Sprawdź się
Połącz w pary określenia charakteryzujące osobę w fazie preliminalnej z tą samą osobą w fazie postliminalnej tego samego rytuału.
kierowca, żona, prezydent, żołnierz, uczeń
narzeczona | |
rekrut | |
przedszkolak | |
kandydat | |
kursant |
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Rytuały we współczesnych społeczeństwach to zwykły element folkloru. | □ | □ |
Sakralizacja polega na przemianie rzeczy świętej w świecką. | □ | □ |
We współczesnym świecie sfery sacrum i profanum uległy przemieszaniu. | □ | □ |
W dawnych społeczeństwach sfera sacrum obejmowała wszystkie aspekty życia jednostkowego i grupowego. | □ | □ |
Faza postliminalna to faza integracji. | □ | □ |
Rytuały pełnią istotne funkcje w stabilizacji struktury społecznej. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.
Gdzie kończy się sacrum, a zaczyna profanum. Antropologiczna analiza problemu na przykładzie przestrzeni cmentarnejCmentarz z założenia stanowi przestrzeń przynależną sferze sacrum. Sakralny charakter cmentarza, pozornie trwały i nienaruszalny, podlega jednak zmianom w czasie, przybiera formę procesu, w którym naprzemiennie występują zjawiska sakralizacji, desakralizacji oraz re‑sakralizacji. Sacrum cmentarza przejawia się we wspólnocie żywych i zmarłych, kulcie przodków, symbolach religijnych, zespole praktyk i zwyczajów związanych ze śmiercią i pogrzebem. Może przybierać formy zindywidualizowane, może stać się zbiorową formą manifestacji narodowo‑patriotycznej. Desakralizacja cmentarza przejawia się we wkroczeniu elementu świeckiego, powszedniego.
Zapoznaj się ze zdjęciem i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem zdjęcia i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i odpowiedz na pytanie.
(…) i communitasNowicjusz w [tej] fazie jest jak tabula rasa, pusta tabliczka, na którą wpisywana jest wiedza i mądrość grupy w zakresie dotyczącym nowego statusu. Przeszkody i upokorzenia, nierzadko niewybredne, o charakterze fizjologicznym, jakim poddawani są nowicjusze, reprezentują w części zniszczenie poprzedniego statusu, a po części służą utemperowaniu adeptów w celu przygotowania ich do uporania się z nowymi obowiązkami i powstrzymania ich zawczasu od nadużywania nowych przywilejów. Należy im pokazać, że sami w sobie są gliną, prochem, zwykłą materią, której formę nadaje społeczność.