Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1ZnKTVCE4h9p11
Ćwiczenie 1
Do funkcji wojennego plakatu propagandowego dobierz ich definicje. funkcja fatyczna Możliwe odpowiedzi: 1. przykucie uwagi odbiorcy, 2. ukształtowanie systemu wartości odbiorcy, 3. przekonanie odbiorcy do zaangażowania w walkę z wrogiem, 4. wyrażenie nienawiści do wroga bądź miłości do ojczyzny funkcja ekspresywna Możliwe odpowiedzi: 1. przykucie uwagi odbiorcy, 2. ukształtowanie systemu wartości odbiorcy, 3. przekonanie odbiorcy do zaangażowania w walkę z wrogiem, 4. wyrażenie nienawiści do wroga bądź miłości do ojczyzny funkcja perswazyjna Możliwe odpowiedzi: 1. przykucie uwagi odbiorcy, 2. ukształtowanie systemu wartości odbiorcy, 3. przekonanie odbiorcy do zaangażowania w walkę z wrogiem, 4. wyrażenie nienawiści do wroga bądź miłości do ojczyzny funkcja wychowawcza Możliwe odpowiedzi: 1. przykucie uwagi odbiorcy, 2. ukształtowanie systemu wartości odbiorcy, 3. przekonanie odbiorcy do zaangażowania w walkę z wrogiem, 4. wyrażenie nienawiści do wroga bądź miłości do ojczyzny
RXdove7Ul6QIz1
Ćwiczenie 2
Zaznacz środki językowe typowe dla wojennego plakatu propagandowego. Możliwe odpowiedzi: 1. zdanie złożone podrzędnie, 2. wykrzyknik, 3. wielokropek, 4. wyliczenie, 5. tryb przypuszczający, 6. czas teraźniejszy, 7. tryb rozkazujący, 8. elipsa, 9. synekdocha, 10. wołacz, 11. czas przeszły, 12. zwrot grzecznościowy do odbiorcy
R1cR5nmH0xctL11
Ćwiczenie 3
Wybierz właściwe słowa spośród podanych. Afisz i plakat to gatunki grafiki użytkowej. Wybierz: Plakat/Afisz wykorzystuje słowo, natomiast Wybierz: afisz/plakat posługuje się słowem i obrazem. Afisz częściej niż plakat pełni funkcję Wybierz: perswazyjną/informacyjną, natomiast plakat daje większe możliwości realizacji funkcji Wybierz: informacyjnej/perswazyjnej. Zarówno afisz, jak i plakat należą do sztuki Wybierz: wysokiej/ulicznej ze względu na miejsca, w jakich są eksponowane. Oba gatunki stawiają odbiorcy Wybierz: ogromnenie/wielkie wymagania. Odbiór tych gatunków odbywa się przede wszystkim na poziomie Wybierz: intelektualnym/emocjonalnym.
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z antybolszewickim plakatem propagandowym z 1920 roku autorstwa Zygmunta Grabowskiego i uzupełnij zdania na temat tego plakatu, wybierając właściwą możliwość spośród podanych.
Zapoznaj się z antybolszewickim plakatem propagandowym z 1920 roku autorstwa Zygmunta Grabowskiego i uzupełnij zdania na temat tego plakatu, wybierając właściwą możliwość spośród podanych.
R13aRSXJtCErz
Źródło: domena publiczna.
RAU9qmOP0zfGk
Bolszewik jest przedstawiony w sposób Możliwe odpowiedzi: 1. realistyczny, 2. karykaturalny
R1OHpsz7hR52W
Polski żołnierz jest przedstawiony w sposób Możliwe odpowiedzi: 1. realistyczny, 2. karykaturalny
R1bwlPA9I6f2L
Wróg został przedstawiony jako Możliwe odpowiedzi: 1. diabeł, 2. człowiek jaskiniowy
Rct0SU6c9hFPr
Obraz wroga ma budzić w odbiorcy Możliwe odpowiedzi: 1. wstręt i strach, 2. śmiech i lekceważenie
RFRmuZqSMMNxz
Figura Chrystusa symbolizuje Możliwe odpowiedzi: 1. boską opiekę nad Polakami, 2. rychłą męczeńską śmierć żołnierza
RaJNYPtv2hiyE21
Ćwiczenie 5
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, i F – jeśli jest fałszywe. Plakaty propagandowe przedstawiają wizję świata wyraźnie podzielonego na sfery dobra i zła. Możliwe odpowiedzi: P, F. Plakaty propagandowe skłaniają odbiorcę do zakwestionowania uznawanych przez niego stereotypów. Możliwe odpowiedzi: P, F. Tekst na plakacie propagandowym staje się dla odbiorcy zrozumiały dopiero po przeanalizowaniu. Możliwe odpowiedzi: P, F. Plakaty propagandowe posługują się symbolami zrozumiałymi dla wszystkich członków społeczności, do której są adresowane. Możliwe odpowiedzi: P, F.
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z antybolszewickim plakatem propagandowym z 1920 roku autorstwa Kamila Mackiewicza. Odnosząc się do przesłania plakatu, wykonaj następujące polecenia:
Zapoznaj się z antybolszewickim plakatem propagandowym z 1920 roku autorstwa Kamila Mackiewicza. Odnosząc się do przesłania plakatu, wykonaj następujące polecenia:
RD1EsCCpX4BYW
Źródło: domena publiczna.
R11AnSR1bqL4q
a. Wymień przedstawione na plakacie osoby i elementy związane ze wsią. (Uzupełnij) b. Wymień grupy społeczne, które reprezentują osoby przedstawione na plakacie. (Uzupełnij) c. Zinterpretuj przywołany na plakacie cytat z „Roty” Marii Konopnickiej, wykorzystując odpowiedzi udzielone w poprzednich podpunktach. (Uzupełnij) d. Wyjaśnij, jaki warunek muszą spełnić Polacy, aby ich walka przyniosła zwycięstwo. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z plakatem propagandowym z okresu II wojny światowej powstałym z inicjatywy Polonii w Chicago i opublikowanym w chicagowskim dzienniku. Zinterpretuj wymowę obrazu, zwracając uwagę na zastosowane w nim symbole.
Zapoznaj się z plakatem propagandowym z okresu II wojny światowej powstałym z inicjatywy Polonii w Chicago i opublikowanym w chicagowskim dzienniku. Zinterpretuj wymowę obrazu, zwracając uwagę na zastosowane w nim symbole.
R1RiTJLXX6GhF
Tłumaczenie hasła: Polska ukrzyżowana walczy za ciebie – pomóż jej
Źródło: domena publiczna.
RGs6BYW4bOeow
(Uzupełnij).
1
31
Ćwiczenie 8

Uzupełnij mapę myśli ilustrującą pochodzenie symboli stosowanych na wojennych plakatach propagandowych podanymi możliwościami.

chłop z kosą 
diabeł 
Chrystus ukrzyżowany 
kościotrup z kosą 
Polska ukrzyżowana
 pożoga

insurekcja kościuszkowska 
średniowiecze 
Nowy Testament (Ewangelie) 
średniowieczny motyw danse macabre 
romantyczny mesjanizm 
Nowy Testament (Apokalipsa św. Jana)

RoXzQhHLX3zNz
Mapa myśli. Głównym hasłem mapy jest: pochodzenie symboli stosowanych na wojennych plakatach propagandowych. Od głównego hasła biegnie ramię do słowa 1. rycerz i jego podpunktu 1.1. średniowieczny wzorzec osobowy. Pozostałe pola mapy są puste. Wymagają uzupełnienia.
3
Ćwiczenie 8
RlrXAtVbVzcOA
(Uzupełnij).
Praca domowa
Stwórz plan rozprawki na temat „Symbole w sztuce propagandowej czasów wojny – stałe czy zmienne?”. Twój plan powinien zawierać: tezę, 3 argumenty wraz z ilustrującymi je przykładami, a także zarys wniosków. Wykorzystaj wiersz Andrzeja Trzebińskiego Ojczyzna wzywa nas do boju, jak również umieszczony poniżej opis anonimowego plakatu agitacyjnego z 1920 roku oraz inny, samodzielnie wybrany tekst kultury.
Stwórz plan rozprawki na temat „Symbole w sztuce propagandowej czasów wojny – stałe czy zmienne?”. Twój plan powinien zawierać: tezę, 3 argumenty wraz z ilustrującymi je przykładami, a także zarys wniosków. Wykorzystaj wiersz Andrzeja Trzebińskiego Ojczyzna wzywa nas do boju, jak również umieszczony poniżej opis anonimowego plakatu agitacyjnego z 1920 roku oraz inny, samodzielnie wybrany tekst kultury.
Ros45hFy3evSO
Anonimowy plakat agitacyjny z 1920 roku
Źródło: domena publiczna.
Andrzej Trzebiński Ojczyzna wzywa nas do boju

Ojczyzna wzywa nas do boju,
To naprzód, naprzód, naprzód Bóg nam każe iść.
By jutro zakwitł dzień pokoju,
Twardy nam ugór deptać dziś.

Wielki wiatr nam sztandar już rozwinął.
Prowadź, dowódco, na zwycięstwa szlak.
Bo w gorących lufach karabinów
Czeka pocisk na Twój znak.

Gdy pożar wojny krwią trza zgasić,
To cóż, gdy komu nawet przyjdzie lec.
Ziemskie Imperium z kroków naszych,
Imperium Boga z naszych serc.

Jeszcze matki twarz nie obeschła od łez,
Świeżych ran nie zasklepił jeszcze czas.
Trzeba iść, by męce położyć już kres –
Naprzód marsz, naprzód marsz, naprzód marsz.

blok1 Źródło: Andrzej Trzebiński, Ojczyzna wzywa nas do boju, [w:] Od Staffa do Wojaczka. Poezja polska 1939–1985. Antologia, t. 1, red. B. Drozdowski, B. Urbankowski, s. 655.