Sprawdź się
Ułóż chronologicznie wydarzenia z lat 1957–1981.
- czarny czwartek – wypadki grudniowe
- wybór Karola Wojtyły na papieża
- wydarzenia marcowe
- utworzenie Komitetu Obrony Robotników
- wprowadzenie stanu wojennego
- powstanie NSZZ „Solidarność”
Wskaż, które z podanych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe.
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Postać Janka Wiśniewskiego wiązana jest z wydarzeniami czerwcowymi w Poznaniu. | □ | □ |
| Reglamentację cukru wprowadzono w dekadzie Gierka. | □ | □ |
| WRON została utworzona w celu pacyfikacji strajków 1970 r. | □ | □ |
| Kanclerz RFN uznał w roku 1970 granice Polski ustanowione w roku 1945. | □ | □ |
| Symbolem „małej stabilizacji” stały się radioodbiorniki, gramofony, pralki wirnikowe, pierwsze telewizory. | □ | □ |
| W latach 70. polska piłka nożna osiągnęła najwyższy poziom światowy. | □ | □ |
Rozwiń skrótowce.
| Skrótowiec | Rozwinięcie |
|---|---|
| ZOMO | |
| MO | |
| UB | |
| WRON | |
| KOR | |
| PZPR |
Zapoznaj się z ilustracjami, a następnie uzupełnij lukę w zdaniu zamieszczonym pod nimi.
Źródło A

Źródło B

Sprzęty zaprezentowane w źródłach są symbolem okresu zwanego ............ .........................., który przypadł na okres rządów Władysława Gomułki.
Zapoznaj się z ilustracją, a następnie uzupełnij lukę w zdaniu zamieszczonym poniżej.

UWAGA! Wpisuj w kolejności: imię i nazwisko.
Auto widoczne na ilustracji stało się symbolem rządów .............. ............ na stanowisku I sekretarza KC PZPR.
Zapoznaj się z ilustracją, a następnie uzupełnij luki w zdaniu zamieszczonym poniżej.

Jednym z założycieli ......................................................, polskiej organizacji opozycyjnej działającej w latach 1976-1977 był .........................
Do podanych wydarzeń przyporządkuj nazwisko I sekretarza KC PZPR, który pełnił tę funkcję w czasie, gdy do nich doszło. W każdym wierszu tabeli zaznacz właściwą postać.
| Wydarzenia | Bolesław Bierut | Władysław Gomułka | Edward Gierek | Wojciech Jaruzelski |
| strajki w Radomiu, Ursusie i Płocku | □ | □ | □ | □ |
| odwilż październikowa | □ | □ | □ | □ |
| pacyfikacja kopalni Wujek | □ | □ | □ | □ |
Zapoznaj się z fragmentem opracowania historycznego, a następnie uzupełnij lukę w zdaniu zamieszczonym poniżej i uzasadnij odpowiedź.
Dwaj studenci to zebranie, pięciu studentów to wiec, dwudziestu to demonstracja, a pięć tysięcy studentów – to nieliczna garstka wichrzycieli.
Cytat za: Jerzy Kochanowski, Dzieje najnowsze po 1939 roku. Ćwiczenia źródłowe z historii dla szkół średnich, t. 5, Warszawa 1999, s. 256.
Zacytowany tekst nawiązuje do wystąpień z roku .............
Rozstrzygnij, czy postulaty zacytowane we fragmencie tekstu (źródło A) miały związek z wydarzeniem uwiecznionym na fotografii (źródło B). Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do treści obu źródeł.
Źródło A
1. […] Żądamy niezależnych Związków Zawodowych podległych klasie robotniczej.
2. Żądamy obniżki cen na artykuły spożywcze do wysokości z dnia 12 XII […].
3. Żądamy podwyżki płac o 30%. […]
6. Żądamy wypuszczenia na wolność robotników zatrzymanych w związku z zajściami i niewyciągania w stosunku do nich żadnych konsekwencji prawnych i służbowych. […]
10. Żądamy ukarania winnych masakry robotników walczących o słuszną sprawę i bezwzględnego zakazu strzelania do bezbronnych mas pracujących.
Cytat za: Małgorzata Machałek, Katarzyna Rembacka, Szczecin. […] Materiały edukacyjne, Szczecin 2007, s. 32–33.
Źródło B

| Tak □ | Nie □ |
Wyjaśnij przesłanie plakatu, interpretując jego elementy graficzne.
