Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RxzlA8skFEU331
Ćwiczenie 1
Do tradycji których filozofów nawiązywał Leibniz? Możliwe odpowiedzi: 1. Kartezjusza, 2. Barucha Spinozy, 3. Thomasa Hobbesa, 4. Tomasza z Akwinu, 5. Immanuela Kanta
11
Ćwiczenie 2

Wymień przynajmniej jeden wynalazek lub odkrycie z trzech różnych dziedzin wiedzy, które przypisuje się Leibnizowi.

R10LNF6Kv9kns
Matematyka (Uzupełnij). Filozofia (Uzupełnij). Lingwistyka (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
RUCnnPx1xA3EO11
Ćwiczenie 3
Zaznacz treści, w których Wolter nawiązuje do filozofii Leibniza. Wolter, Kandyd, czyli optymizm. I. Jak Kandyd chował się w pięknym zamku i jak go stamtąd wygnano Pangloss wykładał tajniki metafizyko‑teologo‑kosmolonigologii. Dowodził wprost cudownie, że nie ma skutku bez przyczyny i że na tym najlepszym z możliwych światów zamek jego wysokości pana barona jest najpiękniejszym z zamków, pani baronowa zaś najlepszą z możliwych kasztelanek. (...) Jednego dnia Kunegunda (…) spotkała Kandyda, wracając do zamku, i poczerwieniała; Kandyd poczerwieniał również. Rzekła mu przerywanym głosem: Dzień dobry! Kandyd odpowiedział, nie wiedząc sam, co mówi. Nazajutrz po obiedzie, kiedy wstawano od stołu, Kunegunda i Kandyd znaleźli się za parawanem; Kunegunda upuściła chusteczkę. Kandyd ją podniósł; wzięła go niewinnie za rękę: chłopiec ucałował niewinnie rękę panienki, z żywością, uczuciem, wdziękiem nie do opisania; usta ich się spotkały, oczy zapłonęły, kolana zaczęły drżeć, ręce zabłąkały się. Baron Thunder‑ten‑tronckh przechodził koło parawanu i widząc tę przyczynę i ten skutek wypędził Kandyda z zamku paroma kopniakami w pośladki. Kunegunda zemdlała; kiedy przyszła do siebie, otrzymała silny policzek od baronowej; tak wszystko zmąciło się w najpiękniejszym i najmilszym z możebnych zamków.

Źródło: Wolter, Kandyd, czyli optymizm. Dzieło przełożone z niemieckiego rękopisu doktora Raifa.
Żródło: Wolter, Kandyd, czyli optymizm
RxAKaZbgex5uM
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Jakie nawiązania do koncepcji Leibniza zauważasz w poniższych tekstach? Wynotuj je, uzupełniając mapę myśli.

Jakie nawiązania do koncepcji Leibniza zauważasz w poniższych tekstach? Wynotuj je w postaci wypunktowanej listy hasłowej.

RSvOZuUOZ8uWj1
Prezentacja.
R13YAy3ZBIE2R1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Gottfried Wilhelm Leibniz
    • Elementy należące do kategorii Gottfried Wilhelm Leibniz
    • Nazwa kategorii: Genezis z Ducha - Juliusz Słowacki
      • Elementy należące do kategorii Genezis z Ducha - Juliusz Słowacki
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Genezis z Ducha - Juliusz Słowacki
    • Nazwa kategorii: Dziady cz. III, bajka Goreckiego - Adam Mickiewicz
      • Elementy należące do kategorii Dziady cz. III, bajka Goreckiego - Adam Mickiewicz
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Dziady cz. III, bajka Goreckiego - Adam Mickiewicz
      Koniec elementów należących do kategorii Gottfried Wilhelm Leibniz
RvtEFvxWSX9RY
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Czym różni się monada Witkacego od monady Leibniza?

REvBlj0AlPYgS
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 6

Zapisz pytanie do każdego z podpunktów tekstu Bóg pokonanych przez życie: teodycea Leszka Kołakowskiego.

Leszek Kołakowski Bóg pokonanych przez życie: teodycea

Niezależnie od wszystkich trudności, które piętrzą się przed nami, gdy usiłujemy należycie zrozumieć Boskie atrybuty wszechmocy i nieskończonej dobroci, krytykom zawsze wydawało się, że przymioty te nie dają się pogodzić ze złem świata. Dzieje tej dysputy sięgają wstecz przynajmniej do epikurejczyków i choć napisano na ten temat niezliczoną ilość dzieł — nie sposób znaleźć teologa czy filozofa chrześcijańskiego, który nie próbowałby uporać się z tą niepokojącą kwestią — wydaje się, że główne argumenty po obu stronach nie zmieniły się wiele od czasów św. Augustyna. Żadnej ze stron nie przekonały i prawdopodobnie nigdy nie przekonają argumenty strony przeciwnej, co jest zresztą wspólnym losem wszystkich fundamentalnych zagadnień filozofii w ostatnich dwudziestu pięciu stuleciach.

R9hDky3oJj2L7
(Uzupełnij).

Epikurejczycy powiadali po prostu, że skoro świat jest pełen zła, to Bóg jest bądź zły, bądź bezsilny, bądź zły i bezsilny zarazem. Wszechmocny, wszechwiedzący i nieskończenie dobrotliwy Bóg, o ile taki byt jest logicznie możliwy, byłby zdolny stworzyć świat pozbawiony zła i zarazem chciałby to uczynić.

R9hDky3oJj2L7
(Uzupełnij).

Główne kontrargumenty bodaj najjaśniej wyłożył Leibniz, który w swej Teodycei i w wielu innych pismach wciąż na nowo poruszał tę kłopotliwą kwestię. Argumenty te prowadzą od Boga do stworzeń, a nie w przeciwnym kierunku, i sprowadzają się do następującego rozumowania:

Ponieważ Bóg jest istotnie nieskończenie mądry, dobry i potężny, z pewnością stworzył najlepszy spośród wszystkich możliwych światów, to znaczy świat, w którym całkowita suma dobra przeważa sumę zła w największym możliwym stopniu. Jest zatem rzeczą z góry pewną i zawartą w samym pojęciu Bytu doskonałego, że żyjemy w najlepszym świecie, jaki można logicznie pomyśleć.

R9hDky3oJj2L7
(Uzupełnij).

Sceptyk, który mógłby dowodzić, że nie trzeba żyć dłużej niż dzień lub dwa na tym świecie, by nabrać poważnych wątpliwości, czy jest on najlepszym wyobrażalnym światem, nie może zachwiać przeświadczeniem Leibniza. Nie neguje on faktu zła, jest tylko pewny, że każdy inny możliwy świat byłby gorszy. Wydaje się przy tym przekonany, że teoria ta jest całkiem optymistyczna.

R9hDky3oJj2L7
(Uzupełnij).

Zdaniem Leibniza, pewne zbiory rzeczy i jakości dają się wzajem pogodzić, inne zaś się nie dają, przy czym jest to niezgodność logiczna. Innymi słowy, każdy możliwy świat przedstawia się jako pakiet łącznych transakcji, a Bóg musiał ustalić, która kombinacja logicznie zgodnych jakości przyniesie największe dobro. Zamiast wolnych ludzkich istot Bóg mógł był stworzyć istoty niezdolne do grzechu, ale tylko za cenę pozbawienia ich wolnej woli, która nieuchronnie zawiera w sobie zarówno możliwość grzechu jak i faktyczne akty grzeszne. Otóż Bóg obliczył, że świat zamieszkały przez bezgrzeszne automaty wytworzyłby znacznie mniej dobra niż ten, w którym ludzkie istoty, obdarzone swobodą wyboru, mogą często wybierać zło. Bóg musiał niejako rozwiązać dość skomplikowane równanie różniczkowe (w istocie równanie nieskończone), by wyliczyć, w którym spośród wszystkich możliwych światów suma zła będzie najmniejsza w porównaniu z sumą dobra; i jest to świat, w którym żyjemy.

R9hDky3oJj2L7
(Uzupełnij).
kol Źródło: Leszek Kołakowski, Bóg pokonanych przez życie: teodycea, [w:] tegoż, Jeśli Boga nie ma.., Kraków 1988, s. 14–17.
3
Ćwiczenie 7

Spróbuj krótko odpowiedzieć na swoje pytania, wchodząc w rolę Leszka Kołakowskiego.

R18FxkjjuNK3y
RPmM6GR1EDPgu
(Uzupełnij).
RbaggfFZisUId
(Uzupełnij).

Praca domowa

3
Ćwiczenie 8

Monadologii Leibniz napisał: Można by każdą cząstkę materii pomyśleć sobie jako ogród pełen roślinności i jako staw pełen ryb. Lecz każda gałązka roślinna, każdy członek zwierzęcy, każda kropelka ich soków jest jeszcze takim ogrodem takim stawem. Spróbuj napisać esej, który zawierałby w sobie argumenty za takim stwierdzeniem.

R9hDky3oJj2L7
(Uzupełnij).