Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
21
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wyjaśnij, dlaczego Francja wypowiedziała Austrii wojnę. Uzasadnij odpowiedź, powołując się na informacje z obu źródeł.

Źródło A

1
Ludwik XVI do Fryderyka Wilhelma II, 3 grudnia 1791 r.

Mimo przyjęcia przeze mnie nowej konstytucji buntownicy otwarcie objawiają zamiar całkowitego zniweczenia tego, co pozostało z urządzeń monarchicznych. Zwracam się do cesarza, do cesarzowej rosyjskiej, do królów hiszpańskiego i szwedzkiego i przedstawiam im myśl zwołania kongresu głównych mocarstw europejskich, opartego o siłę zbrojną, jako najlepszy sposób, aby powstrzymać tutaj buntowników, dać środki do przywrócenia lepszego porządku rzeczy i zapobiec, by zło nas nękające nie mogło przejść do innych państw Europy.

Ludwik XVI Źródło: Ludwik XVI do Fryderyka Wilhelma II, 3 grudnia 1791 r., [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Okres Wielkiej Rewolucji Francuskiej (1789–1799), oprac. A.M. Skałkowski, Kraków 1923, s. 15.

Źródło B

1
Wypowiedzenie wojny Austrii przez Zgromadzenie Narodowe Francji 20 kwietnia 1792 r.

Zgromadzenie Narodowe oświadcza, że naród francuski […] chwyta za broń tylko w obronie własnej wolności i niepodległości; że wojna, którą naród jest zmuszony kontynuować, nie jest wojną ludu przeciwko ludowi, lecz słuszną obroną ludu przeciw agresji króla; że Francuzi odróżnią zawsze swoich braci od prawdziwych wrogów, że nie pominą niczego dla umniejszenia grozy wojennej, oszczędzenia lub ocalenia własności, ażeby w ten sposób nieodłączne od wojny nieszczęścia spadły tylko na tych, którzy sprzymierzają się w walce z wolnością […].

Wypowiedzenie wojny Austrii Źródło: Wypowiedzenie wojny Austrii przez Zgromadzenie Narodowe Francji 20 kwietnia 1792 r., [w:] Wiek XVI–XVIII w źródłach, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1997, s. 498.
R1O47RpFg9i3I
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Na podstawie posiadanej wiedzy wykonaj poniższe polecenia.

R1Mf0aFrX6KXP
Uszereguj zwycięstwa rewolucjonistów w porządku chronologicznym. Elementy do uszeregowania: 1. pod Jemappes, 2. pod Valmy, 3. pod Fleurus
R1WF6nNCFCqja
W latach 1792–1795 Francja przyłączyła tereny leżące współcześnie na terenie… Możliwe odpowiedzi: 1. Belgii, Holandii, Szwajcarii, Luksemburga, Niemiec, Szwajcarii., 2. Belgii, Holandii, Szwajcarii., 3. Belgii, Holandii, Niemiec, Szwajcarii.
R3YOjaW4C1lXh
Wskaż, w których miastach najprawdopodobniej doszło do wystąpień kontrrewolucyjnych. Możliwe odpowiedzi: 1. Amiens, 2. Bordeuax, 3. Tuluza, 4. Paryż, 5. Awinion, 6. Strasburg, 7. Lyon, 8. Rouen, 9. Lille, 10. Dijon, 11. Metz
21
Ćwiczenie 3
Na podstawie opisu ilustracji i własnej wiedzy odpowiedz na pytanie.
Na podstawie opisu ilustracji i własnej wiedzy odpowiedz na pytanie.
ROdmYe8IaJ67v
Źródło: Baron Pierre-Narcisse Guerin, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1L2SuPXAzTRg
Co symbolizuje biała chorągiew na obrazie przedstawiającym jednego z przywódców powstania w Wandei? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Na podstawie poniższych tekstów oceń, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

Źródło A

1
Andrzej Chwalba Historia powszechna. Wiek XIX

Spróbujmy odpowiedzieć na pytanie, jak to się stało, że Francja wojnę wygrała. […] Ogłoszono powołanie armii z „poboru ludowego”, czyli powołanie pod broń wszystkich mężczyzn w wieku od 18 do 25 roku życia. […] zaczęto wprowadzać walkę w szyku rozproszonym, czyli w tyralierze, która podniosła skuteczność ognia karabinowego i zmniejszyła straty wśród żołnierzy. […] Po trzecie, w armii republiki najzdolniejsi żołnierze szybko awansowali na stanowiska podoficerów, a podoficerowie na oficerów. […] Dla nieszlacheckich synów armia stała się życiową szansą. […] Po czwarte, zwycięstwo Francji było możliwe dzięki masowej produkcji broni i rynsztunku wojennego. […] Francja w krótkim czasie stworzyła najpotężniejszy przemysł zbrojeniowy w Europie.

Andrzej Chwalba Źródło: Andrzej Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2012, s. 214–216.

Źródło B

Ro3izXxYR8Kn1
Przyjęcie armii sankiulotów maszerujących w kierunku granic, karykatura z 1792 r.
Źródło: dostępny w internecie: gallica.fr, tylko do użytku edukacyjnego.
R1RiQYSXnwSCC
Zarówno współczesny historyk, jak i autor karykatury z 1792 r. zwracają uwagę na demokratyzację armii francuskiej. prawda/fałsz Współczesny historyk wymienia powszechny pobór do wojska wśród czynników, które uniemożliwiły zwycięstwa wojskom rewolucyjnym. prawda/fałsz Autor źródła B pokazuje bezcelowość powszechnego poboru do wojska. prawda/fałsz Według Andrzeja Chwalby wprowadzenie zmian w sposobie prowadzenia walk oraz pobudzenie sektora zbrojeniowego bezpośrednio przyczyniły się do zwycięstw wojsk francuskich. prawda/fałsz Historyk dowodzi, że większość żołnierzy walczyła dzielnie, gdyż za zasługi mogła liczyć na poprawę swojego losu. prawda/fałsz
311
Ćwiczenie 5

Karmaniola, której tekst przywoływany jest poniżej, to taniec i śpiew rewolucji francuskiej. Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj związane z nim polecenia.

1
Karmanjola

Pani Veto przyrzekła była, pani Veto przyrzekła była zdławić wszystek Paryż, zdławić wszystek Paryż. Lecz zamach chybił dzięki naszym kanonjerom! Tańczmy karmanjolę [nazwa od czerwonych kamizelek noszonych przez sankiulotów]. Niech żyje dźwięk, niech żyje dźwięk! Tańczmy karmanjolę, niech żyje dźwięk armatni! Pan Veto przyrzekł był, pan Veto przyrzekł był być wiernym ojczyźnie swojej, być wiernym ojczyźnie swojej, ale zawiódł. Nie dawajmy więcej pardonu. Tańczmy karmanjolę… […]. Zaiste zawsze zachowamy w pamięci, zaiste zawsze zachowamy w pamięci gołowładców [sankiulotów] z przedmieść, gołowładców z przedmieść. Pijmy ich zdrowie, niech żyją te zuchy poczciwe.

Karmanjola Źródło: Karmanjola, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej. Okres Wielkiej Rewolucji Francuskiej (1789–1799), oprac. A.M. Skałkowski, Kraków 1923, s. 16–17.
RkwB85bAyn7Aq
Wskaż właściwe dokończenie zdania. Wydarzenie, o którym mowa w tekście, miało miejsce… Możliwe odpowiedzi: 1. przed wprowadzeniem konstytucji z 3 września 1791 r., 2. przed uchwaleniem Deklaracji praw człowieka i obywatela., 3. po zwycięstwie wojsk francuskich pod Valmy., 4. po tym, jak władze rewolucyjne wypowiedziały wojnę Austrii.
R1K7RHzBqJiOE
Określ, do kogo odnoszą się określenia „Pani Veto” i „Pan Veto”. (Uzupełnij) Opisz, jaką wymowę ideologiczną ma przytoczony utwór. (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Zaznacz w tekście Marsylianki odpowiednie fragmenty: te, które bezpośrednio nawołują do chwycenia za broń – kolorem czerwonym, natomiast te, które uzasadniają podjęcie walki – kolorem niebieskim. Następnie odpowiedz na pytania.

R1IGG8bIXmFEz
Wskaż w tekście Marsylianki odpowiednie fragmenty: te, które bezpośrednio nawołują do chwycenia za broń oraz te, które uzasadniają podjęcie walki: I naprzód marsz, Ojczyzny dzieci, Bo nadszedł chwały naszej dzień. To tyran przeciw nam zawiesił Zbroczony krwawo sztandar ten. Zbroczony krwawo sztandar ten. Słyszycie z bitew pól niesiony Żołnierzy przeokrutnych ryk? Już idą, nam zaciągnąć stryk, By zarżnąć nasze syny, żony Do broni, bracia dziś! Zewrzyjcie szyki wraz! I marsz, i marsz! By ziemię krwią napoić, przyszedł czas! Cóż chce służalczy tłum i zmowy Ludzi, co zdradę wszędzie ślą, I łańcuch hańby już gotowy, Czyjże kark skrępować chcą? Czyjże kark skrępować chcą? Wstyd nasz, Francuzi, czy czujecie? Czy wasza krew nie burzy się, Że tyran wolnych wtłoczyć chce Pod jarzmo, co niewolnych gniecie?

Wskaż w tekście Marsylianki odpowiednie fragmenty: te, które bezpośrednio nawołują do chwycenia za broń i te, które uzasadniają podjęcie walki. Następnie odpowiedz na pytania.

I naprzód marsz, Ojczyzny dzieci,

Bo nadszedł chwały naszej dzień.

To tyran przeciw nam zawiesił

Zbroczony krwawo sztandar ten.

Zbroczony krwawo sztandar ten.

Słyszycie z bitew pól niesiony

Żołnierzy przeokrutnych ryk?

Już idą, nam zaciągnąć stryk,

By zarżnąć nasze syny, żony.

Do broni, bracia dziś!

Zewrzyjcie szyki wraz!

I marsz, i marsz!

By ziemię krwią

napoić, przyszedł czas!

Cóż chce służalczy tłum i zmowy

Ludzi, co zdradę wszędzie ślą,

I łańcuch hańby już gotowy,

Czyjże kark skrępować chcą?

Czyjże kark skrępować chcą?

Wstyd nasz, Francuzi, czy czujecie?

Czy wasza krew nie burzy się,

Że tyran wolnych wtłoczyć chce

Pod jarzmo, co niewolnych gniecie?

Źródło: Claude 'Joseph Rouget de Lisle, Pieśń wojenna Armii Renu (Marsylianka, przeł. E. Porębowicz, wikisource.org.

R1WfwK4iW6uqf
Kim jest „tyran”? (Uzupełnij) Kim są „żołnierze przeokrutni”? (Uzupełnij) Kim jest „służalczy tłum”? (Uzupełnij) Kim są „ludzie, co zdradę wszędzie ślą”? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Jedną ze zmian, które przyniosła Wielka Rewolucja Francuska, była reforma systemu rejestracji stanu cywilnego i podporządkowanie władzy świeckiej tego, co wcześniej zarezerwowane było dla parafii i instytucji wyznaniowych. Zapoznaj się z Dekretem o aktach stanu cywilnego, małżeństwie i rozwodzie z 1792 r., a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Dekret o aktach stanu cywilnego, małżeństwie i rozwodzie z 20-25 września 1792

2. Rozwód następuje w wyniku obustronnej zgody małżonków. 3. Jeden z małżonków może żądać orzeczenia rozwodu na podstawie zwykłego zapewnienia o niezgodności usposobienia lub charakteru. 4. Każdy z małżonków może również żądać orzeczenia rozwodu z następujących przyczyn […]:

a) niepoczytalności, szaleństwa lub obłąkania małżonka;

b) skazania małżonka na kary cielesne lub hańbiące;

c) przestępstwa, złego obchodzenia się lub ciężkich krzywd popełnionych przez jednego małżonka wobec drugiego;

d) rozwiązłości obyczajowej;

e) porzucenia […] trwającego co najmniej dwa lata;

f) nieobecności […] bez wiadomości w ciągu 5 lat; […].

  1. Nie wolno w przyszłości orzekać separacji. Małżonkowie mogą być rozłączeni jedynie przez rozwód.

Dekret Źródło: Dekret o aktach stanu cywilnego, małżeństwie i rozwodzie z 20-25 września 1792, oprac. Melania Sobańska-Bondaruk, Stanisław Bogusław Lenard, wybór Wiek XVI-XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, Warszawa 1997, s. 496–498.
RH55Dj64Yh3zP
Rozstrzygnij, w których z niżej opisanych sytuacji mógł zostać orzeczony rozwód. W tabeli zaznacz TAK – jeśli wszystkie kryteria zostały spełnione, lub NIE – jeśli istniały przesłanki, aby do rozwodu nie doszło.. Rodzina szlachecka. Żona została przyłapana przez męża na zdradzie i chce rozwodu, ten jednak obawia się reakcji otoczenia i szuka sposobu, żeby zamknąć żonę w zakonie ze względu na chorobę psychiczną.. Możliwe odpowiedzi: TAK, NIE. Rodzina szlachecka. Zgodnie z panującym zwyczajem para została zmuszona przez rodziców do zawarcia małżeństwa. Od dwóch lat nie żyją ojcowie obojga małżonków, a ich matki życzą im szczęścia, dlatego para postanawia rozstać się polubownie. Możliwe odpowiedzi: TAK, NIE. Rodzina mieszczańska. Żona jest regularnie bita przez męża, który nadużywa alkoholu. Chce wnieść pozew o rozwód, jednak mąż jest przeciwny. Możliwe odpowiedzi: TAK, NIE. Rodzina szlachecka. Mąż zdradza żonę i chce rozwodu, aby móc rozpocząć nowe życie. Kobieta zgadza się na rozstanie w zamian za zabezpieczenie finansowe. Możliwe odpowiedzi: TAK, NIE. Rodzina chłopska. Mąż zabrał wszystkie swoje rzeczy i najcenniejsze przedmioty. Od trzech lat, z niewiadomych powodów, nie pojawia się w domu. Ludzie w wiosce podejrzewają, że dołączył do bandy napadającej na dyliżanse pocztowe. Podobno widziano go w karczmie z inną kobietą. Jego żona postanawia wnieść pozew rozwodowy. Możliwe odpowiedzi: TAK, NIE. Rodzina mieszczańska. Mąż wyruszył w wielką podróż z Bordeaux do Afryki i Ameryki, aby zarobić na handlu trójkątnym. Od czterech lat nie dał znaku życia. Kobieta poznała mężczyznę, z którym chciałaby założyć rodzinę, dlatego chce ubiegać się o rozwód. Możliwe odpowiedzi: TAK, NIE
311
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z uchwałą Konwentu Narodowego skazującą Ludwika XVI na śmierć, a następnie odpowiedz na pytanie.
Zapoznaj się z uchwałą Konwentu Narodowego skazującą Ludwika XVI na śmierć, a następnie odpowiedz na pytanie.
1
Uchwała Konwentu Narodowego (Konwencji Narodowej) o wydaniu wyroku na króla Ludwika XVI

I. Konwencja Narodowa uznaje Ludwika Kapeta, ostatniego króla Francuzów, winnym sprzysiężenia przeciw wolności narodu i naruszenia bezpieczeństwa powszechnego.

II. Konwencja Narodowa postanawia, że Ludwik Kapet ma ponieść karę śmierci.

III. Konwencja Narodowa uznaje wniosek, postawiony przez obrońcę Ludwika Kapeta przed kratkami Konwencji, aby w sprawie jej wyroku odwołać się do ludu za niebyły i zakazuje każdemu stosować się do niego w jakikolwiek sposób. Wykraczający przeciw temu zarządzeniu będą winni naruszenia powszechnego bezpieczeństwa Rzczpltej [i] pociągnięci do odpowiedzialności.

Uchwała Konwentu Źródło: Uchwała Konwentu Narodowego (Konwencji Narodowej) o wydaniu wyroku na króla Ludwika XVI, [w:] Wiek XVI–XVIII w źródłach, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1997, s. 500.
R19fGihIPKT7k
Dlaczego Ludwika XVI nazwano w dokumencie „Ludwikiem Kapetem”? (Uzupełnij).