Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RXCENwyUz0bO11
Ćwiczenie 1
Zaznacz, kto uważany jest za twórcę faszyzmu. Możliwe odpowiedzi: 1. Benito Mussolini, 2. Adolf Hitler, 3. Giovanni Gentile, 4. Francisco Franco
1
Ćwiczenie 2
R1SHcNVPOaXHG
Rozstrzygnij, które z wymienionych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe. Faszyści aspirowali do stworzenia nowego typu człowieka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W ideologii faszystowskiej wojna została określona jako dopuszczalne, ale stosowane tylko w ostateczności narzędzie polityczne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Państwo totalne – w ujęciu Mussoliniego – miało kontrolować całe życie społeczne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 3
RNl5hFLofXQmb
Spośród niżej wymienionych cech doktryn politycznych zaznacz te, które nie występują w faszyzmie. Możliwe odpowiedzi: 1. militaryzm, 2. egalitaryzm, 3. leseferyzm, 4. etatyzm
2
Ćwiczenie 4
RdRsz08YKqsD9
Dokończ zdanie.
Ideologia włoskiego faszyzmu odwoływała się do tradycji… Możliwe odpowiedzi: 1. oświeceniowej., 2. romantycznej., 3. chrześcijańskiej., 4. stoickiej.
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Emilii Gentile Początki ideologii faszystowskiej

Nowa orientacja Mussoliniego stała się jasna w niewiele dni po usunięciu go z Partii Socjalistycznej. W przemówieniu w Parmie Mussolini zaprezentował racje, które są już racjami faszysty. Rozpoczął od pacyfizmu i iluzji nieograniczonego postępu, rozpowszechnianych w Europie od roku 1870, pod opatrznościowym znakiem uniwersalnego dobrobytu (…). Mussolini zadeklarował też, że nigdy nie wierzył w teorie pacyfistyczne, które kazały wiązać sprawę wojny z czynnikiem ekonomicznym. Były to dla niego teorie abstrakcyjne, ponieważ ekonomia nie była czynnikiem dominującym w dziejach, w życiu, w relacjach między ludami: „Człowiek ekonomiczny w czystej postaci nie istnieje. Historia świata nie jest rozgrywką księgowości, a interes materialny nie jest – na szczęście! – jedyną sprężyną działań ludzkich”. Przy takich stwierdzeniach – co oczywiste – Mussolini znalazł się poza jakimikolwiek koncepcjami, które można by nazwać socjalistycznymi, przynajmniej w znaczeniu marksistowskim.

cyt1 Źródło: Emilii Gentile, Początki ideologii faszystowskiej, Warszawa 2011, s. 82–83.
R1ZI1tOtaeY03
Wymień dwa elementy doktryny faszystowskiej, które odróżniały ją od ideologii socjalistycznej. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Benito Mussolini Doktryna faszyzmu

Z punktu widzenia państwowości koncepcja faszystowska jest antyindywidualistyczną, staje wszakże na stanowisku jednostki, o ile ta utożsamia się z państwem, jako świadomość i jego wola powszechna człowieka w jego istnieniu historycznym. Przeciwny jest klasycznemu liberalizmowi, który powstał z konieczności przeciwstawienia się absolutyzmowi i wyczerpał swe zadanie historyczne z chwilą, gdy państwo zmieniło się w świadomość i wolę zbiorową. Liberalizm w interesie poszczególnej jednostki przeczył państwu; faszyzm jest afirmacją państwa, uznając w nim prawdziwą rzeczywistość jednostki.

cyt2 Źródło: Benito Mussolini, Doktryna faszyzmu, Lwów 1935, s. 21–22.
RANqa9gFDjgkd
Na podstawie powyższego tekstu oraz wiedzy pozaźródłowej wyjaśnij, dlaczego faszyzm odrzuca liberalną wizję relacji człowieka indywidualnego do państwa. (Uzupełnij).

Materiał źródłowy do ćwiczeń 7–8.

1
Doktryny polityczne XIX i XX wieku

Przedstawiano kapitalistę jako „zwykłego obywatela” odpowiadającego przed państwem faszystowskim za całokształt „powierzonej” mu działalności o charakterze społecznym i gospodarczym. Propagowano zasadę „ograniczonego” kapitalizmu w myśl demagogicznego hasła: kapitał w służbie państwa faszystowskiego i narodu. W Karcie Pracy wyeksponowano ideologiczne znaczenie zbiorowego układu pracy: jest to wyraz solidarności kapitału i pracy, wyrównujący „tylko pozornie sprzeczne” interesy pracowników i pracodawców i podporządkowujący je „wyższym”, ponadklasowym i ogólnonarodowym interesom produkcji.

cyt3 Źródło: Doktryny polityczne XIX i XX wieku, red. Krystyna Chojnicka, Wiesław Kozuba‑Ciembroniewicz, Kraków 2000, s. 353.
31
Ćwiczenie 7
R2s4bLypNv0JW
Podaj nazwę ustroju ekonomicznego państwa zaprezentowaną w materiale źródłowym oraz, odwołując się do własnej wiedzy, wymień dwie jego cechy. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R12NFWVmRCbSL
Wyjaśnij, dlaczego faszyści odrzucali wolnorynkowy kapitalizm. (Uzupełnij).