Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R11E6k3UykaND1
Ćwiczenie 1
Łącząc w pary pojęcia, dokonaj syntezy myśli Camusa o sensie ludzkiego życia. absurd Możliwe odpowiedzi: 1. trwanie, 2. rozum, 3. sens życia, 4. godność świadomość Możliwe odpowiedzi: 1. trwanie, 2. rozum, 3. sens życia, 4. godność bunt Możliwe odpowiedzi: 1. trwanie, 2. rozum, 3. sens życia, 4. godność heroizm Możliwe odpowiedzi: 1. trwanie, 2. rozum, 3. sens życia, 4. godność
RFG30OPdRp84Q1
Ćwiczenie 2
Egzystencjalistyczną koncepcję losu ludzkiego według Alberta Camusa można scharakteryzować w skrócie następująco: Życie człowieka pozbawione jest nadrzędnego, zwłaszcza religijnego 1. absurdalny, 2. sensu, 3. bezsensu, 4. odbudować, 5. wykreować, 6. rozdwojony, 7. stworzyć, 8. treści, 9. znaczenia, 10. absurdu, 11. zdyscyplinowany, 12. przezwyciężyć. Ten brak określa Camus mianem 1. absurdalny, 2. sensu, 3. bezsensu, 4. odbudować, 5. wykreować, 6. rozdwojony, 7. stworzyć, 8. treści, 9. znaczenia, 10. absurdu, 11. zdyscyplinowany, 12. przezwyciężyć ludzkiego losu, który człowiek 1. absurdalny, 2. sensu, 3. bezsensu, 4. odbudować, 5. wykreować, 6. rozdwojony, 7. stworzyć, 8. treści, 9. znaczenia, 10. absurdu, 11. zdyscyplinowany, 12. przezwyciężyć musi sobie uświadamiać, by ten los 1. absurdalny, 2. sensu, 3. bezsensu, 4. odbudować, 5. wykreować, 6. rozdwojony, 7. stworzyć, 8. treści, 9. znaczenia, 10. absurdu, 11. zdyscyplinowany, 12. przezwyciężyć.
RfGRWL4GENcoY11
Ćwiczenie 3
Uporządkuj w kolejności etapy dochodzenia człowieka do pełni świadomości na temat absurdu swego losu. Elementy do uszeregowania: 1. uznanie braku sensu swego losu, 2. zaangażowanie w swoje życie bez względu na towarzyszące mu cierpienie, 3. uświadomienie sobie fundamentalnego problemu bycia – pytanie o jego sens, 4. odrzucenie metafizycznych (zwłaszcza religijnych) założeń i odpowiedzi oraz przekonania o racjonalności świata, 5. uświadomienie sobie absurdu ludzkiego życia
RQupsU2ysRlXU11
Ćwiczenie 4
Uzupełnij następujący fragment eseju Camusa, wpisując w odpowiednie miejsca rzeczowniki: sens, życie oraz czasowniki żyć i przeżyć. Tu problem zostanie odwrócony. Przedtem chodziło o to, by wiedzieć, czy Tu uzupełnij musi mieć Tu uzupełnij, żeby je Tu uzupełnij. Tu na odwrót: tym lepiej Tu uzupełnij Tu uzupełnij, im mniej będzie ono miało Tu uzupełnij. Tu uzupełnij jakieś doświadczenie,Tu uzupełnij jakimś losem to zaakceptować go w pełni. Otóż nie można Tu uzupełnij losem, o którym wiadomo, że jest absurdalny, jeśli nie uczyni się wszystkiego, by mieć przed oczami ten absurd ukazany przez świadomość.
21
Ćwiczenie 5

Sformułuj samodzielnie fundamentalny problem filozofii według Alberta Camusa.

RhIuVJfeT0Fhi
(Uzupełnij).
R123CGKd5347j21
Ćwiczenie 6
W niżej cytowanym fragmencie eseju Camusa oznacz słowa lub wyrażenia, które mają znaczenia religijne. „[Człowiek absurdalny] chce robić jedynie to, co rozumie dobrze. Zapewniają go, że to grzech pychy, ale nie rozumie pojęcia grzechu; że może piekło jest u końca, ale nie ma dość wyobraźni, by ujrzeć tę osobliwą przyszłość; że traci życie nieśmiertelne, ale to wydaje mu się błahe. Miałby uznać swoją winę; ale on czuje się niewinny. Prawdę mówiąc tylko to czuje: swoją nieodwracalnąniewinność".
Źródło: Albert Camus, Mit Syzyfa i inne eseje.
31
Ćwiczenie 7

Wskaż w następującym fragmencie eseju dwa słowa kluczowe określające ludzką kondycję i ludzki los. Wyjaśnij ich sens.

Albert Camus Mit Syzyfa

Żyć to sprawić, by żył absurd. Sprawić, by żył absurd, to przede wszystkim patrzeć mu w twarz. W przeciwieństwie do Eurydyki absurd umiera tylko wówczas, kiedy się od niego odwrócić. Tak więc bunt jest jednym ze spójnych stanowisk filozoficznych. […] W nim człowiek jest stale sobie obecny. Bunt nie jest dążeniem, nie zna nadziei. To pewność druzgocącego losu, ale bez rezygnacji.

cam6 Źródło: Albert Camus, Mit Syzyfa, tłum. J. Guze, Warszawa 2011, s. 48.
RRUYLKQOGO6PK
(Uzupełnij) (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, na czym polega heroizm Syzyfa, porównanego w poniższym fragmencie eseju przez Camusa do robotnika.

Albert Camus Dwa eseje. Mit Syzyfa. Artysta i jego epoka

Jeśli ten mit jest tragiczny, to dlatego, że bohater jest świadomy. Bo też na czym polegałaby jego kara, jeśli przy każdym kroku podtrzymywałaby go nadzieja zwycięstwa? Współczesny robotnik poświęca wszystkie dni życia jednemu zadaniu i ten los nie mniej jest absurdalny. Ale nie jest tragiczny prócz tych rzadkich chwil, kiedy robotnik osiąga świadomość swego losu. Bezsilny i zbuntowany Syzyf, proletariusz bogów, zna własny los w całej pełni: o nim myśli, kiedy schodzi [w dół za kamieniem]. Jasność widzenia, która powinna mu być udręką, to jednocześnie jego zwycięstwo.

cam7 Źródło: Albert Camus, Dwa eseje. Mit Syzyfa. Artysta i jego epoka, tłum. J. Guze, Warszawa 1991, s. 107.
R1dX5k8Kee874
(Uzupełnij).
Źródło: Albert Camus, Mit Syzyfa i inne eseje.