Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RtKPaqfBst2D61
Ćwiczenie 1
Ułóż chronologicznie wydarzenia z lat 1957–1981. Elementy do uszeregowania: 1. wybór Karola Wojtyły na papieża, 2. czarny czwartek – wypadki grudniowe, 3. wprowadzenie stanu wojennego, 4. utworzenie Komitetu Obrony Robotników, 5. powstanie NSZZ „Solidarność”, 6. wydarzenia marcowe
RzpjM5hLL0Z1z1
Ćwiczenie 2
Wskaż, które z podanych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe. Postać Janka Wiśniewskiego wiązana jest z wydarzeniami czerwcowymi w Poznaniu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reglamentację cukru wprowadzono w dekadzie Gierka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. WRON została utworzona w celu pacyfikacji strajków 1970 r. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kanclerz RFN uznał w roku 1970 granice Polski ustanowione w roku 1945.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Symbolem „małej stabilizacji” stały się radioodbiorniki, gramofony, pralki wirnikowe, pierwsze telewizory. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W latach 70. polska piłka nożna osiągnęła najwyższy poziom światowy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1GHfdPwQEaq31
Ćwiczenie 3
ZOMO. Rozwinięcie (Uzupełnij). MO. Rozwinięcie (Uzupełnij). UB. Rozwinięcie (Uzupełnij). WRON. Rozwinięcie (Uzupełnij). KOR. Rozwinięcie (Uzupełnij). PZPR. Rozwinięcie (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z ilustracjami, a następnie uzupełnij lukę w zdaniu zamieszczonym pod nimi.

Źródło A

RLbg8s4qoOYXx
Źródło: Darekm135, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło B

RROe6ndvgMNgM
Źródło: Wojciech Pysz, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RdNDe8Wgn8JoM
Sprzęty zaprezentowane w źródłach są symbolem okresu zwanego Tu uzupełnij Tu uzupełnij, który przypadł na okres rządów Władysława Gomułki.
1
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z ilustracją, a następnie uzupełnij lukę w zdaniu zamieszczonym poniżej.

R1I0VdTKyEb76
Źródło: P-szat, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1NjvaWUdf5Vg
UWAGA! Wpisuj w kolejności: imię i nazwisko. Auto widoczne na ilustracji stało się symbolem rządów Tu uzupełnij Tu uzupełnij na stanowisku I sekretarza KC PZPR.
R1ai0Rw0vMW4l1
Ćwiczenie 6
Zdjęcie przedstawia Pomnik Poległych Stoczniowców przed Stocznią Gdańską. To trzy ogromne, betonowe krzyże stojące tyłem do siebie.
Źródło: fot. Avi1111, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z ilustracją, a następnie uzupełnij luki w zdaniu zamieszczonym poniżej.

R19e0sd04nPb2
Źródło: Andrzej Iwański (Scanned by Europeana 1989), Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1RJHqTger2bv
Jednym z założycieli Tu uzupełnij, polskiej organizacji opozycyjnej działającej w latach 1976-1977 był Tu uzupełnij.
3
Ćwiczenie 8

Do podanych wydarzeń przyporządkuj nazwisko I sekretarza KC PZPR, który pełnił tę funkcję w czasie, gdy do nich doszło. W każdym wierszu tabeli zaznacz właściwą postać.

R1JMUSKDCRwQj
Łączenie par. . Strajki w Radomiu, Ursusie i Płocku. Możliwe odpowiedzi: A, B, C, D. Odwilż październikowa. Możliwe odpowiedzi: A, B, C, D. Pacyfikacja Kopalni „Wujek”. Możliwe odpowiedzi: A, B, C, D
311
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z fragmentem opracowania historycznego, a następnie uzupełnij lukę w zdaniu zamieszczonym poniżej i uzasadnij odpowiedź.

Dwaj  studenci  to zebranie,  pięciu studentów  to wiec, dwudziestu  to demonstracja, a  pięć tysięcy studentów – to nieliczna garstka wichrzycieli.

1 Cytat za: Jerzy Kochanowski, Dzieje najnowsze po 1939 roku. Ćwiczenia źródłowe z historii dla szkół średnich, t. 5, Warszawa 1999, s. 256.
R1CKW6hV0fJkU
Zacytowany tekst nawiązuje do wystąpień z roku Tu uzupełnij.
RciYff2qGnOhZ
Uzasadnienie (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 10

Rozstrzygnij, czy postulaty zacytowane we fragmencie tekstu (źródło A) miały związek z wydarzeniem uwiecznionym na fotografii (źródło B). Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do treści obu źródeł.

Źródło A

1. […] Żądamy niezależnych Związków Zawodowych podległych klasie robotniczej.

2. Żądamy obniżki cen na artykuły spożywcze do wysokości z dnia 12 XII […].

3. Żądamy podwyżki płac o 30%. […]

6. Żądamy wypuszczenia na wolność robotników zatrzymanych w związku z zajściami i niewyciągania w stosunku do nich żadnych konsekwencji prawnych i służbowych. […]

10. Żądamy ukarania winnych masakry robotników walczących o słuszną sprawę i bezwzględnego zakazu strzelania do bezbronnych mas pracujących.

2 Cytat za: Małgorzata Machałek, Katarzyna Rembacka, Szczecin. […] Materiały edukacyjne, Szczecin 2007, s. 32–33.

Źródło B

R1V6qgAMp38rK
Źródło: Fot. PAP/CAF/Z. Trybek, dzieje.pl.
Ru9NTPZpIqTB9
Wskaż odpowiedź: tak, nie.
RmQVoDI4CrX55
Uzasadnienie (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij przesłanie plakatu, interpretując jego elementy graficzne.

R1NtYSKNnK9Dh
Źródło: dostępny w internecie: www.solidarnosc.org.pl, tylko do użytku edukacyjnego.
RVxI6ZAejMZR3
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).