Do tradycji których filozofów nawiązywał Leibniz? Możliwe odpowiedzi: 1. Kartezjusza, 2. Barucha Spinozy, 3. Thomasa Hobbesa, 4. Tomasza z Akwinu, 5. Immanuela Kanta
Do tradycji których filozofów nawiązywał Leibniz?
Kartezjusza
Barucha Spinozy
Thomasa Hobbesa
Tomasza z Akwinu
Immanuela Kanta
Samuela Clarke'a
11
Ćwiczenie 2
Wymień przynajmniej jeden wynalazek lub odkrycie z trzech różnych dziedzin wiedzy, które przypisuje się Leibnizowi.
R10LNF6Kv9kns
Matematyka (Uzupełnij).
Filozofia (Uzupełnij).
Lingwistyka (Uzupełnij).
(Uzupełnij).
(Uzupełnij).
(Uzupełnij).
(Uzupełnij).
Poszukaj dodatkowych wiadomości o odkryciach i dokonaniach naukowych Leibniza lub wróć do treści sekcji „Przeczytaj”.
Oto niektóre z wynalazków, teorii i odkryć Leibniza:
Matematyka – rachunek różniczkowy.
Matematyka – mechaniczny kalkulator dla wszystkich czterech podstawowych operacji arytmetycznych.
Matematyka – system binarny (lub system podwójny) jako uproszczenie skomplikowanych procesów arytmetycznych (quasi prekursor komputera).
Górnictwo/wytwarzanie energii – elektrownia szczytowo‑pompowa (obecnie najczęściej stosowany sposób magazynowania energii elektrycznej).
Górnictwo – rozwój „niekończącego się łańcucha” w górnictwie rud.
Filozofia – doktryna monad.
Wiedza wojskowa – strzelba, która może strzelać kilka razy w krótkich odstępach czasu bez ładowania (prekursor karabinu maszynowego).
Żeglarstwo (morskie) – plany łodzi podwodnej.
Nauka o pogodzie (meteorologia) - urządzenie do pomiaru prędkości wiatru
Paleontologia – Leibniz jest uważany za pioniera jaskiniowego i współzałożyciela paleontologii (nauki o żywych organizmach z minionych epok geologicznych).
Medycyna – pomiar gorączki jako metoda diagnostyczna.
Lingwistyka – inicjator współczesnych badań językowych.
RUCnnPx1xA3EO11
Ćwiczenie 3
Zaznacz treści, w których Wolter nawiązuje do filozofii Leibniza. Wolter, Kandyd, czyli optymizm.I. Jak Kandyd chował się w pięknym zamku i jak go stamtąd wygnano Pangloss wykładał tajniki metafizyko‑teologo‑kosmolonigologii. Dowodził wprost cudownie, że nie ma skutku bez przyczyny i że na tym najlepszym z możliwych światów zamek jego wysokości pana barona jest najpiękniejszym z zamków, pani baronowa zaś najlepszą z możliwych kasztelanek. (...) Jednego dnia Kunegunda (…) spotkała Kandyda, wracając do zamku, i poczerwieniała; Kandyd poczerwieniał również. Rzekła mu przerywanym głosem: Dzień dobry! Kandyd odpowiedział, nie wiedząc sam, co mówi. Nazajutrz po obiedzie, kiedy wstawano od stołu, Kunegunda i Kandyd znaleźli się za parawanem; Kunegunda upuściła chusteczkę. Kandyd ją podniósł; wzięła go niewinnie za rękę: chłopiec ucałował niewinnie rękę panienki, z żywością, uczuciem, wdziękiem nie do opisania; usta ich się spotkały, oczy zapłonęły, kolana zaczęły drżeć, ręce zabłąkały się. Baron Thunder‑ten‑tronckh przechodził koło parawanu i widząc tę przyczynę i ten skutek wypędził Kandyda z zamku paroma kopniakami w pośladki. Kunegunda zemdlała; kiedy przyszła do siebie, otrzymała silny policzek od baronowej; tak wszystko zmąciło się w najpiękniejszym i najmilszym z możebnych zamków.
Źródło: Wolter, Kandyd, czyli optymizm. Dzieło przełożone z niemieckiego rękopisu doktora Raifa.
Zaznacz treści, w których Wolter nawiązuje do filozofii Leibniza. Wolter, Kandyd, czyli optymizm.I. Jak Kandyd chował się w pięknym zamku i jak go stamtąd wygnano Pangloss wykładał tajniki metafizyko‑teologo‑kosmolonigologii. Dowodził wprost cudownie, że nie ma skutku bez przyczyny i że na tym najlepszym z możliwych światów zamek jego wysokości pana barona jest najpiękniejszym z zamków, pani baronowa zaś najlepszą z możliwych kasztelanek. (...) Jednego dnia Kunegunda (…) spotkała Kandyda, wracając do zamku, i poczerwieniała; Kandyd poczerwieniał również. Rzekła mu przerywanym głosem: Dzień dobry! Kandyd odpowiedział, nie wiedząc sam, co mówi. Nazajutrz po obiedzie, kiedy wstawano od stołu, Kunegunda i Kandyd znaleźli się za parawanem; Kunegunda upuściła chusteczkę. Kandyd ją podniósł; wzięła go niewinnie za rękę: chłopiec ucałował niewinnie rękę panienki, z żywością, uczuciem, wdziękiem nie do opisania; usta ich się spotkały, oczy zapłonęły, kolana zaczęły drżeć, ręce zabłąkały się. Baron Thunder‑ten‑tronckh przechodził koło parawanu i widząc tę przyczynę i ten skutek wypędził Kandyda z zamku paroma kopniakami w pośladki. Kunegunda zemdlała; kiedy przyszła do siebie, otrzymała silny policzek od baronowej; tak wszystko zmąciło się w najpiękniejszym i najmilszym z możebnych zamków.
Źródło: Wolter, Kandyd, czyli optymizm. Dzieło przełożone z niemieckiego rękopisu doktora Raifa.
Zaznacz treści, w których Wolter nawiązuje do filozofii Leibniza.
pomaranczowy
I. Jak Kandyd chował się w pięknym zamku i jak go stamtąd wygnano
Pangloss wykładał tajniki metafizyko‑teologo‑kosmolonigologii. Dowodził wprost cudownie, że nie ma skutku bez przyczyny i że na tym najlepszym z możliwych światów zamek jego wysokości pana barona jest najpiękniejszym z zamków, pani baronowa zaś najlepszą z możliwych kasztelanek. (...)
Jednego dnia Kunegunda (…) spotkała Kandyda, wracając do zamku, i poczerwieniała; Kandyd poczerwieniał również. Rzekła mu przerywanym głosem: Dzień dobry! Kandyd odpowiedział, nie wiedząc sam, co mówi. Nazajutrz po obiedzie, kiedy wstawano od stołu, Kunegunda i Kandyd znaleźli się za parawanem; Kunegunda upuściła chusteczkę. Kandyd ją podniósł; wzięła go niewinnie za rękę: chłopiec ucałował niewinnie rękę panienki, z żywością, uczuciem, wdziękiem nie do opisania; usta ich się spotkały, oczy zapłonęły, kolana zaczęły drżeć, ręce zabłąkały się. Baron Thunder‑ten‑tronckh przechodził koło parawanu i widząc tę przyczynę i ten skutek wypędził Kandyda z zamku paroma kopniakami w pośladki. Kunegunda zemdlała; kiedy przyszła do siebie, otrzymała silny policzek od baronowej; tak wszystko zmąciło się w najpiękniejszym i najmilszym z możebnych zamków.
Żródło: Wolter, Kandyd, czyli optymizm
RxAKaZbgex5uM
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4
Jakie nawiązania do koncepcji Leibniza zauważasz w poniższych tekstach? Wynotuj je, uzupełniając mapę myśli.
Jakie nawiązania do koncepcji Leibniza zauważasz w poniższych tekstach? Wynotuj je w postaci wypunktowanej listy hasłowej.
RSvOZuUOZ8uWj1
Prezentacja.
Adam Mickiewicz
Dziady cz. III, bajka Goreckiego
Gdy Bóg wygnał grzesznika z rajskiego ogrodu,
Nie chciał przecie, ażeby człowiek umarł z głodu;
I rozkazał aniołom zboże przysposobić
I rozsypać ziarnami po drodze człowieka.
Przyszedł Adam, znalazł je, obejrzał z daleka
I odszedł; bo nie wiedział, co ze zbożem robić.
Aż w nocy przyszedł diabeł mądry i tak rzecze:
”Niedaremnie tu Pan Bóg rozsypał garść żyta,
Musi tu być w tych ziarnach jakaś moc ukryta;
Schowajmy je, nim człowiek ich wartość dociecze”.
Zrobił rogiem rów w ziemi i nasypał żytem,
Naplwał i ziemią nakrył, i przybił kopytem;
-Dumny i rad, że boże zamiary przeniknął,
Całym gardłem rozśmiał się i ryknął, i zniknął.
Aż tu wiosną, na wielkie diabła zadziwienie,
Wyrasta trawa, kwiecie, kłosy i nasienie.
O wy! co tylko na świat idziecie z północą,
Chytrość rozumem, a złość nazywacie mocą;
Kto z was wiarę i wolność znajdzie i zagrzebie,
Myśli Boga oszukać – oszuka sam siebie.
Źródło: Adam Mickiewicz, Dziady cz. III, bajka Goreckiego.
Juliusz Słowacki
Genezis z Ducha
W skałach więc już, o Panie, leży duch jako posąg doskonałej piękności, uśpiony jeszcze, ale już przygotowany na człowieczeństwo formy, a tęczami myśli Bożej spowity niby sześcioraką girlandą. Z bezdna tego wyniósł on wiedzę matematyczną kształtów i liczb, która pod dziś dzień leży najgłębiej w ducha skarbnicy i zdaje się być wszczepioną w ducha, bez żadnej jego wiedzy w tem i zasługi, ale Ty wiesz, Panie, że forma dyjamnetowa ułożyła się z żywych, a wody poczęły lać się z ruchomych, lekko związanych i uczących się równowagi, a na globie wszystko było żywotem i przemianą – a tego, co dziś zowiemy śmiercią, to jest przejścia ducha z formy do formy, nie było.
Źródło: Juliusz Słowacki, Genezis z Ducha.
R13YAy3ZBIE2R1
Mapa myśli. Lista elementów:
Nazwa kategorii: Gottfried Wilhelm Leibniz
Elementy należące do kategorii Gottfried Wilhelm Leibniz
Nazwa kategorii: Genezis z Ducha - Juliusz Słowacki
Elementy należące do kategorii Genezis z Ducha - Juliusz Słowacki
Nazwa kategorii:
Nazwa kategorii:
Koniec elementów należących do kategorii Genezis z Ducha - Juliusz Słowacki
Nazwa kategorii: Dziady cz. III, bajka Goreckiego - Adam Mickiewicz
Elementy należące do kategorii Dziady cz. III, bajka Goreckiego - Adam Mickiewicz
Nazwa kategorii:
Nazwa kategorii:
Nazwa kategorii:
Koniec elementów należących do kategorii Dziady cz. III, bajka Goreckiego - Adam Mickiewicz
Koniec elementów należących do kategorii Gottfried Wilhelm Leibniz
Mapa myśli. Lista elementów:
Nazwa kategorii: Gottfried Wilhelm Leibniz
Elementy należące do kategorii Gottfried Wilhelm Leibniz
Nazwa kategorii: Genezis z Ducha - Juliusz Słowacki
Elementy należące do kategorii Genezis z Ducha - Juliusz Słowacki
Nazwa kategorii:
Nazwa kategorii:
Koniec elementów należących do kategorii Genezis z Ducha - Juliusz Słowacki
Nazwa kategorii: Dziady cz. III, bajka Goreckiego - Adam Mickiewicz
Elementy należące do kategorii Dziady cz. III, bajka Goreckiego - Adam Mickiewicz
Nazwa kategorii:
Nazwa kategorii:
Nazwa kategorii:
Koniec elementów należących do kategorii Dziady cz. III, bajka Goreckiego - Adam Mickiewicz
Koniec elementów należących do kategorii Gottfried Wilhelm Leibniz
Gottfried Wilhelm Leibniz
Genezis z Ducha - Juliusz Słowacki
Dziady cz. III, bajka Goreckiego - Adam Mickiewicz
RvtEFvxWSX9RY
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie treści z lekcji języka polskiego dotyczące problematyki Dziadów cz. III oraz dzieł Juliusza Słowackiego.
W Dziadach cz. III Adam Mickiewicz podejmuje problem obecności zła w świecie w aspekcie dobroci Boga (teodycea), co jest nawiązaniem do filozofii Leibniza. Z kolei Juliusz Słowacki w Genezis z ducha nawiązuje do koncepcji monad. Pisze o „istności przedżywotnej ducha” – można tu dostrzec inspirację bytem jako monadą, zaś celem finalnym metempsychicznej wędrówki dusz poprzez ciała jest u Słowackiego „przeanielenie”, czyli wyzbycie się cielesności i zespolenie z Bogiem jako bytem doskonałym.
2
Ćwiczenie 5
Czym różni się monada Witkacego od monady Leibniza?
REvBlj0AlPYgS
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie teorię monad Leibniza, a następnie sprawdź, co o monadach twierdził Witkacy
Monada Leibniza była najmniejszą znaczącą jednostką bytu („ostateczną jednostką istnienia w przyrodzie”). Natomiast monada Witkacego przypomina tę Leibiza tylko z nazwy, bowiem pisarz używa jej dla określenia „Istnienia Poszeczególnego”, „ja”, przy czym nie jest ona ani materialna, ani duchowa, lecz reprezentuje „jedność w wielości”.
3
Ćwiczenie 6
Zapisz pytanie do każdego z podpunktów tekstu Bóg pokonanych przez życie: teodycea Leszka Kołakowskiego.
Leszek Kołakowski Bóg pokonanych przez życie: teodycea
Niezależnie od wszystkich trudności, które piętrzą się przed nami, gdy usiłujemy należycie zrozumieć Boskie atrybuty wszechmocy i nieskończonej dobroci, krytykom zawsze wydawało się, że przymioty te nie dają się pogodzić ze złem świata. Dzieje tej dysputy sięgają wstecz przynajmniej do epikurejczyków i choć napisano na ten temat niezliczoną ilość dzieł — nie sposób znaleźć teologa czy filozofa chrześcijańskiego, który nie próbowałby uporać się z tą niepokojącą kwestią — wydaje się, że główne argumenty po obu stronach nie zmieniły się wiele od czasów św. Augustyna. Żadnej ze stron nie przekonały i prawdopodobnie nigdy nie przekonają argumenty strony przeciwnej, co jest zresztą wspólnym losem wszystkich fundamentalnych zagadnień filozofii w ostatnich dwudziestu pięciu stuleciach.
R9hDky3oJj2L7
(Uzupełnij).
Epikurejczycy powiadali po prostu, że skoro świat jest pełen zła, to Bóg jest bądź zły, bądź bezsilny, bądź zły i bezsilny zarazem. Wszechmocny, wszechwiedzący i nieskończenie dobrotliwy Bóg, o ile taki byt jest logicznie możliwy, byłby zdolny stworzyć świat pozbawiony zła i zarazem chciałby to uczynić.
R9hDky3oJj2L7
(Uzupełnij).
Główne kontrargumenty bodaj najjaśniej wyłożył Leibniz, który w swej Teodycei i w wielu innych pismach wciąż na nowo poruszał tę kłopotliwą kwestię. Argumenty te prowadzą od Boga do stworzeń, a nie w przeciwnym kierunku, i sprowadzają się do następującego rozumowania:
Ponieważ Bóg jest istotnie nieskończenie mądry, dobry i potężny, z pewnością stworzył najlepszy spośród wszystkich możliwych światów, to znaczy świat, w którym całkowita suma dobra przeważa sumę zła w największym możliwym stopniu. Jest zatem rzeczą z góry pewną i zawartą w samym pojęciu Bytu doskonałego, że żyjemy w najlepszym świecie, jaki można logicznie pomyśleć.
R9hDky3oJj2L7
(Uzupełnij).
Sceptyk, który mógłby dowodzić, że nie trzeba żyć dłużej niż dzień lub dwa na tym świecie, by nabrać poważnych wątpliwości, czy jest on najlepszym wyobrażalnym światem, nie może zachwiać przeświadczeniem Leibniza. Nie neguje on faktu zła, jest tylko pewny, że każdy inny możliwy świat byłby gorszy. Wydaje się przy tym przekonany, że teoria ta jest całkiem optymistyczna.
R9hDky3oJj2L7
(Uzupełnij).
Zdaniem Leibniza, pewne zbiory rzeczy i jakości dają się wzajem pogodzić, inne zaś się nie dają, przy czym jest to niezgodność logiczna. Innymi słowy, każdy możliwy świat przedstawia się jako pakiet łącznych transakcji, a Bóg musiał ustalić, która kombinacja logicznie zgodnych jakości przyniesie największe dobro. Zamiast wolnych ludzkich istot Bóg mógł był stworzyć istoty niezdolne do grzechu, ale tylko za cenę pozbawienia ich wolnej woli, która nieuchronnie zawiera w sobie zarówno możliwość grzechu jak i faktyczne akty grzeszne. Otóż Bóg obliczył, że świat zamieszkały przez bezgrzeszne automaty wytworzyłby znacznie mniej dobra niż ten, w którym ludzkie istoty, obdarzone swobodą wyboru, mogą często wybierać zło. Bóg musiał niejako rozwiązać dość skomplikowane równanie różniczkowe (w istocie równanie nieskończone), by wyliczyć, w którym spośród wszystkich możliwych światów suma zła będzie najmniejsza w porównaniu z sumą dobra; i jest to świat, w którym żyjemy.
R9hDky3oJj2L7
(Uzupełnij).
kol Źródło: Leszek Kołakowski, Bóg pokonanych przez życie: teodycea, [w:] tegoż, Jeśli Boga nie ma.., Kraków 1988, s. 14–17.
Zadając pytania, spróbuj dociekać sensu całego akapitu cytowanego tekstu. Nie skupiaj się na znaczeniach poszczególnych zdań.
Przykładowe pytania:
Na czym polegała dysputa dotycząca teodycei?
W jaki sposób istnienie zła uzasadniali epikurejczycy?
W jaki sposób istnienie zła uzasadniał Leibniz?
Czy sceptyk byłby w stanie obalić teorię Leibniza? Uzasadnij.
Na czym polega – według Leibniza – kalkulacja Boga w procesie tworzenia świata?
3
Ćwiczenie 7
Spróbuj krótko odpowiedzieć na swoje pytania, wchodząc w rolę Leszka Kołakowskiego.
R18FxkjjuNK3y
RPmM6GR1EDPgu
(Uzupełnij).
RbaggfFZisUId
(Uzupełnij).
Staraj się nie przepisywać gotowych zdań z przeczytanego tekstu. Formułuj odpowiedzi własnymi słowami tak, aby upewnić się, czy dobrze rozumiesz tekst.
Praca domowa
3
Ćwiczenie 8
W MonadologiiLeibniz napisał: Można by każdą cząstkę materii pomyśleć sobie jako ogród pełen roślinności i jako staw pełen ryb. Lecz każda gałązka roślinna, każdy członek zwierzęcy, każda kropelka ich soków jest jeszcze takim ogrodem takim stawem. Spróbuj napisać esej, który zawierałby w sobie argumenty za takim stwierdzeniem.
R9hDky3oJj2L7
(Uzupełnij).
Wskazówki dotyczące pisania eseju filozoficznego znajdziesz w materiale „Jak napisać esej filozoficzny”P15HFoklf„Jak napisać esej filozoficzny”.