Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1

Wyzwolony niewolnik otrzymywał zwykle nazwisko rodowe swego dotychczasowego pana. Wyobraź sobie sytuację, w której Marek Tulliusz Cyceron nadaje wolność słudze o imieniu Sekstus. Jak będzie brzmiało pełne imię wyzwolonego?

RSsrWuncfd40z
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Połącz pojęcie z jego definicją.

R11U3eU4rELBD
villa Możliwe odpowiedzi: 1. akt wyzwolenia niewolnika przez jego właściciela, 2. rodzaj majątku ziemskiego, w którym uprawiano oliwki i winorośl, 3. zbiór zobowiązań, które wyzwoleniec musiał wypełniać wobec byłego właściciela, 4. rozległy majątek ziemski latyfundium Możliwe odpowiedzi: 1. akt wyzwolenia niewolnika przez jego właściciela, 2. rodzaj majątku ziemskiego, w którym uprawiano oliwki i winorośl, 3. zbiór zobowiązań, które wyzwoleniec musiał wypełniać wobec byłego właściciela, 4. rozległy majątek ziemski manumissio Możliwe odpowiedzi: 1. akt wyzwolenia niewolnika przez jego właściciela, 2. rodzaj majątku ziemskiego, w którym uprawiano oliwki i winorośl, 3. zbiór zobowiązań, które wyzwoleniec musiał wypełniać wobec byłego właściciela, 4. rozległy majątek ziemski officium Możliwe odpowiedzi: 1. akt wyzwolenia niewolnika przez jego właściciela, 2. rodzaj majątku ziemskiego, w którym uprawiano oliwki i winorośl, 3. zbiór zobowiązań, które wyzwoleniec musiał wypełniać wobec byłego właściciela, 4. rozległy majątek ziemski
211
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z fragmentem komedii Plauta, w którym niewolnik Sozja ma nadzieję na uzyskanie wolności. Określ, o jakiej części garderoby mówi on w tym kontekście.

Plaut Amfitrion

Pana w porcie znaleźć można
Pójdę tam i mu opowiem.
Ucieszony
Może on mnie też nie pozna,
Niechaj sprawią tak bogowie!
Wtedy jako wyzwoleniec
zmienię zaraz swe odzienie.

3 Źródło: Plaut, Amfitrion, Akt 1, Scena 1, w. 695–700.
ROHNyW2GWDkLq
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 4

Na podstawie poniższego fragmentu opracowania oraz własnej wiedzy wymień różnice między sytuacją niewolnika w starożytnej Grecji a sytuacją niewolnika w Rzymie republikańskim.

Benedetto Bravo, Marek Węcowski, Ewa Wipszycka, Aleksander Wolicki Historia starożytnych Greków

Niewolnik w greckich poleis w obliczu prawa pozostawał istotą ludzką […]. Jeśli niewolnik został zabity przez właściciela, ten w oczach prawa popełniał zbrodnię, musiał zatem udowodnić władzom, że miał ku temu powody […]. Niewolnik nie mógł występować jako podmiot prawny […].

a Źródło: Benedetto Bravo, Ewa Wipszycka, Aleksander Wolicki, Marek Węcowski, Historia starożytnych Greków, t. 2, Okres klasyczny, Warszawa 2009, s. 671.
RrfzLwpkeW4mo
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

W przytoczonym niżej fragmencie dzieła Marka Terencjusza Warrona pt. O gospodarstwie rolnym zaznacz te zdania (3), które świadczą o tym, że dzieło to powstało po wielkich powstaniach niewolników z przełomu II i I w. p.n.e.

RQ3V46uimOQT3
Opowiem o środkach, za pomocą których uprawia się pola. Jedni dzielą te środki na dwie części: na ludzi i na narzędzia służące ludziom, bez których to rzeczy uprawa jest niemożliwa. Drudzy na trzy części: narzędzia przemawiające ludzkim głosem, narzędzia wydające dźwięki nieartykułowane i narzędzia nieme; do pierwszej grupy narzędzi należą niewolnicy, do drugiej woły, do trzeciej wozy. (…) Niewolnicy nie powinni być ani lękliwi, ani zuchwali. Ci [niewolnicy], którzy nimi kierują, powinni umieć czytać i pisać i posiadać pewne wykształcenie, być uczciwi oraz starsi wiekiem (…). Oprócz tego jest rzeczą bardzo ważną, aby ci, którzy nadzorują, byli obeznani z rolnictwem. Powinien [nadzorca] nie tylko wydawać polecenia, ale również pracować, aby idąc za przykładem, naśladowano go i aby wiedziano, że on im słusznie rozkazuje, ponieważ posiada większą wiedzę. Nie należy im pozwalać, aby wydawali polecenia, używając częściej bata niż nagany słownej, jeśli ten sam skutek można osiągnąć tym sposobem. Nie należy nabywać zbyt wielu [niewolników] tej samej narodowości, gdyż to przede wszystkim jest przyczyną domowych niesnasek. (…) Trzeba zjednać sobie nadzorców, okazując im pewien szacunek, a z robotnikami, którzy wyróżniają się spośród innych, trzeba również naradzać się nad tym, jakie prace powinny być wykonane, ponieważ w wypadku takiego postępowania będą przekonani, że nie są lekceważeni przez gospodarza i coś znaczą. Źródło: cyt. za: Starożytność. Teksty źródłowe. Tematy lekcji do historii w szkole średniej, oprac. Chomicki G., Sprawski S., Kraków 1999, s. 223-224.
R13ofYSlARN6l
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
211
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z fragmentem Listu św. Pawła do Galatów i określ, czy jego autor nawołuje w nim do zniesienia instytucji niewolnictwa.1
Zapoznaj się z fragmentem Listu św. Pawła do Galatów i określ, czy jego autor nawołuje w nim do zniesienia instytucji niewolnictwa.

Wszyscy bowiem dzięki tej wierze jesteście synami Bożymi – w Chrystusie Jezusie. Bo wy wszyscy, którzy zostaliście ochrzczeni w Chrystusie, przyoblekliście się w Chrystusa. Nie ma już Żyda ani poganina, nie ma już niewolnika ani człowieka wolnego, nie ma już mężczyzny ani kobiety, wszyscy bowiem jesteście jednym w Chrystusie Jezusie.

6 Cytat za: Biblia Tysiąclecia, Nowy Testament, Ga 3, 26–28; dostęp: biblia.deon.pl [10.05.2022].
R1C3HdNeWbnFB
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Na podstawie informacji pomocniczych przyporządkuj fragmenty dzieł dotyczące problemu niewolnictwa do ich autorów.

R1CCQj0eEzOH3
Podaj autora podanego fragmentu tekstu: „W odniesieniu do pozostałych niewolników zwykle powinno się przestrzegać następujących zaleceń, co do których nie żałuję, że je zachowałem, gdy częściej rozmawiałem życzliwiej z niewolnikami wiejskimi, którzy dobrze się prowadzili, niż miejskimi, gdyż rozumiałem, że życzliwość właściciela może złagodzić ich ustawiczny trud, czasami żartowałem, i im samym pozwalałem częściej żartować”. Możliwe odpowiedzi: Katon Starszy, Kolumella, Seneka. Podaj autora podanego fragmentu tekstu: „«Są to niewolnicy». Owszem, lecz i ludzie. „Są to niewolnicy”. Owszem, lecz i współtowarzysze. «Są to niewolnicy». Owszem, lecz i pokorni przyjaciele. «Są to niewolnicy». Owszem, lecz także współuczestnicy niewoli, jeśli zważysz, że los ma tę samą moc nad niewolnikami i panami”. Możliwe odpowiedzi: Katon Starszy, Kolumella, Seneka. Podaj autora podanego fragmentu tekstu: „Aby niewolnicy mieli dobre warunki, żeby nie marzli i nie głodowali. Niech będą bardzo zajęci pracą. Ustrzeże ich to zupełnie przed złem i kradzieżą”. Możliwe odpowiedzi: Katon Starszy, Kolumella, Seneka.
311
Ćwiczenie 8

Zinterpretuj poniższy fragment utworu rzymskiego poety Juwenalisa.

Juwenalis Satyry

Jeśli sługa [niewolnik] znad Nilu lub z kanopskich włości –
Ów Kryspinus unosi purpurę z ramienia,
Wachlując się spoconym palcem od pierścienia,
A cięższy kamień siły jego już przerasta –
Trudno satyr nie pisać.

c Źródło: Juwenalis, Satyry, [w:] K. Christ, Historia Cesarstwa Rzymskiego. Od Augusta do Konstantyna, tłum. A. Gierlińska, Poznań–Gniezno 2016, s. 475.
R14rPzWu8GoIZ
Kim mogła być opisywana postać? Zapisz swoją interpretację tekstu. (Uzupełnij).