Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wypisz pięć synonimów, którymi można zastąpić pogrubione słowo w zdaniu:

Wypisz pięć synonimów, którymi można zastąpić pogrubione słowo kulisy w zdaniu:

„Oglądając Pasażerkę Munka, poznajemy kulisy pracy reżysera.”

RDC3mzEVrFw2w
(Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 2

Uzupełnij tabelę ukazującą różnicę między rzeczywistymi postaciami: Zofią Posmysz i Anneliese Franz a bohaterkami filmu Pasażerka: Martą i Lizą. Użyj wyłącznie zdań twierdzących.

RBnGZRFR68zvd
Wybierz dowolne angielskie słówko ze słowniczka i zapytaj kolegę o jego znaczenie.
RcJohr1A2YMiJ11
Ćwiczenie 3
Podziel wyjaśnienia Lizy odnośnie do jej roli w obozie na te, których udziela mężowi, i te, które formułuje w monologu wewnętrznym. Rozmowa Lizy z mężem Możliwe odpowiedzi: 1. „ona, Polka […] miała to, czego ja nie miałam”, 2. „nikomu nie zrobiłam nic złego”, 3. „byłam już bliska pokonania Marty”, 4. „spełniałam tylko swój obowiązek”, 5. „nie miałam do czynienia z więźniami, tylko z ich rzeczami”, 6. „każdy z nas czuł się żołnierzem”, 7. „powinnam była z nią skończyć – miałam przecież do tego okazję”, 8. „zaczęła mnie pasjonować walka z Martą o Martę” Monolog wewnętrzny Lizy Możliwe odpowiedzi: 1. „ona, Polka […] miała to, czego ja nie miałam”, 2. „nikomu nie zrobiłam nic złego”, 3. „byłam już bliska pokonania Marty”, 4. „spełniałam tylko swój obowiązek”, 5. „nie miałam do czynienia z więźniami, tylko z ich rzeczami”, 6. „każdy z nas czuł się żołnierzem”, 7. „powinnam była z nią skończyć – miałam przecież do tego okazję”, 8. „zaczęła mnie pasjonować walka z Martą o Martę”
R1Uqin3etqp6l1
Ćwiczenie 4
Zaznacz zachowania Marty, które zadowoliłyby ambicje Lizy. Możliwe odpowiedzi: 1. kradzież wartościowych rzeczy z magazynu, 2. prośba o umożliwienie spotkania z Tadeuszem, 3. okazanie wdzięczności za uratowanie życia w czasie selekcji, 4. oszukiwanie przy pracy, 5. donoszenie Lizie na innych więźniów, 6. okazanie radości z przydzielenia do pracy szrajberki
R1MaTbRFHET0c21
Ćwiczenie 5
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe. Marcie są obojętne przysługi, jakie wyświadcza jej Liza. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Marta nie chce być dłużniczką Lizy. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Marta wykorzystuje słabość, jaką ma do niej Liza. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Dzięki opiece Lizy obozowe życie Marty jest lżejsze. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
211
Ćwiczenie 6

Uzupełnij mapę ilustrującą postawę Lizy.

R1RanPxuZgmap
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Liza
    • Elementy należące do kategorii Liza
    • Nazwa kategorii: Charakter
      • Elementy należące do kategorii Charakter
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Charakter
    • Nazwa kategorii: Cele
      • Elementy należące do kategorii Cele
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Cele
    • Nazwa kategorii: Stosunek do Marty
      • Elementy należące do kategorii Stosunek do Marty
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Stosunek do Marty
    • Nazwa kategorii: Przekonania o same sobie
      • Elementy należące do kategorii Przekonania o same sobie
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Przekonania o same sobie
      Koniec elementów należących do kategorii Liza
RKRkIM7Yxe7rp
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Tadeusz Różewicz w wierszu Ocalony opisywał wpływ okrucieństw wojny na ludzką moralność słowami:

Jednako waży cnota i występek 
widziałem: 
człowieka który był jeden 
występny i cnotliwy.

Rozstrzygnij, czy te słowa pasują do Lizy. Postaw tezę i sformułuj dwa argumenty. Poprzyj je przykładami działań bohaterki.

R1HN69EZxWlKW
Teza: (Uzupełnij). Argument 1: (Uzupełnij) Przykład 1: (Uzupełnij). Argument 2: (Uzupełnij) Przykład 2: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem finałowej sceny powieści Pasażerka Zofii Posmysz, a następnie wyjaśnij w 3–4 zdaniach, jakie motywy mogły kierować zachowaniem Marty i co dzięki niemu uzyskała.

Zofia Posmysz Pasażerka

I nagle na pokładzie zjawiła się Liza. Walter zobaczył ją dopiero, gdy go już wyminęła. […] Zawołał „Lizo”, lecz nie zareagowała na to. Podbiegł do niej, nagle jakoś nieprzyjemnie zaniepokojony.
– Gdzie idziesz?
– Do niej! – wskazała głową. […] Chcę odebrać należność […] Podziękowanie. Za to, że przeżyła Auschwitz. […] Żeby do mnie podeszła i powiedziała „Guten Tag, Frau Aufseherin”. […]

Ruszyła w stronę pomostu, na którym stała nieznajoma. Kroczyła trochę jak ślepiec, zapatrzona w tamtą. […] Nieznajoma odwróciła się do Lizy całą postacią. Przez jakiś czas jej oczy, choć zwrócone na Lizę, patrzyły jakby ponad nią, w jakiś daleki punkt nad jej głową, po czym nagle uderzyły ją spojrzeniem.

Przez chwilę kobiety patrzyły sobie w oczy. Nie padło między nimi żadne słowo. Ukryty w załamaniu ściany Walter widział twarz nieznajomej – obojętną, wzgardliwą. I widział, jak w pewnej chwili wyminęła stojącą na jej drodze Lizę, jak wymija się coś nieczystego i… nie oglądając się, poszła naprzód.

2 Źródło: Zofia Posmysz, Pasażerka, Warszawa 2010, s. 131–132.
R11zLP5ubLTM0
(Uzupełnij).
Praca domowa

Amerykański badacz nazizmu Daniel Johan Goldhagen sformułował pięć hipotez wyjaśniających, dlaczego tak wielu zwykłych ludzi podporządkowało się ideologii nazistowskiej i stało się „gorliwymi katami” – m.in. funkcjonariuszami obozów koncentracyjnych:

1. Zostali zmuszeni – nie mieli wyboru, musieli wykonywać rozkazy.
2. Zaślepiła ich charyzma i dar przekonywania Adolfa Hitlera, które sprawiły, że ludzie zapomnieli o zasadach moralnych i poddali się jego woli.
3. Zadziałała zasada przymusu zbiorowego – ludzie zaczęli robić to, co robią inni („podążanie za tłumem”) i czego oczekują od nich instytucje państwowe.
4. Zawiniła ich drobnomieszczańska mentalność – pragnienie zysku, kariery, awansu bez względu na koszty moralne.
5. Nie rozumieli skali działań, w których biorą udział – uznawali, że ich drobne przewinienia (np. skrzywdzenie jednego człowieka) nie składają się na większe złoIndeks górny 111 Indeks górny koniec.

Napisz notatkę na ok. 150 – 200 słów, w której wyjaśnisz, do której (których) z tych kategorii pasuje Liza. Odwołaj się do przykładów działań bohaterki.

1