1
Pokaż ćwiczenia:
RpPJSudBfaltn1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, w którym z miast w Europie doszło do największej całkowitej wymiany ludności w czasach nowożytnych. Możliwe odpowiedzi: 1. Wrocław, 2. Warszawa, 3. Berlin, 4. Madryt
R8PodnBMX5J1v1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj działania administracji do celu, jaki im przyświecał. zastępowanie niemieckich pomników i symboli polskimi Możliwe odpowiedzi: 1. ułatwienie adaptacji na nowych terenach, 2. zmniejszenie przeludnienia na wsi, 3. tworzenie nowej tożsamości, 4. brak pasującego celu kierowanie do wsi repatriantów pochodzących ze wsi Możliwe odpowiedzi: 1. ułatwienie adaptacji na nowych terenach, 2. zmniejszenie przeludnienia na wsi, 3. tworzenie nowej tożsamości, 4. brak pasującego celu zachęcanie mieszkańców centralnej Polski do osiedlenia się na ziemiach zachodnich i północnych Możliwe odpowiedzi: 1. ułatwienie adaptacji na nowych terenach, 2. zmniejszenie przeludnienia na wsi, 3. tworzenie nowej tożsamości, 4. brak pasującego celu pozostawienie przy dużych zakładach niemieckich specjalistów Możliwe odpowiedzi: 1. ułatwienie adaptacji na nowych terenach, 2. zmniejszenie przeludnienia na wsi, 3. tworzenie nowej tożsamości, 4. brak pasującego celu
3
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z fragmentem tekstu i wykonaj polecenie.

1
Bolesław Bednarski Oswajanie przestrzeni w narracjach przesiedleńców ze Wschodu

Tutaj wieś szczęśliwie, bardzo mało, prawie że wcale nie ucierpiała i te oddziały sowieckie, co przechodziły, to się nie zatrzymały. To wszystko było urządzone jeszcze tak, jak za Niemców. W gospodarstwach mniejsze, większe maszyny. To tak bardzo ludzi cieszyło, że mają takie warunki. Oprócz tego z początku ustalono dla tej miejscowości nazwę Jodłówka, a to się kojarzyło z Siemianówka, to też tak chwytało za serce. Warunki tutaj są takie, to cieszyło po tych wszystkich przejściach. Kościół na miejscu, wszystko jest (…). Jeszcze ten Haller zajął sobie koło kościoła warsztat stelmacha, kołodzieja. Tak jak w Siemianówce.

cyt Źródło: Bolesław Bednarski, Oswajanie przestrzeni w narracjach przesiedleńców ze Wschodu, s. 13.
RJW0eQoNO6EOP
Zaznacz, co było powodem radości dla repatriantów z Siemianówki. Możliwe odpowiedzi: 1. utrzymanie więzów sąsiedzkich sprzed wojny, 2. utrzymane wyposażenie rolnicze domów, które zasiedlali, 3. nowa nazwa miejscowości kojarząca się z miejscem, z którego wyjechali, 4. lepsze zaplecze socjalne domów, 5. otrzymywanie większych gospodarstw niż te, które opuścili
R68Hz34psVy4G2
Ćwiczenie 4
– A co widzieliście na Śląsku i Pomorzu? – Widziałem dużo ziemi dobrze zagospodarowanej, która czeka tylko na ręce do pracy.prawda//fałszże we wszystkich gospodarstwach są budynki mieszkalne i gospodarcze bardzo porządne, prawda/fałsz a przy tym zaopatrzone w maszyny rolnicze: młockarnie, kieraty czy siewniki. prawda/fałsz Na Pomorze trudno jednak wyjeżdżać, bo to daleko, ale na Śląsk ruszymy gromadnie. (…) Dlaczego mamy gnieździć się u nas na parumorgowych gospodarstwach i głodować tak, aż książki o nas piszą, kiedy możemy mieć więcej i lepszej ziemi na Śląsku. prawda/fałsz ktoś musi przecież na tej ziemi odzyskanej gospodarzyć. prawda/fałsz Nie po to żołnierze nasi zdobywali ją, żeby teraz leżała odłogiem.
Źródło: S.K., Radość szaleje w Naprawie, „Dziennik Polski” nr 114 z 1 VI 1945 r., s. 3.
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z dokumentem i wykonaj polecenie.

Rhnlu5UzQ0goU
Źródło: Warmińsko-Mazurska Biblioteka Cyfrowa, domena publiczna.
RXFrkfkeZdDeJ
Dokończ zdanie.
Właściciel karty osiedleńczej repatrianta z Wileńszczyzny uzyskał prawo do zajęcia gospodarstwa… Możliwe odpowiedzi: 1. gorszego niż pozostawione na Wileńszczyźnie., 2. lepszego niż pozostawione na Wileńszczyźnie., 3. takiego samego jak pozostawione na Wileńszczyźnie.
3
Ćwiczenie 6
Przeanalizuj opis mapy i wykonaj polecenie.
Przeanalizuj opis mapy i wykonaj polecenie.
RZYA1OVDyIpkh
Mapa dialektów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ra41Vnr3EcLGK
Zaznacz województwa, które wchodzą w skład tzw. Ziem Zachodnich i Północnych, a w których na całości lub większości terytorium nie występuje typowy dla tych terenów „nowy dialekt mieszany”. Możliwe odpowiedzi: 1. opolskie, 2. warmińsko-mazurskie, 3. małopolskie, 4. dolnośląskie
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z fragmentem wspomnień dotyczących organizacji szkolnictwa na ziemiach zachodnich jesienią 1945 r. i wykonaj polecenie.

1
Ryszard Tomkiewicz Władysław Dudziak, wspomnienia z lat 1945–1948

W październiku 1945 r. w samym Mrągowie zaczęto organizować szkołę. Przybył inspektor szkolny pan Antoni Piątek i pan Zygmunt Wieliczko, który został kierownikiem szkoły podstawowej. Obaj zwrócili się do mnie o pomoc w organizowaniu szkoły. Na naukę zgłaszała się tylko dziatwa napływowych Polaków. Autochtoni od szkoły polskiej trzymali się z daleka. Mnie poproszono o zorganizowanie kompletów gimnazjalnych. Zgłosiło się 12 osób tylko do pierwszej klasy. Do nauczania zgłosił się aptekarz mgr Zbigniew Brudnicki, pan Sierakowski i ja. Pan Brudnicki uczył przedmiotów przyrodniczych, pan Sierakowski przedmiotów humanistycznych i był wychowawcą klasy. Ja miałem powierzone kierownictwo, matematyką i religię.

cw Źródło: Ryszard Tomkiewicz, Władysław Dudziak, wspomnienia z lat 1945–1948, „Rocznik Ziem Zachodnich”, nr 2/2018, dostępny w internecie: rocznikziemzachodnich.pl [dostęp 1.04.2020 r.].
Rwo6tOJxh1nL1
Czym szkoła ta różniła się od obecnych rejonowych szkół podstawowych? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj poniższy tekst i wykonaj polecenie.

1
Marek Czapliński Komentarz historyczny

Władza uznawała to za przydatne, aby przekonać Polaków, że jedynie dzięki sojuszowi ze Związkiem Radzieckim możemy być pewni nowych granic. Nie chciano brać pod uwagę, że tym samym stwarzają nastrój ciągłego siedzenia na walizkach, traktowania otaczającej cywilizacji za coś wrogiego, coś, co można bezkarnie niszczyć. Uderzające, że dopiero w końcu lat 60. pierwsi osadnicy zaczęli budować nowe domy.

cyt2 Źródło: Marek Czapliński, Komentarz historyczny, [w:] Krystyna Tyszkowska, Skąd my tu?, Wrocław 2008, s. 13.
Rpc3jPJyKpIFy
Opisz elementy, które potwierdzają postawioną w cytacie tezę o poczuciu tymczasowości i obcości repatriantów na nowych terenach. (Uzupełnij).