Sprawdź się
Zaznacz słowa i grupy słów, które nadają tekstowi sens zgodny z biblijnym przekazem.
Bóg zmienił imię {#Abramowi} / {Lotowi} / {Izaakaowi} i Saraj. Nowe imiona można określić jako mówiące, bo zawierają ważny przekaz. W imieniu „Abraham” kryła się informacja, że będzie on {#ojcem} / {przywódcą} / {królem} wielu narodów. Saraj dostała nowe imię jako zapowiedź {#narodzin syna} / {wyjścia za mąż} / {zdobycia władzy w ziemi Kannan}. Dla {#obojga} / {obu} było to wydarzenie {#przełomowe} / {zwyczajne}.
Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. długie życie, 2. długie życie w zdrowiu, 3. zamieszkanie w Kanaanie, 4. zdobycie wielkiego majątku, 5. narodziny syna, 6. wieczna wolność dla potomków Abrahama, 7. narodziny córek, 8. szczęśliwy powrót do Ur
Jakie obietnice Bóg złożył Abrahamowi?
Zaznacz poprawne odpowiedzi.
- długie życie
- długie życie w zdrowiu
- zamieszkanie w Kanaanie
- zdobycie wielkiego majątku
- narodziny syna
- wieczna wolność dla potomków Abrahama
- narodziny córek
- szczęśliwy powrót do Ur
Na podstawie zamieszczonych cytatów wyjaśnij znaczenie imion Abram i Abraham.
Abraham przez pewien czas prowadził koczowniczy tryb życia, był nomadą. Odmień wyraz nomada przez liczby i przypadki.
Czy Abraham nigdy się nie wahał? Scharakteryzuj patriarchę jako człowieka, który miewał chwile zwątpienia. Swoją wypowiedź uzasadnij cytatami.
W jaki sposób Abram/Abraham reagował na polecenia Boga? Napisz liczący co najmniej 60 słów tekst, w którym wyjaśnisz, jak patriarcha postępował po wysłuchaniu słów Bożych.
W jakim celu Bóg poddał Abrahama próbie, nakazując mu złożyć w ofierze Izaaka?
Które z obietnic danych przez Boga się spełniły? Wskaż i opisz tę obietnicę, która ‒ według ciebie ‒ była najważniejsza.
Rdz 18, 20-3318. 20 Po czym Pan rzekł: „Skarga na Sodomę i Gomorę głośno się rozlega, bo występki ich [mieszkańców] są bardzo ciężkie. […] 22 […] Abraham stał dalej przed Panem. 23 Zbliżywszy się do Niego, Abraham rzekł: „Czy zamierzasz wygubić sprawiedliwych wespół z bezbożnymi? 24 Może w tym mieście jest pięćdziesięciu sprawiedliwych; czy także zniszczysz to miasto i nie przebaczysz mu przez wzgląd na owych pięćdziesięciu sprawiedliwych, którzy w nim mieszkają? 25 […] Czyż Ten, który jest sędzią nad całą ziemią, mógłby postąpić niesprawiedliwie?” 26 Pan odpowiedział: „Jeżeli znajdę w Sodomie pięćdziesięciu sprawiedliwych, przebaczę całemu miastu przez wzgląd na nich”. 27 Rzekł znowu Abraham: „Pozwól, o Panie, że jeszcze ośmielę się mówić do Ciebie, choć jestem pyłem i prochem. 28 Gdyby wśród tych pięćdziesięciu sprawiedliwych zabrakło pięciu, czy z braku tych pięciu zniszczysz całe miasto?” Pan rzekł: „Nie zniszczę, jeśli znajdę tam czterdziestu pięciu”. 29 Abraham znów odezwał się tymi słowami: „A może znalazłoby się tam czterdziestu?” Pan rzekł: „Nie dokonam zniszczenia przez wzgląd na tych czterdziestu”. 30 Wtedy Abraham powiedział: „[…] może znalazłoby się tam trzydziestu?” A na to Pan: „Nie dokonam zniszczenia, jeśli znajdę tam trzydziestu”. 31 Rzekł Abraham: „[…] gdyby znalazło się tam dwudziestu?”. Pan odpowiedział: „Nie zniszczę przez wzgląd na tych dwudziestu”. 32 Na to Abraham: „[…] gdyby znalazło się tam dziesięciu?” Odpowiedział Pan: „Nie zniszczę przez wzgląd na tych dziesięciu”. 33 Wtedy Pan, skończywszy rozmowę z Abrahamem, odszedł, a Abraham wrócił do siebie.
Źródło: Rdz 18, 20-33, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań 1980, s. 37–38.