Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj poniższy obraz. Odwołaj się do przedstawienia stworzenia człowieka w mitologii greckiej - mitu o Prometeuszu.

RsdesunTwbwKh
Heinrich Füger, Prometeusz przynosi ludziom ogień, 1790 lub 1818
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1EYhB0rpuFMi
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

Odpowiedz na pytanie: jak został stworzony człowiek według mitologii greckiej?

R1SNg71m0hMkS
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Opisz, jak wyglądało stworzenie człowieka w Księdze Rodzaju.

RMzeClBzwRh4J
(Uzupełnij).
RtZm9YTLaFq0Z1
Ćwiczenie 3
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. W mitach: Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek jest słaby, pozostawiony sam sobie., 2. człowiek jest stworzony przez Zeusa., 3. ludzie są ukochanymi dziećmi bogów.
RrBzu0prAyueZ1
Ćwiczenie 4
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. W Biblii: Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek jest stworzony na podobieństwo Boga., 2. człowiek jest dziełem Boga., 3. człowiek jest panem ziemi.
21
Ćwiczenie 5

Poszukaj w dostępnych ci źródłach artystycznej wizji stworzenia człowieka (fresk, układ choreograficzny, opera), wybierz jedną z nich i określ rolę, jaką odgrywają w niej pozajęzykowe środki wyrazu.

Zastosuj kod właściwy wybranemu przez ciebie rodzajowi sztuki.

RqKE1344zIh2F
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Jakie cechy ma człowiek w stworzonym przez Boga świecie?

Odpowiedz na pytanie: jakie cechy ma człowiek w stworzonym przez Boga świecie?

R1MLr7bSxleGD
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeczytaj fragment i uzasadnij na jego podstawie, że Księga Rodzaju jest głęboko ludzką księgą.

Zapoznaj się z fragmentem i uzasadnij na jego podstawie, że Księga Rodzaju jest głęboko ludzką księgą.

Anna Kamieńska Twarze księgi

Wrócę do samego początku, do obrazu raju z Księgi Genesis, kiedy to „dokończone są… niebiosa i ziemia, i wszystko ochędóstwo ich”. Ochędóstwo ziemi – cała jej szata roślinna, „wszelka różyczka polna i wszelkie ziele krainy”. Dwa są paralelne opisy stworzenia. Według drugiego z nich – najpierw w raju roślinnym osadzony został człowiek. Widząc jednak człowieka samotnego, wyrzekł Bóg pierwsze słowa litości i współczucia: „Niedobrze być człowiekowi samemu.” Wtedy stworzył Pan Bóg zwierzęta. Zaludniły one nie tylko rajską krainę, ale też na pewno wyobraźnię człowieka. Były jego pierwszą społecznością. Adam nadał im imiona w ten sposób obejmując nad nimi duchową władzę i oddzielając je od siebie w swojej pierwotnej świadomości. […]

W tłumie zwierząt Adam był jednak samotny i nie miał pomocnika. Wtedy Bóg przypuścił na niego twardy sen i w czasie tego snu jak w narkozie wyjął mu żebro i otoczył je ciałem. W ten sposób stworzył kobietę i przyprowadził ją do Adama. Pierwszy sen człowieka w raju był snem, który od razu i dosłownie oblókł się w ciało.

cyt7 Źródło: Anna Kamieńska, Twarze księgi, Warszawa 1990, s. 125–126.
RNZRGs7TYXgNV
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Omów wizję początku ludzkości na podstawie fragmentu Księgi Rodzaju i porównaj ją z wyobrażeniami starożytnych Greków.

RT1vQspKaT7XC
(Uzupełnij).
Rt6IWR9ewQEpP21
Ćwiczenie 9
Spośród podanych informacji wybierz te, które dotyczą kosmogonii biblijnej i mitologicznej. Umieść je w odpowiednim miejscu. Właściwości kosmogonii biblijnej Możliwe odpowiedzi: 1. Jedyny Bóg (monoteizm), 2. Stwarza słowem (moc sprawcza Stań się), 3. Wielu bogów (politeizm), 4. Opis początku świata nie ma cech mitu, 5. Mit jako wyobrażenie i opowieść, 6. Człowiek jest uzależniony od bogów, 7. Głęboka troska o świat i człowieka (błogosławieństwo), 8. Kreacjonizm teologiczny, 9. Kolejni bogowie stają się bohaterami mitów, 10. Elementy świata wyłaniają się w wyniku walki między bogami Właściwości kosmogonii mitologicznej Możliwe odpowiedzi: 1. Jedyny Bóg (monoteizm), 2. Stwarza słowem (moc sprawcza Stań się), 3. Wielu bogów (politeizm), 4. Opis początku świata nie ma cech mitu, 5. Mit jako wyobrażenie i opowieść, 6. Człowiek jest uzależniony od bogów, 7. Głęboka troska o świat i człowieka (błogosławieństwo), 8. Kreacjonizm teologiczny, 9. Kolejni bogowie stają się bohaterami mitów, 10. Elementy świata wyłaniają się w wyniku walki między bogami