Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Wuim36JYWhF1
Ćwiczenie 1
Zenon jest przedstawicielem szkoły... Możliwe odpowiedzi: 1. miliezyjskiej., 2. platońskiej., 3. eleackiej., 4. megarejskiej.
R1B7MboGvfFm41
Ćwiczenie 2
Paradoksy Zenona negują istnienie... Możliwe odpowiedzi: 1. prawdy., 2. wielości., 3. pierwszej zasady., 4. ruchu., 5. zasad moralnych.
RkseJx1XsBSGo1
Ćwiczenie 3
Wskaż prawidłowe słowa w tekście. Filozoficzne rozważania Zenona miały na celu potwierdzenie koncepcji jedności bytu/wielości bytów jego nauczyciela i założyciela szkoły eleackiej Parmenidesa/Talesa.
Rsln8REcFiR5h1
Ćwiczenie 4
Zaznacz zdania prawdziwe. Zenon uznawał wodę za pierwszą zasadę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Paradoksy stworzone przez filozofa miały zaprzeczać istnieniu zjawisk ruchu i wielości. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Arystoteles uznawał Zenona za twórcę dialektyki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1ZAKrWZP3JKm2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst prawidłowymi słowami. Zenon z Elei jest twórcą metody dowodzenia nazywaną 1. dowodzeniem nie wprost lub reductio ad absurdum, 2. przypowieści, 3. mea culpa, 4. paradoksów, 5. dowodzeniem wprost, 6. reductio ad absurdum lub dowodzeniem przez indukcję, 7. opowiadań, 8. memento mori, która polega na sprowadzeniu twierdzenia przeciwnego do absurdu, a tym samym potwierdzenia własnych założeń. Za jej pomocą filozof opracował znane argumentacje w postaci 1. dowodzeniem nie wprost lub reductio ad absurdum, 2. przypowieści, 3. mea culpa, 4. paradoksów, 5. dowodzeniem wprost, 6. reductio ad absurdum lub dowodzeniem przez indukcję, 7. opowiadań, 8. memento mori.
R1CYn8i3b4ph12
Ćwiczenie 6
Wymyśl trzy pytania na kartkówkę związane z tematem lekcji.
2
Ćwiczenie 6
RtwDKI6v9x0Bl
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Do którego z paradoksów Zenona odnosi się ilustracja? Zreferuj tok rozumowania filozofa.

RaEEnbshOhc9y
R1IOQ11EZmXLQ
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem dzieła Mikołaja Kopernika pt. O obrotach ciał niebieskich. Przeanalizuj argumentację astronoma, w której przedstawia on dowód na kulistość Ziemi. Na co zwraca uwagę uczony? Czy wywód Kopernika możemy uznać za przykład argumentacji dialektycznej? Swoją odpowiedź zapisz w postaci krótkiej notatki.

Mikołaj Kopernik O obrotach. Księga pierwsza

Ziemia — bez wątpienia — jest także kulista, ponieważ ze wszystkich stron zdąża ku swemu środkowi. Co prawda, przy takiej wyniosłości gór i zapadłości dolin nie od razu rzuca się w oczy jej pełna okrągłość, ale to bynajmniej nie zmienia kulistości całej Ziemi. Oto dowód na nią:

Jeżeli skądkolwiek posuwamy się ku północy, biegun ów dobowego obrotu wznosi się z wolna do góry, podczas gdy drugi, naprzeciwległy, o tyle samo opada w dół. Widać mianowicie, że wtedy coraz więcej gwiazd po północnej stronie nie zachodzi, natomiast na południu niektóre przestają się ukazywać. Stąd gwiazda Kanopus, dobrze widoczna w Egipcie, w Italii jest niewidoczna; stąd Italia ogląda końcową gwiazdę Rzeki. która w naszym kraju, leżącym w zimniejszej strefie, jest nic znana. I odwrotnie, gdy się przenosimy ku południowi, wznoszą się w górę tamte, a zniżają się ku dniowi te gwiazdy, które U nas stoją wysoko w górze. Równocześnie takie same nachylenia biegunów pozostają wszędzie w tym samym stosunku do przemierzanych na Ziemi przestrzeni, a to nie zachodzi w żadnej innej figurze poza kulistą. Stąd wynika oczywiście, że Ziemia tak samo zamknięta jest biegunami i dlatego jest kulista. Dodajmy jeszcze, że wieczorne zaćmienia Słońca i Księżyca nie są widzialne dla mieszkańców Wschodu ani też ranne dla mieszkańców Zachodu; pośrednie zaś tamci oglądają później, ci znowu wcześniej.

fil2 Źródło: Mikołaj Kopernik, O obrotach. Księga pierwsza, tłum. Mieczysław Brożek, Wrocław 1987, s. 23–24.
RYgx6qtrV0qcm
(Uzupełnij).