Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Oq9v9Ol4opp1
Ćwiczenie 1
Wybierz zdanie fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Organizmy wodne są narażone na gwałtowne zmiany temperatury., 2. Zimą woda o temperaturze 4oC zalega na dnie umożliwiając przetrwanie niekorzystnych warunków., 3. Stężenie tenu zależy od części zbiornika, temperatury wody i obecności innych organizmów.
R15qZQYQnS4vJ1
Ćwiczenie 2
Uporządkuj chronologicznie wydarzenia z ewolucji roślin. Elementy do uszeregowania: 1. rośliny zamieszkują jedynie środowsko wodne, 2. w odpowiedzi na odminne warunki żyvia na lądzie rośliny wykształcają tkanki wzmacniające, przewodzące, okrywające, 3. konkurencja o tlen, terytorium i substancje odżywcze w środowsku wodnym wzrasta, 4. na lądzie pojawiają się ryniofity
R1aOaLGrITLyr1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst prawidłowymi sformułowaniami.
Rq2SToUwNc7nJ2
Ćwiczenie 4
woda Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 2, 2. Największą gęstość uzyskuje w 4oC,, 3. zawiera niewielkie ilości tlenu, 4. daje nieograniczony dostęp do CO2, 5. długo oddaje ciepło do środowiska., 6. siła ciążenia jest tu większa, 7. Umożliwia zrywanie wiązań jonowych z minimalnymi nakładami energii. atmosfera Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 2, 2. Największą gęstość uzyskuje w 4oC,, 3. zawiera niewielkie ilości tlenu, 4. daje nieograniczony dostęp do CO2, 5. długo oddaje ciepło do środowiska., 6. siła ciążenia jest tu większa, 7. Umożliwia zrywanie wiązań jonowych z minimalnymi nakładami energii.
RqCQJmCDWPsxR2
Ćwiczenie 5
większa siła ciążenia na lądzie Możliwe odpowiedzi: 1. wytworzenie epidermy i kutykuli, 2. osiąganie większych rozmiarów, 3. wykształcenie tkanek przewodzących, transportujących wodę i sole mineralnee, 4. wykształcenie korzeni, 5. wykształcenie tkanek wzmacniających lepszy dostąp do światła i CO2 Możliwe odpowiedzi: 1. wytworzenie epidermy i kutykuli, 2. osiąganie większych rozmiarów, 3. wykształcenie tkanek przewodzących, transportujących wodę i sole mineralnee, 4. wykształcenie korzeni, 5. wykształcenie tkanek wzmacniających woda i sole mineralne jedynie w glebie Możliwe odpowiedzi: 1. wytworzenie epidermy i kutykuli, 2. osiąganie większych rozmiarów, 3. wykształcenie tkanek przewodzących, transportujących wodę i sole mineralnee, 4. wykształcenie korzeni, 5. wykształcenie tkanek wzmacniających element 4 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. wytworzenie epidermy i kutykuli, 2. osiąganie większych rozmiarów, 3. wykształcenie tkanek przewodzących, transportujących wodę i sole mineralnee, 4. wykształcenie korzeni, 5. wykształcenie tkanek wzmacniających większe zmiany temeperatur Możliwe odpowiedzi: 1. wytworzenie epidermy i kutykuli, 2. osiąganie większych rozmiarów, 3. wykształcenie tkanek przewodzących, transportujących wodę i sole mineralnee, 4. wykształcenie korzeni, 5. wykształcenie tkanek wzmacniających
R1Bm9PmW1AC902
Ćwiczenie 6
Uzupełnij luki w tekście odpowiednimi wyrażeniami. U roślin wodnych występują różne rodzaje liści. Liście nadwodne są zwykle zbudowane podobnie, jak liście roślin lądowych i aparaty szparkowe znajdują się na dolnejgórnej stronie liścia. Liście pływające na powierzchni wody transpirują i aparaty szparkowe znajdują się na stronie liścia, c) liście podwodne nie transpirują, więc
31
Ćwiczenie 7

„Rośliny wodne charakteryzują się kilkoma cechami: niekiedy nie posiadają korzeni (np. salwinia pływająca, rogatek sztywny) lub są one słabo wykształcone [...]. Pędy liściowe hydrofitów, zwłaszcza całkowicie zanurzonych, są giętkie i odporne na zerwanie [...] Jest to możliwe dzięki położeniu tkanek wzmacniających w centralnej części łodyg i ogonków oraz wzdłuż głównego nerwu liścia, a nie na obrzeżach organów. Liście podwodne są zwykle drobne, nitkowate, wstęgowate, cienkie. Jest ich dużo, mają sumarycznie znaczną powierzchnię [...] Liście podwodne mają cienką, delikatną skórkę, często pozbawiona kutikuli [...]. Niekiedy rośliny podwodne mają też zredukowany system tkanek przewodzących. Liście pływające po powierzchni wody wykształciły adaptacje [...]. Mają silnie rozwinięty miękisz powietrzny, który tworzy system przewietrzający [...].”

Indeks górny Źródło: Magdalena Zboińska, Przystosowania roślin do środowiska w praktyce - propozycja zajęć, EDUKACJA BIOLOGICZNA I ŚRODOWISKOWA 2/2017. Indeks górny koniec

RcKphc4tPVtA2
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
RvHGuGx2EVoVJ
Zakwit glonów u wybrzeży Kalifornii.
Źródło: Wikipedia Commons, domena publiczna.
R1bCnDa4COyc0
(Uzupełnij).