Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agnieszka Dreczko, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Otrzymywanie soli w wyniku reakcji strąceniowych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Cele ogólne:

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

5) wykorzystuje wiedzę i dostępne informacje do rozwiązywania problemów chemicznych z zastosowaniem metody naukowej;

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1) bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi;

2) projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia;

3) stosuje elementy metodologii badawczej (określa problem badawczy, formułuje hipotezy oraz proponuje sposoby ich weryfikacji);

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zakres podstawowy

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1) bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi;

2) projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia;

3) stawia hipotezy oraz proponuje sposoby ich weryfikacji;

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1) bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi;

2) projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia;

3) stosuje elementy metodologii badawczej (określa problem badawczy, formułuje hipotezy oraz proponuje sposoby ich weryfikacji);

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje metodę otrzymywania soli w wyniku reakcji strąceniowych;

  • opisuje teoretyczne przewidywanie otrzymywania soli trudno rozpuszczalnej;

  • pisze i uzgadnia równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej, jonowej pełnej i jonowej skróconej;

  • projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których otrzyma sole w wyniku reakcji strąceniowych.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment uczniowski;

  • film samouczek;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • pisaki;

  • kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: Czy wszystkie sole są rozpuszczalne w wodzie? W jaki sposób można to sprawdzić? Jakie znaczenie mają sole trudno rozpuszczalne w wodzie? Gdzie może być wykorzystana reakcja strąceniowa?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu „reakcja strąceniowa”.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Analiza treści w e‑materiale – uczniowie zapoznają się z istotą reakcji strąceniowej i sposobem opisywania strąceń, mogą wykorzystać film samouczek. Chętni uczniowie interpretują pojęcie reakcji strąceniowej.

  2. Eksperyment uczniowski. Nauczyciel dzieli klasę na grupy czteroosobowe i rozdaje karty pracy. Uczniowie projektują doświadczenie, ustalając sprzęt i szkło laboratoryjne, jakie będzie im potrzebne, po czym proszą o nie od nauczyciela. Każda grupa wykonuje dwa zadania:

  • zadanie nr 1: uczniowie przeprowadzają doświadczenie, w wyniku którego wytrąci się chlorek srebra(I);

  • zadanie nr 2: uczniowie otrzymują zestaw kilku różnych roztworów, zawierających odpowiednie jony, spośród których wybierają te właściwe; korzystając z tablicy rozpuszczalności wybierają odpowiednie sole, dzięki którym wytrącą kation miedzi(II) w postaci trudno rozpuszczalnej soli;

  • zadanie 3: uczniowie przeprowadzają doświadczenie, w wyniku którego wytrąci się roztwór siarczanu(VI) wapnia.

    Prowadzący zajęcia monitoruje przebieg pracy uczniów.

  1. Po zakończeniu eksperymentów, chętni liderzy grup na forum klasy omawiają efekty pracy grupy w kolejnych zadaniach, a pozostałe grupy konfrontują ze swoimi zapisami. W przypadku rozbieżności, trwa dyskusja – nauczyciel ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie i na koniec podsumowuje pracę uczniów.

  2. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując samodzielnie ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:

  • Na czym polega istota reakcji strąceniowej?

  • Jakie to są sole trudno rozpuszczalne? 

  • Jak przewidzieć, czy w danej reakcji wytraci się osad?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują niedokończone ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

  2. Zaprojektuj doświadczenie, w którym można otrzymać sole trudno rozpuszczalne (np. siarczan(VI) baru, węglan chromu(III)).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być użyty jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Na czym polega istota reakcji strąceniowej?

  • Jakie to są sole trudno rozpuszczalne?

  • Jak przewidzieć, czy w danej reakcji wytraci się osad?

  1. Tablice rozpuszczalności wodorotlenków i soli.

  2. Szkło i sprzęt laboratoryjny (probówki, statyw na probówki).

  3. Odczynniki chemiczne (roztwory soli, np. chlorku sodu, octan srebra(I), siarczanu(VI) miedzi(II), wodorotlenek sodu, azotan(V) wapnia, siarczan(VI) magnezu, siarczan(VI) sodu, węglan wapnia).

  4. Karta pracy ucznia:

R147Ormg52DQb

Plik PDF o rozmiarze 70.14 KB w języku polskim