Sprawdź się
Opisz, w jaki sposób ujawnia się podmiot liryczny wiersza Reszta. Następnie scharakteryzuj osobę mówiącą w wierszu na podstawie tekstu lirycznego Wisławy Szymborskiej oraz pierwowzoru literackiego, z którego ta postać się wywodzi.
Odpowiedz na pytanie, w jaki sposób poetka zmodyfikowała znaczenie horacjańskiego motywu non omnis moriar? W jakim celu to uczyniła? Odpowiedź uzasadnij.
Na domiar prawdziwego, brwi z czarnej rozpaczy / zmywa i – jak rodzona Poloniusza córka– i czemu ona służy. Podaj funkcję tego zabiegu językowego.
Na domiar prawdziwego, brwi z czarnej rozpaczy / zmywa i – jak rodzona Poloniusza córka– i czemu ona służy. Podaj funkcję tego zabiegu językowego.
Wyjaśnij, jak w wierszu zrealizowane zostały przeprosiny za brak trwania w miłości?
Hamlet w tragedii wypowiada słowa Reszta jest milczeniem
. Zinterpretuj w tym kontekście tytuł wiersza Wisławy Szymborskiej.
*** (Jestem Julią)Jestem Julią
mam lat 23
dotknęłam kiedyś miłości
miała smak gorzki
jak filiżanka ciemnej kawy
wzmogła
rytm serca
rozdrażniła
mój żywy organizm
rozkołysała zmysłyodeszła
Jestem Julią
na wysokim balkonie
zawisła
krzyczę wróć
wołam wróć
plamię
przygryzione wargi
barwą krwinie wróciła
Jestem Julią
mam lat tysiąc
żyję –
Granice zapamiętania się w miłości – rozważ problem na podstawie wiersza Reszta Wisławy Szymborskiej i Hamleta Williama Szekspira.