Sprawdź się
Wskaż zdania zawierające poprawne informacje na temat budowy białek.
- Podstawową jednostką budulcową białek są aminokwasy.
- Zarówno struktura drugorzędowa, jak i trzeciorzędowa utrzymywane są przez wiązania wodorowe.
- Wiązania wodorowe łączą ze sobą reszty aminokwasowe.
- Białka zbudowane są z łańcuchów polipeptydowych o masie cząsteczkowej większej niż 10 tys. daltonów (unitów).
Przyjrzyj się uważnie poniższemu wzorowi chemicznemu, a następnie wskaż w tekście poprawne określenia.

Powyżej przedstawiono wzór chemiczny {#tripeptydu} {polipeptydu} {kwasu tłuszczowego}. Kolorem pomarańczowym zaznaczono wiązania {wodorowe} {#peptydowe} {fosfodiestrowe} powstające pomiędzy grupą {aminową} {#karboksylową} {hydroksylową} widniejącego po lewej stronie {nukleotydu} {#aminokwasu} {peptydu} a grupą {#aminową} {karboksylową} {hydroksylową} kolejnego {nukleotydu} {#aminokwasu} {peptydu}.
Jakie wiązanie przedstawiono na schemacie?

Wskaż właściwą odpowiedź.
- wiązanie wodorowe
- wiązanie peptydowe
- wiązanie disiarczkowe
- wiązanie N-glikozydowe
Przeanalizuj wzór strukturalny D‑glukozy i wskaż poprawne dokończenia zdania.

Glukoza jest:
- monosacharydem
- cukrem złożonym
- pentozą
- heksozą
- aldozą
- ketozą
Przeanalizuj schemat hydrolizy laktozy i oceń poprawność poniższych twierdzeń.

| Prawda | Fałsz | |
| Laktoza zbudowana jest z galaktozy i glukozy. | □ | □ |
| Laktoza jest polisacharydem. | □ | □ |
| Laktoza jest przykładem cukru złożonego. | □ | □ |
| Monomery budujące laktozę połączone są wiązaniem β-1,4-glikozydowym. | □ | □ |
Przyporządkuj podanym związkom organicznym odpowiednie cechy.
aminokwas, aminokwas, jednocukier, jednocukier, aminokwas–aminokwas, jednocukier–jednocukier, wiązanie fosfodiestrowe, O=CH
| Związek organiczny | Grupa/grupy funkcyjne | Wiązanie pomiędzy dwoma związkami |
|---|---|---|
| aminokwas | ||
| aminokwas | aminokwas–aminokwas | |
| jednocukier | ||
| jednocukier | jednocukier–jednocukier |
Pracownik laboratorium otrzymał opakowanie glukozy i opakowanie sacharozy, jednak zgubił etykiety z nazwami cukrów. Aby odróżnić zawartość obu opakowań, postanowił wykonać doświadczenie. W probówce „A” umieścił jedną substancję, a w probówce „B” – drugą. W wyniku doświadczenia w probówce „B” pojawiła się lustrzana powłoka.

Nazwa cukru w kolbie A: 1. fruktoza, 2. próba Benedicta, 3. wodorotlenek miedzi, 4. próba Trommera, 5. glukoza, 6. próba Tollensa, 7. formaldehyd, 8. próba Fehlinga, 9. celobioza, 10. tlenek miedzi, i w B 1. fruktoza, 2. próba Benedicta, 3. wodorotlenek miedzi, 4. próba Trommera, 5. glukoza, 6. próba Tollensa, 7. formaldehyd, 8. próba Fehlinga, 9. celobioza, 10. tlenek miedzi
Wskaż nazwę doświadczenia wykonanego przez pracownika laboratorium. Określ, w której probówce znajdowała się glukoza, a w której sacharoza. Uzasadnij swoją odpowiedź.
próba Tollensa, formaldehyd, wodorotlenek miedzi, glukoza, tlenek miedzi, sacharoza, próba Fehlinga, celobioza, próba Benedicta, próba Trommera
Nazwa doświadczenia: ......................................
Nazwa cukru w probówce „A”: ......................................
Nazwa cukru w probówce „B”: ......................................