Sprawdź się
Wymień nazwiska filozofów, którzy wywarli znaczący wpływ na kształtowanie się poglądów epoki romantyzmu. Odpowiedz, w jakim okresie działali? Podaj nazwę ośrodków uniwersyteckich, z którymi byli związani.
Zdefiniuj pojęcie panteizmu. Wskaż na obrazach zamieszczonych w multimedium odbicie tej idei.
Zdefiniuj pojęcie panteizmu. Podaj, na których obrazach zamieszczonych w multimedium znajduje się odbicie tej idei.
Wymień znane ci z literatury romantycznej oraz malarstwa romantycznego motywy egzotyczne: orientalne i historyczne. Odpowiedz na pytanie, z czego wynikało zamiłowanie romantyków do egzotyki? Skorzystaj z materiałów zawartych w multimedium.
Opisz obraz, jaki wyłania się ze słów wiersza Adama Mickiewicza. Odpowiedz na pytanie, które z dzieł romantycznych malarzy zamieszczonych w multimedium najlepiej zilustrowałoby ten utwór? Jakie idee romantyczne przekazywane są za pomocą tego obrazu i wiersza? Podaj podobieństwa i różnice.
Do***
Na Alpach w SpluegenNigdy, więc nigdy z tobą rozstać się nie mogę!
Morzem płyniesz i lądem idziesz za mną w drogę,
Na lodowiskach widzę błyszczące twe ślady
I głos twój słyszę w szumie alpejskiej kaskady
I włosy mi się jeżą, kiedy się oglądam,
I postać twoję widzieć lękam się i żądamNiewdzięczna! Gdy ja dzisiaj, w tych podniebnych górach.
Spadający w otchłanie i niknący w chmurach,
Wstrzymuję krok, wiecznymi utrudzony lody,
I oczy przecierając z lejącej się wody,
Szukam północnej gwiazdy na zamglonym niebie,
Szukam Litwy i domku twojego, i ciebie. (…)
We fragmencie ballady Romantyczność Adama Mickiewicza odszukaj motywy świadczące o tym, że utwór ten można nazwać manifestem filozofii romantycznej.
Literatura romantyzmuFundamentalnym składnikiem romantycznego myślenia o świecie i człowieku było zaufanie do pozarozumowych źródeł poznania, takich jak wiara, uczucie, intuicja, dary i moce wewnętrzne. Dzięki nim nawiązywano kontakt z tajemniczymi siłami natury, z pozarealnym wymiarem rzeczywistości, z bytami spirytualnymi, z Bogiem, z całością wszechświata.
RomantycznośćTak się dziewczyna z kochankiem pieści,
Bieży za nim, krzyczy, pada;
Na ten upadek, na krzyk boleści,
Skupia się ludzi gromada.„Mówcie pacierze! – krzyczy prostota –
Tu jego dusza być musi.
Jasio być musi przy swej Karusi,
On ją kochał za żywota!”I ja to słyszę, i ja tak wierzę,
Płaczę i mówię pacierze.
– „Słuchaj dzieweczko!” – krzyknie śród zgiełku
Starzec, i na lud zawoła:
„Ufajcie memu oku i szkiełku,
Nic tu nie widzę dokoła.– Duchy karczemnej tworem gawiedzi,
W głupstwa wywarzone kuźni;
Dziewczyna duby smalone bredzi,
A gmin rozumowi bluźni”.„Dziewczyna czuje, — odpowiadam skromnie —
A gawiedź wierzy głęboko:
Czucie i wiara silniej mówi do mnie,
Niż mędrca szkiełko i oko.