Na podstawie rzeczywistych zdjęć poetów dopasuj ich nazwiska do karykatury zamieszczonej poniżej. Zwróć uwagę na charakterystyczne cechy sfotografowanych.
RRsIzPL4GZoQC
R17seSrny8J1e
RqQpSe7KcFswY
R1c30oEmfl6hJ
RTFln8Iegd4XP
R8QW4mZk7QB3V
R93gvSmPolXez
211
Ćwiczenie 5
Rozpoznaj, do której grupy należą poniższe manifesty.
R1Dk8Mzw11ubg1
RfEKKkbqY3sLp
Ku czemu zwracały się wszystkie grupy? Czym była dla nich tradycja? Przypomnij sobie definicję witalizmu.
Punktem wspólnym jest zerwanie z tradycją i zwrot ku przyszłości. Wszystkie grupy czerpią także z witalizmu.
31
Ćwiczenie 6
Na podstawie wykresu wskaż, w jakich latach nastąpił spadek liczby wydrukowanych książek i z jakim ogólnoświatowym wydarzeniem jest to związane?
RZi6U7jtS8MHT
R1KUvLV60ETI2
Przypomnij sobie, co wydarzyło się w 1929 r. Jak koniunktura gospodarcza wpływa na rynek?
Spadek liczby wydrukowanych książek nastąpił w 1932 r. Od 1929 r. trwał Wielki Kryzys, co spowodowało ubożenie społeczeństwa i pogorszenie sytuacji na rynku księgarskim.
R11jwulhNBZHV21
Ćwiczenie 7
2
Ćwiczenie 7
R18h6i6pIGiWQ
31
Ćwiczenie 8
Uzasadnij tezę, że poniższy utwór to typowy przykład literatury dwudziestolecia międzywojennego, i wypisz co najmniej pięć haseł, które przychodzą ci na myśl po przeczytaniu wiersza, a jednocześnie charakteryzują poezję II Rzeczypospolitej.
1
Bruno JasieńskiBut w butonierce
Zmarnowałem podeszwy w całodziennych spieszeniach, Teraz jestem słoneczny, siebiepewny i rad. Idę młody, genialny, trzymam ręce w kieszeniach, Stawiam kroki milowe, zamaszyste, jak świat.
Nie zatrzymam się nigdzie na rozstajach, na wiorstach, Bo mnie niesie coś wiecznie, motorycznie i przed. Mijam strachy na wróble w eleganckich windhorstach, Wszystkim kłaniam się grzecznie i poprawiam im pled.
W parkocieniu krokietni – jakiś meeting panieński. Dyskutują o sztuce, objawiając swój traf. One jeszcze nie wiedzą, że gdy nastał Jasieński, Bezpowrotnie umarli i Tetmajer i Staff.
One jeszcze nie wiedzą, one jeszcze nie wierzą Poezyjność, futuryzm – niewiadoma i X. Chodźmy biegać, panienki, niech się główki oświeżą – Będzie lepiej smakować poobiedni jour‑fixe.
Przeleciało gdzieś auto w białych kłębach benzyny, Zafurkotał na wietrze trzepocący się szal. Pojechała mi bajka poza góry doliny nic jakoś mi nie żal, a powinno być żal...
Tak mi dobrze, tak mojo, aż rechoce się serce. Same nogi mnie niosą gdzieś – i po co mi, gdzie? Idę młody, genialny, niosę BUT W BUTONIERCE, Tym co za mną nie zdążą echopowiem: – Adieu! –
c1 Źródło: Bruno Jasieński, But w butonierce, dostępny online: Wolnelektury.pl.
RwCUwtFEEp2LZ
R1O07WaeewHz8
RFaK8YZw4Fc0f
Na podstawie wiadomości z lekcji zastanów się, jakie są najbardziej charakterystyczne określenia dla literatury ukazującej się w dwudziestoleciu międzywojennym
Witalizm, optymizm, postęp, nowoczesność, absurdalność, gra słowem, oryginalność, dynamizm.