Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenia.
Sondaż: Kto chce przywrócenia kary śmierciZwolennikami tego pomysłu są częściej mężczyźni (51 proc. vs 40 proc. kobiet), kobiety częściej nie mają zdania w tej sprawie (25 proc. vs 15 proc.). Wraz ze wzrostem wieku spada odsetek badanych, którzy chcą przywrócenia kary śmierci w Polsce, z 53 proc. wśród osób do 24. roku życia, do 41 proc. wśród osób powyżej 50. roku życia – zwraca uwagę Piotr Zimolzak z agencji badawczej SW Research. I dodaje, że poparcie dla tego pomysłu wyrażają częściej osoby o najniższym poziomie wykształcenia (52 proc.), badani o dochodzie powyżej 5000 zł (52 proc.) oraz respondenci z miast poniżej 20 tys. mieszkańców (51 proc.).
Zapoznaj się z wykresami i wykonaj polecenia.
Wykres obrazujący poparcie dla kary śmierci na przestrzeni lat w Polsce
Wykres obrazujący poparcie dla kary śmierci w USA na przestrzeni lat
Zapoznaj się z wykresem, a następnie wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z wykresami, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.
Koniec katolickiej kary śmierciPapież [Franciszek] zaaprobował [w 2018 roku] nową redakcję 2267 punktu Katechizmu Kościoła Katolickiego, który w nowym brzmieniu jasno stwierdza niedopuszczalność kary śmierci. (…) Właśnie zatwierdzony tekst brzmi: „Wymierzanie kary śmierci, dokonywane przez prawowitą władzę, po sprawiedliwym procesie, przez długi czas było uważane za adekwatną do ciężaru odpowiedź na niektóre przestępstwa i dopuszczalny, choć krańcowy, środek ochrony dobra wspólnego. Dziś coraz bardziej umacnia się świadomość, że osoba nie traci swej godności nawet po popełnieniu najcięższych przestępstw. Co więcej, rozpowszechniło się nowe rozumienie sensu sankcji karnych stosowanych przez państwo. Ponadto zostały wprowadzone skuteczniejsze systemy ograniczania wolności, które gwarantują należytą obronę obywateli, a jednocześnie w sposób definitywny nie odbierają skazańcowi możliwości odkupienia win.
Dlatego też Kościół w świetle Ewangelii naucza, że kara śmierci jest niedopuszczalna, ponieważ jest zamachem na nienaruszalność i godność osoby, i z determinacją angażuje się na rzecz jej zniesienia na całym świecie”. (…)
Uznanie niedopuszczalności kary śmierci jest też spójne z rozumieniem samej kary – wyrażonym już od dawna w poprzedzających fragmentach Katechizmu. W chrześcijańskiej perspektywie celem kary jest naprawienie naruszonego porządku, zadośćuczynienie, ochrona osób oraz stworzenie winowajcy możliwości poprawy. Zabicie przestępcy mogło mieć związek tylko z ochroną innych przed nim – wszystkie pozostałe aspekty kary stały z takim działaniem w sprzeczności. Zadawanie śmierci w majestacie prawa niczego nie naprawiało w porządku świata; przeciwnie – jako zamach na godność skazanej osoby było dokładaniem zła do zła. Uniemożliwiało też zabijanemu zadośćuczynienie tym, których skrzywdził oraz jego osobistą poprawę.
Jesteśmy więc świadkami rozwoju moralnej świadomości Magisterium Kościoła. Odsłania to przed nami naszą własną odpowiedzialność za rozwój osobistej zdolności sądów etycznych.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
Kara śmierci w dobie terroryzmu. Analizy antropologiczno-społeczneTeza, że w pewnych sytuacjach władza publiczna jest upoważniona, a nawet zobowiązana do wymierzania kar, musi być dobrze zrozumiana. Brak bardziej szczegółowych wskazówek może doprowadzić do różnych zniekształceń tej myśli, a w praktyce do nadużyć w karaniu. Jako jedno z najpoważniejszych jawi się stosowanie zbyt ciężkich kar, albo wręcz najwyższego wymiaru kary, czyli kary śmierci.
Kara – o czym już mówiono – ma na celu ochronę dobra wspólnego oraz ludzi przed złem. Chodzi tu o zabezpieczenie wspólnoty przed przestępcą. Można nieco kolokwialnie stwierdzić, że jeśli ktoś nie umie żyć we wspólnocie, to się go z niej wyłącza. Trzeba jednak pamiętać, że kara nie ma na celu jedynie ochrony ładu publicznego i zapewnienia bezpieczeństwa ludziom. Staje się ona również narzędziem poprawy winnego, poprawy, która nabiera wartości zadośćuczynienia, gdy winny dobrowolnie przyjmuje wymierzoną mu karę.
Cel kary jest złożony. W dużej mierze chodzi w niej o utrzymanie harmonijnych relacji społecznych lub odbudowanie tych, które zostały naruszone w wyniku aktu przestępczego przez usunięcie ze wspólnoty przestępcy. W tym kontekście trzeba zauważyć wymiar ekspiacyjny. Winny bowiem dzięki karze ma szansę „odrobić” społeczeństwu wyrządzone krzywdy, co wydaje się być ważnym krokiem w stronę drogi sprawiedliwości. Kara, która łączy się z odosobnieniem, jest też „momentem”, w którym skazany może przemyśleć swoje postępowanie i zmienić je. W tym miejscu uwidacznia się resocjalizacyjny wymiar kary. Warto też zauważyć walory edukacyjne nakładania kar na przestępców. Chodzi o samego winnego, ale też o innych członków wspólnoty, którzy mają szansę dostrzec, że łamanie prawa „zwyczajnie się nie opłaca”. Tu uwidacznia się kolejny pozytywny czynnik, a mianowicie pogłębienie zaufania do władzy, która – jak się okazuje – dba o społeczeństwo. Dla władzy zaś jest to wyraz dobrze wykonanego zadania.