1
Pokaż ćwiczenia:
RN6xpqnJi0fKX1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.

Punktami o znanej wysokości są: ... Możliwe odpowiedzi: 1. reper., 2. punkt triangulacyjny.
RfOUDvbFcNtwo1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 3

Dokonaj pomiaru teodolitem szkolnym i oblicz wysokość budynku, wiedząc, że:

c = 10 m

alfa = 90°

beta = 45°

RrceVQwB3IycV
RoIUznL8j39dB
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3
RA9Io61eEO842
Na podstawie wiedzy uzyskanej na lekcji pisz, czym jest teodolit (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4
RSOktQPu6k3F6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R2Qm7sqvl7Jys
Uzupełnij tekst: Podstawową metodą mierniczą geodezji jest 1. sieć, 2. metrach n.p.m., 3. punktami triangulacyjnymi, 4. triangulacja, 5. osnowę geodezyjną, 6. trygonometryczną, 7. sieć triangulacyjna, 8. współrzędne geograficzne, 9. topograficznej, 10. wież triangulacyjnych, 11. szczytach, 12. kąty. Polega ona na podziale obszaru na trójkąty (1. sieć, 2. metrach n.p.m., 3. punktami triangulacyjnymi, 4. triangulacja, 5. osnowę geodezyjną, 6. trygonometryczną, 7. sieć triangulacyjna, 8. współrzędne geograficzne, 9. topograficznej, 10. wież triangulacyjnych, 11. szczytach, 12. kąty) i wyznaczeniu odległości pomiędzy ich wierzchołkami (1. sieć, 2. metrach n.p.m., 3. punktami triangulacyjnymi, 4. triangulacja, 5. osnowę geodezyjną, 6. trygonometryczną, 7. sieć triangulacyjna, 8. współrzędne geograficzne, 9. topograficznej, 10. wież triangulacyjnych, 11. szczytach, 12. kąty). Punkty te najczęściej wyznacza się na 1. sieć, 2. metrach n.p.m., 3. punktami triangulacyjnymi, 4. triangulacja, 5. osnowę geodezyjną, 6. trygonometryczną, 7. sieć triangulacyjna, 8. współrzędne geograficzne, 9. topograficznej, 10. wież triangulacyjnych, 11. szczytach, 12. kąty wzniesień i są połączone ze znakami naziemnymi i podziemnymi. Do rozwiązania trójkąta wystarczy zmierzyć dwa 1. sieć, 2. metrach n.p.m., 3. punktami triangulacyjnymi, 4. triangulacja, 5. osnowę geodezyjną, 6. trygonometryczną, 7. sieć triangulacyjna, 8. współrzędne geograficzne, 9. topograficznej, 10. wież triangulacyjnych, 11. szczytach, 12. kąty oraz jedną długość boku i stosując metodę 1. sieć, 2. metrach n.p.m., 3. punktami triangulacyjnymi, 4. triangulacja, 5. osnowę geodezyjną, 6. trygonometryczną, 7. sieć triangulacyjna, 8. współrzędne geograficzne, 9. topograficznej, 10. wież triangulacyjnych, 11. szczytach, 12. kąty, określić odległość do trzeciego wierzchołka. Na mapie 1. sieć, 2. metrach n.p.m., 3. punktami triangulacyjnymi, 4. triangulacja, 5. osnowę geodezyjną, 6. trygonometryczną, 7. sieć triangulacyjna, 8. współrzędne geograficzne, 9. topograficznej, 10. wież triangulacyjnych, 11. szczytach, 12. kąty punkty triangulacyjne są oznaczone trójkątem równobocznym z kropką w środku i opisem wysokości w 1. sieć, 2. metrach n.p.m., 3. punktami triangulacyjnymi, 4. triangulacja, 5. osnowę geodezyjną, 6. trygonometryczną, 7. sieć triangulacyjna, 8. współrzędne geograficzne, 9. topograficznej, 10. wież triangulacyjnych, 11. szczytach, 12. kąty. Natomiast w terenie - trwałymi znakami w postaci kamiennych słupów, tablic albo 1. sieć, 2. metrach n.p.m., 3. punktami triangulacyjnymi, 4. triangulacja, 5. osnowę geodezyjną, 6. trygonometryczną, 7. sieć triangulacyjna, 8. współrzędne geograficzne, 9. topograficznej, 10. wież triangulacyjnych, 11. szczytach, 12. kąty. Punkty te mają znane 1. sieć, 2. metrach n.p.m., 3. punktami triangulacyjnymi, 4. triangulacja, 5. osnowę geodezyjną, 6. trygonometryczną, 7. sieć triangulacyjna, 8. współrzędne geograficzne, 9. topograficznej, 10. wież triangulacyjnych, 11. szczytach, 12. kąty. W Polsce, podstawową sieć (I rzędu) tworzą trójkąty o bokach 20 50 km, II rzędu - 7 km, III rzędu - 2 3 km. W sumie cała 1. sieć, 2. metrach n.p.m., 3. punktami triangulacyjnymi, 4. triangulacja, 5. osnowę geodezyjną, 6. trygonometryczną, 7. sieć triangulacyjna, 8. współrzędne geograficzne, 9. topograficznej, 10. wież triangulacyjnych, 11. szczytach, 12. kąty triangulacyjna (trzystopniowa) tworzy tzw. 1. sieć, 2. metrach n.p.m., 3. punktami triangulacyjnymi, 4. triangulacja, 5. osnowę geodezyjną, 6. trygonometryczną, 7. sieć triangulacyjna, 8. współrzędne geograficzne, 9. topograficznej, 10. wież triangulacyjnych, 11. szczytach, 12. kąty.
21
Ćwiczenie 5

Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym odpowiedz na pytanie.

Jaką wartość wskazuje strzałka na łacie?

RAUD5qMIuMBz3
RdI4PZ2WWNm2K
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5
R1QpUNH6Wxgga
Uzupełnij tekst: Niwelacją nazywa się geodezyjną metodę wyznaczania różnicy 1. kompasy, 2. ciągu niwelacyjnego, 3. wysokości punktów, 4. repera, 5. niwelatory, 6. łaty geodezyjne na powierzchni ziemi. Pomiar rozpoczyna się od punktu o znanej wysokości, czyli 1. kompasy, 2. ciągu niwelacyjnego, 3. wysokości punktów, 4. repera, 5. niwelatory, 6. łaty geodezyjne, a następnie określa się wysokości poszczególnych punktów pośrednich na trasie do punktu docelowego. Uzyskany ciąg punktów o zmierzonej wysokości nosi nazwę 1. kompasy, 2. ciągu niwelacyjnego, 3. wysokości punktów, 4. repera, 5. niwelatory, 6. łaty geodezyjne. Do niwelacji służą wysokościomierze, 1. kompasy, 2. ciągu niwelacyjnego, 3. wysokości punktów, 4. repera, 5. niwelatory, 6. łaty geodezyjne i 1. kompasy, 2. ciągu niwelacyjnego, 3. wysokości punktów, 4. repera, 5. niwelatory, 6. łaty geodezyjne.
R15sygmHIj6wI2
Ćwiczenie 6
Wybierz poprawną odpowiedź. Odległość w terenie można zmierzyć przy pomocy: Możliwe odpowiedzi: 1. niwelatora, 2. dalmierza, 3. teodolitu, 4. tachimetru, 5. wszystkich powyżej
R1OzWwK9pCY4C2
Ćwiczenie 7
Co to jest osnowa geodezyjna? Możliwe odpowiedzi: 1. sieć trójkątów - sieć triangulacyjna, 2. sieć punktów o znanych wysokościach, 3. sieć reperów, 4. układ punktów niezbędnych do prowadzenia prac kartograficznych i geodezyjnych, 5. wszystkie powyżej
31
Ćwiczenie 8

Po obejrzeniu filmu edukacyjnego uzupełnij schemat i odpowiedz na pytanie.

Jak obliczyć wysokość instrumentu na podstawie znanej wysokości repera, wiedząc, że:

reper = 133,120 m n.p.m.

odczyt wstecz na reper = 1,111 m

RoRQvFuTRpqEY
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RNOybHrRl6Hco
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8
RI8j0ARkob3Ue
Do opisu przyrządów geodezyjnych dopasuj ich nazwy: 1. łata geodezyjna, 2. taśma miernicza, 3. tyczka geodezyjna, 4. dalmierz, 5. teodolit, 6. żabka, 7. niwelator
elektroniczny przyrząd do pomiaru odległości
1. łata geodezyjna, 2. taśma miernicza, 3. tyczka geodezyjna, 4. dalmierz, 5. teodolit, 6. żabka, 7. niwelator
przyrząd geodezyjny, który ustawiony na kolejnych punktach w terenie umożliwia obliczenie różnicy wysokości pomiędzy nimi; odczyt z łaty polega na podaniu wartości długości pionowej na łacie z precyzją równą 1 mm
1. łata geodezyjna, 2. taśma miernicza, 3. tyczka geodezyjna, 4. dalmierz, 5. teodolit, 6. żabka, 7. niwelator
instrument służący do pomiaru różnic wysokości między jednym a drugim punktem w terenie; wyróżnia się niwelatory optyczne oraz niwelatory laserowe
1. łata geodezyjna, 2. taśma miernicza, 3. tyczka geodezyjna, 4. dalmierz, 5. teodolit, 6. żabka, 7. niwelator
taśma stalowa o długości 20 m z naniesioną podziałką
1. łata geodezyjna, 2. taśma miernicza, 3. tyczka geodezyjna, 4. dalmierz, 5. teodolit, 6. żabka, 7. niwelator
instrument geodezyjny do pomiaru kątów poziomych i kątów pionowych, wyznaczania azymutów oraz do pomiaru odległości, przy jego pomocy dokonujemy pomiaru terenu oraz wytyczania obiektów
1. łata geodezyjna, 2. taśma miernicza, 3. tyczka geodezyjna, 4. dalmierz, 5. teodolit, 6. żabka, 7. niwelator
przyrząd służący do oznaczania punktu w terenie, wykonany z drewna lub metalu, ma długość 2 metrów, pomalowany jest w biało czerwone, poziome pasy
1. łata geodezyjna, 2. taśma miernicza, 3. tyczka geodezyjna, 4. dalmierz, 5. teodolit, 6. żabka, 7. niwelator
przy pomiarach wykonywanych na gruncie podmokłym, grząskim wykorzystuje się do stabilizacji stopy łaty