Zapoznaj się z podanym fragmentem Pana Tadeusza i podaj tytuł i autora dzieła, do którego on nawiązuje.
Adam MickiewiczPan Tadeusz
Pomniki nasze! ileż co rok was pożera Kupiecka lub rządowa, moskiewska siekiera! Nie zostawia przytułku ni leśnym śpiewakom, Ni wieszczom, którym cień wasz tak miły jak ptakom. Wszak lipa czarnoleska, na głos Jana czuła, Tyle rymów natchnęła! Wszak ów dąb gaduła Kozackiemu wieszczowi tyle cudów śpiewa!
pom Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz.
R3htdLrV4zHHO
Przypomnij sobie polskiego pisarza, który chwalił we fraszkach wyjątkowość swojej lipy.
Jan Kochanowski, Na lipę.
21
Ćwiczenie 5
Jakie znaczenie mają nawiązania do poezji Jana Kochanowskiego w Panu Tadeuszu? Sformułuj wniosek, odwołując się do wiadomości z lekcji na temat wyjątkowości dzieła Mickiewicza.
RJ4cptU9NpFNr
Zastanów się, w jaką tradycję wpisują treść Pana Tadeusza nawiązania do poezji Jana Kochanowskiego i jakie to ma znaczenie. Weź pod uwagę ówczesną sytuację narodu polskiego.
Nawiązania do twórczości Jana Kochanowskiego wpisują Pana Tadeusza w kontekst poezji polskiej, mają znaczenie patriotyczne.
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z przytoczonym fragmentem artykułu Juliana Krzyżanowskiego i odpowiedz na pytanie, o czym świadczy wspomniany przez badacza uniwersalizm Pana Tadeusza.
Julian KrzyżanowskiWielkość i oryginalność „Pana Tadeusza”
Na przełęczy między „Dziadów” częścią III a „Panem Tadeuszem”, na której poeta stanął, docierając do szczytów swej pracy twórczej, zniknęły mgły i mgiełki formułek, które w latach młodszych zwalczał lub zalecał, zmalały spory i waśni, w których brał czynny udział, oczom zaś poetyckiego wędrowca ukazywały się istotne strony i jakości dzieł sztuki słowa, nigdy w całej pełni nie dające się w owe formułki zamknąć. Dzięki takiem i syntetycznemu i uniwersalnemu spojrzeniu, w nowo powstającym dziele znaleźć się mogły obok siebie, harmonijnie zespolone, pierwiastki najrozmaitsze, zarówno te, których domagały się przezwyciężone prawidła poprzedniej szkoły poetyckiej, jak i te, które były ostatnim krzykiem mody, budzącym podziw u pogromców prawideł. Dowodem tego uniwersalizmu są początek i koniec „Pana Tadeusza”. Rozpoczynające go uroczyste inwokacje, „Litwo, ojczyzno moja” oraz „Panno święta, co Jasnej bronisz Częstochowy”, i treścią i formą mogły wywołać poklask u najzagorzalszych klasycystów. Dwuwiersz natomiast końcowy: I ja tam z gośćmi byłem, miód i wino piłem, A com widział i słyszał, w księgi umieściłem zgorszyłby ich niewątpliwie jako pogłos bajki ludowej, a więc tego, co pisarz starożytny określał z dobrotliwym lekceważeniem jako „babską baśń” („fabuła anilis”). Dwuwiersz ten równocześnie przyjęliby z poklaskiem młodzi miłośnicy poezji ludowej, widząc w nim „zaśpiew na sztukę narodową”, jak rzecz ujmuje w lat kilkanaście później przedstawiciel wychowanego już na Mickiewiczu pokolenia romantycznego.
na Źródło: Julian Krzyżanowski, Wielkość i oryginalność „Pana Tadeusza”, [w:] Pamiętnik Literacki, 1948, s. 250–251.
R1bAQOPa7SJWa
Zwróć uwagę na łączenie przez Mickiewicza tradycji klasycystycznych z romantycznymi i zastanów się, co może mieć na celu takie połączenie oraz o czym może świadczyć. W jaki sposób uniwersalizm koresponduje z treścią dzieła?
Uniwersalizm Pana Tadeusza, o którym pisze Julian Krzyżanowski, świadczy o kunszcie Adama Mickiewicza. Połączenie tradycji klasycystycznych z romantycznymi to zarówno wyraz literackiej dojrzałości poety, jak i próba znalezienia jedności w różnych tradycjach poetyckich.
31
Ćwiczenie 7
Zastanów się, w jaki sposób wspomniany przez Krzyżanowskiego uniwersalizm formy Pana Tadeusza łączy się z treścią dzieła. Sformułuj wniosek i uzasadnij swoją odpowiedź.
R1Hu0Czq9ta4C
Jednym z ważnych przesłań Pana Tadeusza jest konieczność zjednoczenia wszystkich warstw szlachty polskiej i litewskiej w walce z zaborcą rosyjskim o niepodległość ojczyzny. Dużo mówi o tym ksiądz Robak.
Uniwersalizm polegający na łączeniu różnych tradycji literackich jest m.in. wyrazem poszukiwania jedności w literaturze. Zjednoczenie wszystkich stanów szlachty polskiej i litewskiej w walce o niepodległość kraju to jedno z ważniejszych przesłań Pana Tadeusza. Forma dzieła jest zatem spójna z jego treścią.
31
Ćwiczenie 8
Czy - twoim zdaniem - kreowanie Pana Tadeusza na epopeję narodową, wbrew wyznacznikom gatunkowym, jest konieczne, aby dowieść wybitności tego dzieła? A może służy innemu celowi? Sformułuj wniosek i uzasadnij swoje stanowisko.
RLuCkefHpJz9E
Odwołaj się do cytowanych fragmentów artykułu Juliana Krzyżanowskiego. Zastanów się, jaki wydźwięk społeczny ma kreowanie Pana Tadeusza na epopeję narodową.
Kreowanie Pana Tadeusza na epopeję narodową nie jest konieczne, aby dowieść jego wybitności, ponieważ tkwi ona w oryginalnym połączeniu przez Mickiewicza cech różnych gatunków i tradycji literackich w harmonijny sposób. Warto jednak zauważyć, że w ogólnym odbiorze społecznym uznanie Pana Tadeusza za epos podnosi rangę dzieła, a co za tym idzie - zwiększa jego zasięg czytelniczy.
Praca domowa
Czy polska literatura współczesna łączy cechy różnych gatunków i tradycji literackich? Sformułuj swoje stanowisko i trzy argumenty potwierdzające, odwołaj się do konkretnych przykładów dzieł literatury współczesnej.