Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1NN2psoNsWn81
Ćwiczenie 1
Tolerancja ekologiczna to: Możliwe odpowiedzi: 1. wymagania organizmu w stosunku do danego czynnika ograniczone zakresami minimum i maksimum., 2. czynniki biotyczne i abiotyczne działające na organizm., 3. niedobór danego czynnika działającego na organizm., 4. zarówno niedobór, jak i nadmiar danego czynnika działającego na organizm.
RbqBpv7PXyUdK1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Tolerancja organizmu może być wąska w stosunku do jednego czynnika, a do drugiego szeroka.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tolerancja organizmu na dany czynnik ograniczona jest wartościami określającymi optimum tolerancji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Organizmy nie mają zdolności przystosowywania się do zmieniających się warunków środowiska.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Organizmy o wąskiej tolerancji ekologicznej na dany czynnik mogą być wykorzystane do oceny stanu środowiska.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Rw2CNitReIZye1
Ćwiczenie 3
Warunki optymalne pozwalają organizmowi na: Możliwe odpowiedzi: 1. zdobywanie pokarmu, odżywianie się i pozostawanie przy życiu, 2. zdobywanie pokarmu i pozostawanie przy życiu, 3. wyłącznie pozostawanie przy życiu, 4. wyłącznie rozmnażanie się
1
RGW5ROj6Ij7hu11
Ćwiczenie 4
Wyjaśnij pojęcia: stenobiontów eurybiontów gatunków wskaźnikowych.
1
Ćwiczenie 4
Rs3iB1mNx5sjB
(Uzupełnij).
RBMrhe2hg1MF32
Ćwiczenie 5
Stenobionty to organizmy o wąskim zakresie tolerancji, natomiast eurybionty o szerokim. Przedrostki steno-eury- połączone z nazwą odpowiedniego czynnika wyrażają zakres tolerancji danego czynnika. Przykładowo organizmy o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej na temperaturę to organizmy stenotermiczne, natomiast o szerokim eurytermiczne. Na podstawie podanych informacji przyporządkuj organizmy do odpowiedniej grupy. stenotermiczne Możliwe odpowiedzi: 1. wróbel domowy, 2. chełbia modra, 3. goryle eurytermiczne Możliwe odpowiedzi: 1. wróbel domowy, 2. chełbia modra, 3. goryle euryhaliczne Możliwe odpowiedzi: 1. wróbel domowy, 2. chełbia modra, 3. goryle

Informacja do ćwiczenia 5

Jedno ze stanowisk ropuchy paskówki to płytkie jeziorko tuż nad brzegiem morza, leżące nieco powyżej poziomu normalnego przypływu. Niestety, zdarzają się również, chociaż rzadko, przypływy znacznie wyższe od normalnych. Jeżeli trafił się taki przypływ i zalał jeziorko, gdy były w nim kijanki, ginęły one od wody o zasoleniu oceanicznym. [...] Badacze pogłębili zbiornik [...] i oddzielili go od morza wałem, chroniącym od wysokich przypływów. Zbiornik stał się na tyle korzystny, że mogła zacząć się w nim rozradzać ropucha szara, która całkowicie wyparła z niego paskówkę.

Indeks dolny Na podstawie: Tomasz Umiński, Ekologia, środowisko, przyroda, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995, s. 374. Indeks dolny koniec

RBS5EntZIOBrz2
Ćwiczenie 6
Zakres tolerancji ekologicznej na które czynniki ograniczył występowanie ropuchy pyskówki? Możliwe odpowiedzi: 1. drapieżnictwo i zasolenie, 2. drapieżnictwo i dostępność wody, 3. konkurencja i zasolenie, 4. jedynie zasolenie
31
Ćwiczenie 7
R1Ik8pyqGcie9
Zastanów się, w jaki sposób wiedzę o zakresie tolerancji ekologicznej organizmów możesz zastosować w praktyce. Opisz jeden przykład pochodzący z życia codziennego, np. sposób dłuższego przechowywania żywności. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeprowadzono doświadczenie, w którym uprawiano trzy gatunki traw z rodzajów stokłosa, rajgras i wyczyniec na glebie o różnej wilgotności. W pierwszym wariancie eksperymentu wszystkie trzy gatunki uprawiano osobno. W drugim wariancie – razem. Rysunki przedstawiają przyrost traw uprawianych oddzielnie (A) oraz przyrost traw w wyniku konkurencji wszystkich trzech gatunków (B) w zależności od wilgotności gleby.

R1BYLyKKhiert
Na podstawie: Tomasz Umiński, Ekologia, środowisko, przyroda, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995. s. 99.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1B0yHWxaBkk1
Sformułuj problem badawczy oraz wniosek na podstawie wyników przedstawionego doświadczenia. (Uzupełnij).