Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R8PFlHLBUGKKi1
Ćwiczenie 1
Prekursorami racjonalizmu byli... Możliwe odpowiedzi: 1. Arystoteles, 2. Platon, 3. Pyrron, 4. Sokrates
R3is61L6WWAUI1
Ćwiczenie 2
Podstawowym twierdzeniem racjonalizmu platońskiego było uznanie, że... Możliwe odpowiedzi: 1. do prawdy o ideach można dotrzeć tylko rozumem., 2. tylko rozum jest w stanie poznać rzeczywistość empiryczną., 3. należy zawiesić sądy o rzeczywistości., 4. najważniejsza prawdy dotyczą rzeczywistości empirycznej.
RqUbGkHH1FyVj11
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj racjonalizmowi starożytnemu i średniowiecznemu oraz nowożytnemu ich charakterystyczne cechy. racjonalizm starożytny i średniowieczny Możliwe odpowiedzi: 1. pogląd o rozumności duszy, 2. wątpliwości co do możliwości dotarcia do prawd o świecie, 3. pogląd o samowystarczalności poznawczej rozumu, 4. uznanie, że rozum dociera do rzeczywistości idealnej lub absolutnej, 5. przekonanie o istnieniu rzeczywistości obiektywnej, 6. uznanie, że rozum dociera do prawd subiektywnych racjonalizm nowożytny Możliwe odpowiedzi: 1. pogląd o rozumności duszy, 2. wątpliwości co do możliwości dotarcia do prawd o świecie, 3. pogląd o samowystarczalności poznawczej rozumu, 4. uznanie, że rozum dociera do rzeczywistości idealnej lub absolutnej, 5. przekonanie o istnieniu rzeczywistości obiektywnej, 6. uznanie, że rozum dociera do prawd subiektywnych
11
Ćwiczenie 4

Wypisz trzy cechy wspólne dla racjonalizmu starożytnego, średniowiecznego i nowożytnego.

R1WDVmBCNLfoD
(Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
R1J8LrHff3oQV2
Ćwiczenie 5
Racjonalizm nowoczesny wiązał się przede wszystkim z... Możliwe odpowiedzi: 1. propagowaniem odkryć naukowych, 2. krytyką empiryzmu, 3. krytyką tradycyjnej filozofii i metafizyki, 4. krytyką światopoglądu religijnego
21
Ćwiczenie 6

Jak rozumie Platon racjonalne poznanie? Wyjaśnij na podstawie poniższego fragmentu...

Platon Fedon

A oczyszczenie czyż nie na tym właśnie polega, o czym teraz wciąż mówimy, żeby najwięcej duszę od ciała oddzielić i przyzwyczaić ją do tego, żeby się sama w sobie ze wszystkich zakątków ciała umiała skupiać i zbierać, i mieszkać, ile możności i dziś, i potem, w odosobnieniu, w samej sobie; wyzwolona z ciała, niby z kajdan?

fedon2 Źródło: Platon, Fedon, [w:] tegoż, Dialogi, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1988, s. 383–387.
R1NC699kJwESB
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Scharakteryzuj stosunek wobec innych zgodnie z sensem racjonalizmu proponowanym przez Poppera...

Karl Popper Utopia i przemoc

Różnica [pomiędzy przekonywaniem kogoś za pomocą argumentacji i propagandy] polega na postawie [dawania i przyjmowania], na gotowości nie tylko do przekonania drugiego człowieka, ale także na możliwości bycia przekonanym przez niego.

cw7 Źródło: Karl Popper, Utopia i przemoc, „Znak” 1978 , nr 1 (283), s. 99.
R1BAufqWpUbDQ
(Uzupełnij).
Rix6nePin3QV331
Ćwiczenie 8
Przyporządkuj cechy charakterystyczne do poszczególnych odmian racjonalizmu. 1. Racjonalizm jako nurt filozoficzny: a. Rozum jako podstawa wiedzy naukowej/nauki, b. Rozum jako podstawa wspólnej z innym dyskusji/rozmowy, c. Rozum jako narzędzie poznania. 2. Racjonalizm jako światopogląd: a. Rozum jako podstawa wiedzy naukowej/nauki, b. Rozum jako podstawa wspólnej z innym dyskusji/rozmowy, c. Rozum jako narzędzie poznania. 3. Racjonalizm jako postawa wobec innych: a. Rozum jako podstawa wiedzy naukowej/nauki, b. Rozum jako podstawa wspólnej z innym dyskusji/rozmowy, c. Rozum jako narzędzie poznania.