Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1EYF4zwOD7jn1
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj funkcjom jamy nosowej odpowiednie elementy budowy. Ogrzewanie wdychanego powietrza. Możliwe odpowiedzi: 1. Komórki nabłonka produkujące śluz., 2. Komórki zmysłowe w obrębie okolicy węchowej., 3. Bogato unaczyniona błona śluzowa., 4. Włosy, nabłonek migawkowy. Oczyszczanie wdychanego powietrza. Możliwe odpowiedzi: 1. Komórki nabłonka produkujące śluz., 2. Komórki zmysłowe w obrębie okolicy węchowej., 3. Bogato unaczyniona błona śluzowa., 4. Włosy, nabłonek migawkowy. Nawilżanie wdychanego powietrza. Możliwe odpowiedzi: 1. Komórki nabłonka produkujące śluz., 2. Komórki zmysłowe w obrębie okolicy węchowej., 3. Bogato unaczyniona błona śluzowa., 4. Włosy, nabłonek migawkowy. Rozpoznawanie zapachów. Możliwe odpowiedzi: 1. Komórki nabłonka produkujące śluz., 2. Komórki zmysłowe w obrębie okolicy węchowej., 3. Bogato unaczyniona błona śluzowa., 4. Włosy, nabłonek migawkowy.
R1QdLUEu5lHyd1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj narządy do odpowiedniej grupy. Górne drogi oddechowe Możliwe odpowiedzi: 1. gardło, 2. krtań, 3. tchawica, 4. płuca, 5. jama nosowa, 6. zatoki przynosowe, 7. oskrzela, 8. oskrzeliki Dolne drogi oddechowe Możliwe odpowiedzi: 1. gardło, 2. krtań, 3. tchawica, 4. płuca, 5. jama nosowa, 6. zatoki przynosowe, 7. oskrzela, 8. oskrzeliki
R182u6j4DbbGn2
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Zaznacz tkanki, z których zbudowane są wymienione narządy.. Jama nosowa. Możliwe odpowiedzi: Nabłonek jednowarstwowy płaski, Tkanka chrzęstna, Nabłonek jednowarstwowy wielorzędowy (migawkowy). Krtań. Możliwe odpowiedzi: Nabłonek jednowarstwowy płaski, Tkanka chrzęstna, Nabłonek jednowarstwowy wielorzędowy (migawkowy). Tchawica. Możliwe odpowiedzi: Nabłonek jednowarstwowy płaski, Tkanka chrzęstna, Nabłonek jednowarstwowy wielorzędowy (migawkowy). Oskrzela. Możliwe odpowiedzi: Nabłonek jednowarstwowy płaski, Tkanka chrzęstna, Nabłonek jednowarstwowy wielorzędowy (migawkowy). Pęcherzyki płucne. Możliwe odpowiedzi: Nabłonek jednowarstwowy płaski, Tkanka chrzęstna, Nabłonek jednowarstwowy wielorzędowy (migawkowy)
RnloiBaQ5Jg5H2
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RkVUpwfkYygXQ2
Ćwiczenie 5
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Patrick J. Lynch, wikipedia.org, licencja: CC BY 2.5.
2
Ćwiczenie 5
RufpazQimE2zY
Zaznacz wszystkie funkcje krtani. Możliwe odpowiedzi: 1. zawiera fałdy głosowe, 2. ogrzewa wdychane powietrze, 3. umożliwia przełykanie, 4. chroni przed wpadaniem kęsów pokarmu do tchawicy
R11ayhPVixzDL2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń.. Funkcją opłucnej jest zmniejszenie tarcia między ścianą klatki piersiowej a płucem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Surfaktant pokrywa z zewnątrz pęcherzyki płucne, co zabezpiecza przed ich sklejeniem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tchawica jest elementem wspólnym dla układu pokarmowego i oddechowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na barwę głosu mają wpływ m.in. kształt i wielkość zatok przynosowych oraz budowa fałdów głosowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wymiana gazowa zachodzi na drodze transportu biernego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7
R17UAnN60Wzye
Wyjaśnij, w jaki sposób budowa krtani i tchawicy zapewniają drożność układu oddechowego człowieka. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R11SxDksXoKdW
“Oddychanie wewnętrzne człowieka jest uzależnione od oddychania zewnętrznego” - oceń prawdziwość tego stwierdzenia podając jeden argument. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9
R1GiI2jGIQNij
Źródło: LadyofHats, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RVYM4JVpYRqAx
Na podstawie schematu i własnej wiedzy podaj 2 cechy pęcherzyków płucnych, które są przystosowaniem do pełnionej funkcji. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 9
RLp4rPaBrNKuF
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.