Sprawdź się
W cytatach przywołanych w tekście głównym znajdź określenia i wyrażenia, które dotyczą cech i atrybutów Katedry z opowiadania Jacka Dukaja. Wpisz je we właściwe pola mapy myśli, przyporządkowując je do odpowiednich kategorii wg wzoru:
Przeanalizuj środki stylistyczne, wykorzystane do opisu Katedry w przywołanych fragmentach opowiadania. Zanotuj co najmniej 6 różnych przykładów tych środków, nazywając każdy z nich oraz ilustrując go odpowiednim cytatem z tekstu.
Na podstawie przywołanych fragmentów opowiadania scharakteryzuj stosunek bohatera do Katedry. Weź pod uwagę funkcjonalność zastosowanych w opisie środków językowych. Swoje spostrzeżenia zilustruj odpowiednimi cytatami z tekstu. Przywołane cytaty skomentuj adekwatnie do problemu sformułowanego w poleceniu.
Bazylika Sagrada Familia jest bogatym w treść tekstem kultury i jako taka może być „odczytana”. Zastanów się, czy Katedrę z opowiadania Jacka Dukaja można uznać za tekst kultury. Sformułuj co najmniej cztery argumenty potwierdzające taką hipotezę lub takie, które uzasadnią jej odrzucenie.
Wybierz jedno zdjęcie z galerii zamieszczonej w poprzednim ćwiczeniu i zredaguj kilkuzdaniowy opis miejsca, który mógłby stanowić jego prezentację w tekście literackim. Zastosuj w opisie takie środki i zabiegi językowe, które wywołają u odbiorcy wrażenie obcości tego, co opisujesz. Wybierz jedną ze strategii: opis nacechowany pozytywnie lub opis nacechowany negatywnie. Zadbaj o funkcjonalność zastosowanych środków językowych.
Wpisz w pola mapy myśli i uporządkuj według kategorii określenia i wyrażenia, które mogłyby charakteryzować miejsce przedstawione na wybranej przez ciebie fotografii z galerii dołączonej do ćwiczenia 6. W przedstawieniu wyeksponuj obcość miejsca. Możesz skorzystać z opisu opracowanego w zadaniu 7. Jako wzór potraktuj mapę myśli z ćwiczenia 1.