Sprawdź się
Określ, czy dane określenie jest: biblizmem, archaizmem czy kolokwializmem. Pogrupuj elementy.
Określ i zaznacz rodzaj stylizacji występujących w podanym tekście.
O Marysi "Dalekiej"Idem, idem miedzy wierhy - -
graj mi, skrzypko, graj! -
a patrzem se dookoła,
jak syroki kraj.Patrzem, patrzem dookoła -
brzęc mi, skrzypko, brzęc! -
a wzionbyk to serce moje
do obidwók ręc.Wzionbyk, wzionbyk serce moje --
zwoń mi, skrzypko ma! -
a cisnonbyk komu do nóg,
kieby było ka...
Zdecyduj i zaznacz, jaki rodzaj stylizacji językowej został zastosowany w podanym fragmencie Mistrza i Małgorzaty Michaiła Bułhakowa.
Mistrz i MałgorzataW białym płaszczu z podbiciem koloru krwawnika posuwistym krokiem kawalerzysty wczesnym rankiem czternastego dnia wiosennego miesiąca nissan pod krytą kolumnadę łącząca oba skrzydła pałacu Heroda Wielkiego wyszedł procurator Judei Poncjusz Piłat.
Przeczytaj podany fragment, a następnie uzupełnij poprawnie poniższe zdanie.
Zapoznaj się z podanym fragmentem, a następnie zaznacz poprawne uzupełnienie poniższego zdania.
Biedne dzieci patrzą na biednych dorosłychJednakowoż, i tu chciałabym zwrócić się do chłopców, bo to na mężczyznach spoczywa brzemię ratowania świata od zagłady. Kto, jak nie oni, własną piersią obronią Matkę biało‑czerwoną? Kto będzie miał tyle siły w ramionach, aby nieść swój własny krzyż, mianowicie karabin? Na siłowni młodzi panowie włączają na bieżni interwał, kardio, specjalny program spalania kalorii w mózgu. Ćwiczą, przygotowują się na wszelki wypadek. I dobrze, chłopcy, ćwiczcie nadal. Jak wybuchnie powstanie,
to przecież dresy będą głównie walczyć, bo intelektualna część młodzieży zacznie pisać wiersze i nagradzane powieści o czasach pokoju.
Przeczytaj fragment Lalki Bolesława Prusa, a następnie określ prawdziwość podanych niżej stwierdzeń.
Zapoznaj się z fragmentem Lalki Bolesława Prusa, a następnie określ prawdziwość podanych niżej stwierdzeń.
Lalka[…] Panna Izabela wyłamywała sobie palce, ażeby pohamować się od łez, których wstyd jej było nawet w pustce i w nocy.
Wszyscy ją opuścili, z wyjątkiem — hrabiny Karolowej, która, kiedy wezbrał jej zły humor, przychodziła tu i szeroko zasiadłszy na kanapie, prawiła wśród westchnień:
— Tak, droga Belciu, musisz przyznać, że popełniłaś kilka błędów nie do darowania. Nie mówię o Wiktorze Emanuelu,
bo tamto był przelotny kaprys króla trochę liberalnegoliberalnego i zresztą bardzo zadłużonego. Na takie stosunki trzeba mieć więcej — nie powiem: taktu, ale — doświadczenia — ciągnęła hrabina, skromnie spuszczając powieki. — Ale wypuścić czy — jeśli chcesz — odrzucić hrabiego Saint‑Auguste, to już daruj!… Człowiek młody, majętny, bardzo dobrze, i jeszcze z taką karierą!… Teraz właśnie przewodniczy jednej deputacjideputacji do Ojca świętego i zapewne dostanie specjalne błogosławieństwo dla całej rodziny, no a hrabia Chambordhrabia Chambord nazywa go cher cousincher cousin… Ach, Boże!
— Myślę, ciociu, że martwić się tym już za późno — wtrąciła panna Izabela.
— Alboż ja chcę cię martwić, biedne dziecko! I bez tego czekają cię ciosy, które ukoić Małżeństwo, Obowiązek może tylko głęboka wiara. Zapewne wiesz, że ojciec stracił wszystko, nawet resztę twego posagu?
— Cóż ja na to poradzę?
— A jednak ty tylko możesz radzić i powinnaś — mówiła hrabina z naciskiem. — Marszałek nie jest wprawdzie AdonisemAdonisem, no — ale… Gdyby nasze obowiązki były do spełnienia łatwe, nie istniałaby zasługa.
Zresztą, mój Boże, któż nam broni mieć na dnie duszy jakiś ideał, o którym myśl osładza najcięższe chwile? Na koniec, mogę cię zapewnić, że położenie pięknej kobiety, mającej starego męża, nie należy do najgorszych. Wszyscy interesują się nią, mówią o niej, składają hołdy jej poświęceniu, a znowu stary mąż jest mniej wymagający od męża w średnim wieku…
— Ach, ciociu…
— Tylko bez egzaltacji, Belciu! Nie masz lat szesnastu i na życie musisz patrzeć serio. Nie można przecie dla jakiejś idiosynkrazjiidiosynkrazji poświęcić bytu ojca, a choćby Flory i waszej służby. Wreszcie pomyśl, ile ty przy twym szlachetnym serduszku mogłabyś zrobić dobrego rozporządzając znacznym majątkiem.
Przeczytaj fragment tekstu Józefa Ignacego Kraszewskiego Stara baśń. Określ rodzaj stylizacji, który się tu pojawia oraz w czym się przejawia.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Józefa Ignacego Kraszewskiego Stara baśń. Określ rodzaj stylizacji, który się tu pojawia oraz w czym się przejawia.
Stara baśńAlbo to kości, rogu i kamienia nie dosyć? – rzekł stary Wisz, wzdychając. – Był czas, że się ludzie tym obchodzili i dobrze im z tym było... Jakieście wy a drudzy wędrowni podwozić zaczęli swoje błyskotki, niewiasty nam popsuliście, chce im się ziarnek świecących na szyję i iglic gładkich, i guzów, i wszystkich tych zabawek... bez których teraz żadna nie stąpi.
Określ i zaznacz funkcję, którą pełni dialektyzacja w podanym fragmencie Konopielki Edwarda Redlińskiego.
KonopielkaCichnie. Za to Szymon Kuśtyk tłómaczo, że może Raba zapatrzyła sie na paświsku w któregoś konia, toż krowy na wygonie paso sie razem z koniami. Zapatrzyła sie i z tego to pomieszanie! A to i krowa zapatrzyć sie może, dziwi sie Handzia. A czemu nie, toż krowy mądre, prawie jak ludzie, na to Szymon: Czy w wigilie nie gadajo ludzkim głosem?
Zapatrzyła sie, kiwajo męszczyzny głowami, zapatrzyła sie! Widze, lżej sie ludziom zrobiło, że sprawa zwyczajna, nic strasznego nima. I zaczynajo wspominać, kto jak zapatrzył sie, w co: zapatrzyła sie Prymakowa i Jadźka w dzikie świnie jak rano ryła w sadku, zapomniała potem splunąć i dzieciak dziki rośnie, ucieka do boru nocować.
Na podstawie powyższych fragmentów wskaż funkcje, jakie pełni stylizacja w literaturze pięknej w zależności od przynależności gatunkowej, okresu powstania dzieła oraz tematyki.
Na podstawie powyższych fragmentów podaj funkcje, jakie pełni stylizacja w literaturze pięknej w zależności od przynależności gatunkowej, okresu powstania dzieła oraz tematyki.