1
Pokaż ćwiczenia:
R1c81O1IRKqzZ1
Ćwiczenie 1
Zaznacz typy aluzji literackich, które występują w wierszu Reszta Wisławy Szymborskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. odwołanie do tytułu, 2. nawiązanie do sytuacji przedstawionej w innym dziele, 3. przywołanie całokształtu utworu, 4. odniesienia do elementów świata przedstawionego, 5. nawiązania stylistyczno‑frazeologiczne, czyli posłużenie się cytatem z innego utworu, 6. nawiązania wersyfikacyjne i rymowe
Rzog7bZSx9kSC11
Ćwiczenie 2
Przeanalizuj utwór Wisławy Szymborskiej Reszta i oceń prawdziwość poniższych zdań. zawiera aluzje literackie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. ilustruje niejednoznaczność natury człowieka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. stawia ironiczne pytania o prawdę i udawanie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Opisz, w jaki sposób ujawnia się podmiot liryczny wiersza Reszta. Następnie scharakteryzuj osobę mówiącą w wierszu na podstawie tekstu lirycznego Wisławy Szymborskiej oraz pierwowzoru literackiego, z którego ta postać się wywodzi.

R1LaS3Bhf3eMJ
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Odpowiedz na pytanie, w jaki sposób poetka zmodyfikowała znaczenie horacjańskiego motywu non omnis moriar? W jakim celu to uczyniła? Odpowiedź uzasadnij.

RP01r1TXGinDm
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij, na czym polega w wierszu gra z frazeologizmem, którą można rozpoznać we fragmencie Na domiar prawdziwego, brwi z czarnej rozpaczy / zmywa i – jak rodzona Poloniusza córka – i czemu ona służy. Podaj funkcję tego zabiegu językowego. 
Wyjaśnij, na czym polega w wierszu gra z frazeologizmem, którą można rozpoznać we fragmencie Na domiar prawdziwego, brwi z czarnej rozpaczy / zmywa i – jak rodzona Poloniusza córka – i czemu ona służy. Podaj funkcję tego zabiegu językowego. 
R1Rz9KNWXdOI9
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jak w wierszu zrealizowane zostały przeprosiny za brak trwania w miłości?

R1Q7mKxDywYeD
(Uzupełnij).
R1dSEVmiacZOe2
Ćwiczenie 7
Zaznacz poprawną odpowiedź. Zastosowanie w wierszu Reszta Wisławy Szymborskiej nawiązań do dawnych tekstów kultury jest zabiegiem: Możliwe odpowiedzi: 1. formalnym, 2. artystycznym, 3. mimetycznym, 4. humorystycznym
R1IZV6scoRER821
Ćwiczenie 8
Wybierz odpowiedzi spośród podanych i na podstawie wiersza Reszta Wisławy Szymborskiej dokończ zdania. O nawiązaniu do ukazanych w dramacie Williama Szekspira realiów doby elżbietańskiej świadczą sformułowania: Możliwe odpowiedzi: 1. odśpiewała szalone piosenki, 2. zwrot do bohaterki i jej ojczyzny, 3. szalone piosenki, 4. dbałość o rekwizyty (liczenie liści), 5. imiona bohaterów, 6. zmywanie tuszu po zakończonym występie, 7. prośba o przebaczenie, 8. czarna rozpacz, 9. określenie stopnia pokrewieństwa, 10. sprawdzanie wyglądu (suknia, fryzura) O umieszczenie bohaterki wiersza Wisławy Szymborskiej w realiach teatru i spektaklu świadczą sformułowania: Możliwe odpowiedzi: 1. odśpiewała szalone piosenki, 2. zwrot do bohaterki i jej ojczyzny, 3. szalone piosenki, 4. dbałość o rekwizyty (liczenie liści), 5. imiona bohaterów, 6. zmywanie tuszu po zakończonym występie, 7. prośba o przebaczenie, 8. czarna rozpacz, 9. określenie stopnia pokrewieństwa, 10. sprawdzanie wyglądu (suknia, fryzura)
31
Ćwiczenie 9

Hamlet w tragedii wypowiada słowa Reszta jest milczeniem. Zinterpretuj w tym kontekście tytuł wiersza Wisławy Szymborskiej.

R1bYfnntOtV2p
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10
Zapoznaj się z wierszem Haliny Poświatowskiej. Odpowiedz na pytanie, jakimi argumentami można uzasadnić zestawienie tekstu Wisławy Szymborskiej z utworem Haliny Poświatowskiej *** [Jestem Julią...]?
Zapoznaj się z wierszem Haliny Poświatowskiej. Odpowiedz na pytanie, jakimi argumentami można uzasadnić zestawienie tekstu Wisławy Szymborskiej z utworem Haliny Poświatowskiej *** [Jestem Julią...]?
Halina Poświatowska *** (Jestem Julią)

Jestem Julią
mam lat 23
dotknęłam kiedyś miłości
miała smak gorzki
jak filiżanka ciemnej kawy
wzmogła
rytm serca
rozdrażniła
mój żywy organizm
rozkołysała zmysły

odeszła

Jestem Julią
na wysokim balkonie
zawisła
krzyczę wróć
wołam wróć
plamię
przygryzione wargi
barwą krwi

nie wróciła

Jestem Julią
mam lat tysiąc
żyję –

1 Źródło: Halina Poświatowska, *** (Jestem Julią).
R3JAXgTQK0r5k
(Uzupełnij).
Praca domowa

Granice zapamiętania się w miłości – rozważ problem na podstawie wiersza Reszta Wisławy Szymborskiej i Hamleta Williama Szekspira.

RhUwVgqZDnkcX
(Uzupełnij).