Sprawdź się
Wypisz pięć synonimów, którymi można zastąpić pogrubione słowo w zdaniu:
Wypisz pięć synonimów, którymi można zastąpić pogrubione słowo kulisy w zdaniu:
„Oglądając Pasażerkę Munka, poznajemy kulisy pracy reżysera.”
Uzupełnij tabelę ukazującą różnicę między rzeczywistymi postaciami: Zofią Posmysz i Anneliese Franz a bohaterkami filmu Pasażerka: Martą i Lizą. Użyj wyłącznie zdań twierdzących.
W rzeczywistości | W filmie |
---|---|
Franz nadzorowała obozową kuchnię. | |
Tadeusz przychodził do obozu kobiecego na polecenie Franz. | |
Tadeusz przychodził, by uczyć Zofię prowadzenia rachunków. | |
Franz i Posmysz często ze sobą rozmawiały o pracy w obozie i o sprawach prywatnych. | |
Franz w czasie pracy w Auschwitz była mężatką, a potem wdową. |
Podziel wyjaśnienia Lizy odnośnie do jej roli w obozie na te, których udziela mężowi, i te, które formułuje w monologu wewnętrznym.
„nie miałam do czynienia z więźniami, tylko z ich rzeczami”, „spełniałam tylko swój obowiązek”, „powinnam była z nią skończyć – miałam przecież do tego okazję”, „ona, Polka […] miała to, czego ja nie miałam”, „każdy z nas czuł się żołnierzem”, „nikomu nie zrobiłam nic złego”, „zaczęła mnie pasjonować walka z Martą o Martę”, „byłam już bliska pokonania Marty”
Rozmowa Lizy z mężem | |
---|---|
Monolog wewnętrzny Lizy |
Oceń prawdziwość zdań.
stwierdzenie | prawda | fałsz |
Marcie są obojętne przysługi, jakie wyświadcza jej Liza. | □ | □ |
Marta nie chce być dłużniczką Lizy. | □ | □ |
Marta wykorzystuje słabość, jaką ma do niej Liza. | □ | □ |
Dzięki opiece Lizy obozowe życie Marty jest lżejsze. | □ | □ |
Uzupełnij mapę ilustrującą postawę Lizy.
Tadeusz Różewicz w wierszu Ocalony opisywał wpływ okrucieństw wojny na ludzką moralność słowami:
Jednako waży cnota i występek
widziałem:
człowieka który był jeden
występny i cnotliwy.
Rozstrzygnij, czy te słowa pasują do Lizy. Postaw tezę i sformułuj dwa argumenty. Poprzyj je przykładami działań bohaterki.
Zapoznaj się z fragmentem finałowej sceny powieści Pasażerka Zofii Posmysz, a następnie wyjaśnij w 3–4 zdaniach, jakie motywy mogły kierować zachowaniem Marty i co dzięki niemu uzyskała.
PasażerkaI nagle na pokładzie zjawiła się Liza. Walter zobaczył ją dopiero, gdy go już wyminęła. […] Zawołał „Lizo”, lecz nie zareagowała na to. Podbiegł do niej, nagle jakoś nieprzyjemnie zaniepokojony.
– Gdzie idziesz?
– Do niej! – wskazała głową. […] Chcę odebrać należność […] Podziękowanie. Za to, że przeżyła Auschwitz. […] Żeby do mnie podeszła i powiedziała „Guten Tag, Frau Aufseherin”. […]Ruszyła w stronę pomostu, na którym stała nieznajoma. Kroczyła trochę jak ślepiec, zapatrzona w tamtą. […] Nieznajoma odwróciła się do Lizy całą postacią. Przez jakiś czas jej oczy, choć zwrócone na Lizę, patrzyły jakby ponad nią, w jakiś daleki punkt nad jej głową, po czym nagle uderzyły ją spojrzeniem.
Przez chwilę kobiety patrzyły sobie w oczy. Nie padło między nimi żadne słowo. Ukryty w załamaniu ściany Walter widział twarz nieznajomej – obojętną, wzgardliwą. I widział, jak w pewnej chwili wyminęła stojącą na jej drodze Lizę, jak wymija się coś nieczystego i… nie oglądając się, poszła naprzód.
Amerykański badacz nazizmu Daniel Johan Goldhagen sformułował pięć hipotez wyjaśniających, dlaczego tak wielu zwykłych ludzi podporządkowało się ideologii nazistowskiej i stało się „gorliwymi katami” – m.in. funkcjonariuszami obozów koncentracyjnych:
1. Zostali zmuszeni – nie mieli wyboru, musieli wykonywać rozkazy.
2. Zaślepiła ich charyzma i dar przekonywania Adolfa Hitlera, które sprawiły, że ludzie zapomnieli o zasadach moralnych i poddali się jego woli.
3. Zadziałała zasada przymusu zbiorowego – ludzie zaczęli robić to, co robią inni („podążanie za tłumem”) i czego oczekują od nich instytucje państwowe.
4. Zawiniła ich drobnomieszczańska mentalność – pragnienie zysku, kariery, awansu bez względu na koszty moralne.
5. Nie rozumieli skali działań, w których biorą udział – uznawali, że ich drobne przewinienia (np. skrzywdzenie jednego człowieka) nie składają się na większe złoIndeks górny 11 Indeks górny koniec11.
Napisz notatkę na ok. 150 – 200 słów, w której wyjaśnisz, do której (których) z tych kategorii pasuje Liza. Odwołaj się do przykładów działań bohaterki.