Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
R1XfndICNVnDD1
Wymień trzy konsekwencje pierwszej wojny światowej.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rm1IOdaYZe3uz
Wybierz jedno pojęcie ze słownika i podaj jego znaczenie.
R1JL8n2SQimHM
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Do podanych źródeł ikonograficznych (zdjęcia, karykatury i obrazu) dopasuj nazwę państwa i tytuł.

Źródło A

RNo9FqZfSTNHd
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło B

R1F6C6MzNSIXA
Źródło: Bundesarchiv, Bild , Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło C

RfzZVGVNVTwSH
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R12WVXO02FMZM
O czym opowiada legenda o ciosie w plecy?
R1T55ymn5kK1h
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 3

Przeczytaj dwa fragmenty opracowania naukowego i określ, do której kategorii konsekwencji I wojny światowej – krótko- czy długoterminowych – zaliczają się przedstawione w nich zmiany.

Zapoznaj się z dwoma fragmentami opracowania naukowego i określ, do której kategorii konsekwencji I wojny światowej – krótko- czy długoterminowych – zaliczają się przedstawione w nich zmiany.

Fragment 1

Wraz z rozpadem państw centralnych na terenach należących do zaborców zaczęły formować się pierwsze polskie władze. Rada Regencyjna w Królestwie Polskim już na początku października ogłosiła orędzie, w którym stwierdzała prawo Polski do posiadania niepodległego państwa. Pod koniec miesiąca polskie władze działały już w Krakowie, a z 6 na 7 listopada 1918 powstał rząd lewicowy w Lublinie. Najbardziej istotnym wydarzeniem dla budowy nowego państwa było jednak przybycie do Warszawy uwolnionego z więzienia pruskiego J. Piłsudskiego, który od 11 listopada faktycznie przejął pełnię władzy od Rady Regencyjnej, stabilizując sytuację w kraju. Po kilku dniach utworzono pierwszy rząd odrodzonej Polski.

1 Źródło: , [w:] Edward Czapiewski, Jakub Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010, s. 78.

Fragment 2

Doświadczenia Wielkiej Wojny wywarły ogromny wpływ na przemiany w kulturze i sztuce. Kierunki artystyczne powstające pod wpływem tragedii konfliktu zbrojnego przesycone były pesymizmem i oddawały niepokoje społeczeństwa europejskiego. […] pod wpływem doświadczeń na frontach I wojny światowej w wielu krajach rozwinęła się powieść pacyfistyczna […]. W muzyce można zauważyć położenie nacisku na walor brzmienia. […] do rewolucyjnych zmian doszło także w tańcu. Balet rosyjskiego Siergieja Diagilewa odrzucił dotychczas obowiązujące, klasyczne reguły […]. Zupełnie nowy styl pełnego ekspresji tańca wprowadziła także amerykańska tancerka Isadora Duncan.

1 Źródło: , [w:] Edward Czapiewski, Jakub Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010, s. 78.
R15Tqs6rfyO9D
Fragment 1: (Wybierz: konsekwencje krótkoterminowe, konsekwencje długoterminowe). Fragment 2: (Wybierz: konsekwencje krótkoterminowe, konsekwencje długoterminowe). Uzasadnienie (Uzupełnij).
RaTcSpcrHW37321
Ćwiczenie 4
Dopasuj stwierdzenia do odpowiedniej kategorii skutków I wojny światowej. Skutki społeczne Możliwe odpowiedzi: 1. tzw. stracone pokolenie, 2. wzrost pesymizmu, 3. zadłużenie państw, 4. przesiedlenia ludności, 5. reglamentacja, 6. inflacja, 7. zubożenie obywateli, 8. rozpad imperiów wielonarodowościowych, 9. zniszczenia na terenach, na których toczyły się walki, 10. śmierć ok. 20 mln ludzi, 11. zmiana przynależności państwowej narodów Europie Środkowo-Wschodniej, 12. upadek wartości i autorytetów Skutki gospodarcze Możliwe odpowiedzi: 1. tzw. stracone pokolenie, 2. wzrost pesymizmu, 3. zadłużenie państw, 4. przesiedlenia ludności, 5. reglamentacja, 6. inflacja, 7. zubożenie obywateli, 8. rozpad imperiów wielonarodowościowych, 9. zniszczenia na terenach, na których toczyły się walki, 10. śmierć ok. 20 mln ludzi, 11. zmiana przynależności państwowej narodów Europie Środkowo-Wschodniej, 12. upadek wartości i autorytetów Skutki polityczne Możliwe odpowiedzi: 1. tzw. stracone pokolenie, 2. wzrost pesymizmu, 3. zadłużenie państw, 4. przesiedlenia ludności, 5. reglamentacja, 6. inflacja, 7. zubożenie obywateli, 8. rozpad imperiów wielonarodowościowych, 9. zniszczenia na terenach, na których toczyły się walki, 10. śmierć ok. 20 mln ludzi, 11. zmiana przynależności państwowej narodów Europie Środkowo-Wschodniej, 12. upadek wartości i autorytetów Skutki kulturowe Możliwe odpowiedzi: 1. tzw. stracone pokolenie, 2. wzrost pesymizmu, 3. zadłużenie państw, 4. przesiedlenia ludności, 5. reglamentacja, 6. inflacja, 7. zubożenie obywateli, 8. rozpad imperiów wielonarodowościowych, 9. zniszczenia na terenach, na których toczyły się walki, 10. śmierć ok. 20 mln ludzi, 11. zmiana przynależności państwowej narodów Europie Środkowo-Wschodniej, 12. upadek wartości i autorytetów
11
Ćwiczenie 5

Wojnę utożsamia się głównie ze zniszczeniami i tragedią. Wymień co najmniej trzy konsekwencje I wojny światowej, które uznałbyś/uznałabyś za pozytywne.

R1cd89kzVMtfN
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj tabele z danymi statystycznymi i wykonaj polecenia.

Straty militarne żołnierzy poszczególnych państw w I wojnie światowej

Państwo

Zmobilizowani

Polegli i zmarli

Ranni

Jeńcy

i zaginieni

Łączne

straty

Procent strat

wśród zmobilizowanych

Ententa

Rosja

12 mln

1,7 mln 

4,95 mln

2,5 mln

9,15 mln

76,3

Francja

8,41 mln

1 357 800

4,266 mln

537 tys. 

6,16 mln 

76,3

Wielka Brytania

(razem z dominiami)

8 904 467

908 371

2 090 212

191 652

3 190

235

35,8

Włochy

5,615 mln

650 tys. 

 947 tys.

600 tys.

2,197 mln

39,1

Stany Zjednoczone

4,355 mln

126 tys.

234,3 tys.

4,5 tys.

364 tys.

8,2

Japonia

0,8 mln

300

907

3

1210

0,2

Rumunia

0,75 mln

335 706

120 tys.

80 tys.

535 tys.

71,4

Serbia

707 343

45 tys.

133 148

152 958

331 tys.

46,8 

Belgia

267 tys.

137 16

44 686

34 659

93 061

34,9 

Grecja

230 tys.

5 tys.

21 tys.

1 tys.

27 tys.

 11,7

Portugalia 

100 tys.

7222

13751

12318

33291

33,3

Czarnogóra

50 tys.

3 tys. 

10 tys.

7 tys.

20 tys.

40,0

Razem

42 mln

5,1 mln

12,83 mln

4,1 mln

22 mln

52,3 

Państwa centralne

Niemcy

11 mln

1 773 700

4 216 058

1 152 800

7 142 558

64,8

Austro‑Węgry

7,8 mln

1,2 mln

3,62 mln

2,2 mln

7,0 mln

90,0

Turcja

2,85 mln

325 tys.

400 tys. 

250 tys.

975 tys.

34,2

Bułgaria

1,2 mln

87,5 tys.

152 390

27 029

266,9 tys.

22,2

Razem

22,85 mln

3,4 mln

8,38 mln

3,6 mln

15,4 mln

67,4

Łączenie

65 mln

8,5 mln

21,21 mln 

7,7 mln

37,5 mln

57,6

Indeks górny Tabela na podstawie: Skutki społeczne I wojny światowej, Wikipedia.org. Indeks górny koniec

Rr1BN9o1xdHI5
A. Określ, w których krajach zginęło najwięcej żołnierzy w czasie I wojny światowej. Jakie mogły być tego przyczyny? (Uzupełnij). B. Odpowiedz, dlaczego Wielka Brytania miała stosunkowo niskie straty. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj tabelę z ćwiczenia 6 oraz poniższy tekst, a następnie określ, czy oba źródła dotyczą tej samej kategorii ludności, która ucierpiała na skutek działań wojennych.

Andrzej Brzeziecki, Małgorzata Nocuń Armenia. Karawany śmierci

27 maja [1915 r.] opublikowano w tureckiej prasie Tymczasowe Prawo o Deportacjach. Na jego mocy od maja do sierpnia Ormianie mieli pokonać drogę z Anatolii (terytorium wschodniej Turcji) do znajdującej się pod panowaniem tureckim Syrii, gdzie czekały na nich wybudowane wcześniej obozy koncentracyjne. […] Ta wędrówka Ormian przejdzie do historii jako „marsze śmierci” albo „karawany śmierci”, bo ludzi wygnano na syryjską pustynię. Niektórzy zdołali zaprząc osła czy konia do wozu i zabrać trochę ubrań, coś do jedzenia, inni ruszyli na pustynię, jak stali. Podczas marszu umierali z głodu i zmęczenia; kobiety i dziewczynki porywano i gwałcono, padających ze zmęczenia ludzi dobijano. Drogę znaczyły zwłoki ludzi wygłodzonych i spalonych żarem pustyni. […] W sierpniu 1915 r. amerykański dziennik „New York Times” pisał, że brzegi Eufratu usłane są trupami Ormian.

2 Źródło: Andrzej Brzeziecki, Małgorzata Nocuń, Armenia. Karawany śmierci, Wołowiec 2016, s. 24.
R8QiwBUsoPJfv
Odpowiedź: (Wybierz: tak , nie). Uzasadnienie (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj obraz Paula Nasha Tworzymy nowy świat i odpowiedz, w jaki sposób artysta przedstawił świat po I wojnie światowej. Czy dostrzegasz kontrast między sposobem przedstawienia tematu a tytułem dzieła?

RJIicdAdYe5Jf
Paul Nash, Tworzymy nowy świat, obraz olejny z 1918 r., obecnie w Imperial War Museum w Londynie. Dzieło to należy do najbardziej znanych przedstawień świata po I wojnie światowej.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RFcDDQBT69LG8
Jakie byłby Twoje pierwsze decyzje jako prezydenta Polski po zakończeniu pierwszej wojny światowej?
RBIvDnzmnVgVt
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 9

Napisz artykuł do lokalnej prasy na temat następstw wojny. Wciel się w dziennikarza:

  • polskiego

  • brytyjskiego

  • amerykańskiego

  • rosyjskiego

  • francuskiego

  • hinduskiego

  • niemieckiego

Pamiętaj, by skupić się głównie na tych następstwach, które mogą się wydawać istotne z twojego punktu widzenia, w zależności od tego, w imieniu dziennikarza jakiej narodowości piszesz.

RkBDshc5TzWiu1
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).