Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1B3I3rCxEdfO1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie. Neosemantyzm jest neologizmem... Możliwe odpowiedzi: 1. słowotwórczym., 2. znaczeniowym., 3. frazeologicznym.
R1UHuS7GO7hCl1
Ćwiczenie 2
Dokończ zdanie. Metaforyzacja w języku polega na... Możliwe odpowiedzi: 1. słowotwórstwie., 2. użyciu jednej nazwy zamiast innej, związanej z pierwszą znaczeniowo., 3. przeniesieniu znaczenia z jednego wyrazu na inny przy braku związku znaczeniowego między nimi., 4. neosemantyzacji.
R9ZFTuRxmFpKH1
Ćwiczenie 3
Zaznacz poprawną odpowiedź. Metonimizacja w języku polega na: Możliwe odpowiedzi: 1. metaforyzacji., 2. tworzeniu nowych połączeń wielowyrazowych, których znaczenie nie równa się sumie znaczeń wyrazów składnikowych., 3. użyciu jednej nazwy zamiast innej, związanej z pierwszą znaczeniowo., 4. frazeologizacji.
RHvmoRxNJFVwp1
Ćwiczenie 4
Uporządkuj w prawidłowej kolejności etapy nadawania wyrazowi nowego znaczenia. Elementy do uszeregowania: 1. Tymczasowe, doraźne określenie czegoś, czemu brakuje nazwy, inną nazwą., 2. Występowanie nowego znaczenia tylko w określonym związku wyrazowym., 3. Utrwalenie się nowego znaczenia wyrazu., 4. Usamodzielnianie się nowego znaczenia wyrazu w nowych otoczeniach słownych.
RQMKYGtHifFWW2
Ćwiczenie 5
mysz. stare znaczenie (Uzupełnij). nowe znaczenie (Uzupełnij). wirus. stare znaczenie (Uzupełnij). nowe znaczenie (Uzupełnij). dokładnie. stare znaczenie (Uzupełnij). nowe znaczenie (Uzupełnij). wyzwanie. stare znaczenie (Uzupełnij). nowe znaczenie (Uzupełnij). tapeta. stare znaczenie (Uzupełnij). nowe znaczenie (Uzupełnij).
uniwerbizacja
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem i odpowiedz na pytanie: Czy wyraz trojan, powstały w wyniku skrócenia wyrażenia koń trojański, mógłby być przykładem opisanej poniżej tendencji? Swoją odpowiedź uzasadnij.

Andrzej Markowski Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne

(fragment)
Sporo neosemantyzmów powstaje jako wynik działania tendencji do skrótu, co jest widoczne np. w przykładach uniwerbizacjiuniwerbizacjauniwerbizacji: chodnik ‘muzyka popularna z nieskomplikowaną melodią i prostym tekstem, mówiącym zwykle o miłości’ (muzyka chodnikowa → chodnik), kabel ‘telewizja kablowa’ (telewizja kablowa → kabel), komórka ‘rodzaj telefonu osobistego’ (telefon komórkowy → komórka).

sporo Źródło: Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2018, s. 188.
RI5V399O78TIw
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z fragmentem wiersza Jana Kochanowskiego i odpowiedz na pytanie: w jakim znaczeniu Kochanowski użył tu wyrazu list? Następnie porównaj swoją odpowiedź z hasłem w słowniku etymologicznym.

Jan Kochanowski Dryas Zamechska

(fragment)
Tak na świecie niemasz nic własnego nikomu:
Dziś to moje, a jutro będzie w inszym domu,
A potem jeszcze w inszym, i w drugim i w trzecim,
A my jako suchy list na dół z drzewa lecim.

dzis Źródło: Jan Kochanowski, Dryas Zamechska, [w:] Jana Kochanowskiego Dzieła polskie, t. 1, oprac. J. Lorentowicz, Warszawa 1919, s. 184.
RkutJGJLBeIMs
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, jak neosemantyzmy zaspokajają nasze potrzeby 1) nazywania nowych zjawisk i 2) wyrażania emocji. Dokonaj rozróżnienia między tymi typami potrzeb. Użyj przykładów.

RElxwUacnZmUT
(Uzupełnij).