Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Gil4YRP7LOU11
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj rodzaje działalności do poszczególnych rodzajów wolności. Wolność przekonań Możliwe odpowiedzi: 1. związek zawodowy, 2. chodzenie na siłownię, 3. poglądy polityczne, 4. tatuaż, 5. religia, 6. samorząd szkolny, 7. organizacja pozarządowa, 8. opinia o nauczycielu, 9. wybór partnera lub partnerki Wolność postępowania Możliwe odpowiedzi: 1. związek zawodowy, 2. chodzenie na siłownię, 3. poglądy polityczne, 4. tatuaż, 5. religia, 6. samorząd szkolny, 7. organizacja pozarządowa, 8. opinia o nauczycielu, 9. wybór partnera lub partnerki Wolność zrzeszania się Możliwe odpowiedzi: 1. związek zawodowy, 2. chodzenie na siłownię, 3. poglądy polityczne, 4. tatuaż, 5. religia, 6. samorząd szkolny, 7. organizacja pozarządowa, 8. opinia o nauczycielu, 9. wybór partnera lub partnerki
R7mllMkXLQmZR11
Ćwiczenie 2
Zastanów się, czy Mill zgodziłby się czy też nie z poszczególnymi zdaniami. Zaznacz odpowiedzi w odpowiedniej kolumnie.. Wolność jest nieograniczona. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. Mniejszość zawsze musi podporządkować się woli większości. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. Prawa jednostki są ważniejsze, niż prawa społeczności. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. Mogę założyć stowarzyszenie, którego celem jest działanie na niekorzyść innej grupy. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie. Mam prawo jeść niezdrowe jedzenie. Możliwe odpowiedzi: Tak, Nie
11
Ćwiczenie 3

Jak zasada wolności odnosi się do dzieci i niepełnoletniej młodzieży? Czy zdaniem Milla takie osoby powinny mieć prawo do swobodnego dysponowania swoim życiem? Zapoznaj się z poniższym cytatem z eseju O Wolności, a następnie przyporządkuj poszczególne argumenty za i przeciw przyznawaniu wolności dzieciom.

1
John Stuart Mill O wolności

Zbyteczną rzeczą jest może mówić, że ta doktryna może się stosować tylko do ludzi dojrzałych. (...) Ci, którzy potrzebują jeszcze opieki, muszą być chronieni przed swoimi własnymi czynami tak samo, jak przed zewnętrznym obrażeniem.

John Stuart Mill Źródło: John Stuart Mill, O wolności, tłum. Amelia Kurlandzka, Warszawa 1959, s. 129–130.
R10ll9PmoTbjF
Wymyśl trzy pytania na kartkówkę związane z tematem lekcji.
R1NlVJLC0TaK4
Argumenty przeciwko przyznaniu wolności dzieciom Możliwe odpowiedzi: 1. Nie ma dzieci, są ludzie., 2. Granica dorosłości jest względna, siedemnastolatek może mieć więcej rozumu niż dziewiętnastolatek., 3. Dzieci należy uczyć odpowiedzialności poprzez podejmowanie decyzji., 4. Za działania dzieci odpowiadają dorośli opiekunowie., 5. Dzieci mogą nie rozumieć zasady wolności., 6. Osoby niepełnoletnie kierują się emocjami, a nie rozumem. Argumenty za przyznaniem wolności dzieciom Możliwe odpowiedzi: 1. Nie ma dzieci, są ludzie., 2. Granica dorosłości jest względna, siedemnastolatek może mieć więcej rozumu niż dziewiętnastolatek., 3. Dzieci należy uczyć odpowiedzialności poprzez podejmowanie decyzji., 4. Za działania dzieci odpowiadają dorośli opiekunowie., 5. Dzieci mogą nie rozumieć zasady wolności., 6. Osoby niepełnoletnie kierują się emocjami, a nie rozumem.
R1bpdy9VbzrFr11
Ćwiczenie 4
Przypomnij sobie, co oznaczał termin „tyrania większości”, a następnie zaznacz wszystkie te przykłady działań, które można nazwać tym terminem. Możliwe odpowiedzi: 1. Odwołanie pokazu filmu, który może nie spodobać się mniejszości etnicznej., 2. Odwołanie pokazu filmu, który może nie spodobać się dominującej grupie społecznej., 3. Odmawianie sprzedaży towaru osobie, która ubiera się niestandardowo., 4. Protestowanie przeciwko podwyżkom podatków., 5. Wręczanie kary za jazdę bez biletu., 6. Cenzura.
21
Ćwiczenie 5

Mill argumentuje, że jedyną zasadą, która może ograniczyć wolność, jest zasada niewyrządzania krzywdy innym. Spróbuj podać działania, w nawiązaniu do wspomnianych rodzajów wolności, które współcześnie łamią tę zasadę.

R1aaZCQPMcLp0
Wolność przekonań (Uzupełnij). Wolność postępowania (Uzupełnij). Wolność zrzeszania się (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Krytykując tyranię większości, Mill podaje trzy argumenty, że nie jest korzystnym uciszanie niepopularnych, sprzecznych opinią ogółu poglądów. W ten sposób bronił on absolutnej wolności prasy. Spróbuj, w ramach ćwiczenia, przedstawić kontrargumenty do każdego z poniższych twierdzeń.

RZfv7dwux0LoG
Niepopularne poglądy mogą okazać się prawdziwe. (Uzupełnij). Argumenty przeciwników, nawet jeśli są błędne, mogą nam pomóc lepiej zrozumieć naszą własną opinię. (Uzupełnij). Argument nie w pełni prawdziwy może zawierać elementy prawdy. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Przeczytaj następujący fragment. Czy zgadzasz się z twierdzeniem myśliciela? Podaj znane ci przykłady z historii, by zilustrować swoją wypowiedź.

Zapoznaj się z następującym fragmentem. Czy zgadzasz się z twierdzeniem myśliciela? Podaj znane ci przykłady z historii, by zilustrować swoją wypowiedź.

1
John Stuart Mill O wolności

Z tego samego powodu możemy pominąć te zacofane społeczeństwa, w których cały szczep uważać można za niepełnoletni. Początkowe przeszkody, jakie napotyka na swej drodze spontaniczny postęp, są tak wielkie, że rzadko wybiera się środki do ich pokonania; a władca ożywiony duchem reformatorskim ma prawo używać wszelkich sposobów do osiągnięcianieosiągalnego może na innej drodze celu. Despotyzm jest uprawnioną metodą rządzenia barbarzyńcami, byleby miał na celu polepszenie ich losu i usprawiedliwił swoje środki rzeczywistym osiągnięciem tego celu.

Stuart Źródło: John Stuart Mill, O wolności, tłum. Amelia Kurlandzka, Warszawa 1959, s. 130.
R1LSocvuAwxG01
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Dla Johna Stuarta Milla wolność stanowi nadrzędną wartość. Jedyne, co może ją ograniczyć – to wolność innych. Pamiętając o tej zasadzie, przyjrzyj się wymienionym poniżej kontrowersjom, a następnie zbuduj argumentację popierającą jedną lub drugą stronę.

Dla Johna Stuarta Milla wolność stanowi nadrzędną wartość. Jedyne, co może ją ograniczyć – to wolność innych. Pamiętając o tej zasadzie, zapoznaj się z wymienionymi poniżej kontrowersjami, a następnie zbuduj argumentację popierającą jedną lub drugą stronę.

R7nHuaRxSt7FI
Wolność palenia papierosów w restauracjach a prawo do czystego powietrza. (Uzupełnij). Wolność wyboru środka transportu a zakaz ograniczający wjazd aut do centrum. (Uzupełnij). Wolność gospodarcza a zakaz handlu w niedzielę. (Uzupełnij). Prawo do obrony a zakaz posiadania broni. (Uzupełnij).