Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1e6q0SGUQNAo1
Ćwiczenie 1
Spośród podanych poniżej sformułowań wybierz prawidłowe i wstaw je w puste miejsca tak, aby tekst zawierał prawdziwe informacje. Korzeń to organ roślinny, którego główną funkcją jest dostarczanie roślinie 1. wiązkowy i palowy, 2. dwuliściennych drzewiastych i zielnych oraz większości nagonasiennych, 3. najpóźniej, 4. wodnym, 5. jednoliściennych, dwuliściennych bylin i roślin rozmnażających się wegetatywnie, 6. rozległy i skupiony, 7. lądowym, 8. substancji organicznych i światła do fotosyntezy, 9. wody i soli mineralnych oraz przytwierdzanie jej do podłoża, 10. funkcje fotosyntetyczne, enzymatyczne czy hormonotwórcze, 11. gametofitu, 12. funkcje spichrzowe, oddechowe, powietrzne, czepne czy kurczliwe. W wyniku przystosowań do warunków środowiska korzenie poszczególnych gatunków roślin mogą pełnić również inne funkcje, takie jak 1. wiązkowy i palowy, 2. dwuliściennych drzewiastych i zielnych oraz większości nagonasiennych, 3. najpóźniej, 4. wodnym, 5. jednoliściennych, dwuliściennych bylin i roślin rozmnażających się wegetatywnie, 6. rozległy i skupiony, 7. lądowym, 8. substancji organicznych i światła do fotosyntezy, 9. wody i soli mineralnych oraz przytwierdzanie jej do podłoża, 10. funkcje fotosyntetyczne, enzymatyczne czy hormonotwórcze, 11. gametofitu, 12. funkcje spichrzowe, oddechowe, powietrzne, czepne czy kurczliwe.
Korzenie potrzebne są głównie roślinom 1. wiązkowy i palowy, 2. dwuliściennych drzewiastych i zielnych oraz większości nagonasiennych, 3. najpóźniej, 4. wodnym, 5. jednoliściennych, dwuliściennych bylin i roślin rozmnażających się wegetatywnie, 6. rozległy i skupiony, 7. lądowym, 8. substancji organicznych i światła do fotosyntezy, 9. wody i soli mineralnych oraz przytwierdzanie jej do podłoża, 10. funkcje fotosyntetyczne, enzymatyczne czy hormonotwórcze, 11. gametofitu, 12. funkcje spichrzowe, oddechowe, powietrzne, czepne czy kurczliwe, zwłaszcza tym, które żyją na terenach o okresowo zmniejszającej się dostępności wody. Ze względu na budowę korzeni możemy wyróżnić dwa podstawowe systemy: 1. wiązkowy i palowy, 2. dwuliściennych drzewiastych i zielnych oraz większości nagonasiennych, 3. najpóźniej, 4. wodnym, 5. jednoliściennych, dwuliściennych bylin i roślin rozmnażających się wegetatywnie, 6. rozległy i skupiony, 7. lądowym, 8. substancji organicznych i światła do fotosyntezy, 9. wody i soli mineralnych oraz przytwierdzanie jej do podłoża, 10. funkcje fotosyntetyczne, enzymatyczne czy hormonotwórcze, 11. gametofitu, 12. funkcje spichrzowe, oddechowe, powietrzne, czepne czy kurczliwe. Pierwszy z nich jest charakterystyczny dla roślin 1. wiązkowy i palowy, 2. dwuliściennych drzewiastych i zielnych oraz większości nagonasiennych, 3. najpóźniej, 4. wodnym, 5. jednoliściennych, dwuliściennych bylin i roślin rozmnażających się wegetatywnie, 6. rozległy i skupiony, 7. lądowym, 8. substancji organicznych i światła do fotosyntezy, 9. wody i soli mineralnych oraz przytwierdzanie jej do podłoża, 10. funkcje fotosyntetyczne, enzymatyczne czy hormonotwórcze, 11. gametofitu, 12. funkcje spichrzowe, oddechowe, powietrzne, czepne czy kurczliwe, drugi spotykamy częściej u roślin 1. wiązkowy i palowy, 2. dwuliściennych drzewiastych i zielnych oraz większości nagonasiennych, 3. najpóźniej, 4. wodnym, 5. jednoliściennych, dwuliściennych bylin i roślin rozmnażających się wegetatywnie, 6. rozległy i skupiony, 7. lądowym, 8. substancji organicznych i światła do fotosyntezy, 9. wody i soli mineralnych oraz przytwierdzanie jej do podłoża, 10. funkcje fotosyntetyczne, enzymatyczne czy hormonotwórcze, 11. gametofitu, 12. funkcje spichrzowe, oddechowe, powietrzne, czepne czy kurczliwe.
1
Ćwiczenie 2
R1SaVJtywWPvV
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
ROgS9poPrgTki
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Banana patrol, Rasbak, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RqusC75U9tSwd1
Ćwiczenie 3
Zaznacz wszystkie stwierdzenia prawidłowo opisujące palowy system korzeniowy. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to system charakterystyczny dla roślin dwuliściennych., 2. Merystem stożka wzrostu korzenia głównego jest osłonięty czapeczką, która zapobiega uszkodzeniom mechanicznym podczas wzrostu korzenia., 3. Symbiotyczne bakterie i grzyby związywane są do korzeni najczęściej w strefie włośnikowej., 4. Za strefą włośnikową znajduje się strefa korzeni bocznych., 5. Różnicowanie komórek zachodzi głównie w strefie włośnikowej., 6. Za merystemem wzrostowym znajduje się strefa elongacyjna, w której komórki ulegają wydłużeniu., 7. Różnicowanie komórek zachodzi jedynie w strefie elongacyjnej., 8. Strefa włośnikowa przechodzi płynnie w merystem trzecio- i czwartorzędowy i jest miejscem zwiększającym powierzchnię chłonną korzenia., 9. Bardzo duża liczba korzeni przybyszowych w tym systemie może osiągać łączną długość nawet dwóch kilometrów., 10. Jest charakterystycznym systemem korzeniowym większości roślin jednoliściennych.
RmX1IFxMyprhs2
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj podane poniżej stwierdzenia do odpowiedniego rodzaju korzeni w zależności od sposobu pobierania wody. System intensywny Możliwe odpowiedzi: 1. bardzo rozległy, znajduje się płytko pod powierzchnią, 2. charakterystyczny dla sukulentów, 3. zdolny do pobierania dużej ilości wody z małej objętości podłoża, 4. liczne korzenie przybyszowe, 5. charakterystyczny dla roślin jednoliściennych, głównie traw, 6. korzeń główny i boczne są słabo rozgałęzione, ale przerastają dużą objętość gleby, 7. ilość wody przyswajana z gleby jest niewielka ze względu na małą powierzchnię zdolną do jej pobierania, 8. charakterystyczny dla roślin dwuliściennych, 9. pobieranie znacznej ilości wody jedynie z warstw gleby tuż pod miejscem, do którego przytwierdzona jest roślina System ekstensywny Możliwe odpowiedzi: 1. bardzo rozległy, znajduje się płytko pod powierzchnią, 2. charakterystyczny dla sukulentów, 3. zdolny do pobierania dużej ilości wody z małej objętości podłoża, 4. liczne korzenie przybyszowe, 5. charakterystyczny dla roślin jednoliściennych, głównie traw, 6. korzeń główny i boczne są słabo rozgałęzione, ale przerastają dużą objętość gleby, 7. ilość wody przyswajana z gleby jest niewielka ze względu na małą powierzchnię zdolną do jej pobierania, 8. charakterystyczny dla roślin dwuliściennych, 9. pobieranie znacznej ilości wody jedynie z warstw gleby tuż pod miejscem, do którego przytwierdzona jest roślina System powierzchniowy Możliwe odpowiedzi: 1. bardzo rozległy, znajduje się płytko pod powierzchnią, 2. charakterystyczny dla sukulentów, 3. zdolny do pobierania dużej ilości wody z małej objętości podłoża, 4. liczne korzenie przybyszowe, 5. charakterystyczny dla roślin jednoliściennych, głównie traw, 6. korzeń główny i boczne są słabo rozgałęzione, ale przerastają dużą objętość gleby, 7. ilość wody przyswajana z gleby jest niewielka ze względu na małą powierzchnię zdolną do jej pobierania, 8. charakterystyczny dla roślin dwuliściennych, 9. pobieranie znacznej ilości wody jedynie z warstw gleby tuż pod miejscem, do którego przytwierdzona jest roślina
R1wVHjPzZyuHk2
Ćwiczenie 5
Łączenie par. Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. W odróżnieniu od systemu korzeniowego walcowatego korzeń wrzecionowaty ma taką samą średnicę na całej długości.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Włośniki to cytoplazmatyczne wypustki ryzodermy poprawiające chłonność korzenia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Korzeń zarodkowy pojawia się w zarodku roślin o systemie wiązkowym. Zanika u roślin o systemie korzeniowym palowym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Korzeń burakowaty występuje jedynie u buraka cukrowego i zwyczajnego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1PwzfHugjvuj2
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 6
RkPRpmj9TQ8to
Opisz, jakie cechy posiada korzeń wrzecionowaty. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 7
R1WGWD8UDS35J1
Uzupełnij poniższe zdanie, wybierając odpowiednie sformułowanie. Przedstawione kształty korzenia głównego wyróżniane są w palowym/wiązkowym/głębokim systemie korzeniowym.
31
Ćwiczenie 8

Zdolność systemów korzeniowych roślin do przenoszenia naprężeń rozciągających jest powszechnie znana i w praktyce wykorzystywana w zabiegach bioinżynierskich do wzmacniania skarp. Podstawowym parametrem opisującym interakcję systemów korzeniowych roślin z gruntem jest najczęściej tzw. spójność pozorna, która może być określana bezpośrednio z badań lub obliczana z wykorzystaniem modeli teoretycznych. W zagadnieniach praktycznych określenie spójności pozornej sprowadza się najczęściej do określenia ilości i wielkości korzeni (…). Zagadnienie to wydaje się mieć istotne znaczenie z punktu widzenia stosowania zabiegów zabezpieczających skarpy wykopów. Jest to istotne z punktu widzenia ekologii jak i ochrony środowiska, bo zastosowanie roślinności na skarpach nasypów i wykopów inżynierskich oraz zboczy naturalnych może stanowić alternatywę dla tradycyjnie stosowanych konstrukcji inżynierskich, jak również wpływa pozytywnie na środowisko przyrodnicze.

Indeks górny Źródło: Tymoteusz Zydroń, Bartłomiej Bienias, Andrzej T. Gruchot, Wpływ systemu korzeniowego topoli czarnej i robinii akacjowej na wytrzymałość na ścinanie gruntów, Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja, Kraków; Annual Set The Environment Protection – Rocznik Ochrona Środowiska, tom 18, 2016, ISSN 1506‑218X, str. 772–799. Indeks górny koniec

R6RqND3Mmc1b9
Na podstawie przedstawionego fragmentu oraz wiedzy własnej określ, które z roślin – o systemie korzeniowym palowym czy wiązkowym – mają większe znaczenie w stabilizowaniu gleby i wzmacnianiu skarp. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Woda to niezbędny składnik życia. W naszej szerokości geograficznej przyzwyczailiśmy się, że zwykle jest jej dość sporo. Jednak istnieją środowiska, gdzie wody jest bardzo mało. Większość roślin naczyniowych pobiera ją za pomocą korzeni z podłoża. Jednak w niektórych środowiskach bywa pobierana wprost z atmosfery. Tak jest np. u przedstawiciela bromeliowatych (Bromeliaceae) – oplątwy brodaczkowatej (Tillandsia usneoides). Roślina ta nie posiada korzeni, wyglądem przypomina porost, jest epifitem i obficie porasta nawet przewody elektryczne i płoty w Ameryce Środkowej. Wiele Bromeliaceae wykorzystuje wodę atmosferyczną – korzenie są u nich zredukowane i służą wyłącznie jako organ przytwierdzający roślinę do podłoża – woda opadowa gromadzona jest w naczyniach powstałych z przylegających do siebie nasad liści, skąd pobierana jest za pomocą specjalnych tarczek.

Indeks górny Źródło: Marcin Zych i Hanna Werblan‑Jakubiec, Organizmy w środowisku przyrodniczym, Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego, http://www.garden.uw.edu.pl. Indeks górny koniec

R1A9u9ZsqTNQG
Na podstawie przedstawionego fragmentu tekstu oceń prawidłowość stwierdzenia: „Obecność lub brak systemu korzeniowego u danego gatunku roślin zależy w dużym stopniu od dostępności wody w środowisku”. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).