Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RK46zcHq3xglm1
Ćwiczenie 1
Na jakość wytrąconego osadu ma wpływ: Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura, 2. rodzaj strącanych jonów, 3. rodzaj użytego szkła, 4. stężenie czynnika strącającego
1
Ćwiczenie 2

Uczeń miał za zadanie wytrącić osad szczawianu wapnia (etanodianu wapnia, CaC2O4) z roztworu zawierającego jony magnezu oraz wapnia. Po dodaniu odczynnika strącającego do zlewki, w której umieszczone były badane jony, wytrącił się biały osad. Uczeń pozostawił zlewkę z osadem do następnego dnia. Dalsza analiza wykazała, że osad zawierał zarówno szczawian wapnia (CaC2O4), jak i szczawian magnezu (etanodian magnezu, MgC2O4).

RljK9fF3ZX7QO
Jakie zjawisko jest odpowiedzialne za ten wynik? Możliwe odpowiedzi: 1. strącanie następcze, 2. współstrącanie, 3. proces adsorpcji, 4. powstawanie kryształów mieszanych
R1Pkhfp9yxOQ61
Ćwiczenie 3
Łączenie par. . W cząsteczce acetylenu atomy węgla mają ten sam typ hybrydyzacji sp.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kształt chmury elektronowej wokół atomów węgla w cząsteczce acetylenu jest trygonalny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Acetylen jest pierwszym węglowodorem w szeregu homologicznym alkenów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pomiędzy atomami węgla w cząsteczce acetylenu występuje wiązanie kowalencyjne spolaryzowane.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Masa molowa acetylenu wynosi 26 gmol.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiązanie potrójne pomiędzy atomami węgla w cząsteczce acetylenu składa się z jednego wiązania typu π oraz dwóch wiązań typu σ.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1Dvq1p7lDf771
Ćwiczenie 4
Uzupełnij zdania odpowiednimi wyrażeniami. Osady koloidalne dzieli się na 1. koagulację, 2. trudne, 3. soli, 4. dużej ilości, 5. osady galaretowate, 6. peptyzację, 7. hydrofobowe, 8. osady krystalizne, 9. hydrofilowe, 10. małej ilości, 11. łatwe, 12. wody (suspensoid), które nie mają powinowactwa do wody oraz 1. koagulację, 2. trudne, 3. soli, 4. dużej ilości, 5. osady galaretowate, 6. peptyzację, 7. hydrofobowe, 8. osady krystalizne, 9. hydrofilowe, 10. małej ilości, 11. łatwe, 12. wody (emulsoidy), które chętnie przyłączają cząsteczki 1. koagulację, 2. trudne, 3. soli, 4. dużej ilości, 5. osady galaretowate, 6. peptyzację, 7. hydrofobowe, 8. osady krystalizne, 9. hydrofilowe, 10. małej ilości, 11. łatwe, 12. wody.
Dodanie 1. koagulację, 2. trudne, 3. soli, 4. dużej ilości, 5. osady galaretowate, 6. peptyzację, 7. hydrofobowe, 8. osady krystalizne, 9. hydrofilowe, 10. małej ilości, 11. łatwe, 12. wody elektrolitu do osadu hydrofobowego powoduje jego 1. koagulację, 2. trudne, 3. soli, 4. dużej ilości, 5. osady galaretowate, 6. peptyzację, 7. hydrofobowe, 8. osady krystalizne, 9. hydrofilowe, 10. małej ilości, 11. łatwe, 12. wody.
Duże stężenie elektrolitu jest z kolei wymagane do koagulacji osadu hydrofilowego. Wówczas tworzą się 1. koagulację, 2. trudne, 3. soli, 4. dużej ilości, 5. osady galaretowate, 6. peptyzację, 7. hydrofobowe, 8. osady krystalizne, 9. hydrofilowe, 10. małej ilości, 11. łatwe, 12. wody, 1. koagulację, 2. trudne, 3. soli, 4. dużej ilości, 5. osady galaretowate, 6. peptyzację, 7. hydrofobowe, 8. osady krystalizne, 9. hydrofilowe, 10. małej ilości, 11. łatwe, 12. wody do sączenia i przemycia.
1
Ćwiczenie 5
RJvqwX0jY0OMs1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Sześcienna ramka przedstawia osad, zielone gwiazdki – zanieczyszczenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., na podstawie David Harvey, [online], dostępny w internecie: chem.libretexts.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1RhU04Aomucm
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 6

Dwóch uczniów miało za zadanie wytrącić osad wodorotlenku glinu.

Uczeń 1:
Do zlewki zawierającej 10 cmIndeks górny 3 10% roztworu AlCl3, dodawał stopniowo, ciągle mieszając, taką samą objętość 10% roztworu NaOH. Kiedy zauważył wytrącanie się osadu, dodał jeszcze niewielką ilość NaOH i przerwał dodawanie.

Uczeń 2:
Do zlewki zawierającej 10 cmIndeks górny 3 10% roztworu AlCl3, dodawał szybko taką samą objętość stężonego roztworu NaOH. Dwa roztwory zamieszał, po czym dodał dodatkową porcję stężonego roztworu NaOH.

Oceń, który uczeń wykonał zadanie błędnie. Odpowiedź uzasadnij.

R1NKNZBeAZtOT
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie otrzymanie wodorotlenku żelaza(II). Uzupełnij poniższy schemat doświadczenia, przeciągając wzory potrzebnych odczynników wybranych spośród tych umieszczonych poniżej.

R13kiN2My7U5c
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie otrzymanie wodorotlenku żelaza(II).

RqN9ULHG3M55j
Wybierz, jaki odczynnik należy dodać do F e C l 2 : Możliwe odpowiedzi: 1. NaOH, 2. HCl, 3. KOH

Następnie opisz wykonanie doświadczenia, zapisz obserwacje i wnioski. Napisz w formie jonowej skróconej równanie zachodzącej reakcji i zastanów się, jakie zmiany można zaobserwować, gdy probówka zostanie pozostawiona na powietrzu.

RhRwT1xV6fJUq
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R1VbtyBISAmiH
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wytrącono osad siarczanu(VI) w postaci BaSO4 z roztworu BaCl2. Na skutek szybkiego wzrostu kryształów osadu BaSO4, została w nim zamknięta również sól jonowa BaCl2.

Nazwij zjawisko, które zostało opisane powyżej. Zaproponuj sposób usunięcia zanieczyszczenia z osadu. Do rozwiązania tego zadania skorzystaj również z innych źródeł, np. podręcznika: 
T. Lipiec, Z. Szmal, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, Warszawa 1980.

R1G39PcNLadVB
Odpowiedź: (Uzupełnij).