Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wymień nazwiska filozofów, którzy wywarli znaczący wpływ na kształtowanie się poglądów epoki romantyzmu. Odpowiedz, w jakim okresie działali? Podaj nazwę ośrodków uniwersyteckich, z którymi byli związani.

RmzRZbQKM2URO
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R4VoAigmXGNmk1
Ćwiczenie 2
Na czym polegała rewolucyjność myśli filozoficznej Immanuela Kanta, do którego odwoływali się niemieccy idealiści? Zaznacz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Kant głosił, że pierwotny jest byt, a nie rozum, a źródłem wszelkiego poznania jest doświadczenie., 2. Immanuel Kant dokonał w filozofii tzw. przewrotu kopernikańskiego, to znaczy uznał, że to nie doświadczenie jest źródłem pojęć, ale umysł sam wytwarza pojęcia, które są źródłem poznania., 3. Immanuel Kant uważał, świat materialny istnieje obiektywnie, ale jest niepoznawalny dla człowieka.
R2hprmH7FLtPv1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdania o nazwiska filozofów: Fichte, Schelling lub Hegel tak, by zdania były prawdziwe. Tu uzupełnij z prawa dialektyki uczynił powszechne prawo bytu. Tu uzupełnij uważał, że natura ma charakter Absolutu. Tu uzupełnij głosił prymat wolności i aktywności, a szczególną wartości przypisywał czynom wypływającym z wolnego wyboru. Tu uzupełnij głosił, że twórca jest niemal równy Bogu, a filozof – artyście. Tu uzupełnij uznawał wyższość myśli nad bytem. Według Tu uzupełnij świat rozwija się trójrytmem: teza, antyteza, synteza. Do poglądów Tu uzupełnij nawiązywał niemiecki narodowy socjalizm. Z filozofii Tu uzupełnij czerpali inspirację twórcy materializmu dialektycznego: Marks i Engels.
RTUUbVS7g5oJ211
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 5

Zdefiniuj pojęcie panteizmu. Wskaż na obrazach zamieszczonych w multimedium odbicie tej idei.

Zdefiniuj pojęcie panteizmu. Podaj, na których obrazach zamieszczonych w multimedium znajduje się odbicie tej idei.

RVROb2y7ZSxXc
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 6

Wymień znane ci z literatury romantycznej oraz malarstwa romantycznego motywy egzotyczne: orientalne i historyczne. Odpowiedz na pytanie, z czego wynikało zamiłowanie romantyków do egzotyki? Skorzystaj z materiałów zawartych w multimedium.

R1ZtKlCUcrVGB
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 7

Opisz obraz, jaki wyłania się ze słów wiersza Adama Mickiewicza. Odpowiedz na pytanie, które z dzieł romantycznych malarzy zamieszczonych w multimedium najlepiej zilustrowałoby ten utwór? Jakie idee romantyczne przekazywane są za pomocą tego obrazu i wiersza? Podaj podobieństwa i różnice.

R1Q5HOFLs1N6F
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Adam Mickiewicz Do***
Na Alpach w Spluegen

Nigdy, więc nigdy z tobą rozstać się nie mogę!
Morzem płyniesz i lądem idziesz za mną w drogę,
Na lodowiskach widzę błyszczące twe ślady
I głos twój słyszę w szumie alpejskiej kaskady
I włosy mi się jeżą, kiedy się oglądam,
I postać twoję widzieć lękam się i żądam

Niewdzięczna! Gdy ja dzisiaj, w tych podniebnych górach.
Spadający w otchłanie i niknący w chmurach, 
Wstrzymuję krok, wiecznymi utrudzony lody,
I oczy przecierając z lejącej się wody,
Szukam północnej gwiazdy na zamglonym niebie,
Szukam Litwy i domku twojego, i ciebie. (…)

mic Źródło: Adam Mickiewicz, Do***
Na Alpach w Spluegen
, [w:] Kobieto! Boski diable! Mickiewicz, Norwid, Słowacki, wybór Maria Józefacka, Kraków 1987.
31
Ćwiczenie 8

We fragmencie ballady Romantyczność Adama Mickiewicza odszukaj motywy świadczące o tym, że utwór ten można nazwać manifestem filozofii romantycznej.

Rpan4zVCkJksb
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Alina Witkowska Literatura romantyzmu

Fundamentalnym składnikiem romantycznego myślenia o świecie i człowieku było zaufanie do pozarozumowych źródeł poznania, takich jak wiara, uczucie, intuicja, dary i moce wewnętrzne. Dzięki nim nawiązywano kontakt z tajemniczymi siłami natury, z pozarealnym wymiarem rzeczywistości, z bytami spirytualnymi, z Bogiem, z całością wszechświata.

wit Źródło: Alina Witkowska, Literatura romantyzmu, Warszawa 1989, s. 20.
1
Adam Mickiewicz Romantyczność

Tak się dziewczyna z kochankiem pieści,
Bieży za nim, krzyczy, pada;
Na ten upadek, na krzyk boleści,
Skupia się ludzi gromada.

„Mówcie pacierze! – krzyczy prostota –
Tu jego dusza być musi.
Jasio być musi przy swej Karusi,
On ją kochał za żywota!”

I ja to słyszę, i ja tak wierzę,
Płaczę i mówię pacierze.
– „Słuchaj dzieweczko!” – krzyknie śród zgiełku
Starzec, i na lud zawoła:
„Ufajcie memu oku i szkiełku,
Nic tu nie widzę dokoła.

– Duchy karczemnej tworem gawiedzi,
W głupstwa wywarzone kuźni;
Dziewczyna duby smalone bredzi,
A gmin rozumowi bluźni”.

„Dziewczyna czuje, — odpowiadam skromnie —
A gawiedź wierzy głęboko:
Czucie i wiara silniej mówi do mnie,
Niż mędrca szkiełko i oko.

mic2 Źródło: Adam Mickiewicz, Romantyczność , [w:] Poezje, t. I, Kraków 1922.