1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1

Przeczytaj fragment wiersza, który napisał po śmierci Tadeusza Borowskiego Czesław Miłosz. Odnosząc się do biografii autora Opowiadań obozowych, wyjaśnij znaczenie umieszczonych w tabeli fragmentów utworu.

Zapoznaj się z fragmentem wiersza, który napisał po śmierci Tadeusza Borowskiego Czesław Miłosz. Odnosząc się do biografii autora Opowiadań obozowych, wyjaśnij znaczenie umieszczonych w tabeli fragmentów utworu.

Czesław Miłosz Na śmierć Tadeusza Borowskiego

Borowski zdradził. 
Uciekł tam, gdzie mógł. 
Przed sobą widział gładką ścianę Wschodu. 
Za sobą mury polskie Ciemnogrodu.

q4 Źródło: Czesław Miłosz, Na śmierć Tadeusza Borowskiego, [w:] Poezje zebrane, Kraków 2011, s. 216.
R1YraXPHPPZex
Tabela. Składa się z dwóch kolumn: Fragment i Znaczenie. Wiersze w kolumnie Fragment są wypełnione. Uzupełnij wiersze w kolumnie Znaczenie.
RC1PUQLeE5Va711
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z wypowiedziami artystów, które pojawiły się po śmierci Tadeusza Borowskiego. Kolorem czerwonym zaznacz fragmenty krytyczne w stosunku do pisarza, a niebieskim – pozytywne opinie. List Czesława Miłosza do Melchiora Wańkowicza (7 stycznia 1952) *** Tę ,,sprawę Borowskiego”, jedną z najtragiczniejszych, tak jak sprawa Majakowskiego, pismo emigracyjne skwitowało notatką, w której było zdanie "umarł młody kapo polskiej literatury”. W rzeczywistości Borowski był człowiekiem czystym i gorącego serca, zapłacił jak umiał za przejęcie się diamatem.” ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Jan Kott w przedmowie do angielskiego wydania opowiadań Tadeusza Borowskiego *** Samobójstwo Borowskiego było wstrząsem, jaki można porównać z wcześniejszym o lat dwadzieścia jeden samobójstwem Majakowskiego. Borowski był największą nadzieją literatury polskiej wśród okrutnie przetrzebionego przez wojnę pokolenia jego rówieśników. Był również największą nadzieją partii komunistycznej, jej wyznawcą, apostołem i inkwizytorem; musiało minąć wiele lat, zanim wielu z nas zrozumiało, że był również jej męczennikiem.”
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z wypowiedziami artystów, które pojawiły się po śmierci Tadeusza Borowskiego. Które zdania to fragmenty krytyczne w stosunku do pisarza, a które pozytywne? Wybierz odpowiednie numery zdań.

List Czesława Miłosza do Melchiora Wańkowicza (7 stycznia 1952)

***

1. Tę ,,sprawę Borowskiego”, jedną z najtragiczniejszych, tak jak sprawa Majakowskiego, pismo emigracyjne skwitowało notatką, w której było zdanie „umarł młody kapo polskiej literatury”.

2. W rzeczywistości Borowski był człowiekiem czystym i gorącego serca, zapłacił jak umiał za przejęcie się diamatem”.

Jan Kott w przedmowie do angielskiego wydania opowiadań Tadeusza Borowskiego

***

3. Samobójstwo Borowskiego było wstrząsem, jaki można porównać z wcześniejszym o lat dwadzieścia jeden samobójstwem Majakowskiego.

4. Borowski był największą nadzieją literatury polskiej wśród okrutnie przetrzebionego przez wojnę pokolenia jego rówieśników.

5. Był również największą nadzieją partii komunistycznej, jej wyznawcą, apostołem i inkwizytorem.

6. Musiało minąć wiele lat, zanim wielu z nas zrozumiało, że był również jej męczennikiem”.

RFCUaoJTz84Qj
Które zdania to fragmenty krytyczne w stosunku do pisarza? Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 2. 2, 3. 3, 4. 4, 5. 5, 6. 6
R164pLoGFgAnr
Które zdania to fragmenty pozytywne w stosunku do pisarza? Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 2. 2, 3. 3, 4. 4, 5. 5, 6. 6
RGxzv2wPh0ZZr1
Ćwiczenie 3
Odwołując się do multimedium i informacji z lekcji, zaznacz te cechy literatury, które były dla Borowskiego najważniejsze: Możliwe odpowiedzi: 1. odwzorowywanie rzeczywistości, autentyzm., 2. symboliczna metafora., 3. odwołanie się do własnych doświadczeń., 4. bohater tragiczny.
R2srQVv7m6mcM1
Ćwiczenie 4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 4
R1Y2qOMhrsafR
Dopasuj podane dzieła Tadeusza Borowskiego do danego okresu w XX-wiecznej historii. Odwołaj się do wiadomości z lekcji. Gdziekolwiek ziemia… Możliwe odpowiedzi: 1. Faszyzm, 2. Komunizm, 3. Pokolenie Kolumbów Pożegnanie z Marią Możliwe odpowiedzi: 1. Faszyzm, 2. Komunizm, 3. Pokolenie Kolumbów Dzień plantatora Możliwe odpowiedzi: 1. Faszyzm, 2. Komunizm, 3. Pokolenie Kolumbów
21
Ćwiczenie 5

Wymień trzy cechy literatury Borowskiego, w których widoczny jest wpływ kontekstu biograficznego.

R1Wik4wCzLg6d
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
RRrp1UPVJJYun1
ARGUMENT I  (Uzupełnij) ARGUMENT II (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeczytaj fragment jednego z felietonów Tadeusza Borowskiego, Rozmowa z formalistą. Dopasuj poszczególne fragmenty tekstu wymienionym cechom wypowiedzi o charakterze propagandowym.

Zapoznaj się z fragmentem jednego z felietonów Tadeusza Borowskiego, Rozmowa z formalistą. Dopasuj poszczególne fragmenty tekstu wymienionym cechom wypowiedzi o charakterze propagandowym.

Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu

My, artyści epoki socrealizmu, nie potrzebujemy uznania bankiera, który inwestuje kapitały w Rafaela i Picassa. Van Dyckiem zakrywa śchowek w ścianie. Formalizm nie jest sztuką, lecz jej chorobą. Żeruje na sztuce jak stonka ziemniaczana na kartoflach. Jest zarazkiem imperializmu. Nienawidzę kłamców bez sumienia. Tych, co głoszą cnoty imperializmu, skamlą o jego powrót. Kto rezygnuje z wymowy sztuki - ten jest lokajem imperializmu, ten nie jest za pokojem, tylko za wojną, gdyż cała ta sztuka służy grabieży, wyzyskowi i wojnie

q7 Źródło: Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu, [w:] Anna Bikont, Joanna Szczęsna, Uciekł tam, gdzie mógł, czyli zagadka śmierci Tadeusza Borowskiego, Warszawa 2006, s. 211.
RZbHWEimFCh5F1
Sformułowania odwołujące się do emocji, nacechowane emocjonalnie Możliwe odpowiedzi: 1. My, artyści epoki socrealizmu, nie potrzebujemy uznania bankiera, który inwestuje kapitały w Rafaela i Picassa., 2. Formalizm nie jest sztuką, lecz jej chorobą. Żeruje na sztuce jak stonka ziemniaczana na kartoflach. Jest zarazkiem imperializmu., 3. Kto rezygnuje z wymowy sztuki - ten jest lokajem imperializmu, ten nie jest za pokojem, tylko za wojną, gdyż cała ta sztuka służy grabieży, wyzyskowi i wojnie., 4. stonka ziemniaczana na kartoflach, lokajem imperializmu, zarazkiem imperializmu. Opozycja my-oni Możliwe odpowiedzi: 1. My, artyści epoki socrealizmu, nie potrzebujemy uznania bankiera, który inwestuje kapitały w Rafaela i Picassa., 2. Formalizm nie jest sztuką, lecz jej chorobą. Żeruje na sztuce jak stonka ziemniaczana na kartoflach. Jest zarazkiem imperializmu., 3. Kto rezygnuje z wymowy sztuki - ten jest lokajem imperializmu, ten nie jest za pokojem, tylko za wojną, gdyż cała ta sztuka służy grabieży, wyzyskowi i wojnie., 4. stonka ziemniaczana na kartoflach, lokajem imperializmu, zarazkiem imperializmu. Posługiwanie się utartymi formułami i sloganami Możliwe odpowiedzi: 1. My, artyści epoki socrealizmu, nie potrzebujemy uznania bankiera, który inwestuje kapitały w Rafaela i Picassa., 2. Formalizm nie jest sztuką, lecz jej chorobą. Żeruje na sztuce jak stonka ziemniaczana na kartoflach. Jest zarazkiem imperializmu., 3. Kto rezygnuje z wymowy sztuki - ten jest lokajem imperializmu, ten nie jest za pokojem, tylko za wojną, gdyż cała ta sztuka służy grabieży, wyzyskowi i wojnie., 4. stonka ziemniaczana na kartoflach, lokajem imperializmu, zarazkiem imperializmu. Manipulacja (gotowe schematy poznawcze zgodne z obowiązującą ideologią) Możliwe odpowiedzi: 1. My, artyści epoki socrealizmu, nie potrzebujemy uznania bankiera, który inwestuje kapitały w Rafaela i Picassa., 2. Formalizm nie jest sztuką, lecz jej chorobą. Żeruje na sztuce jak stonka ziemniaczana na kartoflach. Jest zarazkiem imperializmu., 3. Kto rezygnuje z wymowy sztuki - ten jest lokajem imperializmu, ten nie jest za pokojem, tylko za wojną, gdyż cała ta sztuka służy grabieży, wyzyskowi i wojnie., 4. stonka ziemniaczana na kartoflach, lokajem imperializmu, zarazkiem imperializmu.
311
Ćwiczenie 8

Tadeusz Borowski uważał, że: formalizm nie jest sztuką, lecz jej chorobą. Przyjrzyj się poniższym ilustracjom przedstawiającym Monę Lisę Leonarda da Vinci oraz plakat propagandowy z okresu socrealizmu, a następnie zdecyduj, czy zgadzasz się z Borowskim. Sformułuj dwa argumenty na poparcie swojej opinii.

Tadeusz Borowski uważał, że: formalizm nie jest sztuką, lecz jej chorobą. Zapoznaj się z opisami poniższych ilustracji przedstawiających Monę Lisę Leonarda da Vinci oraz plakat propagandowy z okresu socrealizmu, a następnie zdecyduj, czy zgadzasz się z Borowskim. Sformułuj dwa argumenty na poparcie swojej opinii.

R1LVnDCHXfE4T1
Leonardo da Vinci, Mona Lisa.
Źródło: domena publiczna.
RCbM64sPGYS5V1
Plakat propagandowy.
Źródło: domena publiczna.
uzupełnij treść
Praca domowa

Jan Błoński twierdził, że Tadeusz Borowski to kolejny polski Cezary Baryka. Przypomnij sobie informacje o tym bohaterze literackim i wskaż trzy podobieństwa oraz trzy różnice między realną osobą Tadeusza Borowskiego a postacią literacką.