1
Exercise 1

Read the definitions below and choose the correct words that define them.

Przeczytaj poniższe definicje i dobierz do nich właściwe wyrazy.

Rp0AimcMm36E8
1. 1. judges, 2. competitors, 3. athletes, 4. team people who exercise and take part in sport events
2. 1. judges, 2. competitors, 3. athletes, 4. team people who are trying to win the same prize
3. 1. judges, 2. competitors, 3. athletes, 4. team people who play a sport in a group
4. 1. judges, 2. competitors, 3. athletes, 4. team people who decide on the final result of the competition
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Drag the following words and phrases to make pairs of synonyms.

Przeciągnij poniższe elementy, żeby stworzyć pary synonimów.

R12ZcxZAsI4YX
opponents Możliwe odpowiedzi: 1. be introduced, 2. participate, 3. be organised, 4. abilities, 5. competitors take part in Możliwe odpowiedzi: 1. be introduced, 2. participate, 3. be organised, 4. abilities, 5. competitors be held Możliwe odpowiedzi: 1. be introduced, 2. participate, 3. be organised, 4. abilities, 5. competitors make a debut Możliwe odpowiedzi: 1. be introduced, 2. participate, 3. be organised, 4. abilities, 5. competitors skills Możliwe odpowiedzi: 1. be introduced, 2. participate, 3. be organised, 4. abilities, 5. competitors
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Read the sentences and choose the correct preposition.

Przeczytaj poniższe zdania i wybierz właściwy przyimek.

R1ELqespQX2M3
1. Our team regularly competes with on other teams in the school league.

2. The 2020 Summer Olympic Games in on Tokio.

3. Come here and take a look for at the competitors.

4. The athlete was punished with in disqualification for doping.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Drag the following halves of sentences to make logical sentences.

Przeciągnij elementy, żeby utworzyć logiczne zdania.

R1deJq2NbJvM7
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 5

Read the sentences and translate the missing words to complete the gaps in the sentences below.

Przeczytaj zdania, a następnie przetłumacz brakujące wyrazy i uzupełnij luki.

Rpp67K9lm0mjz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 6

Complete the second sentence so that it has a similar meaning to the first one. Do not change the form of the words given. Use three or four words.

Uzupełnij drugie zdanie tak, aby zachowało sens zdania wyjściowego. Nie zmieniaj formy podanych wyrazów. Użyj trzech lub czterech wyrazów.

RyAK7oOW7NS1f
1. The first modern Olympic Games took place in Athens.     HELD The first modern Olympic Games     Tu uzupełnij     Athens. 2. Women couldn't participate in the ancient Olympics.     PART Women couldn’t     Tu uzupełnij     the ancient Olympics. 3. Surfing made a debut as an Olympic sport at the 2020 Tokyo Games.     INTRODUCED Surfing     Tu uzupełnij     an Olympic sport at the 2020 Tokyo Games. 4. The athlete tried to win the race but he didn’t succeed.     ATTEMPT The athlete     Tu uzupełnij     to win the race but he didn’t succeed. 5. The aim of this game is to score more goals than the opponents.     OBJECTIVE The     Tu uzupełnij     is to score more goals than the opponent team.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Read the questions and fill the gaps with the right form of the words given. There are two extra words. Then, write one‑sentence answers to the questions.

Przeczytaj poniższe pytania i uzupełnij luki podanymi wyrazami we właściwej formie. Następnie odpowiedz na każde z pytań jednym zdaniem.

RDrmQA49noOnT
give
take
hold
happen
watch
have
compete 1. How often are the Olympic Games     Tu uzupełnij? 2. What     Tu uzupełnij     to the Olympic flame just before the Olympic Games? 3. Have women     Tu uzupełnij     in the Olympics from the very beginning? 4. Do you enjoy    Tu uzupełnij     the Olympic Games? If so, which sport is your favourite? 5. Have you ever     Tu uzupełnij     part in a sporting competition? If so, what was it?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R6Wh3nJbpF4Da
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

Write an email to a friend from England about your most important school sports day. In the email:

  • describe the day and specify what games you took part in;

  • explain why you find this day so special;

  • ask about their school sports day. 

Your answer should be 50‑120 words long.

Napisz do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail na temat szkolnego dnia sportu, który najbardziej zapadł ci w pamięć. W e‑mailu:

  • opisz przebieg tego dnia i poinformuj, w jakich zawodach brałeś/brałaś udział;

  • napisz, dlaczego ten dzień był dla ciebie tak niezwykły; 

  • zapytaj, jak wygląda dzień sportu w szkole twojego kolegi/ twojej koleżanki.

Twój e‑mail powinien składać się z 50‑120 wyrazów. Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

R1MrKUzYNJjnx
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.