzupełnij).
RhHIQHHbnSovZ2
Ćwiczenie 5
Wskaż skrócony zapis równania chemicznego pomiędzy węglanem sodu a azotanem pięć ołowiu dwa. Możliwe odpowiedzi: 1. eN a plus dodać eN O indeks dolny 3 indeks górny minus strzałka w prawo eN a eN O 3, 2. Pe be indeks górny 2 plus dodać Ce O indeks dolny 3 indeks górny 2 minus strzałka w prawo Pe be Ce O 3, 3. eN a plus dodać eN O indeks dolny 3 indeks górny minus dodać Pe be indeks górny 2 plus dodać Ce O indeks dolny 3 indeks górny 2 minus strzałka w prawo eN a eN O 3 dodać Pe be Ce O 3
21
Ćwiczenie 6

W dwóch probówkach znajdują się roztwory azotanu(V) srebra(I) oraz azotanu(V) ołowiu(II). Do obu probówek dodano roztwór jodku potasu. W której probówce wytrącił się osad? Zapisz przebieg powyższych reakcji równaniem chemicznym w postaci cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej.

R17wR2JyZIO45
(Uzupełnij).
RysMqE3OIG9q8
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Na podstawie tabeli rozpuszczalności wskaż, które sole po reakcji z jonami cynku będą tworzyły sole trudno rozpuszczalne w wodzie.

RrVcPGA6kzHrt
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R11gd7Ml5nKEn
Zaprojektuj doświadczenie, w którym otrzymasz sól metodą reakcji strąceniowej. Do dyspozycji masz następujące wodne roztwory soli: ortofosforan pięć sodu, siarczan sześć potasu, azotan pięć wapnia oraz węglan sodu. Wydrukuj poniższą kartę pracy. Problem badawczy (Uzupełnij). Hipoteza (Uzupełnij). Użyty sprzęt i odczynniki (Uzupełnij). Obserwacje (Uzupełnij) Reakcje: Zapis cząsteczkowy (Uzupełnij) Zapis jonowy pełny (Uzupełnij) Zapis jonowy skrócony (Uzupełnij) Wnioski (Uzupełnij).

Zaprojektuj doświadczenie, w którym otrzymasz sól metodą reakcji strąceniowej. Do dyspozycji masz następujące wodne roztwory soli: ortofosforan(V) sodu, siarczan(VI) potasu, azotan(V) wapnia oraz węglan sodu. Zanotuj problem badawczy, hipotezę, sprzęt, odczynniki, obserwacje, wnioski, równania reakcji.

R3iTfGBfgk5Rw
(Uzupełnij).
RVbFcBKQBn8ei
(Uzupełnij).
R1efLXoPfPraV
(Uzupełnij).
R1Vyf6JefHuPf
(Uzupełnij).
RPWPdXhzmhv56
(Uzupełnij).
RT5p5fxcO3DTw
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Uczeń na lekcji w laboratorium otrzymał do analizy probówkę, zawierającą roztwór o barwie niebieskiej. Roztwór posiadał trzy sole: XNO3n, YNO3n, ZNO3m, w których podejrzanymi kationami, zawartymi w roztworze, były: Fe2+, Cu2+, Na+, Ag+, Mg2+. Przeprowadzając odpowiednie reakcje chemiczne, uczeń zbadał, jakie sole otrzymał. W kroku pierwszym użył roztwór chlorku potasu. Jony chlorkowe z kationem X wytrąciły trudno rozpuszczalny osad, który oddzielił od roztworu przez odwirowanie i dekantację. W ten sposób uczeń zidentyfikował jon X. Do pozostałego roztworu dodał roztwór ortofosforanu(V) potasu. Jony ortofosforanowe(V) wytrąciły z kationem Y osad trudno rozpuszczalny o niebieskim zabarwieniu. Kation Zpozostał w roztworze, ponieważ tworzy sole dobrze rozpuszczalne.

Podaj odpowiedni zestaw kationów oraz skrócone równania jonowe zachodzących reakcji.

RzpeIfR5LO3UD
(Uzupełnij).
R1DuY45t13bAg
(Uzupełnij).