Sprawdź się
Uczeń miał za zadanie wytrącić osad szczawianu wapnia (etanodianu wapnia, ) z roztworu zawierającego jony magnezu oraz wapnia. Po dodaniu odczynnika strącającego do zlewki, w której umieszczone były badane jony, wytrącił się biały osad. Uczeń pozostawił zlewkę z osadem do następnego dnia. Dalsza analiza wykazała, że osad zawierał zarówno szczawian wapnia (), jak i szczawian magnezu (etanodian magnezu, ).
Dwóch uczniów miało za zadanie wytrącić osad wodorotlenku glinu.
Uczeń 1:
Do zlewki zawierającej 10 cmIndeks górny 33 10% roztworu , dodawał stopniowo, ciągle mieszając, taką samą objętość 10% roztworu . Kiedy zauważył wytrącanie się osadu, dodał jeszcze niewielką ilość i przerwał dodawanie.
Uczeń 2:
Do zlewki zawierającej 10 cmIndeks górny 33 10% roztworu , dodawał szybko taką samą objętość stężonego roztworu . Dwa roztwory zamieszał, po czym dodał dodatkową porcję stężonego roztworu .
Oceń, który uczeń wykonał zadanie błędnie. Odpowiedź uzasadnij.
Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie otrzymanie wodorotlenku żelaza(II). Uzupełnij poniższy schemat doświadczenia, przeciągając wzory potrzebnych odczynników wybranych spośród tych umieszczonych poniżej.
Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie otrzymanie wodorotlenku żelaza(II).
Następnie opisz wykonanie doświadczenia, zapisz obserwacje i wnioski. Napisz w formie jonowej skróconej równanie zachodzącej reakcji i zastanów się, jakie zmiany można zaobserwować, gdy probówka zostanie pozostawiona na powietrzu.
Wytrącono osad siarczanu(VI) w postaci z roztworu . Na skutek szybkiego wzrostu kryształów osadu , została w nim zamknięta również sól jonowa .
Nazwij zjawisko, które zostało opisane powyżej. Zaproponuj sposób usunięcia zanieczyszczenia z osadu. Do rozwiązania tego zadania skorzystaj również z innych źródeł, np. podręcznika:
T. Lipiec, Z. Szmal, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, Warszawa 1980.