Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Uszereguj w kolejności chronologicznej wymienione wydarzenia z okresu okupacji niemieckiej i sowieckiej w czasie II wojny światowej.

RPmLPF4HvBD3U
Elementy do uszeregowania: 1. Egzekucja obrońców Grodna, 2. Masowe egzekucje w Bydgoszczy, 3. Mord w Katyniu, 4. Początek akcji AB, 5. Masowa egzekucja w Palmirach
11
Ćwiczenie 2

Wykonaj poniższe polecenia.

RkRCFTnlsogVI
volksdeutsch Możliwe odpowiedzi: 1. wymuszone przesiedlenie przedstawicieli danej grupy narodowej bądź etnicznej do innego regionu, 2. osoba o faktycznym bądź rzekomym pochodzeniu niemieckim, która przed wybuchem II wojny światowej zamieszkiwała tereny poza granicami III Rzeszy i nie posiadała jej obywatelstwa, 3. nazistowska koncepcja, zgodnie z którą narodowi niemieckiemu należała się przestrzeń życiowa na terenie wschodniej Europy, 4. termin stosowany na określenie Zagłady Żydów europejskich przez III Rzeszę w czasie II wojny światowej Holokaust Możliwe odpowiedzi: 1. wymuszone przesiedlenie przedstawicieli danej grupy narodowej bądź etnicznej do innego regionu, 2. osoba o faktycznym bądź rzekomym pochodzeniu niemieckim, która przed wybuchem II wojny światowej zamieszkiwała tereny poza granicami III Rzeszy i nie posiadała jej obywatelstwa, 3. nazistowska koncepcja, zgodnie z którą narodowi niemieckiemu należała się przestrzeń życiowa na terenie wschodniej Europy, 4. termin stosowany na określenie Zagłady Żydów europejskich przez III Rzeszę w czasie II wojny światowej Lebensraum Możliwe odpowiedzi: 1. wymuszone przesiedlenie przedstawicieli danej grupy narodowej bądź etnicznej do innego regionu, 2. osoba o faktycznym bądź rzekomym pochodzeniu niemieckim, która przed wybuchem II wojny światowej zamieszkiwała tereny poza granicami III Rzeszy i nie posiadała jej obywatelstwa, 3. nazistowska koncepcja, zgodnie z którą narodowi niemieckiemu należała się przestrzeń życiowa na terenie wschodniej Europy, 4. termin stosowany na określenie Zagłady Żydów europejskich przez III Rzeszę w czasie II wojny światowej deportacja Możliwe odpowiedzi: 1. wymuszone przesiedlenie przedstawicieli danej grupy narodowej bądź etnicznej do innego regionu, 2. osoba o faktycznym bądź rzekomym pochodzeniu niemieckim, która przed wybuchem II wojny światowej zamieszkiwała tereny poza granicami III Rzeszy i nie posiadała jej obywatelstwa, 3. nazistowska koncepcja, zgodnie z którą narodowi niemieckiemu należała się przestrzeń życiowa na terenie wschodniej Europy, 4. termin stosowany na określenie Zagłady Żydów europejskich przez III Rzeszę w czasie II wojny światowej

Wskaż, które z wymienionych niżej pojęć pasuje do poniższego niemieckiego plakatu propagandowego z czasów II wojny światowej. Uzasadnij swój wybór.

R1I6JoYFvogDW
Niemiecka ulotka powstała między październikiem 1939 r. a czerwcem 1941 roku. Na czarno zaznaczono tereny III Rzeszy oraz zajęte ziemie polskie. Napis głosi: „Po 18-dniowej kampanii rozpoczęła się największa kampania przesiedleńcza w historii świata. Wszystkie grupy etniczne, które wykonywały swoje zadania na zewnątrz, zostały wezwane przez Führera do ojczyzny swoich ojców. Pomagają teraz w rozbudowie i konsolidacji Wielkiego Cesarstwa Niemieckiego. Ich umiejętności […] będą szczególnie skuteczne w rozwoju Kraju Warty”.
Źródło: Bundesarchiv, R 49 Bild-0705, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rt2CjFZbe6wvd
(Wybierz: Holokaust, volksdeutsch, Lebensraum, deportacja). Uzasadnienie (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
R1JxiIbUAxFNV
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 3

Przyporządkuj przytoczone niżej opisy sytuacji okupowanych w czasie II wojny światowej ziem polskich do konkretnych obszarów, których dotyczą.

R1CNRM02Ch43H
W planach [okupanta] polskiemu społeczeństwu (...) przypisano rolę „podludzi”, osobników drugiej kategorii, zredukowanych do siły niewolniczej, mającej jedynie podstawowe wykształcenie. Dużą rolę odegrała likwidacja niemal wszelkich polskich instytucji naukowych i kulturalnych. Zlikwidowano także szkolnictwo wyższe i średnie, pozostawiając jedynie okrojoną sieć szkół powszechnych i zawodowych, z ograniczonym programem nauczania. (...)
Innym przejawem polityki [okupacyjnej] (...) była ekonomiczna eksploatacja (...), przede wszystkim przez obowiązkowe, wysokie kontyngenty żywności.

(J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2011, s. 456) Możliwe odpowiedzi: 1. Tereny wcielone do III Rzeszy, 2. Tereny zajęte przez Związek Sowiecki, 3. Generalne Gubernatorstwo Polityka [okupacyjna] (...) miała na celu całkowitą germanizację tych ziem i ludności. Na przełomie 1939/1940 r., w czasie mroźnej zimy przeprowadzono wysiedlenie (...) prawie pół miliona osób (...) Ich własność mieli przejąć osadnicy (...), przybyli (...) z krajów bałtyckich, Rumunii, Besarabii, Bukowiny. (...) Zakazano używania języka polskiego, zamknięto teatry, biblioteki, muzea i księgarnie, rozpoczęto systematyczną grabież zabytków i dzieł sztuki.
(J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2011, s. 455) Możliwe odpowiedzi: 1. Tereny wcielone do III Rzeszy, 2. Tereny zajęte przez Związek Sowiecki, 3. Generalne Gubernatorstwo Nowe władze szybko dokonały zmian w systemie politycznym, gospodarczym i społecznym. Wycofano polską walutę (...), zamrożono i skonfiskowano oszczędności ludności. Dokonano nacjonalizacji dużych zakładów przemysłowych, banków i kopalni. Zlikwidowano wolny rynek, wprowadzając sklepy państwowe i spółdzielnie. Od 1940 r. rozpoczęto także kolektywizację rolnictwa.
(J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2011, s. 458–459) Możliwe odpowiedzi: 1. Tereny wcielone do III Rzeszy, 2. Tereny zajęte przez Związek Sowiecki, 3. Generalne Gubernatorstwo
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z fotografią, a następnie wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisem fotografii, a następnie wykonaj polecenie.

R1ZAWNk1xxll3
Ofiary „krwawej niedzieli” w Bydgoszczy prezentowane przez Niemców w zagranicznej prasie jako ofiary Polaków, 8 września 1939 roku.
Źródło: Bundesarchiv, Bild 183-2008-0415-505, licencja: CC BY-SA 3.0.
R133etUgQOCgc
Wyjaśnij, jaki cel miały takie działania propagandowe Niemców. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie dwóch przytoczonych niżej tekstów źródłowych wyjaśnij, dlaczego w Polsce, w przeciwieństwie do państw takich jak Francja, przypadki kolaboracji z okupantem niemieckim należały do rzadkości.

Fragment przemówienia Adolfa Hitlera do oficerów niemieckich przed inwazją na Polskę 22 sierpnia 1939 r.

Zniszczenie Polski jest naszym zadaniem. Celem musi być nie dotarcie do jakiejś oznaczonej linii, lecz zniszczenie żywej siły […]. Bądźcie bezlitośni! Bądźcie brutalni! Osiemdziesiąt milionów [Niemców] musi otrzymać to, co im się należy, a należy im się zapewnienie egzystencji. Prawo jest po stronie silniejszego. Trzeba postępować z maksymalną surowością […]. Obecnie tylko na wschodzie umieściłem oddziały SS Totenkopf, dając im rozkaz nieugiętego i bezlitosnego zabijania kobiet i dzieci polskiego pochodzenia i polskiej mowy, bo tylko tą drogą zdobyć możemy potrzebną nam przestrzeń życiową.

1 Źródło: Fragment przemówienia Adolfa Hitlera do oficerów niemieckich przed inwazją na Polskę 22 sierpnia 1939 r. Cytat za: Europa. Nasza historia, podręcznik dla klasy 8: Od wybuchu II wojny światowej do czasów współczesnych, WSiP, Warszawa 2020, s. 12.
Fragment mowy francuskiego marszałka Pétaina z 30 października 1940 r.

Francuzi, spotkałem się w ostatni czwartek z kanclerzem Rzeszy. To spotkanie wzbudziło nadzieje oraz obawę. Jestem Wam winny wyjaśnienie […]. Z dobrej woli przyjąłem zaproszenie Führera. Nie zostałem poddany z jego strony żadnemu dyktatowi, żadnej presji. Była rozważna kolaboracja między naszymi krajami. Zaakceptowałem jej pryncypia. Skala jej będzie dyskutowana w późniejszym terminie. Wszystkich tych, którym dziś leży na sercu ocalenie Francji, chcę zapewnić, że ratunek jest w naszych rękach. […] Naszym honorem jest zachować francuską jedność, jedność dziesięciu wieków w ramach konstruktywnych działań nowego porządku europejskiego, na który dzisiaj wkraczam poprzez drogę kolaboracji […]. Ta kolaboracja powinna być szczera. Powinna wykluczać myślenie o agresji. Powinna pociągać za sobą wysiłek cierpliwości i zaufania. […] Pójdźcie za mną. Zachowajcie wiarę w wieczną Francję.

2 Źródło: Fragment mowy francuskiego marszałka Pétaina z 30 października 1940 r. Cytat za: Europa. Nasza historia, podręcznik dla klasy 8: Od wybuchu II wojny światowej do czasów współczesnych, WSiP, Warszawa 2020, s. 42.
RDSMDHSujJH7k
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z poniższym fragmentem niemiecko‑sowieckiego paktu dotyczącego podziału ziem polskich w 1939 r., a następnie wskaż, która z zamieszczonych map odzwierciedla jego postanowienia. Uzasadnij swój wybór.

Rząd Rzeszy Niemieckiej i rząd ZSRR uznają, po upadku dotychczasowego państwa polskiego, za wyłącznie swoje zadanie przywrócenie na tym terenie pokoju i porządku oraz zapewnienie żyjącym tam narodom spokojnej egzystencji, zgodnej z ich narodowymi odrębnościami. Artykuł I Rząd Rzeszy Niemieckiej i rząd ZSRR ustalają jako granicę swoich interesów państwowych na obszarze dotychczasowego państwa polskiego linię wykreśloną na załączonej mapie, która to linia zostanie opisana dokładnie w protokole dodatkowym. […] terytorium państwa litewskiego wchodzi do strefy interesów ZSRR, natomiast z drugiej strony województwo lubelskie i część województwa warszawskiego dostają się w strefę interesów Niemiec […].

3 Cytat za: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998, s. 191–192.
Rw4NPSIN4JV0Z
Uzasadnienie (Uzupełnij).
R1WUxuM0jkwgP
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 7

Określ, w którym roku najwcześniej mogła powstać poniższa fotografia.

R4UTWP3CG0m56
Warszawski plac Żelaznej Bramy w okresie okupacji niemieckiej.
Źródło: Bundesarchiv, Bild 101I-134-0791-29A / Knobloch, Ludwig, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1bVnCAhspNkd
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RBTk4eYTPqsBk
Ćwiczenie 7
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z przytoczonym fragmentem polskiego wiersza powstałego po klęsce wrześniowej 1939 r. oraz zamieszczonym niżej sowieckim plakatem z tego okresu, a następnie rozstrzygnij, czy oba źródła mają tę samą wymowę. Uzasadnij odpowiedź.

Adam Ważyk Do inteligenta uchodźcy

To stało się tak nagle: rozbite pociągi,
zdarte druty, na torach wydrążone leje,
zamiast wodzów – półgłówki, zamiast armii – włóczęgi,
widma nocą ciągnące, by skryć się, gdy zadnieje.

Gdziekolwiek szedłeś, miasta waliły się w gruzy,
pryskał pług w rękach chłopa, nim skibę doorał…
to po latach dwudziestu wyklarował się w burzy
ukrywany przed tobą tych lat posępny morał.

[…]

I na wiązce słomy w nieodkrytej stodole
przylegałeś, zapadając jak w przedśmiertelną ciszę,
aż człowiek jakiś z gwiazdą czerwoną na czole,
pochylił się nad tobą: „powstań towarzyszu”…

Spóźniony o lat dwadzieścia towarzyszu, powstań,
czarny tych lat rachunek zgnieć w zaciśniętej pięści.

4 Źródło: Adam Ważyk, Do inteligenta uchodźcy, [w:] J. Chrobaczyński, Dwie klęski. Wrześniowy syndrom 1939 i klęska Francji 1940 w postawach, zachowaniach i nastrojach społeczeństwa polskiego, Kraków 2015, s. 305.
RrfIO4FSJtynO
Hasło na plakacie: „Wyciągnęliśmy ręce do naszych braci, aby wyprostowali plecy i rzucili nikczemne królestwo biczów w ciemność wieków”.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1IQzd0GwHMRK
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RDAzaKHGqjC8i
Ćwiczenie 8
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 9

Porównaj okupację niemiecką i sowiecką na ziemiach polskich podczas II wojny światowej. Wskaż po trzy podobieństwa i różnice.

RU3txJo1quaa6
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).