1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Wskaż właściwe dokończenie zdania.

R3SFMeJrbbLFB
Pierwszym królem Prus był Możliwe odpowiedzi: 1. Fryderyk Wilhelm., 2. Fryderyk I., 3. Fryderyk Wilhelm I., 4. Fryderyk II.
1
Ćwiczenie 2
Rr4PUaz8b50hA
Wybierz spośród podanych poniżej władców, którzy panowali w krajach sąsiednich w czasie, gdy na tronie Rzeczypospolitej zasiadał August II Mocny. Możliwe odpowiedzi: 1. Piotr I Wielki, 2. Maria Teresa, 3. Fryderyk Wilhelm Hohenzollern, 4. Fryderyk I Hohenzollern, 5. Józef II, 6. Katarzyna I
11
Ćwiczenie 3

Do każdego państwa przyporządkuj opis reformy, która została w tym państwie przeprowadzona w pierwszej połowie XVIII wieku. Wybierz go spośród opisów oznaczonych literami A–D. W każdym wierszu tabeli zaznacz właściwą literę.

A. poddanie szkolnictwa pod kontrolę państwa

B. podporządkowanie Kościoła katolickiego państwu

C. zorganizowanie wojska według wzorów zachodnich

D. stosowanie liberum veto

RUEeOhSSL4Xcd1
W którym państwie wprowadzono podane reformy: szkolnictwo poddano pod kontrolę państwa, podporządkowanie Kościoła państwu, wojsko zorganizowano według wzorów zachodnich, stosowanie liberum veto. Możliwe odpowiedzi: Rosja, Austria, Prusy.
21
Ćwiczenie 4

Rozstrzygnij, czy w pierwszej połowie XVIII w. w Rzeczypospolitej Obojga Narodów wprowadzono – tak jak w Prusach i w Austrii – centralizację urzędów dla Korony i Litwy państw, czy też pozostały oddzielne. Uzasadnij odpowiedź.

R11agIyGLbDQr
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
R18CQftw8miVL
Wskaż prawidłowe stwierdzenie: 1. W I połowie XVIII wieku w monarchii Habsburgów zostały zniesione odrębne kancelarie nadworne, istniejące w każdej z części kraju. 2. W I połowie XVIII wieku z tworu państwowego Brandenburgia-Prusy utworzone zostało Królestwo Prus. 3. Na wzór Austrii w Rzeczypospolitej Obojga Narodów dokonano centralizacji urzędów dla Litwy i Korony.
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie wykonaj polecenia.

[…] podczas swojej pierwszej podróży do Holandii zaangażował wielu artystów i rzemieślników spośród różnego rodzaju rzemiosł: szpilkarzy, druciarzy, majstrów przemysłu papierniczego, rusznikarzy, sukienników i innych. […] nie tylko starał się ściągnąć […] jak najwięcej ludzi tego rodzaju, ale również wysyłał swoich poddanych do Anglii i Holandii, by się nauczyli produkcji fabrycznej, będącej tam w rozwoju. […] doprowadził fabryki różnego rodzaju do takiego stanu, że w obfitości produkowały takie towary, jak np. igły, broń, różne tkaniny lniane, a w szczególności płótna, niezbędne nie tylko dla zaopatrzenia własnej floty, ale i innych narodów.

podróż Cytat za: Wiek XVI–XVIII. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1999, s. 380–381.

Wskaż właściwe dokończenie zdania.

R1XT4k7ynmhSd
Władca, do którego działań odnosi się źródło to Możliwe odpowiedzi: 1. August III Sas., 2. Piotr I., 3. Fryderyk I, 4. Maria Teresa.
R11MTK8qIT0dB
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: domena publiczna.
RqKjgmlAWCMlm
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie wykonaj polecenie.

Prawdą jest, że nie trzeba dawać wielkich sum posłowi, który zrywa sejm […], ale to nie wystarcza. Trzeba mieć za sobą znaczną grupę wpływowych […], którzy poprą owego posła. Jest to zwykle prosty szlachcic, którego łatwo wprawdzie jest pozyskać, ale równie łatwo może on zmienić swoje zdanie otrzymawszy podarek od dworu.

sejm Cytat za: Wiek XVI–XVIII. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1999, s. 337.
R1Grqd5spmiZa
Uzasadnij, że sytuacja opisana w źródle odnosi się do Rzeczypospolitej w okresie rządów oligarchii magnackiej. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie wykonaj polecenie.

Lepsze prawa, lepsze ustanowienie Sejmów jeszcze nas może od bliskiej i inaczej pewnej uratować […] zguby. Przodkowie nasi […] nie znali mocy rwania Sejmów […] przez jednego […]. Wróćmy się do mądrych praw o wspólnej zgodzie, o wolnym domówieniu się o wszystko, wróćmy powagę większej liczbie w Radach, Sejmikach i Sejmach, a powoli z tych nieszczęść wybrniemy.

Wskaż właściwe dokończenie zdania.

RoZBdu9A1PsnB
Reformy przytoczone w źródle zostały zaproponowane przez Możliwe odpowiedzi: 1. Augusta III Sasa., 2. Stanisława Konarskiego., 3. August II Sas., 4. oligarchię magnacką
3
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z tekstem, a następnie uzupełnij luki w niżej zamieszczonym zdaniu.

Fragment opracowania historycznego

Za panowania tego władcy, oprócz sejmu pacyfikacyjnego w 1736 r., nie doszedł do skutku żaden sejm walny. […] Antagonizm między dwoma najsilniejszymi ugrupowaniami […] powodował, iż w Rzeczypospolitej niemożliwe było wykształcenie się politycznego centrum stanowiącego przeciwwagę dla mocarstw ościennych ingerujących w jej wewnętrzne sprawy.

antagonizm Źródło: Fragment opracowania historycznego, [w:] P. Kołodziej, Przyczyny upadku państwowości polskiej w XVIII wieku.
R19ZCurb9dgsB
Uzupełnij tekst: W źródle została opisana sytuacja w rzeczypospolitej za panowania (uzupełnij), a dwa ugrupowania, o których pisz autor zacytowanego tekstu to (uzupełnij) i (uzupełnij).