Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.
Ustawa z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnychArt. 1 § 1. Sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej (…).
§ 2. Kontrola, o której mowa w § 1, sprawowana jest pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. (…)
Art. 18 § 1. Sędzia jest wyłączony z mocy samej ustawy w sprawach:
1) w których jest stroną lub pozostaje z jedną z nich w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy oddziałuje na jego prawa lub obowiązki. (…)
Art. 173. § 1. Od wydanego przez wojewódzki sąd administracyjny wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie (…) przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Ustawa z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych§ 4. (…):
1) rozpatruje informację prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego o rocznej działalności sądu;
2) przedstawia Krajowej Radzie Sądownictwa kandydatów na stanowiska sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego;
3) wyraża opinię w sprawie powołania lub odwołania prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego oraz opinię w sprawie powołania lub odwołania wiceprezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego; (...)
7) rozpatruje i opiniuje inne sprawy przedłożone przez prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego lub zgłoszone przez członków zgromadzenia ogólnego.
Sądowa kontrola działań administracji publicznej jako przejaw judycjalizacji postępowania administracyjnegoZagadnienie przyczyn poddania kontroli sądowej działań administracji publicznej jest dość skomplikowane. Można na nie spojrzeć z kilku punktów widzenia i każdy z nich odsłoni nam inne przyczyny, które łączą się w dość obszerny katalog. Po pierwsze, wskazać należy ideę państwa prawnego i gwarancje ochrony praw jednostki przed działaniami administracji publicznej. Realizację ochrony praw jednostki mógł zapewnić system kontroli działań administracji, którego istotnym elementem stała się sądowa kontrola administracji, realizowana w różnych krajach na różne sposoby - czy to przez sądy powszechne, czy przez wyspecjalizowane sądy administracyjne. Z ideą państwa prawnego wiąże się też zagadnienie poddania działań administracji prawu. Podkreślano bowiem, że aktywność państwa w ramach tradycji absolutystycznych oraz ogromu przekazanych jej kompetencji była szczególnie podatna na krzewienie się bezprawia. Stąd szczególna rola sądownictwa w zapewnieniu bezstronnej kontroli stosowania prawa przez administrację, która dziś jest powszechna w państwach demokratycznych, gdzie zgodnie z zasadą praworządności działalność organów władzy publicznej jest możliwa wyłącznie na podstawie obowiązującego prawa i w jego granicach (art. 7 Konstytucji RP). Chodzi oczywiście zarówno o obowiązujące prawo ustrojowe, materialne, jak i procesowe.
Kolejna ważna kwestia, leżąca u podstaw poddania działań administracji sądowej kontroli, wiąże się z przyjęciem kontradyktoryjności postępowania sądowego jako najlepszej formuły pozwalającej na zrównanie sytuacji stron spornych interesów przed sądem. Z założenia bowiem wskazywano na zasadniczą nierównowagę interesu publicznego i prywatnego, wynikającą z wagi i zakresu korespondujących ze sobą praw i obowiązków państwa i jednostki, a postępowanie przed sądem stawało się najwyższą gwarancją harmonii tych interesów, podporządkowanych na równi idei legalności.
Istotne znaczenie sądowej kontroli działań administracji publicznej należy przypisać również kwestii zapewnienia prawnych gwarancji działań samorządu terytorialnego w systemie administracji zdecentralizowanej i zdekoncentrowanej. Aktualnie art. 98 ustawy o samorządzie gminnym daje prawo gminie, której interes prawny, uprawnienie albo kompetencja zostały naruszone, do zaskarżenia do sądu administracyjnego rozstrzygnięcia organu nadzorczego.
Materiały źródłowe do zadań nr 6–8
Źródło I
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymiArt. 54
§ 1. Skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi.
§ 2. Organ, o którym mowa w § 1, przekazuje skargę sądowi wraz z kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę, w postaci papierowej lub elektronicznej, w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. (...)
§ 3. Organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. W przypadku skargi na decyzję, uwzględniając skargę w całości, organ uchyla zaskarżoną decyzję i wydaje nową decyzję. Uwzględniając skargę, organ stwierdza jednocześnie, czy działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa. Przepis § 2 stosuje się odpowiednio.
Źródło II
Pan Lucjan Kowalski jest właścicielem nieruchomości znajdującej się w pewnej gminie w powiecie hrubieszowskim. Wójt gminy na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w wydanej przez siebie decyzji określił miesięczną wysokość nałożonej na pana Lucjana opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, uzasadniając, że pan Lucjan był na mocy ustawy zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości takiej opłaty, jednak wymaganej deklaracji nie złożył, wobec czego do określenia wysokości omawianej opłaty w drodze decyzji stał się wójt.
Pan Lucjan twierdził, że nie wytwarza żadnych odpadów i w związku z tym negował konieczność ponoszenia jakichkolwiek opłat, w związku z czym odwołał się od decyzji wójta do samorządowego kolegium odwoławczego, które zmieniło decyzję wójta w taki sposób, że wskazało na konieczność wniesienia opłat za zamknięty okres – jeden rok.
Pan Lucjan, w dalszym ciągu kwestionując obowiązek ponoszenia jakichkolwiek opłat w związku z gospodarowaniem odpadami komunalnymi w posiadanej przez niego nieruchomości, złożył skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego w Lublinie. Powołując się na przepisy mówiące o samokontroli, kolegium zmieniło swoją decyzję w taki sposób, że utrzymało w mocy rozstrzygnięcie wójta.