Sprawdź się
Poniższa tabela zawiera twierdzenia dotyczące stosunku Nietzschego do antycznej Grecji. Wskaż w niej prawdziwe oraz fałszywe twierdzenia.
prawda | fałsz | |
Nietzsche uważał, że najlepszym i największym moralistą greckim był Sokrates. | □ | □ |
Zdaniem filozofa Homer jest odpowiedzialny za „zarażenie” greckiego ducha „ociężałością”. | □ | □ |
Nietzsche znał najlepiej utwory antyczne, gdyż z wykształcenia był filologiem klasycznym. | □ | □ |
Niemiecki filozof chwalił Platona, gdyż ten – wbrew swojemu nauczycielowi – wprowadził podział na świat materialny i świat idealny. | □ | □ |
Przyporządkuj cechy rozumienia pojęcia nadczłowieka do koncepcji nietzscheańskiej i do jej nazistowskiej interpretacji.
przeciwstawiany podludziom i nieludziom, przeciwstawiany ostatniemu człowiekowi, twórczy samotnik, statyczne i nacjonalistyczne ujęcie nadczłowieka, emanacja woli mocy narodu, przedstawiciel moralności panów, historiozoficzne i ewolucyjne ujęcie nadczłowieka, reprezentant narodu, emanacja nietzscheańskiej woli mocy, przedstawiciel rasy panów
nadczłowiek nietzscheański | |
---|---|
nadczłowiek nazistowski |
Poniżej znajdują się dwie wypowiedzi badaczy myśli nietzscheańskiej. Przeczytaj je, a następnie wskaż zdania, które poprawnie oddają ich treść.
WprowadzenieNietzsche po przyjeździe do Bayreuth doznał oczywiście szoku. Nie wypowiadał się na temat całej imprezy, Pierścienia Nibelunga nie obejrzał do końca, a wejściówki na kolejne spektakle oddał rodzinie. Być może oczekiwał, że czegoś podobnego dokona sam autor opery, to znaczy, że uzna własną klęskę, która w świadomości Nietzschego była również jego własną klęską, a już co najmniej kompromitacją. Wagner miał chyba jednak w tej grze o wiele więcej do stracenia, zresztą nie był to już ten sam Wagner – rebeliant „Wiosny Ludów” i uchodźca polityczny.
Nietzsche, „ten wielki wzgardziciel”Napotkał tam jedynie tłum snobizujących się mieszczuchów, gotowych płacić horrendalne sumy za bilet wstępu do opery, by po zakończeniu spektaklu, przy prowizorycznych stołach porobionych z beczek (w całym miasteczku zabrakło miejsc w gospodach), dyskutować o „absolutnej sztuce” przy piwie i kiełbaskach. Powszechne zwycięstwo idei wagneryzmu okazało się jej największym upadkiem. Wagner tego nie dostrzegł, a może nawet nie chciał tego dostrzec. Oznaczało to koniec przyjaźni z Nietzschem.
Poniżej znajdują się młodzieńcze wypowiedzi Nietzschego na temat Bayreuth. Przeczytaj je, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie oddaje ich treść.
Ryszard Wagner w BayreuthBayreuth jest dla nas poświęceniem porannym w dzień walki. Nie można nam wyrządzić większej krzywdy, posądzając nas, że chodzi nam tylko o sztukę: jak gdyby sztuka była środkiem leczniczym i upajającym, którym leczyć można wszelką nędzę! W obrazie tego tragicznego dzieła sztuki w Bayreuth widzimy walkę jednostki z tym, co spotyka ją z niepokonaną na pozór koniecznością, z władzą, z prawem, z pochodzeniem, z ugodą i porządkiem rzeczy. Jednostka nie może piękniej żyć, jak tylko dojrzewając i poświęcając się w walce o sprawiedliwość i miłość.
Ryszard Wagner w BayreuthNie może być inaczej: spostrzegacz, przed którym staje taka postać jak Wagner, musi być czasem pomimo woli odrzucony w kierunku małości swej i ułomności i zapytuje siebie: do czego ona ci służy? Dlaczego ty właściwie istniejesz? Wówczas nie ma zapewne odpowiedzi i stoi przed własną istotą zdziwiony i zmieszany. Niech mu wystarczy, że przeżył tę chwilę; niech odpowiedzią będzie mu to, że czuje się obcy we własnej swej istocie.
Poniżej znajduje się fragment z późnego okresu twórczości Nietzschego. Przeczytaj go, a następnie odpowiedz na pytanie: jaką rolę przypisywał sobie w tym czasie Nietzsche, jeśli chodzi o sławę Wagnera?
Ecce Homo[Narodziny tragedii] działały, a nawet czarowały tym, co w nich było chybione – oddaniem się na użytek wagnerszczyzny, jak gdyby ta była objawem wzmagającego się życia. Pismo to było właśnie dlatego w życiu Wagnera wypadkiem: od tej dopiero chwili zaczęto wiązać wielkie nadzieje z nazwiskiem Wagnera.
Poniżej znajduje się fragment pisma należącego do późnego okresu twórczości Nietzschego. Przeczytaj go, a następnie odpowiedz na pytanie: w jaki sposób Nietzsche rehabilituje swoje wczesne rozprawy?
Ecce HomoPsycholog mógłby dodać jeszcze, że to, co w młodych latach w Wagnerowskiej muzyce słyszałem, nie miało w ogóle nic z Wagnerem wspólnego; że opisując muzykę dionizyjską, opisywałem to, co ja słyszałem – że musiałem wszystko instynktownie przełożyć i przekształcić na nowego ducha, którego w sobie nosiłem. […] We wszystkich psychologicznie rozstrzygających ustępach jest tylko o mnie mowa, można bezwzględnie wstawić me nazwisko, lub słowo Zaratustra, gdzie tekst słowo Wagner podaje.