Sprawdź się
Wybierz zdania fałszywe na temat warunków życia w środowisku wodnym.
- Organizmy wodne są narażone na gwałtowne zmiany temperatury.
- Zimą woda o temperaturze 4°C zalega na dnie, co umożliwia organizmom przetrwanie niekorzystnych warunków.
- Stężenie tlenu zależy od głębokości zbiornika, temperatury wody i obecności innych organizmów.
Uporządkuj chronologicznie etapy ewolucji roślin.
- Rośliny zamieszkują jedynie środowisko wodne.
- Na lądzie pojawiają się ryniofity.
- W odpowiedzi na odmienne warunki życia na lądzie rośliny wykształcają tkanki wzmacniające, przewodzące i okrywające.
- Zwiększa się konkurencja o tlen, terytorium i substancje odżywcze w środowisku wodnym.
Uzupełnij tekst prawidłowymi sformułowaniami.
600, mniejszy, 500, miękisz spichrzowy, miękisz powietrzny, większy
Gęstość wody jest około ...................................... razy większa niż gęstość powietrza, a zatem woda stawia ...................................... opór żyjącym w niej organizmom. Z tego powodu musiały one wykształcić przystosowania umożliwiające przemieszczanie się. Rośliny płożą się na dnie lub (wykorzystując ......................................) unoszą w toni wodnej, równoważąc czynnik grawitacji siłą wyporu.
Przyporządkuj podane cechy do odpowiedniego środowiska.
duża dostępność światła, tlenu i CO<sub>2</sub>, duża gęstość środowiska, mała gęstość środowiska, ograniczona ilość tlenu, duże wahania temperatur, niewielkie wahania temperatury, ograniczona dostępność wody i soli mineralnych, duża dostępność wody i soli mineralnych
| środowisko wodne | |
|---|---|
| środowisko lądowe |
Przyporządkuj cechy roślin do warunków panujących w środowisku lądowym.
wykształcenie tkanek przewodzących, transportujących wodę i sole mineralne, wytworzenie epidermy i kutykuli, osiąganie większych rozmiarów, wykształcenie tkanek wzmacniających
| duża siła ciążenia na lądzie | |
| duży dostęp do światła i CO2 | |
| ograniczona dostępność wody i soli mineralnych | |
| duże dobowe i roczne wahania temperatur |
Uzupełnij luki w tekście odpowiednimi wyrażeniami.
U roślin wodnych występują różne rodzaje liści. Liście nadwodne są zwykle zbudowane {#podobnie}{niepodobnie} do liści roślin lądowych, a aparaty szparkowe znajdują się na {#dolnej}{górnej} stronie liścia. W liściach pływających na powierzchni wody aparaty szparkowe znajdują się na {dolnej}{#górnej} stronie liścia. Liście podwodne nie przeprowadzają {#transpiracji}{translacji}, więc u nich aparaty szparkowe {#nie występują}{występują na górnej stronie liścia}.
„Rośliny wodne charakteryzują się kilkoma cechami: niekiedy nie posiadają korzeni (np. salwinia pływająca, rogatek sztywny) lub są one słabo wykształcone [...]. Pędy liściowe hydrofitów, zwłaszcza całkowicie zanurzonych, są giętkie i odporne na zerwanie [...] Jest to możliwe dzięki położeniu tkanek wzmacniających w centralnej części łodyg i ogonków oraz wzdłuż głównego nerwu liścia, a nie na obrzeżach organów. Liście podwodne są zwykle drobne, nitkowate, wstęgowate, cienkie. Jest ich dużo, mają sumarycznie znaczną powierzchnię [...] Liście podwodne mają cienką, delikatną skórkę, często pozbawiona kutikuli [...]. Niekiedy rośliny podwodne mają też zredukowany system tkanek przewodzących. Liście pływające po powierzchni wody wykształciły adaptacje [...]. Mają silnie rozwinięty miękisz powietrzny, który tworzy system przewietrzający [...].”
Indeks górny Źródło: Magdalena Zboińska, Przystosowania roślin do środowiska w praktyce - propozycja zajęć, EDUKACJA BIOLOGICZNA I ŚRODOWISKOWA 2/2017. Indeks górny koniecŹródło: Magdalena Zboińska, Przystosowania roślin do środowiska w praktyce - propozycja zajęć, EDUKACJA BIOLOGICZNA I ŚRODOWISKOWA 2/2017.
