Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Określ, które miejscowości lub tereny zaznaczono cyframi od 1 do 4 na mapie przedstawiającej przebieg kampanii grunwaldzkiej. Określ, jakim kolorem zaznaczono na mapie przemarsz wojsk krzyżackich, a jakim polsko‑litewskich.

R14N9srC1H33a
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Popik, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RvCs2QSA5JoVJ
Ćwiczenie 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższymi stwierdzeniami i zaznacz, które z nich jest fałszywe, a które prawdziwe.

R11b7o7qfuZ3j
Łączenie par. . Unia Polski z Litwą spotkała się ze sprzeciwem ze strony zakonu krzyżackiego, ponieważ odtąd znalazł się on w stanie konfliktu nie tylko z Królestwem Polskim, ale także z Wielkim Księstwem Litewskim.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bezpośrednią przyczyną wybuchu wojny między zakonem krzyżackim a stroną polsko-litewską było wkroczenie wojsk krzyżackich na teren Żmudzi w celu zwalczenia powstania pogańskiego, do którego doszło na tym obszarze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przed wybuchem wielkiej wojny zarówno strona polska, jak i litewska były zagrożone ekspansją terytorialną ze strony zakonu krzyżackiego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rozstrzygające znaczenie dla zwycięstwa strony polsko-litewskiej w wielkiej wojnie miał udział sił pod dowództwem księcia Witolda.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 3

Na podstawie mapy przedstawiającej przebieg kampanii grunwaldzkiej i wiedzy pozaźródłowej napisz, jakie były przyczyny klęski Krzyżaków oraz zwycięstwa Polski i Litwy.

Na podstawie opisu mapy przedstawiającej przebieg kampanii grunwaldzkiej i wiedzy pozaźródłowej napisz, jakie były przyczyny klęski Krzyżaków oraz zwycięstwa Polski i Litwy

Rk50QAttEFZtz
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Popik, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1P9C9256K3hV
Przyczyny klęski Krzyżaków (Uzupełnij). Przyczyny zwycięstwa Polski i Litwy (Uzupełnij).
Rjm7wf9OAQCHF11
Ćwiczenie 4
Z podanych konsekwencji wojen polsko-krzyżackich wybierz te, które odnoszą się do wielkiej wojny 1409-1411. Możliwe odpowiedzi: 1. Odzyskanie ziemi michałowskiej., 2. Odzyskanie przez Polskę ziemi dobrzyńskiej., 3. Wieczyste odzyskanie Żmudzi., 4. Wzrost pozycji Władysława Jagiełły na forum międzynarodowym., 5. Zakończenie konfliktu z zakonem krzyżackim., 6. Osłabienie zakonu krzyżackiego., 7. Napływ większej pomocy militarnej i finansowej z krajów europejskich dla zakonu krzyżackiego., 8. Zakończenie procesu poszerzania swojego terytorium przez zakon.
311
Ćwiczenie 5

Opisz postaci przedstawione na obrazie, przenosząc poniższe elementy, a następnie wykonaj polecenia.

RCSrPOe8yDXEF
Wysłuchaj nagrania abstraktu, wyodrębnij jego części i nadaj im tytuły.
Bitwa pod Grunwaldem, Jan Matejko, 1878 r.
Źródło: Jan Matejko, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
R2YVTQnor2Hzz
Wskaż elementy symboliczne na obrazie. Jaką funkcję one pełnią? (Uzupełnij). Scharakteryzuj przedstawienie głównodowodzących armii krzyżackiej i polsko-litewskiej. Sformułuj wniosek. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 5
RpEY7q5jbPaFa
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
311
Ćwiczenie 6

Obejrzyj dwa obrazy przedstawiające bitwę pod Grunwaldem. Wskaż różnice i podobieństwa między nimi w sposobie ukazania bitwy.

RC5lHcHknNqYd
Bitwa pod Grunwaldem, Tadeusz Popiel i Zygmunt Rozwadowski, 1910 r.
Źródło: Tadeusz Popiel, Zygmunt Rozwadowski, Muzeum Historyczne Miasta Lwowa.
RVpJ3LBdDQYAy
Bitwa pod Grunwaldem, Jan Matejko, 1878 r.
Źródło: Jan Matejko, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
RljqWz5HI9uc2
Podobieństwa (Uzupełnij). Różnice (Uzupełnij).
R15fZUh3DCRgB
Ćwiczenie 6
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się ze schematami przedstawiającymi przebieg bitwy pod Grunwaldem oraz fragmentem kroniki Jana Długosza. Ułóż schematy we właściwej kolejności, z uwzględnieniem poszczególnych faz bitwy. Uzasadnij swoją decyzję. Następnie wykonaj kolejne polecenie.

RYixiFlAcatGM
Elementy do uszeregowania: 1. Schemat A, 2. Schemat D, 3. Schemat C, 4. Schemat B
R9MyGQ5lXz7cX
Dlaczego ułożyłeś ilustracje w tej kolejności? Uzasadnij: (Uzupełnij).
1
Fragment kroniki Jana Długosza

“[...] Oddział polskie [...] wieloma chorągwiami rzucają się na wrogów, ustawionych w 16 chorągwiach, do których schroniła się również reszta, która pod innymi znakami poniosła klęskę, i staczając z nimi śmiertelną walkę. I chociaż wrogowie przez jakiś czas stawiali opór, w końcu jednak, otoczeni zewsząd mnóstwem wojska królewskiego, zostali wycięci w pień i niemal wszystkie oddziały walczące w 16 chorągwiach wyginęły lub dostały się do niewoli. Po zwyciężeniu i rozgromieniu tego zastępu wrogów, w którym - jak wiadomo - zginęli wielki mistrz pruski Ulryk, marszałkowie, komturowie, i wszyscy znaczniejsi rycerze i panowie z wojska pruskiego, pozostały tłum nieprzyjacielski podjął odwrót, a kiedy raz podał tyły, zdecydowanie zaczął uciekać. Król zaś polski i jego wojska odnieśli późne i z trudem zdobyte, ale pełne i zdecydowane zwycięstwo nad mistrzem i Zakonem Krzyżackim. [...]”

c1 Źródło: Fragment kroniki Jana Długosza. Cytat za: J. Długosz, Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, Kraków 2009, s. 121-130.
R1NnKVMKmb1we
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RCivACIZmxqmt
Ćwiczenie 7
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem wiersza Marii Konopnickiej i odpowiedz na pytanie, pod wpływem którego z dwóch powyższych malowideł on powstał. Uzasadnij odpowiedź.

Grunwald

Stal goreje, oszczep chrzęści,
Topór warczy w chrobrej pięści… […]
I nie zgadnie wróg krzyżacki,
Czy go miecz dosięgnie lacki,
Czy go ramię
Czecha złamie
U Litwina nóg

Grunwald Źródło: Grunwald, [w:] Maria Konopnicka, Poezje wydanie zupełne, krytyczne tom I, 1915.
R1IHtOzVGFoWt
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Obejrzyj pomnik upamiętniający bitwę pod Grunwaldem w Krakowie oraz przeczytaj fragment przemówienia wygłoszonego z okazji odsłonięcia pomnika, a następnie wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z pomnikiem upamiętniającym bitwę pod Grunwaldem w Krakowie oraz z fragmentem przemówienia wygłoszonego z okazji odsłonięcia pomnika, a następnie wykonaj polecenia.

R1KBgIFq7DTf9
Pomnik Grunwaldzki w Krakowie.
Źródło: fot. Iwona Grabska, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ignacy Jan Paderewski, 15 lipca 1910 r., fundator pomnika, z okazji jego odsłonięcia

Dzieło, na które patrzymy, nie powstało z nienawiści. Zrodziła je miłość głęboka Ojczyzny, nie tylko w jej minionej wielkości i dzisiejszej niemocy, lecz i w jej jasnej, silnej przyszłości. Zrodziła je miłość i wdzięczność dla tych przodków naszych, co nie po łup, nie po zdobycz szli na pole walki, ale w obronie dobrej, słusznej sprawy zwycięskiego dobyli oręża. [...] Pragniemy gorąco, by każdy Polak i Litwin każdy, z dawnych dzielnic Ojczyzny, czy zza Oceanu, spoglądali na ten pomnik jako na znak wspólnej przeszłości, świadectwo wspólnej chwały, zapowiedź lepszych czasów, jako na cząstkę własnej, wiarą silnej duszy. [...] Prastarej, ukochanej stolicy naszej oddajemy to dzieło we władanie wieczyste.

Paderewski Źródło: Ignacy Jan Paderewski, 15 lipca 1910 r., fundator pomnika, z okazji jego odsłonięcia, tekst dostępny online, artykuł Pomnik Grunwaldzki w Krakowie, Wikipedia.org.
R1OsGbyoIjJiF
Scharakteryzuj wymowę symboliczną Pomnika Grunwaldzkiego. (Uzupełnij). Scharakteryzuj, jaką rolę miał pełnić ten pomnik. (Uzupełnij).