Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1V6COQq3eKLP
Do podanych cech gatunkowych ballady dopasuj ilustrujące je cytaty z utworów Adama Mickiewicza. współistnienie świata realnego i fantastycznego Możliwe odpowiedzi: 1. F, 2. A , 3. E, 4. C, 5. D, 6. H, 7. B, 8. G odwołania do ludowego kodeksu moralnego Możliwe odpowiedzi: 1. F, 2. A , 3. E, 4. C, 5. D, 6. H, 7. B, 8. G ukazanie przyrody jako groźnej i tajemniczej Możliwe odpowiedzi: 1. F, 2. A , 3. E, 4. C, 5. D, 6. H, 7. B, 8. G zsubiektywizowana narracja Możliwe odpowiedzi: 1. F, 2. A , 3. E, 4. C, 5. D, 6. H, 7. B, 8. G

A. Adam Mickiewicz, Świtezianka

Chłopiec przyklęknął, chwycił w dłoń piasku,
Piekielne wzywał potęgi,
Klął się przy świętym księżyca blasku…
Lecz czy dochowa przysięgi?

„Dochowaj, strzelcze, to moja rada:
Bo kto przysięgę naruszy,
Ach, biada jemu, za życia biada!
I biada jego złej duszy!”

B. Adam Mickiewicz, Świteź
„Młodzieńcy! wiecie, że tutaj bezkarnie
Dotąd nikt statku nie spuści:
Każdego śmiałka jezioro zagarnie
Do nieprzebrnionych czeluści.

C. Adam Mickiewicz, To lubię
Tuż stara cerkiew, w niej puszczyk i sowy,
Obok dzwonnicy zrąb zgniły,
A za dzwonnicą chrośniak malinowy,
A w tym chrośniaku mogiły.

Bo skoro północ nawlecze zasłony,
Cerkiew się z trzaskiem odmyka,
W pustej zrąbnicy dzwonią same dzwony,
W chrustach coś huczy i ksyka.

D. Adam Mickiewicz, Świtezianka
A wicher szumi po gęstym lesie,
Woda się burzy i wzdyma.
Burzy się, wzdyma i wre aż do dna,
Kręconym nurtem pochwyca.
Roztwiera paszczę otchłań podwodna,
Ginie z młodzieńcem dziewica.

E. Adam Mickiewicz, Świtezianka
Ona po srebrnym pląsa jeziorze,
On pod tym jęczy modrzewiem.
Któż jest młodzieniec? Strzelcem był w borze.
A kto dziewczyna? Ja nie wiem.

F. Adam Mickiewicz, To lubię
„Wiedziałaś, że się spodobało Panu
Z męża ród tworzyć niewieści,
Na osłodzenie mężom złego stanu,
Na rozkosz, nie na boleści.

Ty jakbyś w piersiach miała serce z głazu,
Ani cię jęki ubodły.
Nikt nie uprosił słodkiego wyrazu
Przez łzy, cierpienia i modły.

Za taką srogość, długie, długie lata
Dręcz się w czyscowej zagubie,
Póki mąż jaki z tamecznego świata
Nie powie na cię choć: lubię”.

G. Adam Mickiewicz, Świteź
Wtem, jakaś białość nagle mnie otoczy,
Dzień zda się spędzać noc ciemną:
Spuszczam ku ziemi przerażone oczy…
Już ziemi nie ma pode mną!…

Takeśmy uszły zhańbienia i rzezi.
Widzisz to ziele dokoła,
To są małżonki i córki Świtezi,
Które Bóg przemienił w zioła.

H. Adam Mickiewicz, To lubię
Raz, gdy do Ruty jadę w czas noclegu,
Na moście z końmi wóz staje,
Próżno woźnica przynagla do biegu,
„Hej!” – krzyczy, biczem zadaje.

Stoją, a potem skoczą z całej mocy,
Dyszel przy samej pękł szrubie;
Zostać na polu samemu i w nocy,
„To lubię – rzekłem – to lubię!”

R1EffOXpkG5Ot1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij krótki opis charakteryzujący kompozycję ballady Lilije. Ballada Lilije jest obszerna i brak jej typowego dla gatunku skondensowania fabuły. Kompozycja składającego się z kilku epizodów utworu jest 1. przeszłym, 2. wypowiedzi narratora, 3. liryzm, 4. regularną, 5. wypowiedzi dialogowe, 6. statyczna, 7. dynamiczna, 8. dramatyzm, 9. nieregularną, 10. w działaniu, 11. teraźniejszym, 12. poprzez opis. Decyduje o tym kilka czynników. Utwór Lilije ma 1. przeszłym, 2. wypowiedzi narratora, 3. liryzm, 4. regularną, 5. wypowiedzi dialogowe, 6. statyczna, 7. dynamiczna, 8. dramatyzm, 9. nieregularną, 10. w działaniu, 11. teraźniejszym, 12. poprzez opis budowę. Przeważają w nim 1. przeszłym, 2. wypowiedzi narratora, 3. liryzm, 4. regularną, 5. wypowiedzi dialogowe, 6. statyczna, 7. dynamiczna, 8. dramatyzm, 9. nieregularną, 10. w działaniu, 11. teraźniejszym, 12. poprzez opis. Postaci ukazane są głównie 1. przeszłym, 2. wypowiedzi narratora, 3. liryzm, 4. regularną, 5. wypowiedzi dialogowe, 6. statyczna, 7. dynamiczna, 8. dramatyzm, 9. nieregularną, 10. w działaniu, 11. teraźniejszym, 12. poprzez opis. Większość orzeczeń wyrażono w czasie 1. przeszłym, 2. wypowiedzi narratora, 3. liryzm, 4. regularną, 5. wypowiedzi dialogowe, 6. statyczna, 7. dynamiczna, 8. dramatyzm, 9. nieregularną, 10. w działaniu, 11. teraźniejszym, 12. poprzez opis. Potęguje to 1. przeszłym, 2. wypowiedzi narratora, 3. liryzm, 4. regularną, 5. wypowiedzi dialogowe, 6. statyczna, 7. dynamiczna, 8. dramatyzm, 9. nieregularną, 10. w działaniu, 11. teraźniejszym, 12. poprzez opis opowieści i sprawia wrażenie, jakby wydarzenia rozgrywały się bezpośrednio przed oczyma czytelników. Poecie udało się w ten sposób zbliżyć utwór do emocjonalnej relacji mówionej.
R11PpRUYAWwUQ11
Ćwiczenie 3
Cytat 1:Stuk stuk, stuk stuk. Nazwa środka stylistycznego: 1. kolokwializm; 2. onomatopeja; 3. wykrzyknienie; 4. zdrobnienie; 5. powtórzenie. Funkcja: a. wzmocnienie obrazowości wypowiedzi, zdynamizowanie opisu; b. podkreślenie emocjonalnego tonu, udramatyzowanie wypowiedzi; c. wywołanie wrażenia prostoty języka i jego potoczności, podkreślanie prymitywizmu i surowości; d. naśladowanie języka ludowego, prostoty, infantylności wypowiedzi; e. nadawanie wypowiedzi charakterystycznej melodyjności Cytat 2:Jadą, jadą w tę stronę,
Tuman na drodze wielki, [...]
Jadą, jadą panowie
Nieboszczyka bratowie!
. Nazwa środka stylistycznego: 1. kolokwializm; 2. onomatopeja; 3. wykrzyknienie; 4. zdrobnienie; 5. powtórzenie. Funkcja: a. wzmocnienie obrazowości wypowiedzi, zdynamizowanie opisu; b. podkreślenie emocjonalnego tonu, udramatyzowanie wypowiedzi; c. wywołanie wrażenia prostoty języka i jego potoczności, podkreślanie prymitywizmu i surowości; d. naśladowanie języka ludowego, prostoty, infantylności wypowiedzi; e. nadawanie wypowiedzi charakterystycznej melodyjności Cytat 3:I iskry z gęby sypie. Nazwa środka stylistycznego: 1. kolokwializm; 2. onomatopeja; 3. wykrzyknienie; 4. zdrobnienie; 5. powtórzenie. Funkcja: a. wzmocnienie obrazowości wypowiedzi, zdynamizowanie opisu; b. podkreślenie emocjonalnego tonu, udramatyzowanie wypowiedzi; c. wywołanie wrażenia prostoty języka i jego potoczności, podkreślanie prymitywizmu i surowości; d. naśladowanie języka ludowego, prostoty, infantylności wypowiedzi; e. nadawanie wypowiedzi charakterystycznej melodyjności Cytat 4:Rżą, rżą koniki wrone,
Ostre błyszczą szabelki.
. Nazwa środka stylistycznego: 1. kolokwializm; 2. onomatopeja; 3. wykrzyknienie; 4. zdrobnienie; 5. powtórzenie. Funkcja: a. wzmocnienie obrazowości wypowiedzi, zdynamizowanie opisu; b. podkreślenie emocjonalnego tonu, udramatyzowanie wypowiedzi; c. wywołanie wrażenia prostoty języka i jego potoczności, podkreślanie prymitywizmu i surowości; d. naśladowanie języka ludowego, prostoty, infantylności wypowiedzi; e. nadawanie wypowiedzi charakterystycznej melodyjności Cytat 5:Ha! mąż, ha! trup!. Nazwa środka stylistycznego: 1. kolokwializm; 2. onomatopeja; 3. wykrzyknienie; 4. zdrobnienie; 5. powtórzenie. Funkcja: a. wzmocnienie obrazowości wypowiedzi, zdynamizowanie opisu; b. podkreślenie emocjonalnego tonu, udramatyzowanie wypowiedzi; c. wywołanie wrażenia prostoty języka i jego potoczności, podkreślanie prymitywizmu i surowości; d. naśladowanie języka ludowego, prostoty, infantylności wypowiedzi; e. nadawanie wypowiedzi charakterystycznej melodyjności
R1EyIlGhdsUR61
Ćwiczenie 4
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wątkiem przewodnim jest dokonana zbrodnia, a pobocznym – myśli i uczucia, które towarzyszą mężobójczyni. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Postaci dzieci nie pełnią w utworze samodzielnej funkcji – służą jedynie wyeksponowaniu ciężaru tajemnicy, który obarcza bohaterkę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powracający motyw wizyty u pustelnika ma przekonać odbiorcę o słuszności kary, jaka spotyka w końcu winowajczynię. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Utwór wyraża prawdę, że zbrodnię można ukryć przed ludźmi, ale nie przed własną pamięcią i sumieniem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 5

Opisz, w jaki sposób w utworze Lilije są obecne:

R1ZW63ilcfpYV
fantastyka: (Uzupełnij). historyzm: (Uzupełnij). ludowość: (Uzupełnij).
RaXSHjso92sDF21
Ćwiczenie 6
Obraz przedstawia kwiat i cebulę białej lilii.
Ilustracja: Carl Franz Gruber, Biała lilia, domena publiczna, źródło: Wikimedia Commons.
21
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z wypowiedzią na temat kulturowej symboliki bieli, a następnie określ znaczenie białych elementów w balladzie Lilije.
Zapoznaj się z wypowiedzią na temat kulturowej symboliki bieli, a następnie określ znaczenie białych elementów w balladzie Lilije.
Marta Piwińska Ballady i romanse

Białość to w tradycji chrześcijańskiej kolor niewinności, światła, czystości, świętości. Z lilią w ręku malowano archanioła Gabriela w scenach Zwiastowania, by symbolizować dziewictwo Najświętszej Marii Panny. Z lilią porównują najczęściej Marię poeci religijni: „liście na lilii mają oznaczać jej skromność i wstydliwość a kwiat czystość”. W cyklu Mickiewicza białość to także kolor sukienek umarłych, ich zimnych dłoni, bledziutkich lic, szat strasznych martwic i upiorów. Jezioro Świteź też jest srebrne, sine, białawe. Biel — blada, śnieżna, łabędzia, bladawa mieni się wielu odcieniami. Występuje najczęściej ze wszystkich barw i prawie zawsze jest niesamowita. Nie tylko wtedy, gdy jawi się biały jak chusta ukochany zmarły, ale także wtedy, gdy w „wodnej lilijek bieli” „łabędzią piersią” wśród „srebrnych kropelek” uwodzi Strzelca Świtezianka.

2 Źródło: Marta Piwińska, Ballady i romanse, „Teksty Drugie” 1995, nr 6, s. 42.
RoCPNTv7zTL57
Białe lilie wplecione w wieniec. Cytat 1: „Pani, śród dziewic grona
Do ślubu prowadzona,
Wystąpi śród kościoła
I bierze pierwszy wianek,
Obnosi go dokoła;
Oto w wieńcu lilije
Ach, czyjeż to są, czyje?
Kto mój mąż, kto kochanek?”. Funkcja (Uzupełnij). Biały strój zabitego męża. Cytat 2: Wchodzi osoba w bieli.
Znany chód, znana zbroja.
. Funkcja (Uzupełnij). Białe lilie porastające miejsce, w którym stała cerkiew. Cytat 3: Cerkiew zapada w głąb.
Ziemia ją z wierzchu kryje,
Na niej rosną lilije,
A rosną tak wysoko,
Jak pan leżał głęboko.

. Funkcja (Uzupełnij).
RdK4Ix27Hso4B3
Ćwiczenie 8
Pani z ballady Lilije wykrzykuje: Ach, widzę, słyszę trupa!. Określ funkcje obecnych w balladzie elementów grozy: Możliwe odpowiedzi: 1. służą ukazaniu psychiki oraz świata uczuć i przeżyć bohaterki, 2. mają na celu oswojenie odbiorcy z jego lękami poprzez ośmieszenie ich, 3. służą ukazaniu ludowego systemu moralno-etycznego, 4. mają na celu wzbudzenie lęku w odbiorcy utworu, 5. są wykorzystane jako konwencjonalny element balladowy i nie można przypisać im głębszych znaczeń
31
Ćwiczenie 9
Zapoznaj się z podanym fragmentem zbioru Ballady i romanse, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z podanym fragmentem zbioru Ballady i romanse, a następnie wykonaj polecenia.
1
Maria Żmigrodzka „Ballady i romanse" wobec tradycji niemcewiczowskiej

Świat ballady Mickiewiczowskiej zakotwiczony jest silnie w realnych warunkach litewskiego życia. Poeta dba o zachowanie konkretności geograficznej, ogólnych rysów historycznej prawdziwości. Fantastyka nie zmienia obrazu stosunków między ludźmi, realne są nieszczęścia, zbrodnie i przewiny bohaterów ballady. [...] Poeta wileński ze szczególną troską dbał o podkreślenie związku [...] „cudowności” z realnym światem stosunków międzyludzkich i konfliktów, będących odbiciem istotnych sprzeczności życia. Kolizje moralne balladowych utworów z pierwszego tomu Poezji mają może nie zawsze charakter społeczny, ale zawsze międzyludzki. Problematyka etyczna traktowana jest w płaszczyźnie humanistycznej, mówi o winie człowieka wobec człowieka. Poza zakres zainteresowań poety usunięta została, tak skądinąd bogato reprezentowana w folklorze, sfera przewin człowieka wobec sił nadnaturalnych, kierujących jego losem, chociaż motywy te znalazły szerokie rozpowszechnienie wśród fabularnych wątków współczesnej ballady literackiej. Nie znajdziemy w tym tomie motywu kary za bluźnierstwo i bunt przeciw woli bożej [...]. Nie wchodzi tu w grę motyw świętokradztwa, [...] nie ma częstej w gadce ludowej historii strasznych skutków obrazy osoby świętej.

3 Źródło: Maria Żmigrodzka, „Ballady i romanse" wobec tradycji niemcewiczowskiej, „Pamiętnik Literacki” 1956, nr zeszyt specjalny, s. 144–148.
Ra7Okit1cEF3e
Sformułuj własnymi słowami tezę tekstu. (Uzupełnij) Określ w jednym zdaniu problem, który porusza autorka. (Uzupełnij) Wymień elementy tworzące realistyczne tło w utworze Lilije. (Uzupełnij) Zarysuj problematykę etyczną ballady Lilije. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

W jaki sposób artyści przedstawiają motyw winy i kary? Odwołaj się do ballady Lilije Adama Mickiewicza i dwóch innych tekstów kultury. Plan wypowiedzi zapisz w formie konspektu.

RcD8vv5PfN6gj
(Uzupełnij).
Praca domowa
Opracuj wypunktowaną listę haseł przedstawiającą twoje wrażenia związane ze światem ballad Adama Mickiewicza. Co najbardziej przykuło twoją uwagę i zapadło ci w pamięć? Do kreatywnego gromadzenia czytelniczych wrażeń może zainspirować cię fragment na temat kolorystyki Litwy ukazanej w Balladach i romansach.
Opracuj wypunktowaną listę haseł przedstawiającą twoje wrażenia związane ze światem ballad Adama Mickiewicza. Co najbardziej przykuło twoją uwagę i zapadło ci w pamięć? Do kreatywnego gromadzenia czytelniczych wrażeń może zainspirować cię fragment na temat kolorystyki Litwy ukazanej w Balladach i romansach.
Marta Piwińska Ballady i romanse

Chociaż jest to ta sama Litwa, którą [Mickiewicz] opisał w Panu Tadeuszu, to jednak jest to zupełnie inna Litwa. Leśna i nocna, jesienna, mglista, dżdżysta i księżycowa. [...] Ballady i romanse są jak film czarno‑biały. [...] Jest tam czerwień — ogień bucha w pięknym mieście Świteź, w ogniu i dymie wlatuje Józio, we krwi Tukaj ma umoczyć pióro, żeby podpisać diabelski pakt, skrwawiona jest męża zabójczyni — widzimy, że owa czerwień to nie tyle kolor, co żywioł lub materia. [...] Nie „farba” więc, poeta nie ma w ręku pędzla; używa materii, substancji. Zielone są rozłogi — raz, raz jeden mech, raz zielony grób Józia, jeszcze gaj, trawka i zielonkawe [...] listki kwiatów‑carów nad Świtezią. Mało tej zieleni, bo wszystko co najważniejsze, a więc co opowiadane w balladach, dzieje się zwykle wieczorem albo nocą. Nocą straszy w jeziorze i „szatan wyprawia tam harce”. W „każdą noc prawie” spotyka się Strzelec z dziewczyną; [...] w Lilijach „mrok zapada, ciemno, wietrzno, ponuro”; a choć w Romantyczności tłum widzi dziewczynę w dzień biały, to ona przed oczyma duszy ma noc: „tyżeś to w nocy! to ty Jasieńku”. Przykłady można mnożyć. Więc nocna kraina, jesienna, chłodna, dżdżysta i wieje w niej często wiatr. [...] To kraj niespokojny, nieprzejrzysty, ciemny. Nocna strona świata i ciemność ludzkich serc. Czerń także jest nie tyle kolorem co ciemnością. [...] Ballady i romanse są czarno‑białe z rozbłyskami ognia i krwi.

4 Źródło: Marta Piwińska, Ballady i romanse, „Teksty Drugie” 1995, nr 6, s. 38–39.