Sprawdź się
Przyporządkuj rodzaje działalności do poszczególnych rodzajów wolności.
chodzenie na siłownię, organizacja pozarządowa, religia, tatuaż, opinia o nauczycielu, samorząd szkolny, wybór partnera lub partnerki, poglądy polityczne, związek zawodowy
Wolność przekonań | |
---|---|
Wolność postępowania | |
Wolność zrzeszania się |
Zastanów się, czy Mill zgodziłby się czy też nie z poszczególnymi zdaniami. Zaznacz odpowiedzi w odpowiedniej kolumnie.
Stwierdzenie | Tak | Nie |
Wolność jest nieograniczona. | □ | □ |
Mniejszość zawsze musi podporządkować się woli większości. | □ | □ |
Prawa jednostki są ważniejsze, niż prawa społeczności. | □ | □ |
Mogę założyć stowarzyszenie, którego celem jest działanie na niekorzyść innej grupy. | □ | □ |
Mam prawo jeść niezdrowe jedzenie. | □ | □ |
Jak zasada wolności odnosi się do dzieci i niepełnoletniej młodzieży? Czy zdaniem Milla takie osoby powinny mieć prawo do swobodnego dysponowania swoim życiem? Zapoznaj się z poniższym cytatem z eseju O Wolności, a następnie przyporządkuj poszczególne argumenty za i przeciw przyznawaniu wolności dzieciom.
O wolnościZbyteczną rzeczą jest może mówić, że ta doktryna może się stosować tylko do ludzi dojrzałych. (...) Ci, którzy potrzebują jeszcze opieki, muszą być chronieni przed swoimi własnymi czynami tak samo, jak przed zewnętrznym obrażeniem.
Argumenty przeciwko przyznaniu wolności dzieciom | Argumenty za przyznaniem wolności dzieciom |
---|---|
Mill argumentuje, że jedyną zasadą, która może ograniczyć wolność, jest zasada niewyrządzania krzywdy innym. Spróbuj podać działania, w nawiązaniu do wspomnianych rodzajów wolności, które współcześnie łamią tę zasadę.
Krytykując tyranię większości, Mill podaje trzy argumenty, że nie jest korzystnym uciszanie niepopularnych, sprzecznych opinią ogółu poglądów. W ten sposób bronił on absolutnej wolności prasy. Spróbuj, w ramach ćwiczenia, przedstawić kontrargumenty do każdego z poniższych twierdzeń.
Przeczytaj następujący fragment. Czy zgadzasz się z twierdzeniem myśliciela? Podaj znane ci przykłady z historii, by zilustrować swoją wypowiedź.
Zapoznaj się z następującym fragmentem. Czy zgadzasz się z twierdzeniem myśliciela? Podaj znane ci przykłady z historii, by zilustrować swoją wypowiedź.
O wolnościZ tego samego powodu możemy pominąć te zacofane społeczeństwa, w których cały szczep uważać można za niepełnoletni. Początkowe przeszkody, jakie napotyka na swej drodze spontaniczny postęp, są tak wielkie, że rzadko wybiera się środki do ich pokonania; a władca ożywiony duchem reformatorskim ma prawo używać wszelkich sposobów do osiągnięcianieosiągalnego może na innej drodze celu. Despotyzm jest uprawnioną metodą rządzenia barbarzyńcami, byleby miał na celu polepszenie ich losu i usprawiedliwił swoje środki rzeczywistym osiągnięciem tego celu.
Dla Johna Stuarta Milla wolność stanowi nadrzędną wartość. Jedyne, co może ją ograniczyć – to wolność innych. Pamiętając o tej zasadzie, przyjrzyj się wymienionym poniżej kontrowersjom, a następnie zbuduj argumentację popierającą jedną lub drugą stronę.
Dla Johna Stuarta Milla wolność stanowi nadrzędną wartość. Jedyne, co może ją ograniczyć – to wolność innych. Pamiętając o tej zasadzie, zapoznaj się z wymienionymi poniżej kontrowersjami, a następnie zbuduj argumentację popierającą jedną lub drugą stronę.