Sprawdź się
Do podanych źródeł ikonograficznych (zdjęcia, karykatury i obrazu) dopasuj nazwę państwa i tytuł.
Źródło A
Źródło B
Źródło C
źródło A , źródło B , źródło C
Źródło ikonograficzne | Nazwa państwa | Tytuł |
---|---|---|
źródło A | ||
źródło B | ||
źródło C |
Przeczytaj dwa fragmenty opracowania naukowego i określ, do której kategorii konsekwencji I wojny światowej – krótko- czy długoterminowych – zaliczają się przedstawione w nich zmiany.
Zapoznaj się z dwoma fragmentami opracowania naukowego i określ, do której kategorii konsekwencji I wojny światowej – krótko- czy długoterminowych – zaliczają się przedstawione w nich zmiany.
Fragment 1
Wraz z rozpadem państw centralnych na terenach należących do zaborców zaczęły formować się pierwsze polskie władze. Rada Regencyjna w Królestwie Polskim już na początku października ogłosiła orędzie, w którym stwierdzała prawo Polski do posiadania niepodległego państwa. Pod koniec miesiąca polskie władze działały już w Krakowie, a z 6 na 7 listopada 1918 powstał rząd lewicowy w Lublinie. Najbardziej istotnym wydarzeniem dla budowy nowego państwa było jednak przybycie do Warszawy uwolnionego z więzienia pruskiego J. Piłsudskiego, który od 11 listopada faktycznie przejął pełnię władzy od Rady Regencyjnej, stabilizując sytuację w kraju. Po kilku dniach utworzono pierwszy rząd odrodzonej Polski.
Fragment 2
Doświadczenia Wielkiej Wojny wywarły ogromny wpływ na przemiany w kulturze i sztuce. Kierunki artystyczne powstające pod wpływem tragedii konfliktu zbrojnego przesycone były pesymizmem i oddawały niepokoje społeczeństwa europejskiego. […] pod wpływem doświadczeń na frontach I wojny światowej w wielu krajach rozwinęła się powieść pacyfistyczna […]. W muzyce można zauważyć położenie nacisku na walor brzmienia. […] do rewolucyjnych zmian doszło także w tańcu. Balet rosyjskiego Siergieja Diagilewa odrzucił dotychczas obowiązujące, klasyczne reguły […]. Zupełnie nowy styl pełnego ekspresji tańca wprowadziła także amerykańska tancerka Isadora Duncan.
Dopasuj stwierdzenia do odpowiedniej kategorii skutków I wojny światowej.
zubożenie obywateli, przesiedlenia ludności, rozpad imperiów wielonarodowościowych, wzrost pesymizmu, zadłużenie państw, zniszczenia na terenach, na których toczyły się walki, reglamentacja, inflacja, śmierć ok. 20 mln ludzi, upadek wartości i autorytetów, zmiana przynależności państwowej narodów Europie Środkowo-Wschodniej, tzw. stracone pokolenie
Skutki społeczne | |
---|---|
Skutki gospodarcze | |
Skutki polityczne | |
Skutki kulturowe |
Wojnę utożsamia się głównie ze zniszczeniami i tragedią. Wymień co najmniej trzy konsekwencje I wojny światowej, które uznałbyś/uznałabyś za pozytywne.
Przeanalizuj tabele z danymi statystycznymi i wykonaj polecenia.
Straty militarne żołnierzy poszczególnych państw w I wojnie światowej
Państwo | Zmobilizowani | Polegli i zmarli | Ranni | Jeńcy i zaginieni | Łączne straty | Procent strat wśród zmobilizowanych |
---|---|---|---|---|---|---|
Ententa | ||||||
Rosja | 12 mln | 1,7 mln | 4,95 mln | 2,5 mln | 9,15 mln | 76,3 |
Francja | 8,41 mln | 1 357 800 | 4,266 mln | 537 tys. | 6,16 mln | 76,3 |
Wielka Brytania (razem z dominiami) | 8 904 467 | 908 371 | 2 090 212 | 191 652 | 3 190 235 | 35,8 |
Włochy | 5,615 mln | 650 tys. | 947 tys. | 600 tys. | 2,197 mln | 39,1 |
Stany Zjednoczone | 4,355 mln | 126 tys. | 234,3 tys. | 4,5 tys. | 364 tys. | 8,2 |
Japonia | 0,8 mln | 300 | 907 | 3 | 1210 | 0,2 |
Rumunia | 0,75 mln | 335 706 | 120 tys. | 80 tys. | 535 tys. | 71,4 |
Serbia | 707 343 | 45 tys. | 133 148 | 152 958 | 331 tys. | 46,8 |
Belgia | 267 tys. | 137 16 | 44 686 | 34 659 | 93 061 | 34,9 |
Grecja | 230 tys. | 5 tys. | 21 tys. | 1 tys. | 27 tys. | 11,7 |
Portugalia | 100 tys. | 7222 | 13751 | 12318 | 33291 | 33,3 |
Czarnogóra | 50 tys. | 3 tys. | 10 tys. | 7 tys. | 20 tys. | 40,0 |
Razem | 42 mln | 5,1 mln | 12,83 mln | 4,1 mln | 22 mln | 52,3 |
Państwa centralne | ||||||
Niemcy | 11 mln | 1 773 700 | 4 216 058 | 1 152 800 | 7 142 558 | 64,8 |
Austro‑Węgry | 7,8 mln | 1,2 mln | 3,62 mln | 2,2 mln | 7,0 mln | 90,0 |
Turcja | 2,85 mln | 325 tys. | 400 tys. | 250 tys. | 975 tys. | 34,2 |
Bułgaria | 1,2 mln | 87,5 tys. | 152 390 | 27 029 | 266,9 tys. | 22,2 |
Razem | 22,85 mln | 3,4 mln | 8,38 mln | 3,6 mln | 15,4 mln | 67,4 |
Łączenie | 65 mln | 8,5 mln | 21,21 mln | 7,7 mln | 37,5 mln | 57,6 |
Indeks górny Tabela na podstawie: Skutki społeczne I wojny światowej, Wikipedia.org. Indeks górny koniecTabela na podstawie: Skutki społeczne I wojny światowej, Wikipedia.org.
Przeanalizuj tabelę z ćwiczenia 6 oraz poniższy tekst, a następnie określ, czy oba źródła dotyczą tej samej kategorii ludności, która ucierpiała na skutek działań wojennych.
Armenia. Karawany śmierci27 maja [1915 r.] opublikowano w tureckiej prasie Tymczasowe Prawo o Deportacjach. Na jego mocy od maja do sierpnia Ormianie mieli pokonać drogę z Anatolii (terytorium wschodniej Turcji) do znajdującej się pod panowaniem tureckim Syrii, gdzie czekały na nich wybudowane wcześniej obozy koncentracyjne. […] Ta wędrówka Ormian przejdzie do historii jako „marsze śmierci” albo „karawany śmierci”, bo ludzi wygnano na syryjską pustynię. Niektórzy zdołali zaprząc osła czy konia do wozu i zabrać trochę ubrań, coś do jedzenia, inni ruszyli na pustynię, jak stali. Podczas marszu umierali z głodu i zmęczenia; kobiety i dziewczynki porywano i gwałcono, padających ze zmęczenia ludzi dobijano. Drogę znaczyły zwłoki ludzi wygłodzonych i spalonych żarem pustyni. […] W sierpniu 1915 r. amerykański dziennik „New York Times” pisał, że brzegi Eufratu usłane są trupami Ormian.
Przeanalizuj obraz Paula Nasha Tworzymy nowy świat i odpowiedz, w jaki sposób artysta przedstawił świat po I wojnie światowej. Czy dostrzegasz kontrast między sposobem przedstawienia tematu a tytułem dzieła?
Napisz artykuł do lokalnej prasy na temat następstw wojny. Wciel się w dziennikarza:
polskiego
brytyjskiego
amerykańskiego
rosyjskiego
francuskiego
hinduskiego
niemieckiego
Pamiętaj, by skupić się głównie na tych następstwach, które mogą się wydawać istotne z twojego punktu widzenia, w zależności od tego, w imieniu dziennikarza jakiej narodowości piszesz.