Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RYSSt0gaUd1hV1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, w jakiej sferze nie da się zaobserwować obecnie żadnych rytuałów przejścia. Możliwe odpowiedzi: 1. w sferze polityki, 2. w gospodarce, 3. w szkolnictwie, 4. w sferze kultury, 5. w życiu rodzinnym człowieka, 6. występują we wszystkich sferach
R1KmeWtsJvDlE1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, które z czynności mają charakter obrzędowy. Możliwe odpowiedzi: 1. pasowanie na ucznia, 2. sobotnie zakupy, 3. impreza urodzinowa, 4. przegląd samochodu, 5. rozgrzewka przed meczem, 6. ślub
RzpdqnB9hPbMY1
Ćwiczenie 3
Połącz w pary określenia charakteryzujące osobę w fazie preliminalnej z tą samą osobą w fazie postliminalnej tego samego rytuału. narzeczona Możliwe odpowiedzi: 1. uczeń, 2. żołnierz, 3. prezydent, 4. żona, 5. kierowca rekrut Możliwe odpowiedzi: 1. uczeń, 2. żołnierz, 3. prezydent, 4. żona, 5. kierowca przedszkolak Możliwe odpowiedzi: 1. uczeń, 2. żołnierz, 3. prezydent, 4. żona, 5. kierowca kandydat Możliwe odpowiedzi: 1. uczeń, 2. żołnierz, 3. prezydent, 4. żona, 5. kierowca kursant Możliwe odpowiedzi: 1. uczeń, 2. żołnierz, 3. prezydent, 4. żona, 5. kierowca
R1QfVARVLdNbD2
Ćwiczenie 4
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Rytuały we współczesnych społeczeństwach to zwykły element folkloru. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sakralizacja polega na przemianie rzeczy świętej w świecką. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. We współczesnym świecie sfery sacrum i profanum uległy przemieszaniu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W dawnych społeczeństwach sfera sacrum obejmowała wszystkie aspekty życia jednostkowego i grupowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Faza postliminalna to faza integracji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rytuały pełnią istotne funkcje w stabilizacji struktury społecznej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Rksz0JtOgOGOs2
Ćwiczenie 5
W poniższym tekście uzupełnij luki. „Można je podzielić na następujące podkategorie: rytuały wyłączenia (1. okresu przejściowego, 2. rytuały integracji, 3. rytuały separacji, 4. wyłączenia, 5. włączenia), rytuały okresu przejściowego (marginalnego) i rytuały włączenia (1. okresu przejściowego, 2. rytuały integracji, 3. rytuały separacji, 4. wyłączenia, 5. włączenia). Te trzy podkategorie są w różnym stopniu rozwinięte w ramach tej samej populacji, jak również w obrębie tej samej grupy ceremonii. Rytuały 1. okresu przejściowego, 2. rytuały integracji, 3. rytuały separacji, 4. wyłączenia, 5. włączenia dominują w ceremoniach pogrzebowych, rytuały 1. okresu przejściowego, 2. rytuały integracji, 3. rytuały separacji, 4. wyłączenia, 5. włączenia – w zaślubinach, natomiast rytuały 1. okresu przejściowego, 2. rytuały integracji, 3. rytuały separacji, 4. wyłączenia, 5. włączenia mogą stanowić istotny element ciąży, zaręczyn, inicjacji”.

Źródło: Arnold van Gennep, Obrzędy przejścia, Warszawa 2006, s. 36–37.
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Weronika Nowacka Gdzie kończy się sacrum, a zaczyna profanum. Antropologiczna analiza problemu na przykładzie przestrzeni cmentarnej

Cmentarz z założenia stanowi przestrzeń przynależną sferze sacrum. Sakralny charakter cmentarza, pozornie trwały i nienaruszalny, podlega jednak zmianom w czasie, przybiera formę procesu, w którym naprzemiennie występują zjawiska sakralizacji, desakralizacji oraz re‑sakralizacji. Sacrum cmentarza przejawia się we wspólnocie żywych i zmarłych, kulcie przodków, symbolach religijnych, zespole praktyk i zwyczajów związanych ze śmiercią i pogrzebem. Może przybierać formy zindywidualizowane, może stać się zbiorową formą manifestacji narodowo‑patriotycznej. Desakralizacja cmentarza przejawia się we wkroczeniu elementu świeckiego, powszedniego.

cyt1 Źródło: Weronika Nowacka, Gdzie kończy się sacrum, a zaczyna profanum. Antropologiczna analiza problemu na przykładzie przestrzeni cmentarnej, dostępny w internecie: laboratoriumkultury.us.edu.pl [dostęp 25.09.2019 r.].
Ry6tzCHnCGG3l
Na podstawie tekstu wskaż, jakie przejawy desakralizacji można zaobserwować na polskich cmentarzach. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się ze zdjęciem i wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisem zdjęcia i wykonaj polecenie.

R1IevV7kuaycN
Źródło: debowscyfoto, domena publiczna.
R5AtOaqkwx3FR
Scharakteryzuj ostatnią fazę (według kategoryzacji van Gennepa) rytuału przedstawionego na zdjęciu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i odpowiedz na pytanie.

1
Victor Turner (…) i communitas

Nowicjusz w [tej] fazie jest jak tabula rasa, pusta tabliczka, na którą wpisywana jest wiedza i mądrość grupy w zakresie dotyczącym nowego statusu. Przeszkody i upokorzenia, nierzadko niewybredne, o charakterze fizjologicznym, jakim poddawani są nowicjusze, reprezentują w części zniszczenie poprzedniego statusu, a po części służą utemperowaniu adeptów w celu przygotowania ich do uporania się z nowymi obowiązkami i powstrzymania ich zawczasu od nadużywania nowych przywilejów. Należy im pokazać, że sami w sobie są gliną, prochem, zwykłą materią, której formę nadaje społeczność.

cyt2 Źródło: Victor Turner, (…) i communitas, [w:] Marian Kempny, Elementy teorii antropologicznej, red. Ewa Nowicka, Warszawa 2004, s. 247.
R1U5MI4fmIO3M
Napisz, o jakim etapie rytuału przejścia jest w nim mowa. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).