Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RhH8wVlKe5xnI1
Ćwiczenie 1
Zaznacz stanowiska teoriopoznawcze, które krytykował Husserl. Możliwe odpowiedzi: 1. subiektywizm, 2. relatywizm poznawczy, 3. psychologizm, 4. aprioryzm
RUrY4K9xXddvA1
Ćwiczenie 2
Jaki był główny przedmiot zainteresowania filozofii Maksa Schelera? Możliwe odpowiedzi: 1. senomenologia wartości, 2. fenomenologia czasu, 3. fenomenologia sztuki, 4. fenomenologia świadomości
R1CpzFnNkzDgW1
Ćwiczenie 3
Który uczeń Husserla znany jest przede wszystkim ze stworzenia fenomenologicznej koncepcji dzieła sztuki? Możliwe odpowiedzi: 1. Roman Ingarden, 2. Max Scheler, 3. Nicolai Hartmann, 4. Edith Stein
RFbCs0WwCnQ4v11
Ćwiczenie 4
Dopasuj definicje do pojęć. Redukcja transcendentalna Możliwe odpowiedzi: 1. Stanowisko epistemologiczne, które ogranicza sferę możliwego poznania do zjawisk konstytuowanych przez poznający podmiot., 2. Stanowisko w teorii poznania, które uznaje, że poznane przedmiotów znajdujących się poza świadomością lub niezależnych od podmiotu poznania jest możliwe., 3. Zabieg poznawczy polegający na wzięciu w nawias wiedzy (przekonań i przeświadczeń) o zewnętrznym wobec podmiotu świecie, łącznie z zawieszeniem przeświadczenia o jego istnieniu i ograniczeniu się do opisu tego, co bezpośrednio dane w czystej naoczności., 4. Pogląd teoriopoznawczy, według którego prawda jest względna. Idealizm transcendentalny Możliwe odpowiedzi: 1. Stanowisko epistemologiczne, które ogranicza sferę możliwego poznania do zjawisk konstytuowanych przez poznający podmiot., 2. Stanowisko w teorii poznania, które uznaje, że poznane przedmiotów znajdujących się poza świadomością lub niezależnych od podmiotu poznania jest możliwe., 3. Zabieg poznawczy polegający na wzięciu w nawias wiedzy (przekonań i przeświadczeń) o zewnętrznym wobec podmiotu świecie, łącznie z zawieszeniem przeświadczenia o jego istnieniu i ograniczeniu się do opisu tego, co bezpośrednio dane w czystej naoczności., 4. Pogląd teoriopoznawczy, według którego prawda jest względna. Realizm Możliwe odpowiedzi: 1. Stanowisko epistemologiczne, które ogranicza sferę możliwego poznania do zjawisk konstytuowanych przez poznający podmiot., 2. Stanowisko w teorii poznania, które uznaje, że poznane przedmiotów znajdujących się poza świadomością lub niezależnych od podmiotu poznania jest możliwe., 3. Zabieg poznawczy polegający na wzięciu w nawias wiedzy (przekonań i przeświadczeń) o zewnętrznym wobec podmiotu świecie, łącznie z zawieszeniem przeświadczenia o jego istnieniu i ograniczeniu się do opisu tego, co bezpośrednio dane w czystej naoczności., 4. Pogląd teoriopoznawczy, według którego prawda jest względna. Relatywizm poznawczy Możliwe odpowiedzi: 1. Stanowisko epistemologiczne, które ogranicza sferę możliwego poznania do zjawisk konstytuowanych przez poznający podmiot., 2. Stanowisko w teorii poznania, które uznaje, że poznane przedmiotów znajdujących się poza świadomością lub niezależnych od podmiotu poznania jest możliwe., 3. Zabieg poznawczy polegający na wzięciu w nawias wiedzy (przekonań i przeświadczeń) o zewnętrznym wobec podmiotu świecie, łącznie z zawieszeniem przeświadczenia o jego istnieniu i ograniczeniu się do opisu tego, co bezpośrednio dane w czystej naoczności., 4. Pogląd teoriopoznawczy, według którego prawda jest względna.
RX9x1ccXoNo7M2
Ćwiczenie 5
Dopasuj do fenomenologów zgodne z ich zainteresowaniami problemy, pytania, zagadnienia. Martin Heidegger Możliwe odpowiedzi: 1. Fenomenologia bycia, 2. Estetyka, 3. Ontologiczna struktura rzeczywistości – system kategorii, 4. Czym jest bycie, czyli sposób istnienia bytu?, 5. Czym jest dzieło literackie?, 6. Fenomenologia ciała Nicolai Hartmann Możliwe odpowiedzi: 1. Fenomenologia bycia, 2. Estetyka, 3. Ontologiczna struktura rzeczywistości – system kategorii, 4. Czym jest bycie, czyli sposób istnienia bytu?, 5. Czym jest dzieło literackie?, 6. Fenomenologia ciała Roman Ingarden Możliwe odpowiedzi: 1. Fenomenologia bycia, 2. Estetyka, 3. Ontologiczna struktura rzeczywistości – system kategorii, 4. Czym jest bycie, czyli sposób istnienia bytu?, 5. Czym jest dzieło literackie?, 6. Fenomenologia ciała Maurice Parleau-Ponty Możliwe odpowiedzi: 1. Fenomenologia bycia, 2. Estetyka, 3. Ontologiczna struktura rzeczywistości – system kategorii, 4. Czym jest bycie, czyli sposób istnienia bytu?, 5. Czym jest dzieło literackie?, 6. Fenomenologia ciała
RWfvNuyXoKibL21
Ćwiczenie 6
Zdecyduj, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe. Uczniowie Husserla konsekwentnie rozwijali wskazane przez niego zagadnienia oraz głosili jego poglądy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fenomenologia wartości Schelera doprowadziła go do zajęcia stanowiska relatywistycznego w etyce. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według Schelera na szczycie apriorycznej hierarchii wartości znajdują się wartości religijne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wszyscy przedstawiciele fenomenologii są idealistami teoriopoznawczymi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, na czym polega zaproponowana przez Husserla metoda fenomenologiczna. Wskaż jej główne założenia, cel oraz sposób, w jaki Husserl proponuje go osiągnąć.

Wyjaśnij, na czym polega zaproponowana przez Husserla metoda fenomenologiczna. Podaj jej główne założenia, cel oraz sposób, w jaki Husserl proponuje go osiągnąć.

RKbR5gyBMSXfV
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wybierz dowolną koncepcję któregoś z uczniów Husserla i zastanów się, czy spełnia ona kryteria, jakie Husserl stawiał poznaniu fenomenologicznemu.

R1M4c46GnWUcD
(Uzupełnij).