Sprawdź się
Przyporządkuj podane cechy do odpowiedniego środowiska.
duża dostępność światła, tlenu i CO<sub>2</sub>, duża gęstość środowiska, mała gęstość środowiska, ograniczona ilość tlenu, duże wahania temperatur, niewielkie wahania temperatury, ograniczona dostępność wody i soli mineralnych, duża dostępność wody i soli mineralnych
środowisko wodne | |
---|---|
środowisko lądowe |
Przyporządkuj cechy roślin do warunków panujących w środowisku lądowym.
wykształcenie tkanek przewodzących, transportujących wodę i sole mineralne, wytworzenie epidermy i kutykuli, osiąganie większych rozmiarów, wykształcenie tkanek wzmacniających
duża siła ciążenia na lądzie | |
duży dostęp do światła i CO2 | |
ograniczona dostępność wody i soli mineralnych | |
duże dobowe i roczne wahania temperatur |
„Rośliny wodne charakteryzują się kilkoma cechami: niekiedy nie posiadają korzeni (np. salwinia pływająca, rogatek sztywny) lub są one słabo wykształcone [...]. Pędy liściowe hydrofitów, zwłaszcza całkowicie zanurzonych, są giętkie i odporne na zerwanie [...] Jest to możliwe dzięki położeniu tkanek wzmacniających w centralnej części łodyg i ogonków oraz wzdłuż głównego nerwu liścia, a nie na obrzeżach organów. Liście podwodne są zwykle drobne, nitkowate, wstęgowate, cienkie. Jest ich dużo, mają sumarycznie znaczną powierzchnię [...] Liście podwodne mają cienką, delikatną skórkę, często pozbawiona kutikuli [...]. Niekiedy rośliny podwodne mają też zredukowany system tkanek przewodzących. Liście pływające po powierzchni wody wykształciły adaptacje [...]. Mają silnie rozwinięty miękisz powietrzny, który tworzy system przewietrzający [...].”
Indeks górny Źródło: Magdalena Zboińska, Przystosowania roślin do środowiska w praktyce - propozycja zajęć, EDUKACJA BIOLOGICZNA I ŚRODOWISKOWA 2/2017. Indeks górny koniecŹródło: Magdalena Zboińska, Przystosowania roślin do środowiska w praktyce - propozycja zajęć, EDUKACJA BIOLOGICZNA I ŚRODOWISKOWA 2/2017.