Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RISIOsD7EEh8z1
Ćwiczenie 1
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz w tabeli P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe. Grammatyka dla szkół narodowych powstała na zlecenie Biblioteki Załuskich. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kopczyński nigdy nie pracował jako metodyk i nauczyciel. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Grammatyka dla szkół narodowych zwiera część przeznaczoną dla uczniów i część dla nauczycieli. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kopczyński przygotowywał się do pisania podręcznika, studiując pisma filozofów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Materiałem ćwiczeniowym były w Grammatyce dla szkół narodowych teksty wybitnych myślicieli jako wzorce doskonałego warsztatu językowego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kopczyński uważał, że łacińskie traktaty o gramatyce polskiej zniechęcały do nauki języka polskiego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R4Jn0fkhKseR31
Ćwiczenie 2
Uporządkuj zdobytą wiedzę na temat okoliczności powstania Grammatyki.... Przyporządkuj odpowiedzi. Przeszkody Możliwe odpowiedzi: 1. dominacja łaciny w komunikacji oficjalnej, 2. dążenie szlachty do zachowania przywilejów, 3. działalność Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych, 4. reforma wprowadzająca do szkół polszczyznę, 5. działalność Komisji Edukacji Narodowej Okoliczności sprzyjające Możliwe odpowiedzi: 1. dominacja łaciny w komunikacji oficjalnej, 2. dążenie szlachty do zachowania przywilejów, 3. działalność Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych, 4. reforma wprowadzająca do szkół polszczyznę, 5. działalność Komisji Edukacji Narodowej
111
Ćwiczenie 3

Zgromadź słownictwo opisujące rangę Onufrego Kopczyńskiego jako uczonego oraz miejsce jego dzieła w dorobku polskiej nauki o języku. Do podanych przykładów dopisz po trzy własne.

R17YA92fAJRoT
Kopczyński jako uczony (rzeczowniki): pionier. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Dzieło Kopczyńskiego (przymiotniki): nowatorskie. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z fragmentem tekstu Onufrego Kopczyńskiego, a następnie zaznacz argumenty, które uzasadniają wyrażoną w nim myśl.

Onufry Kopczyński Układ gramatyki dla szkół narodowych z dzieła już skończonego wyciągnięty

Gramatyka jest kluczem nauk wszystkich. Niepoznanym dobrze językiem nie można narodowi dawać nauk, ani naród cały [nie] może inaczej przyjmować nauki, [jak] tylko w oczywistym języku pisane. Rzecz dziwna, ale prawdziwa: że naród polski od trzech wieków miał uczonych ludzi, a nie miał nauk: bo wszystkie prawie nauki pisane były albo samą łaciną, albo mową mieszaną: nauki zaś dla narodu narodowym językiem pisane być mają.

pol2 Źródło: Onufry Kopczyński, Układ gramatyki dla szkół narodowych z dzieła już skończonego wyciągnięty, Warszawa 1785, s. 21.
R1GnhmFexqPTX
Możliwe odpowiedzi: 1. Stosowanie języka obcego (łaciny) w pismach naukowych utrudnia i ogranicza zdobywanie wiedzy., 2. Zaawansowany poziom nauki jest warunkiem rozwoju języka., 3. W Polsce nie rozwija się nauka, gdyż rozprawy naukowe nie są pisane w języku polskim., 4. Rozprawy naukowe pisane w językach obcych przedstawiają fałsze informacje., 5. Dopiero w okresie oświecenia rozwijają się w Polsce różne dziedziny naukowe.
211
Ćwiczenie 5

Nazwij środek stylistyczny, o którym pisze Kopczyński w cytowanym fragmencie, i sformułuj własnymi słowami zarzuty, jakie wysuwa pod adresem tego środka.

Onufry Kopczyński Gramatyka języka polskiego. Dzieło pozgonne

Nieznaczną by przysługę uczyniła językowi gramatyka, gdyby mając rzecz o znaczeniu wyrazów [zajmując się znaczeniem wyrazów], nie ostrzegła, jak to znaczenie brać potrzeba. Myśl ludzka nie zawsze jest szczera, nie zawsze postępuje prostym gościńcem, nie zawsze bywa na otwartym świetle: kręci się często po manowcach, okrywa się obłoczkiem przenośni: żeby skryciej oszukała lub zdradziła. Piszący o przenośni nigdy na tę obyczajową myśl nie wpadli, że ta jejmość daje płaszczyk nieszczerości i nieprawdzie. Cel więc tej nauki być powinien: poznać z gruntu przenośnią, żeby jej broni przeciwko niej samej użyć. Gdyby wszyscy ludzie wzięli sobie za hasło wyrok najwyższego Prawodawcy: niech będzie mowa wasza „Jest – jest”, „Nie – nie”; bynajmniej by nie potrzebowali nauki o przenośni.

pol3 Źródło: Onufry Kopczyński, Gramatyka języka polskiego. Dzieło pozgonne, Warszawa 1817, s. 147.
R1cYBraP0mVhc
nazwa środka stylistycznego (Uzupełnij) zarzuty Kopczyńskiego (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z opinią sędziego ziemskiego Andrzeja Koźmiana na temat podręcznika Kopczyńskiego. Na jej podstawie sformułuj trzy zarzuty, które wysuwano pod adresem autora Grammatyki dla szkół narodowych. Następnie uzasadnij przyczynę prezentowanych poglądów.

List Andrzeja Alojzego Koźmiana do Ignacego Potockiego z 12 grudnia 1779 r.

Nowa gramatyka, z wytwornymi słowy więcej polskim językiem zapisana, głowy zawraca, łacinę w zapomnienie wrzuca. Profesorowie i dyrektorowie razem z dziećmi uczyć się jej muszą, a żaden umysł nie może innemu udzielać nauki i sposobu, którego sam nigdy się nie uczył. […]. Za cóż [W imię czego] rzeczy już doświadczone zarzucać, o których każdy pewien, a zaprzątać czas drogi młodzieży nie lepszym, ale tylko że nowym sposobem [...] Skutek tej książki następuje wywożenie dzieci w zagraniczne akademie i za nimi [coraz mniejszy] udział szlacheckich z kraju majątków [...]. Łaciński język najwięcej jest pilny i potrzebny, z którym inne mają niejakie podobieństwa.

pol4 Źródło: List Andrzeja Alojzego Koźmiana do Ignacego Potockiego z 12 grudnia 1779 r., „Rozprawy z Dziejów Oświaty” 1985, nr 28, s. 76.
RsvJfEue7gbj7
zarzut 1 (Uzupełnij) zarzut 2 (Uzupełnij) zarzut 3 (Uzupełnij) uzasadnienie poglądów Koźmiana (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z definicją „mowy” autorstwa Onufrego Kopczyńskiego i definicją „znaku” językowego Ferdinanda de Saussure’a, twórcy językoznawstwa strukturalnego – najważniejszego nurtu w nauce o języku pierwszej połowy XX wieku. Wyjaśnij, na czym polega podobieństwo między ujęciami obu badaczy.

Onufry Kopczyński Układ gramatyki dla szkół narodowych z dzieła już skończonego wyciągnięty

Mowa jest obrazem, czyli znakiem myśli. W mowie tedy są dwie istotne części, które gramatyk uważać powinien: pierwsza słowa jak znaki, druga jako myśli znaczone przez słowa.

pol5 Źródło: Onufry Kopczyński, Układ gramatyki dla szkół narodowych z dzieła już skończonego wyciągnięty, Warszawa 1785, s. 10.
Ferdinand de Saussure Kurs językoznawstwa ogólnego

Znak językowy łączy nie rzecz i nazwę, ale pojęcie i obraz akustyczny. Ten ostatni nie jest […] czymś czysto fizycznym, lecz psychicznym odbiciem tego dźwięku, wyobrażeniem, jakie nam o nim daje świadectwo zmysłów […].

pol6 Źródło: Ferdinand de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, tłum. Krystyna Kasprzyk, Warszawa 1961, s. 78.
RPPPbWHxRrVJN
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z komentarzem Onufrego Kopczyńskiego na temat XVIII‑wiecznej polszczyzny i oceń, czy zachowuje on aktualność w odniesieniu do współczesnego języka. Sformułuj swoje stanowisko w formie tezy i poprzyj ją dwoma argumentami.

Onufry Kopczyński Układ gramatyki dla szkół narodowych z dzieła już skończonego wyciągnięty

Język nasz, jeden z najpiękniejszych, zdaje nam się być gruby: przeto częściej cudzoziemskimi mówimy. Język nasz jeden z najobfitszych, mamy za ubogi w wyrazy: przeto, nie znając ojczystych słów, robimy śmieszną mieszaninę cudzoziemszczyzny z polszczyzną, albo zupełnie po cudzoziemsku piszemy. […] Cóż stąd idzie? Oto zamieszanie, nieporządek i zguba języka. Cóż dalej? Oto niemożność uładowania [uporządkowania], zbogacenia i wydoskonalenia języka […].

pol7 Źródło: Onufry Kopczyński, Układ gramatyki dla szkół narodowych z dzieła już skończonego wyciągnięty, Warszawa 1785, s. 21–22.
ReNoNhbycXBA3
Teza (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).