Wybierz poprawne dokończenie zdania. Daimonion Sokratesa jest symbolem... Możliwe odpowiedzi: 1. sumienia., 2. rozumu., 3. duszy., 4. dialogu.
RbdqVCLbqIDR31
Ćwiczenie 2
Wybierz poprawne dokończenie zdania. Zgodnie z intelektualizmem etycznym przyczyną zła jest... Możliwe odpowiedzi: 1. wolność., 2. wola., 3. niewiedza., 4. rozum.
RwvxzvXsu1cab11
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które z podanych niżej twierdzeń są prawdziwe, a które – fałszywe. Etyka jest najstarszym działem greckiej filozofii. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Człowiek może poznać naturę dobra za pomocą rozumu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sokrates zainspirował dalszy rozwój etyki – teorii czterech cnót Platona i etyki Arystotelesa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Proces Sokratesa nie miał związku z jego działalnością filozoficzną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zdecyduj, które z podanych niżej twierdzeń są prawdziwe, a które – fałszywe. Etyka jest najstarszym działem greckiej filozofii. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Człowiek może poznać naturę dobra za pomocą rozumu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sokrates zainspirował dalszy rozwój etyki – teorii czterech cnót Platona i etyki Arystotelesa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Proces Sokratesa nie miał związku z jego działalnością filozoficzną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R19tUcVZaC2Xq11
Ćwiczenie 4
Dopasuj definicje do metod filozofowania stosowanych przez Sokratesa. metoda elenktyczna Możliwe odpowiedzi: 1. zbijanie tez rozmówców poprzez wykazywanie, że poglądy rozmówcy prowadzą do przyjęcia tezy jawnie fałszywej lub absurdalnej, 2. wydobywanie z rozmówcy wiedzy, której sobie nie uświadamiał metoda majeutyczna Możliwe odpowiedzi: 1. zbijanie tez rozmówców poprzez wykazywanie, że poglądy rozmówcy prowadzą do przyjęcia tezy jawnie fałszywej lub absurdalnej, 2. wydobywanie z rozmówcy wiedzy, której sobie nie uświadamiał
Dopasuj definicje do metod filozofowania stosowanych przez Sokratesa. metoda elenktyczna Możliwe odpowiedzi: 1. zbijanie tez rozmówców poprzez wykazywanie, że poglądy rozmówcy prowadzą do przyjęcia tezy jawnie fałszywej lub absurdalnej, 2. wydobywanie z rozmówcy wiedzy, której sobie nie uświadamiał metoda majeutyczna Możliwe odpowiedzi: 1. zbijanie tez rozmówców poprzez wykazywanie, że poglądy rozmówcy prowadzą do przyjęcia tezy jawnie fałszywej lub absurdalnej, 2. wydobywanie z rozmówcy wiedzy, której sobie nie uświadamiał
Zastanów się nad następującymi kwestiami: - W jaki sposób istnieje dobro? - Dzięki czemu człowiek poznaje dobro? - W jaki sposób Sokrates prowadził rozmowy filozoficzne? - Co powstrzymywało Sokratesa przed działaniem, gdy miał popełnić coś złego?
Dobro – podstawowe pojęcie etyki, abstrakcyjny byt lub własność pewnej rzeczy, postawy lub zachowania, które realizuje określony ideał etyczny lub moralny cel.
Dusza – dla Sokratesa dusza jest podmiotem poznania oraz działania – ośrodkiem moralnym, który za pomocą rozumu poznaje naturę dobra oraz kieruje zachowaniem człowieka.
Ironia sokratejska – metoda rozmowy, która polegała na umniejszaniu własnej wiedzy i sprowokowaniu rozmówcy do wyrażenia przekonań, które w toku rozmowy okazywały się fałszywe.
Daimonion – symbol sumienia. U Sokratesa: głos wewnętrzny, który powstrzymuje przed niewłaściwym działaniem (według Platona) lub doradza, co należy czynić (według Ksenofonta).
2
Ćwiczenie 6
Przeczytaj poniższe stwierdzenie, a następnie odpowiedz na pytania.
Zapoznaj się z poniższym stwierdzeniem, a następnie wykonaj zadania.
Zabijanie innych ludzi jest złe – uczy tak Dekalog, a ponadto z badań opinii publicznej wynika, że uważa tak zdecydowana większość Polaków.
RP23Qxd6AF2WO
Czy Sokrates zgodziłby się z powyższym twierdzeniem? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. tak, 2. nie
R16bV2WVmPcfA
Zaznacz właściwe odpowiedzi: Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates głosił, że zabijanie nie jest złe, ponieważ człowiek nie musi kierować się nakazami moralnymi., 2. Sokrates głosił, że w pewnych przypadkach zabicie drugiego człowieka jest dobre., 3. Sokrates nie twierdził, że zabijanie jest dobre – nie zgodziłby się natomiast z uzasadnieniem powyższego twierdzenia., 4. Twierdził, że opinia większości nie może być kryterium dobra.
RzJuOlGib9sUO3
Ćwiczenie 7
Jak Sokrates uzasadniłby, że zabijanie jest złe? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Sądzi tak większość obywateli., 2. Nakazuje tak tradycja., 3. Nakazuje tak religia., 4. Zabijając, człowiek szkodzi własnej duszy – staje się gorszym człowiekiem.
31
Ćwiczenie 8
Opisz rzeczywiste sytuacje, które wydają ci się wątpliwe z moralnego punktu widzenia. Następnie zinterpretuj je i oceń z perspektywy stanowiska etycznego Sokratesa.
R1KiuMJQMESFE
(Uzupełnij).
Zastanów się nad działaniami, które cię oburzają. Jak sądzisz, czym kierują się ich sprawcy? Czy stawiają sobie oni pytanie o to, co jest dobre, a co złe?
W rozważaniach powinieneś/powinnaś wykazać się zrozumieniem sensu intelektualizmu jako stanowiska zakładającego, że człowiek nie może autentycznie chcieć czynić zło i/lub, że złe czyny biorą się z niezrozumienia natury dobra.
Praca domowa
Etyka pojawiła się w starożytnej Grecji w momencie, gdy tradycyjne pojęcia moralne utraciły swój pierwotny sens i stały się nieoczywiste. Podaj przykłady, które potwierdzą, że refleksja etyczna jest konieczna również we współczesnym świecie.