Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rcaxg84T0HMcn1
Ćwiczenie 1
Zaznacz zdania, które trafnie charakteryzują konstrukcję czasu w poemacie Jechać do Lwowa. Możliwe odpowiedzi: 1. Podmiot liryczny przywołuje w pamięci wydarzenia z przeszłości., 2. Podmiot liryczny jest naocznym świadkiem opisywanych wydarzeń., 3. Wszystkie opisane wydarzenia dzieją się w jednym momencie., 4. Czas wyjazdu do Lwowa jest dokładnie określony., 5. Opisane wydarzenia działy się w różnych okresach historii miasta., 6. Najważniejszą płaszczyzną czasową w poemacie jest przeszłość.
11
Ćwiczenie 2

Zacytuj fragment poematu, w którym jest przywoływany adresat wypowiedzi, a następnie wyjaśnij, kim może być adresat.

Rrpk4c7FSLmFu
Cytat: (Uzupełnij) Charakterystyka adresata: (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 3

Odszukaj w poemacie środki artystyczne odwołujące się do różnych zmysłów. Podaj nazwy, przykłady i funkcje tych środków.

RRo12KDlHJEeo
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Wzrok
    • Elementy należące do kategorii Wzrok
    • Nazwa kategorii: nazwa środka
    • Koniec elementów należących do kategorii Wzrok
RB1QbfZv1uyNc
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Słuch
    • Elementy należące do kategorii Słuch
    • Nazwa kategorii: nazwa środka
    • Nazwa kategorii: przykład (cytat)
    • Nazwa kategorii: funkcja
    • Koniec elementów należących do kategorii Słuch
RPIOMuYh5iQH1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Dotyk
    • Elementy należące do kategorii Dotyk
    • Nazwa kategorii: nazwa środka
    • Nazwa kategorii: przykład (cytat)
    • Nazwa kategorii: funkcja
    • Koniec elementów należących do kategorii Dotyk
RzG1Zb4BqMLSB
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Odszukaj w poemacie miejsce, w którym ulega zmianie nastrój. Wyjaśnij, na czym polega ta zmiana i jakie środki artystyczne ją uwidoczniają.

R1WNJ4oOhz7vf
Wers (Uzupełnij). Na czym polega zmiana? (Uzupełnij). Środki artystyczne (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, na czym polega i jakie jest źródło wątpliwości podmiotu lirycznego: Jeżeli Lwów istnieje, pod / pokrowcami granic i nie tylko w moim / nowym paszporcie.

R8l3r98EHkrEs
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Na podstawie wiersza Adama Zagajewskiego ułóż trzy pytania zawierające wyrażenie jechać do Lwowa, na które poszukuje odpowiedzi podmiot liryczny wiersza. Sformułuj odpowiedzi na te pytania, odwołując się do tekstu.

RyqseFGJDTlVC
Pytanie 1: (Uzupełnij) jechać do Lwowa? Odpowiedź: (Uzupełnij). Pytanie 2: (Uzupełnij) jechać do Lwowa? Odpowiedź: (Uzupełnij). Pytanie 3: (Uzupełnij) jechać do Lwowa? Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Czy podmiot liryczny poematu ma podstawy, by twierdzić, że Lwów jest wszędzie? Sformułuj swoją odpowiedź w postaci tezy i poprzyj ją dwoma argumentami zilustrowanymi odwołaniami do tekstu.

RtuPfZCKypVPM
Teza: (Uzupełnij) Argument 1: (Uzupełnij) Przykład 1: (Uzupełnij). Argument 2: (Uzupełnij) Przykład 2: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem artykułu Stanisława Kobielusa i na jego podstawie zinterpretuj słowa dlaczego każde miasto / musi stać się Jerozolimą i każdy / człowiek Żydem.

Stanisław Kobielus Niebieska Jerozolima: temat biblijny w sztuce

Pierwsza większa katastrofa miała miejsce w 606 roku, kiedy do Jerozolimy wkroczyły wojska chaldejskieChaldejczycychaldejskie. Uprowadzono wtedy do niewoli pewną część ludności żydowskiej. W 597 roku następuje ponowna deportacjadeportacjadeportacja. Podczas kolejnej interwencji Chaldejczyków, Jerozolima w 586 roku zostaje zdobyta po dwuletnim oblężeniu. Miasto oraz świątynię na wzgórzu SyjonSyjonSyjon spalono i zburzono, uprzednio je doszczętnie ograbiwszy. Do Babilonu odesłano między innymi kosztowności i naczynia ze świątyni. Ludność Jerozolimy i ważniejszych ośrodków miejskich królestwa skazano na niewolę i rozmieszczono w różnych rejonach imperium babilońskiego. Bóg „opuścił świątynię”, a dla mieszkańców miasta świętego rozpoczął się wieloletni okres tzw. niewoli babilońskiej. W Babilonii powstały żydowskie kolonie, które pielęgnowały życie religijne w oparciu o wierzenia ojców […]. Gromadzono się wspólnie, aby wspominać i opłakiwać ojczyznę, Jerozolimę, Syjon. Wracano myślą i sercem do wspaniałej świątyni Salomona, do uroczystych ceremonii ofiarnych, opowiadano o tym dzieciom. Były to, niestety, tylko wyobrażenia tego, co było niegdyś, i to, co było, urastało teraz do rangi świętego symbolu.

7 Źródło: Stanisław Kobielus, Niebieska Jerozolima: temat biblijny w sztuce, „Studia Theologica Varsaviensia” 1985, nr 21/1, s. 87–88.
R1QtGydRgQT52
(Uzupełnij).
Praca domowa

Porównaj doświadczenia osób mówiących w utworach Jechać do Lwowa Adama Zagajewskiego i Miasto młodości Czesława Miłosza. Swoje spostrzeżenia ujmij w formę notatki liczącej 100–150 słów.

Czesław Miłosz Miasto młodości

Przystojniej byłoby nie żyć. A żyć nie jest przystojnie,
Powiada ten, kto wrócił po bardzo wielu latach
Do miasta swojej młodości. Nie było nikogo
Z tych, którzy kiedyś chodzili tymi ulicami,
I teraz nic nie mieli oprócz jego oczu.
Potykając się, szedł i patrzył zamiast nich
Na światło, które kochali, na bzy, które znów kwitły.
Jego nogi, bądź co bądź, były doskonalsze
Niż nogi bez istnienia. Płuca wdychały powietrze
Jak zwykle u żywych, serce biło
Zdumiewając, że bije. W ciele teraz biegła
Ich krew, jego arterie żywiły ich tlenem.
W sobie czuł ich wątroby, trzustki i jelita.
Męskość i żeńskość, minione, w nim się spotykały,
I każdy wstyd, każdy smutek, każda miłość.
Jeżeli nam dostępne rozumienie,
Myślał, to w jednej współczującej chwili,
Kiedy co mnie od nich oddzielało, ginie,
I deszcz kropel z kiści bzu sypie się na twarz
Jego, jej i moją równocześnie.

8 Źródło: Czesław Miłosz, Miasto młodości , [w:] tegoż, Wiersze wszystkie, Kraków 2018, s. 1082–1083.
deportacja
Chaldejczycy
Syjon